Wat is er nieuw

Blauw alg in toppen Rotala

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ronald V
  • Startdatum Startdatum
R

Ronald V

Guest
Ik heb een 'klein' uitdaginkje, waar ik 1,2,3 niet zelf uitkom.

Ik kamp nu al een paar maanden met blauw alg in de toppen van mijn Rotala en ik krijg het er op geen enkele manier uit.
De plant heeft altijd lekker in de stroming gestaan, dus dat kan het niet zijn. De filters lopen nog steeds lekker door en worden goed gecontroleerd op verzwakking en dan worden ze gespoeld. Naast de dubbele filter heb ik ook nog een wavepomp hangen, de zo nu en dan wordt ingeschakeld.

Vervuiling is er niet in mijn bak en ook geen rottingsprocessen.

De verhouding PO4: NO3 = 2:20 na toedienen plantenvoeding en minimaal 1:10 voor verversen.

Het is een schitterende plant, die lekker snel groeit.
Op dit moment is het geen smoel, daar ik steeds de toppen er uit moet knippen om te zorgen dat de blauw alg niet verder verspreid in de bak...als dat zou gebeuren. De plantjes lopen opnieuw uit en dan gaat het een paar weken goed, waarna weer alle nieuwe toppen besmet raken.

Iemand idee�n?

Van de 49 lezers van dit bericht, niemand een idee?

Meet je ook redox waarde?

Dat het juist daar de kop opsteekt zal mede door het licht komen op die plaats. Juist daar krijgen de toppen veel licht.
Hebben andere planten er geen last van?? Of waar dan ook maar in de bak?

@Alex,
Ik meet geen redox waarde, zou ook niet weten wat dit is?
Zal zo effe google er op los laten.

@John,
Het is alleen in de kruintjes van de toppen van de Rotala verder nergens anders en het is nu sinds een half jaartje en hij staat er al vanaf het begin in. Het was het eerste plantje dat in de bak stond.

Het steekt de kop op, zodra de toppen beginnen te kleuren.
Bij een ander plantje, begonnen de bladeren te krullen op dezelfde positie. Dat is weer een teken van teveel aan licht.

Ik heb e.e.a. gelezen over REDOX en het is best wel een interessant om de rH-waarde te controleren, alleen zijn die meters wel aan de prijs.

Dat is zeker van nut Ronald,zeker als je zoekende bent naar een oorzaak. Misschien heeft iemand bij je aquarium vereniging zo,n meter?

Ik heb er eentje gevonden via Ebay voor een kleine 25 euro exc. verzendkosten.

Ronald, kan je die link van die meter doorgeven? Heb ook interesse.

Ben ook 1 van de lezers van dit topic die nog geen reactie gaven 😉

Heb zelf ook regelmatig last van ditzelfde fenomeen. In de trident en de andere javavaren krijg ik wat (niet veel) blauwalg op de bovenste bladeren welke het wateroppervlakte raken.
Ik houd dit onder controle door dit te verwijderen en af en toe er wat verdunde waterstofperoxide erop te sproeien met een plantenspuit.

Die heb ik natuurlijk voor je.
Alleen lezen en geen reactie is natuurlijk geen probleem en ieder moet er zijn voordeel bij doen, maar ik was het zelf zat en ga de Rotala er uitgooien en ik heb daar een nieuw plantje voor besteld...wel weer een Rotala soort, hahaha.

Ik heb nog tot 31 oktober om mijn bak gereed te krijgen voor de jaarlijkse huiskeuring.

De linkjse:
Diegene die ik eerder benoemde en ga bestellen.
http://www.ebay.nl/itm/like/36123874461 ... 1654380666

Een totaal overzicht van verschillende Redox meters.
http://salelijst.nl/Redox%20Meter?p=gcb ... GwodSAIHYA

Dank voor de links Ronald.
Ga ook zo'n meter bestellen en me inlezen in redox.

Succes alvast met de voorbereiding op de keuring.

Hebben de heren genoeg oppervlaktestroming boven de aangetaste planten?
Foto van de aangetaste plant?

Een foto zal ik vanavond plaatsen, zodra het donker is zal ik proberen er eentje te schieten.
Qua stroming boven het plantje is geen probleem. Ik heb hem een paar weken terug verplaatst en toen stond die vol in de stroming van de uitlaat van de filter, waar ook de CO2 op aangesloten zit.

Helaas niet gelukt om een fatsoenlijk plaatje te schieten en zal straks voor ik aan het onderhoud begin, een nieuwe poging wagen.

Mondeo zei:
Dat is zeker van nut Ronald,zeker als je zoekende bent naar een oorzaak. Misschien heeft iemand bij je aquarium vereniging zo,n meter?
Wat zou de redox verklaren? De blauwalg zelf, of specifiek dat het in de Rotala zit?

backplay zei:
Hebben de heren genoeg oppervlaktestroming boven de aangetaste planten?
Foto van de aangetaste plant?

Yep stroming genoeg.

Mascha&Ivo zei:
Mondeo zei:
Wat zou de redox verklaren? De blauwalg zelf, of specifiek dat het in de Rotala zit?

Hoe ik het lees, zou het om de blauwalg zelf gaan.

Hier een 2-tal foto's van een aangetast plantje:
Hs08xuwfgTK34d8-3N-xjXoUUCmm7xDT.jpegIMG_5521 by ervee71, on Flickr

Hs08xuwfgTK34d8-3N-xjXoUUCmm7xDT.jpegIMG_5523 by ervee71, on Flickr

Bedankt voor de foto's.
Wat ik me afvraag is of er wat mis is met de planten waar jullie de alg op krijgen, of er toch iets in het aquarium is wat niet goed loopt.
De Rotala ziet er niet slecht uit, maar zo dicht bij het licht zou die toch een wat andere kleur moeten hebben. Dus is de vraag waarom je plant niet in goede vorm is.
Een kaamlaag heb je op het eerste gezicht niet, dus dat is al goed.

De Rotala hoort eigenlijk roze te kleuren in de toppen, maar dat heeft die slechts een jaartje gedaan. Daarna was die altijd een beetje van deze kleur.
Een kaamlaag heb ik zeker niet meer. We gehad overigens, maar dat is al meer dan een jaar geleden.

Ik weet dat @Asgard prachtige roze toppen had toen hij iets van ijzerhoudende voeding bij de wortels had. Wellicht maakt dat nog verschil?

~ Ivo

Hebben planten die rood worden niet een specifieke meststof nodig om ook daadwerkelijk rood te worden?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit plantje ook heb en inderdaad had ook altijd blauwalg in de toppen. Dit is nu onder controle doordat ik de toppen vrij kort houd. Bij mij kwam de blauwalg vermoedelijk omdat de plant door bleef groeien en een wirwar werd. Hierdoor vermoedelijk te weinig stroming rondom de toppen en dit in combinatie met de verlichting blauwalg als gevolg.
Het probleem van de rode toppen heb ik dan weer niet en deze doen het bij mij wel. ik voeg enkel en alleen 1x per week de geadviseerde hoeveelheid hs aqua floracarbo toe. Ook heb ik wat mestbolletjes in de bodem gedaan voor alle planten.

Als de basis niet in orde is mag je toevoegen wat je wil, rood gaat die niet worden. Bij rode planten word er veel te snel aan ijzer gedacht. Bij een hoge alkaliniteit kan ijzer wat problematisch zijn, maar niet in dit geval volgens mij. Ken de alkaliniteit en wat voor ijzer er word gebruikt, en dat mag geen enkel probleem zijn. Ben je niet zeker, kan je altijd wat meer ijzer toevoegen.
En de basis is altijd licht - CO2 verhouding.
Rood kan evengoed te maken hebben met CO2/stikstof/fosfor/magnesium/kalium.
Moet wel zeggen dat de stikstofvoeding die je nu (gaat) gebruikt bij mij een zichtbaar verschil maakte bij deze plant.

Kan ook eens proberen om een paar stekken op een andere plaats te zetten en kijken of er een verschil in groei is tussen de 2 (of meerdere) plaatsen.

backplay zei:
Als de basis niet in orde is mag je toevoegen wat je wil, rood gaat die niet worden. Bij rode planten word er veel te snel aan ijzer gedacht.
Ik ging er hier op af dat je de plant eerder niet slecht vond uitzien.

~ Ivo

Khoppie zei:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit plantje ook heb en inderdaad had ook altijd blauwalg in de toppen. Dit is nu onder controle doordat ik de toppen vrij kort houd. Bij mij kwam de blauwalg vermoedelijk omdat de plant door bleef groeien en een wirwar werd. Hierdoor vermoedelijk te weinig stroming rondom de toppen en dit in combinatie met de verlichting blauwalg als gevolg.

Dat zou wel een mogelijkheid kunnen zijn, daar de blauwalg pas de kop op steekt wanneer deze over de helft van de bak hoogte is gegroeid. Echter heeft deze ook vol in de stroming van de uitlaat (incl. CO2 toevoer) gestaan en toen had die het ook.

backplay zei:
Als de basis niet in orde is mag je toevoegen wat je wil, rood gaat die niet worden. Bij rode planten word er veel te snel aan ijzer gedacht. Bij een hoge alkaliniteit kan ijzer wat problematisch zijn, maar niet in dit geval volgens mij. Ken de alkaliniteit en wat voor ijzer er word gebruikt, en dat mag geen enkel probleem zijn. Ben je niet zeker, kan je altijd wat meer ijzer toevoegen.
En de basis is altijd licht - CO2 verhouding.
Rood kan evengoed te maken hebben met CO2/stikstof/fosfor/magnesium/kalium.
Moet wel zeggen dat de stikstofvoeding die je nu (gaat) gebruikt bij mij een zichtbaar verschil maakte bij deze plant.

Voor diegene die het nog niet door hadden, heb ik plantenvoeding op maat besteld bij backplay, als aanvulling op mijn huidige plantenvoeding.

backplay zei:
Kan ook eens proberen om een paar stekken op een andere plaats te zetten en kijken of er een verschil in groei is tussen de 2 (of meerdere) plaatsen.

De plant heeft al op meerdere posities gestaan en overal hetzelfde. De laatste positie waar deze stond, heeft plaats moeten maken voor een andere Rotala, was de positie waar hij in het begin ook heeft gestaan.

Ronald V zei:
Voor diegene die het nog niet door hadden, heb ik plantenvoeding op maat besteld bij backplay, als aanvulling op mijn huidige plantenvoeding.
Bedoelde eigenlijk je Drak plantenvoeding, omdat je die al langer gebruikt.

Maar het probleem van de alg blijft natuurlijk...
Omdat een paar andere planten krullen, zou ik ook eens naar de verlichting/CO2 kijken. Dacht dat je buiten je 2 hoofdlampen ook nog 2 andere lampen een tijd laat branden. Je kan eens proberen van iets met de 2 andere lampen te doen. Ofwel zet je die gewoon uit, laat je er maar 1 van branden of verminder je de duur dat die branden. Je CO2 verhogen zal ook helpen, maar denk dat je al vrij hoog zit en het moet nog fijn blijven voor je vissen natuurlijk.
Als experiment kan je desnoods een paar stekken ergens zetten en de lampen erboven gedeeltelijk wat afdekken. Zo verminder je lokaal je licht en heeft de rest van de planten er geen last/baat bij.
Een goed bacteriepreparaat kan ook wel eens helpen. Tetra "safe start", "Dr. Tim's One and Only" en "Oscillex 20" zijn goede preparaten.
Dit moet toch wel op te lossen zijn... 😉

De plantjes staan allen op een andere positie, in een andere bak.

CO2 zit wel al op het maximale, i.v.m. het toelaatbare voor de vissen.
De tip met het afdekken van de verlichting, kan ik wel wat mee.
Daarnaast ga ik de 940 lampen vervangen voor 840 lampen. Ik heb de afgelopen week alles nog eens op een rijtje gezet en volgens mij zijn bij het plaatsen van de 940 lampen de 'probleempjes' in mijn bak begonnen.

Dit zijn van die dingen die niet eenvoudig op te lossen zijn.
Vaak is het vanalles uitproberen en kleine veranderingen aanbrengen.

Indien je vlak voor keuringen zit, zou ik de TL buizen NOOIT veranderen, want dan..
weet je zeker dat alles onder uit gaat en niet z'n klein bietje..

De plant heeft al op meerdere posities gestaan en overal hetzelfde.

Zag een foto in je album staan.. Staat hij nu ook onder de HN ?

Keuring is geen prioriteit 😉
Maar je hebt wel gelijk, zal het nog even in overweging nemen.

Daar heeft hij ook heel even gestaan, maar de stroming zorgde er voor dat het boven de rotala open bleef. Het grootste gedeelte dan toch, maar het maakte voor de aangetaste plantjes geen verschil.
Zowel de plantjes onder de HN als de plantjes in het opengedeelte waren aangetast.

TJa,

het blijft lastig en zo te lezen heb je al verschillende opties geprobeerd.
Als het merendeel van al je planten goed groeid, zal je basis wel in orde zijn.
Ik zou me er niet te druk over maken en anders uiteindelijk toch voor een andere soort kiezen.

Succes..

peterdenhaag53 zei:
Dank voor de links Ronald.
Ga ook zo'n meter bestellen en me inlezen in redox.

Succes alvast met de voorbereiding op de keuring.

De mijne is binnen, maar niet goed gelezen...hahaha, levering zonder batterij, maar laat ik die maat nu net niet in huis hebben en de winkel is al dicht.

Nou ja dan sta je morgen voor het opengaan vast op de stoep 😉
Ben benieuwd hoe hij zal bevallen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan