Wat is er nieuw

Blauw alg verwijderen , ben ik op de goede weg?

Oh helemaal vergeten te zeggen. Mijn water was ook al een paar dagen groenig. Wel helder
 
Hoi,
Nu verduistering is over. Valt me reuze mee hoe de vissen en planten het hebben overleefd (zie fotos). Water is ook minder groen.

Mijn waardes zijn nu:
Ph 7,7
Gh 8
Kh 5
Fosfaat 0,2
Nitriet 0
Nitraat 0
Temp 25,5

Fosfaat te weinig. Dus spul tegen fosfaat uit filter verwijderd.
Nitraat te laag dus Easy life nitro toegevoegd.
Lamp vervangen dus iets minder fel.
Filterwatten vernieuwd.
Plantje toegevoegd.

Planten zien er nog redelijk uit. Maar vervang morgen 3 java varens. En er komen 2 extra bij in.
Valesneria kijk ik nog even aan. Heb nu minder licht en deze heeft meer licht nodig.

Potten en steen zijn helemaal lelijk door de resten mosballen(Heb ik veel van verwijderd zat veel blauwalg op) En lijm dus daar komen morgen nieuwe potten voor.

En dan hoop ik dat er langzaam iets meer nitraat en fosfaat inkomen. En ik voer minder en ga elke dag Colombo Florabase Carbo toevoegen. En wekelijks easy life profito.

En dan maar afwachten....En waardes in de gaten houden.
 

Bijlagen

  • 20210701_170841.jpg
    20210701_170841.jpg
    430.4 KB · Weergaven: 97
  • 20210701_170820.jpg
    20210701_170820.jpg
    398.1 KB · Weergaven: 98
  • 20210701_170829.jpg
    20210701_170829.jpg
    146 KB · Weergaven: 97
.

En dan hoop ik dat er langzaam iets meer nitraat en fosfaat inkomen. En ik voer minder en ga elke dag Colombo Florabase Carbo toevoegen. En wekelijks easy life profito.

En dan maar afwachten....En waardes in de gaten houden.

Vooral de eerste weken steeds deze waardes meten en daarna toevoegen in de redfield ratio.
Liever iets meer nitraat naar vehouding.
Zelf doe ik 20 / 1 toevoegen.

Schrijf ook op wat je wekelijks moet toevoegen om te corrigeren. Op den duur zie je, dat dit steeds hetzelfde blijkt.
Dan hoef je niet meer (minder vaak) te meten.

Wel een vast patroon van verversen aanhouden. Minimaal 25% wekelijks.
 
Vooral de eerste weken steeds deze waardes meten en daarna toevoegen in de redfield ratio.
Liever iets meer nitraat naar vehouding.
Zelf doe ik 20 / 1 toevoegen.

Schrijf ook op wat je wekelijks moet toevoegen om te corrigeren. Op den duur zie je, dat dit steeds hetzelfde blijkt.
Dan hoef je niet meer (minder vaak) te meten.

Wel een vast patroon van verversen aanhouden. Minimaal 25% wekelijks.

Ja nitraat probeer ik te verhogen. En fosfaat moet eigenlijk ook. Maar koop binnenkort een fles met alle 3 macro planten voeding erin. Scheelt weer ipv 3 losse flessen kopen.

Dan heb ik dus micro en macro planten voeding en co2 vloeibaar.

En ik testte zelf altijd met mijn testkoffer. Maar heb helaas bijna alles op. Maar heb nu even geen geld voor een nieuwe koffer. Dus ga nu steeds na de aquarium winkel 😉.

Verversen wil ik eigenlijk om de week doen. Ik deed het altijd om de 3 weken. 1/3 nieuw water.
Elke week ben ik bang dat ik teveel voeding steeds weggooi.
 
Ik heb een 200l bak met iedere 3 dagen een 60% waterwissel ( vervuilende vissen) en 2 grote interne filters plus overhead sump. Afgelopen maand had ik ook wat blauwalg. Dit bleek bij mij aan de stroming te liggen, omdat de filters inmiddels minder hard doorstroomden. De vissen lieten af en toe wat voer liggen, wat wel in de hoekjes onder het filter werd gezogen maar verder niet werd afgevoerd. Het ergste (op de randjes rond mijn overhead sump) schoongemaakt met waterstofperoxide, bodem regelmatig afgezogen. Alle filters gecheckt, om beurten alle sponsjes uitgeknepen en ook in de sump even wat losgeroerd want ook die bleek wat langzaam te stromen. Inmiddels heb ik de blauwalg aardig weggekregen, de vissen eten weer alles op, en ik weet nu dat ik de stroming iets beter in de gaten moet houden.
 
Ja ik ben nog aan het kijken of ik mijn filter anders laat stromen. Ik heb zoon grote Juwel filter bak en heb nu de uitstroom scheef tegen de wand. Vond het er best hard uitkomen. Maar nu beweegt de opgepakte maar ietjes. En verder zit er niets geen stroming in de bak. Als ik net gevoerd heb is het water altijd 2 uur iets troebel.

Zit er over na te denken het hoek buisje eraf te halen en dat het dan recht door de bak gat.
 
Voer je niet teveel als je water troebel wordt? Het voer moet wel in enkele minuten eigenlijk op zijn.
 
Ja teveel voeren en voeding zelf is al troebel. Ik heb 2 papegaai cichlides en had special voer voor hun gekocht. Maar dit was drijfvoer. En dat eten ze niet. Heel stom van de fabrikant. Dus nu doe ik wat korrels laten weken in een kopje water en even plat stampen. Maar tis echt in grote stof wolk als het erin gaat. Tis dat het duur voer is van Hikari en ik nog een halve zak heb. Als het op is stap ik over na hikari cichlid gold mini sinking pellets. Deze zinken en zijn dan compacter ...

En ik voer nu minder.
 
Ja ik ben nog aan het kijken of ik mijn filter anders laat stromen. Ik heb zoon grote Juwel filter bak en heb nu de uitstroom scheef tegen de wand. Vond het er best hard uitkomen. Maar nu beweegt de opgepakte maar ietjes. En verder zit er niets geen stroming in de bak. Als ik net gevoerd heb is het water altijd 2 uur iets troebel.

Zit er over na te denken het hoek buisje eraf te halen en dat het dan recht door de bak gat.
Ik zou er, ik heb zelf een Rio 180, met een flexibel stukje slang aan je schuine uitstroom een spraybar maken over de achterwand. Dat kan je doen met een buis die je in de bouwmarkt koopt. Om de 3 cm boor je er gaatjes in van 2,5 mm. Die pijp zet je vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes ligt naar onder gericht wat dan weer zorgt voor lichte beweging op het wateroppervlak. Bovendien gaat je water kaatsen met je voorruit wat de stroming naar onder duwt over de bodem doet terugkeren en achter weer boven komt voor de volgende duw. Er volgt dan een prima spiraalvormige beweging richting je aan zuiging. Het hoekige buisje eruit halen gaat niet goed werken. Zelf heb ik lang met een Juwel intern filter gewerkt op de manier zoals ik hier aangeef en dat werk wél goed!
 
Ik heb denk ik nog ergens wel een spraybar liggen. Kijken of die past. Denk het niet hahaha
 
Kheb er ook nog een diffuser liggen
 

Bijlagen

  • 16252200993904619724042203547828.jpg
    16252200993904619724042203547828.jpg
    138.9 KB · Weergaven: 90
Ik heb nu een JUWEL Eccoflow-pomp 600...kan misschien ooit nog eens overstappen op 1000
 
Maar ga hem eerst iets anders richten vanmiddag
 
Maar vind eerlijk gezegd spraybar niet fijn. Raken zo snel verstopt
 
Dat valt best mee hoor en een spraybar raakt echt niet zo snel verstopt. Af en toe een ragger erdoor en je bent klaar.
 
Ik heb een 200l bak met iedere 3 dagen een 60% waterwissel ( vervuilende vissen) en 2 grote interne filters plus overhead sump. Afgelopen maand had ik ook wat blauwalg. Dit bleek bij mij aan de stroming te liggen, omdat de filters inmiddels minder hard doorstroomden. De vissen lieten af en toe wat voer liggen, wat wel in de hoekjes onder het filter werd gezogen maar verder niet werd afgevoerd. Het ergste (op de randjes rond mijn overhead sump) schoongemaakt met waterstofperoxide, bodem regelmatig afgezogen. Alle filters gecheckt, om beurten alle sponsjes uitgeknepen en ook in de sump even wat losgeroerd want ook die bleek wat langzaam te stromen. Inmiddels heb ik de blauwalg aardig weggekregen, de vissen eten weer alles op, en ik weet nu dat ik de stroming iets beter in de gaten moet houden.
Dan ligt het niet aan de stroming. Oorzaak en gevolg.

Maar aan de enorme hoeveelheid vuil in het filter.

Als de stroming van een filter er al onder lijdt, dan ben je veeeeeel te laat met verschonen.

Blauwalg komt door vuil. En dat vuil zorgt voor gebrek aan zuurstof.
 
Ik heb denk ik nog ergens wel een spraybar liggen. Kijken of die past. Denk het niet hahaha
Een buis van 12/16, je bent minder als een meter nodig denk ik, kost je een euro of drie bij de bouwmarkt en is beter geschikt als die pijpjes die je bij filters krijgt met veel te grote gaten. Je zou moeten proberen om de volle breedte, exclusief je filterhuis te gebruiken om een goede waterdistributie te krijgen. Ik heb daarvoor een transparante pijp gekocht maar in de bouwmarkt vind je ook grijze buis die geschikt is. Hieronder zie je hoe het in mijn bak zit. Doordat ik hier met de waterverversing bezig ben is de spraybar duidelijk te zien. De mijne zit dan wel aan een buitenfilter. De jouwe kan je dan koppelen met een stukje flexibele slang ertussen. Door de slang een beetje warm te maken past e.e.a. dan altijd.
IMG_20210129_103305.jpg
IMG_20210129_103312.jpg
 
Ziet er goed uit. Zal het in de toekomst misschien een keer maken. Voor nu heb ik het scheve pijpje eraf gedaan. Stroming gaat nu recht door de bak. Kijken hoe dit gaat.

Ik heb vandaag wat baardalg nog weggehaald. 4 nieuwe planten en nieuwe potten. Vanavond even macro planten voeding nitro en Fosfo toevoegen. Micro voeding profito en florabase vloeibare co2.

Profito ga ik wekelijks doen. Nitro en Fosfo tot ik mooie waardes heb. En florabase dagelijks.

En om de week dinsdag (Mijn aquarium dag hahaha) gedeelte water verversen.

Moet alleen nog iets vinden voor de bodem schoon te maken. Ik wil eigenlijk zoon stofzuiger maar de meeste zijn tot 50cm. En mijn bak ik 70cm hoog.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan