Blauw alg....


C

ChristianVT

Guest
Ik heb toch al een redelijk tijd last van blauw alg. In mijn optiek wordt blauw alg veroorzaakt door een inbalans in nitraten en fosfaten.

De bak betreft een ADA 60p (60x30x36cm) met een inhoud van ongeveer 60 liter. Het is een echte amazone bak, veel hout, hier en daar een dood catappa blad, en turf in het externe filter. Het filter betreft een jbl e401.

De bak staat vol met cabomba, saggetaria subulata en een heleboel drijfplanten (pistia stratoites). Het vissen bestand betreft 11 parachoreion simulans en 5 jonge Apistogramma sp. D37.

Mijn gedachte gang was eerst dat de blauw alg veroozaakt werd door te veel nitraat. De vis bezetting is toch tamelijk hoog momenteel. Echter voer ik deze bak maar 1x per dag en dat is altijd een kwart blokje dievries artemia wat in mijn optiek niet teveel voer is voor deze bak. De simulans eten de artemia namelijk ook. Omdat dit mijn eerste gedachten is doe ik zo’n 2 maanden elke week een 70% water verversing. De blauw alg lijkt nu echter meer te worden ipv minder. Daarom heb ik nu de volgende gedachten gang.

Zou het kunnen zijn dat ik juist te weinig nitraat heb? Het zou mij niet verbazen als de turf, het hout, de dode bladeren en het diepvries voer zorgen voor fosfaat. Cabomba en drijfplanten staan natuurlijk bekend als nitraat vreters. Dit in combinatie met een goed filter en grote water verversingen zou dan zorgen voor te weinig nitraat ten opzichte van fosfaat. Al zou je toch ergens denken dat het fosfaat niveau laag zou zijn door het vele water verversen. Mijn idee is nu om alle drijfplanten te verwijderen om het nitraat niveau wat toe te laten nemen.

Graag ben ik benieuwd naar wat jullie mening is over deze kwestie. Mochten jullie meer informatie nodig hebben hoor ik het graag. Ik heb test setjes voor nitraat en fosfaat, deze druppelsetjes zijn echter wel al ongeveer 2,5 jaar oud dus ik weet niet of dat nog betrouwbaar is.
 
Ik denk eerder een overbelasting oftewel de bacterien kunnen het niet aan. Wat zijn je waterwaarden en welke filter heb je? Heb je een foto?
 
Er staat een extern JBL e401 filter onder.

Waterwaardes zijn

Ph 6,5
Kh 2

Zoals ik zei, ik denk niet dat de NO3 en PO4 test een fatsoenlijke waarde zullen geven omdat deze testsets al 2,5 jaar oud zijn. Maar ik kan het altijd proberen als het zou helpen?

Zie hieronder een foto, niet een fraaie maar toch.
BF35D46F-42D3-4469-8573-E52562F7ACAA.jpeg
 
Ja je hebt er een drukke boel van op de bodem zie ik. Is het niet mogelijk dat je daar dode stukken krijgt waar vuil zich gaat ophopen? Ook zie ik veel baardalg en je hebt denk ik ook een co2 tekort maar ik zou zeggen laat je waarden eens testen met druppels als dat kan.
 
Ja je hebt er een drukke boel van op de bodem zie ik. Is het niet mogelijk dat je daar dode stukken krijgt waar vuil zich gaat ophopen? Ook zie ik veel baardalg en je hebt denk ik ook een co2 tekort maar ik zou zeggen laat je waarden eens testen met druppels als dat kan.

Ik weet vrij zeker dat er dode stukken zijn waar vuil zich ophoopt, dat valt niet te voorkomen met zo’n soort aquarium.

De baardalg stoort mij eigenlijk niet echt, ik vind dat wel natuurlijk staan. Co2 te kort zou heel goed kunnen. De planten staan alleen maar in een zandbodem met hiet en daar wat klei bolletjes erin. Ik wil graag gewoon een simple beplanten bak zonder extra ellende. Hier en daar wat normale algen is prima, maar die blauw alg is gewoon verschrikkelijk.

Waarom denk jij dat het eerder een nitraat issue zou zijn dan een fosfaat issue?
 
Ik snap je wel maar ja als je weet dat je ophoping van vuil krijgt dan kun je er bijna van uitgaan dat je problemen gaat krijgen.
Ik denk eerder dat het dus een probleem is met ophoping van vuil.
 
Ja die redenatie begrijp ik. Het gekke is, mijn andere bak heeft een zelfde soort structuur. Hier heb ik geen last van blauw alg. Deze bak is wel 120L met een relatief lagere visbezetting.

10 nannostomus eques
2 nannostomus mortenhaleri
2 otocinclus
Volwassen koppel Apistogramma sp. D10

Bak ziet er inmiddels ists anders uit maar je snapt het idee :)

53F38213-5869-4297-B25A-6DECCA101BCE.jpeg
 
Geen bak is gelijk en een bak van 120 liter zal minder snel wat merken van een beetje ophoping dan een bak met amper 60 liter. Dus vergelijken is altijd lastig hoor.
 
Ik ga eens kijken of ik een meting kan laten doen van Fosfaat en Nitraat. Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid
 

Terug
Bovenaan