Blauw- en draadalg....

B

Blub1234

Guest
Hallo,

Ik heb op mijn kamer 2 aquaria staan, een Home25(25 liter) en een bak van 65x30x40. In de grote bak heb ik Slakkenhuiscichliden en de Home 25 wordt bewoond door een aantal vuurgarnalen.

Nou heb ik in allebei de aquaria veel last van algen, in de grote van blauwalg (soms echt hele plakken die ik van de ramen en stenen schraap) en in de kleine van draadalg en een beetje bruinalg. Ik heb nu zo'n beetje alles geprobeerd qua water verversen, voldoende licht, CO2, etc. maar de algen blijven terugkomen.

Dus heeft iemand de Gouden Tip die mijn aquaria weer van die ellendige algen afhelpt? Desnoods met spullen zoals Algexit ofzo, maar dan wel dat het niet giftig is voor de aquariumbewoners.

Alvast heel erg bedankt!

Mvg Bert
 
Hoelang draaien de bakjes en weet je de waterwaarden??
Bruinalg zie je vaak bij de opstert en blauwalg is vaak een teken dat er sprake is van overbelasting. Is in de bak met blauwalg de filter goed onderhouden of voer je teveel??
Hoeveel uur heb je de verlichting aan? Heb je ook een foto van de bakjes?

Hoeveel Slakkenhuiscichliden heb je in dat bakje??
 
Bij de slakkenhuiscichliden was een beetje stom, ik heb ze via Marktplaats gekocht met de bijbehorende schelpen. Daar bleek helaas blauwalg op te zitten, maar kwam er pas achter toen het al in mn bak zat, waardoor het zich heeft verspreid.

Ik heb de verlichting ongeveer 8 uur per dag aan staan bij allebei.

Verder voer ik niet overmatig, gewoon wat ze op kunnen, en bij de garnalen al helemaal bijna niks.

De waterwaardes weet ik niet, die zal ik morgen even opmeten. Maar de laatste keer was het allemaal prima volgens mij, geen vreemde cijfers...

Wel is het zo dat er in de bak met de cichliden niet veel planten zitten, maar voornamelijk stenen. Kan dit er ook mee te maken hebben? Dat de algen eerder de kans krijgen? De temperatuur in de cichlidenbak is wel zo'n 24/25/26 graden, misschien dat de hoge temperatuur nog meespeelt?

Mvg
 
Planten zoals snelgroeiers nemen stoffen op. Vandaar dat men vaak adviseert bij de opstart om snelgroeiers te gebruiken. Algen komen sneller op een dood voorwerp dan op levende en goed groeiende planten. Ben benieuwd naar de waarden en ik zou de blauwalg steeds goed weghalen.

Hoelang draait het bakje met garnalen dan?
 
Alex,
Jij weet natuurlijk niet wat dat precies is dat poeder??
 
Niet precies nee,Theo heeft niet alles verteld.2 leden van mijn vereniging hebben het gebruikt en met succes. Ik kan zelf wel inschatten dat het bacterieel is.Samengesteld door een scheikundig lid van de Zwolse vereniging.
 
Ok, ik wist niet van het bestaan af nog.
 
ik heb bij mijn lfs ooit een geel poedertje gekregen. Het water kleurde net als thee, maar blauwalg was wel verdwenen.

Hierna water verversen, paar keer en het was weer goed.
 
Dat poeder, is dat ook veilig voor de cichliden? Klinkt namelijk wel als een mooie oplossing :)
De oorzaak was namelijk dat het er per ongeluk ingekomen is, daarvoor heb ik nog nooit last van blauwalg gehad.

Garnalenbak draait nu ongeveer een jaar, maar heb wel laatst de bodem vervangen door een akadama-bodem. Toch heb ik 90% van het aquariumwater hergebruikt. Verder staat het garnalenaquarium al 2/3 jaar en ik heb er altijd draadalgen in gehad...

De waterwaarden (ik ben nog niet heel goed qua het kennen van de beste waarden voor m'n aquarium:

Grote aquarium:
pH: 7,5/8
gH: 14
kH: 7/8

Kleine aquarium:
pH: 6
gH: 6/7
kH: 5

Ik ververs de aquaria ook wekelijks ongeveer 10/20%...
 
Zit het ook al op anders tukken dan de slakkenhusjes?? Anders zou ik die goed schoonmaken zodat het eruit is.
Door het veranderen van de bodem zijn er veel bacterien verloren gegaan en dat kan wat bruinalg geven nu. Dat je draadalg hebt zal te maken hebben met de co2. Als je drijvers gaat gebruiken is er minder lichtintensiteit en zal de vraag naar co2 afnemen. Ik zou handmatig eerst de draadalg proberen te verwijderen.

Btw, in het oude water dat is hergebruikt heb je weinig bacterien zitten. Die vindt je meer in je filter en in de boden dus.
 
Ah dat verklaart de bruinalg dus gelukkig :)
Ik heb EasyCarbo voor m'n planten, helpt het als ik dit elke dag toevoeg? Ik ben namelijk bang dat ik teveel voedingsstoffen m'n bak in breng, waardoor er juist algen ontstaan.

De blauwalg zit echt werkelijk overal, is ook al op m'n filter gaan zitten, dus dat heeft zich denk ik ook daardoor verspreid. Ik heb gister echt hele plakken blauwalg eruit gehaald, was ongelooflijk veel. Blijf het nu wel handmatig weghalen.
 
Carbo kun je rustig dagelijks toevoegen zoals is aangegeven op het produkt.
Ik denk dat je omstandigheden dan zo zijn geweest dat de blauwalg zich flink heeft uitgebreid.
Onder goede omstandigheden zou het juist moeten weggaan. Zuinig voeren en verversen en handmatig blijven weghalen zijn wel belangrijk.

Vaak zie je het bij een no3 tekort of bij een zware belasting of vuile filter.
 
Bedankt! Ik zal inderdaad m'n verlichting en CO2 dan nogmaals even aanpassen etc.
Is iemand bekend met AlgExit en BlueExit van EasyLife? De blauwalg zal namelijk wegblijven als het verdwenen is, omdat ik het voordat ik het er zelf per ongeluk in heb gedaan er ook geen blauwalg in zat.

Maar of hier iemand ervaringen mee heeft en of ze positief waren? :)
 
Ik heb er wisselende resultaten van gelezen en via de zoekfuctie hier kun je daar ook op zoeken nog.

Blauwalg liefst dagelijks weghalen.
 
jessicapilon zei:
Zit het ook al op anders tukken dan de slakkenhusjes?? Anders zou ik die goed schoonmaken zodat het eruit is.
Door het veranderen van de bodem zijn er veel bacterien verloren gegaan en dat kan wat bruinalg geven nu. Dat je draadalg hebt zal te maken hebben met de co2. Als je drijvers gaat gebruiken is er minder lichtintensiteit en zal de vraag naar co2 afnemen. Ik zou handmatig eerst de draadalg proberen te verwijderen.

Btw, in het oude water dat is hergebruikt heb je weinig bacterien zitten. Die vindt je meer in je filter en in de boden dus.

Naast de bruinalg kun je ook hierdoor dus blauwalg krijgen. dat zie je ook weleens bij net opgestartte bakken hoor. Ook hier is dan de reden dat er onvoldoende bacterien nog aanwezig zijn.
Wellicht dat dit mede de oorzaak is geweest en dat de alg zich hierdoor heeft uitgebreid.
Bij het eruit halen van de oude bodem heb je die hele bacteriecultuur weggegooid.
 
Blub1234 zei:
Bedankt! Ik zal inderdaad m'n verlichting en CO2 dan nogmaals even aanpassen etc.
Is iemand bekend met AlgExit en BlueExit van EasyLife? De blauwalg zal namelijk wegblijven als het verdwenen is, omdat ik het voordat ik het er zelf per ongeluk in heb gedaan er ook geen blauwalg in zat.

Maar of hier iemand ervaringen mee heeft en of ze positief waren? :)

Mijn ervaringen waren negatief met beide.
Vandaar dat ik uiteindelijk op dat poedertje was uitgekomen.
Schadelijk voor het kleinere grut, garnalen hebben een grote kans op uitsterven! Met de grotere vissen geen uitval gehad.

Zelfs hierna blijf je de bacterie in je bak houden, maar door de juiste omstandigheden te cre�ren krijgt hij niet meer de overhand.
 
Hm, dat is jammer. Heb gistermiddag de Blue Exit besteld. Maar bij de bijsluiter staat dat het goedje geheel ongevaarlijk is voor garnalen en andere aquariumbewoners... :stars:
 
Vertrouw nooit teveel op bijsluiters. Ik denk dat je meer hebt aan de ervaringen van mede gebruikers ;)
 
Nou, ik hoop dat het anders blijkt dan. Ik zal wel beginnen met een hele kleine dosering en dan steeds wat opvoeren. Heb geen zin in een genocide in mn aquarium :p
 
Succes en laat ons weten hoe het gaat als je wil ;)
 
Het is binnen! Ik zal jullie op de hoogte houden. Het is een kuur van 5 opeenvolgende dagen, met voor mij 8,75ml BlueExit per dag. Daarna zou na 10 dagen alle blauwalg weg moeten zijn. Ik ben heel benieuwd en over een aantal dagen zal ik even melden hoe het is gegaan :p
 
Nou, ik ben nu klaar met de kuur. Ik moest 5 dagen lang elke dag wat van dat spul erin doen. Heb verder gelukkig geen vissenuitval gehad, dus dat is al mooi meegenomen :p
Verder zie ik niet veel verandering, op de verpakking staat dat na 10 dagen na de eerste dosering de algen zouden moeten gaan verdwijnen, dus hopen dat het over 5 dagen resultaat geeft :)

Mvg
 
Ik heb helaas ook blauwalg in mijn bak, ook Blue Exit gebruikt maar het heeft NIKS geholpen.

Blub1234 zei:
Nou, ik ben nu klaar met de kuur. Ik moest 5 dagen lang elke dag wat van dat spul erin doen. Heb verder gelukkig geen vissenuitval gehad, dus dat is al mooi meegenomen :p
Verder zie ik niet veel verandering, op de verpakking staat dat na 10 dagen na de eerste dosering de algen zouden moeten gaan verdwijnen, dus hopen dat het over 5 dagen resultaat geeft :)

Mvg
 
Het is bekend dat het een erg lastige alg is. Zorgen voor goed water en een goed werkend filter en veel weghalen helpt vaak op den duur ook wel.
Maar in ernstige gevallen kun je ook verduisteren.
 
Ja, ik lees helaas ook veel negatieve berichten over BlueExit... Naja, ik maak de kuur gewoon af en kijk wel wat er gebeurt. Verder blijf ik het ook maar handmatig weghalen, is opzich wel te doen, maar wel elke keer weer een karwei. En je kunt niet alles handmatig weghalen en blijft er daarom alsnog wat rommelig uitzien in de bak.
 
Ja het is een rotalg hoor en ik hoop dat je het zo de baas wordt. Succes in ieder geval hiermee.
 
Ik weet niet of dit zo makkelijk gaat in een klein bakje met intern filter, maar stro in je filter al geprobeerd? De stro moet een poosje "zacht worden" dan wordt de boel een beetje rooig/bruinig en daarna is de alg weg. Veel goedkoper dan allerlei middeltjes in je bak, en zeker het proberen waard.
 
SaskiaZ zei:
Ik weet niet of dit zo makkelijk gaat in een klein bakje met intern filter, maar stro in je filter al geprobeerd? De stro moet een poosje "zacht worden" dan wordt de boel een beetje rooig/bruinig en daarna is de alg weg. Veel goedkoper dan allerlei middeltjes in je bak, en zeker het proberen waard.

Dat komt zeker dan doordat er in/door de stro allemaal bacterien worden aangemaakt??
 
jessicapilon zei:
SaskiaZ zei:
Ik weet niet of dit zo makkelijk gaat in een klein bakje met intern filter, maar stro in je filter al geprobeerd? De stro moet een poosje "zacht worden" dan wordt de boel een beetje rooig/bruinig en daarna is de alg weg. Veel goedkoper dan allerlei middeltjes in je bak, en zeker het proberen waard.

Dat komt zeker dan doordat er in/door de stro allemaal bacterien worden aangemaakt??

Volgens mij meer door stoffen die vrijkomen, het is een oud truukje en het zal me vast uitgelegd zijn vroeger maar is niet blijven hangen :sorry:

Wel weet ik dat stro in water op een gegeven moment zorgt voor een hoop pantoffeldiertjes, dus ook te gebruiken voor je biologie practicum :D

Even opgezocht hoe het nu zit met stro en blauwalg: https://nbat.nl/artikelen/ziekte/algen- ... -bedreigen
 
Terug
Bovenaan