Blauwalg alweer

J

JoeriD

Guest
Hoihoi.

Heb ik eindelijk onze bak op orde nieuwe visjes snelgroeiense zuurstofplant erbij en wat zie ik op t javamos. Weer die verrekte stinkende blauwalg zooi. Nu heb ik al eerder blauwalg gehad en eigenlijk een aantal methodes al toegepast waardoor de blauwalg weer verdween. Tijdelijk dan. Varierend van 1 maand tm half jaar. Nu is de laatse x 3 mnden geleden.toen een kuur gedaan met colombo areocol( ook al eens eerder gebruikt)

Nu zit er nog een voedingsbodem in bij ons die al een jaartje of 2 a 3 oud is. Ik heb bij de planten uiteraard dennerle nutriballs omdat de voedinf van de bodem volledig op is. Nu wil ik eigenlijk de voedingsbodem eruit hebben en ook maar nieuw grind erin. ( eigenlijk heel de bak leeg en weer opnieuw opstarten.
Hoe ka ik dit volgens jullie het beste aanpakken? Ik ga zowieoz de filterwatten van t filter hergebruiken vanwege de bacteriecultuur want ik debk niet dat t verstandig is om een deel van t water her te gebruiken ( is gewoon lesingwater wat hier in zeeland niet heel hard is )

Tips en adviezen zijn altijd welkom;)

Heb elke dag al de blauwalg verwijderd omdat het gelukkig nog niet extreem veel is. Dus makkelijk verwijderbaar

Lap text om te lezen maar bedankt alvast:)
 
Nog ff de waardes van t water net gemeten. Geen gekke singen geloof ik. No3 en po kan ik niet meten met de druppeltest van sera.

Ph = 7-7.5 ( zondag weer nieuwe turf toegevoegd in t filter)
Kh = 6
Gh= 8
No2 = 0
Lichtduur =8u
Temp =23gr
Dagelijks 3ml easycarbo ( ben aan t afbouwen ivm toevoegen snelgroeiers
1x pw 20ml profito

Ga zatersag nog ff terug naar de lfs voor een viswissel en laat daar t water nog een x testen maar dan ook op no3 en po
 
Hoi JoeriD,

Blauwalg is lastig te bestrijden,
Het is namelijk een bacterie en het kleinste beetje wat achterblijft zal weer leiden tot een plaag.
Het aquarium schoonmaken kan, maar dan moet je hem grondig schoonmaken en bij een juwel aquarium zit het filter in de hoek vast en zal het daar mogelijk overleven en zich opnieuw kunnen uitgroeien.

Er is wel een andere nieuwere manier om Blauwalg te bestrijden en die schijnt goed te werken. Ik heb het dan over een 'bacterial activator' met deze methode activeer je verschillende soorten goede bacteri�n op een temperatuur van 50graden en over een tijdsbestek van 24 uur. De slechte bacteri�n worden dan opgegeten en uit de bak verdreven en zo ook de Blauwalg.

U kunt naar een aquariumspeciaalzaak gaan en daar naar info vragen over de 'bacterial activator'

Ps. Voor het tropisch aquarium is het aan te raden de temperatuur op 26 graden te houden. Ik hoop uw vraag goed beantwoordt te hebben.

Met vriendelijke groet Tycho
 
Ik wil wel iets zeggen over de laatste post. Het is niet juist dat 26 graden de beste temp is. Dat hangt ook af van je bewoners. Niet alle vissen stellen deze temp echt op prijs.
Door veel te verversen is blauwalg wel weg te krijgen. Zodra de omstandigheden voor deze alg (bacterie) niet meer ideaal zijn zal hij weggaan. Wel is deze hardnekkig en je moet er geduld voor hebben. Ik heb het gehad in een 60cm een maand na de opstart. Het was niet erg veel maar toch.
Ik had het een klein beetje op het grind. Dagelijks dit weghalen voor zover mogelijk en tevens 10 liter verversen was na enige tijd voldoende. Zoals ik al zei moet je doorzetten en geduld hebben en zorgen voor goede waarden. Vaak is het een kwestie van teveel belasting in je bak dat je deze alg ontwikkeld.
 
Ik was in het begin ook niet overtuigd.
Maar het werkt wel degelijk.

(Een tweewekelijkse herhaaldosering ondersteunt een optimaal afbraakproces van afvalstoffen in aquaria en houdt de bacteriecultuur in het aquarium stabiel. Bijkomend voordeel: door de optimale bacteriecultuur krijgen blauwalg en rode flap (ongewenst bacteri�n) nagenoeg geen kans!)
 
Idd een goede verwarmer(want meer is het eigenlijk niet)

Ben er zelf ook tevreden mee.
Maar noodzakelijk is het niet. Andere bacteriepreparaten werken even goed. Alleen komt de biota activator goedkoper uit op lange termijn. Althans bij de vijver variant die ik heb. :)

Maar het klopt. Een bacteriekuur zal je helpen stabiliteit te krijgen in de bak.
Compleet verlost van een cyanobacterie ben je nooit. Hij sluimert in iedere bak. alleen zal je er nooit iets van merken als alles goed gaat. :)

De temperatuur theorie ben ik ook niet zo overtuigd van.
Cyanobacterien komen in de natuur meestal voor in tijden van hittegolven. Dus als het water warmer is dan normaal.

Blauwalg krijg je bij rotting in de bak.
Oorzaken kunnen zijn:
- rottend hout
- onvoldoende biologische filtering/slecht draaiende filter
- overbezetting van de bak
- slecht groeiende(lees rottende) planten
- rotte bodem

enfin, komt altijd op hetzelfde neer.
Oplossen kan met een bacteriekuur, maar als je wil dat het weg blijft zal er structureel moeten gewerkt worden.
 
Wat is dan een goede (opstart)bacterie? Ik heb die kleine potjes van Velda gehad en heb die weleens gebruikt bij een opstart destijds.
 
Waar ik persoonlijk goeie ervaring mee heb:
JBL Denitrol, Velda Bacterial en het Biota spul natuurlijk. :)

Anderen gaan waarschijnlijk ook wel werken, maar heb er geen ervaring mee.
Van Velda duurt het wel iets langer tegen dat het werkt. Waarschijnlijk door de poedervorm?

Wel moet je bij bv een opstart niet denken dat je er van af bent met ��n behandeling.
Als je niets hebt doe je het best 5-7 dagen op een rij.

Is het maar om een gereinigde filter terug in gang te draaien is ��n behandeling goed.

Leuk feit: Overdoseren is onmogelijk. :)
 
Ja die Velda Bacterial had ik zo n heel klein potje dus. Ik heb gehoord dat die van Tetra ook goed moet zijn, maar ja die is wel prijzig weer.
 
Tetra is heel duur voor flink verdund spul.
Zou ik links laten. Tetra is een 'warenhuismerk' geworden de laatste jaren. Geen kwalitatief materiaal.
 
Als ik een nieuw aquarium opstart doe ik er altijd een emmer water uit een goed draaiend aquarium in. Daarnaast gebruik ik veel echte waterplanten. Nooit een voedingsbodem en als ik zie dat de planten groeien wat sporenelementen van aquariumbemesting.nl.
Ik heb een keer een tankje Profito gekregen bij een bak die ik kocht. Een keer per drie maanden meng ik daarvan wat met ijzermest en sporenelementen en verdeel dat over de beplante aquaria. Een scheutje hier en een scheutje daar.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Men zegt dat in het water niet echt bijster veel bacterien zitten. Maar ja, voor de opstart misschien net doorslaggevend.
Zelf knijp ik nog weleens de spons uit van een ingedraaide filter.
 
Dat klopt ook wel hoor.
Maar als jij uw sponsje uit knijpt komen die bacterien in het water. Daar gaan ze zich laten neerdalen of worden ze opgezogen door het filter. Dan kunnen ze zich nestelen.

Na 48 uur zullen de meeste bacteri�n genesteld zijn.


Misschien niet onbelangrijk:
Bij het toedienen van bacterien de eerste 48 uur alle UV lampen, Ozon apparaten, twinstars en Hydra's uit laten. Anders brand je de toegevoegde bacteri�n zo weer kapot!
 
Sorry voor de late reactie:) bedankt voor de tips zover.

Ik ga op korte termijn de voedingsbodem erut halen en okk weglaten. Hij zit er nu al ruim 3 jaar in en is compleet op. Daarom gebruik ik ook nutriballs van dennerle om bij te voeden. Ik heb een zwaar vermoeden dat de oorzaak in de voedingsbodem zit. Komt nieuw grind/ filterzand in. Wat weet ik nog niet precies maar de voedingsbodem blijft weg.ga denk ik wel voor een donkerdere bodem als ik nu heb. Iets fijner nog.
De filterwatten ga ik hergebruiken. Eveneens een deel van t oude water waar de vissen tijdelijk in gaan verblijven.
Heb 2 weken geleden nog de waterwaardes laten meten bij de lfs. Ook gelijk even de po4 en de no3 laten meten. Deze waren als volgt

Temp: 23gr
Lichtduur : 14.00 tm 21.00 ( dus 8u)
Ph : 7.7
Kh : 4-5
Gh : 6
No2 : 0
No3 : 0-10
Po4 : 0

Lijkt me niks mis mee geloof ik dus durf wel te zeggen dat t water van goede kwaliteit is. Al had ik de ph wat lager verwacht nog ivm filteren over turf ( At er toen een kleine 2 weken in)

Planten doen het goed. De laatste toevoeging was een snelgroeiende zuurstofplant op advies van de lfs ivm overschot van co2( easycarbo) ( voeg nu nog maar 2ml pd dag toe ) en deze is inmiddels bijna 2x zo groot ( myriophyllum mattogrossense rood )
 
nu niets mis das niet helemaal waar
ik weet niet hoe de waarden bepaald zijn maar vermoed met een stripje
je pH zou wat lager mogen rond de 7
no3 rond 20
po4 rond de 1,5-2,0
wat je voedingsbodem betreft er uithalen je vermoeden kon wel eens geheel juist zijn
bij andere bodem niet te fijn gaan anders kans op dicht slippen
geen oude water of filtermateriaal in de nieuwe inrichting gebruiken ibv blauw bacterie

groet

jaap
 
Dan zijn je vermoedens niet juist;)
Deze laatste meting komt bij de lfs vandaan.zijn met druppeltest gedaan en de ph met zon ph meter.
Ph mag van mij idd ook nog lager daarom zit de turf er ook in.
Hmm ja je hebt wel een punt wat betreft t water en de filtermaterialen. Alleen heb geen mogelijkheid om t aquarium compleet opnieuw in te laten draaien voor 3 weken. Dus dat was eigenlijk ook de reden dat ik zowiezo de filterwatten wilde hergebruiken ivm de bacteriecultuur.
 
Misschien kun je de bodem in 2 delen vervangen?
 
dan geeft de lfs wel vreemde waarden aan met

Kh : 4-5 tja wat is het nu 4 of 5
No3 : 0-10 idem
vandaar mijn vermoeden
en bedoel je niet de sponzen in plaats van van de filterwatten

groet

jaap
 
Ja sorry verkeerde woordkeus. Idd de sponzen en uiteraard niet de watten:)
Ik snap wat je bedoelt hoor begrijp me niet verkeerd maar in hoeverre is t verschil te zoeken tussen een kh van 4 of 5. Zo groot zal dit niet zijn om extreem veel invloed te hebben op je water? No3 idem alleen is t natuurlijk wel zo dat nitraat wel nodig is in de bak. En ik altijd al aannde lage kant gezeten heb denk ik. Kan de no3 en de po4 thuis niet meten ( muv de sera teststrips geloof ik) en dacht niet dat hun dat daarmee gedaan hadden.( even onder voorbehoud)
 
Bodem in 2x zie ik niet zo zitten en weet ook niet echt op dit handig is aangezien de eventuele bacterie dan weer kan overslaan in het nieuwe materiaal. Denk dat ik eerst maar nog een x een kuur met aerocol ga doen en vandaar uit verder.

Maar even zonder de blauwalg erbij te betrekken.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Het is toch mogelijk als je de sponzen van t filter her gebruikt je t aquarium op korte termijn kan herstarten? Hij moet alleen leeg zodat ik die bodem kan vervangen. Hoeft niet persee morgen maar wel wil ik er niet te lang mee wachten.
 
verschil tussen kh 4-5 heeft wel invloed samen met je ph waarde op je co2 waarde in je bak
net zoals de no3 en po4 waarde loopt deze uit de pas dan heb je kans op alg of andere problemen
er gaan theorie�n dat een onvoldoende co2 en uit balans zijnde no3-po4 ook een bron van blauwalg kan zijn

vervangen van bodem en opstarten ook daar gaan weer verschillende idee�n over ook over indraaien lopen de voorkeuren uit een

zelf deze methode gevolgd na probleem bak en filter
grote speciekuip gehaald deze goed gespoeld met warm water
gedeelte water en bestand compleet met planten en pomp en verwarmingselement in de speciekuip gedaan glasplaat over de speciekuip gedaan voor avonturiers (zowel vis als poesen beesten :D :engel: )
bak verder leeg gehaald en gerepareerd 48 uur drogen
dan gevuld met nieuw filterzand en water nieuwe filter
en opgestart met toevoegen bacterie en enkele nieuwe planten
24 uur laten draaien weer bacterie en oude planten toegevoegd
24 uur later vissen er in gedaan (let wel was een bak van 350 liter inhoud)
spaarzaam gevoerd en regelmatig water ververst
geen slacht-offers gevallen

groet

jaap
 
Ik zal wel eens even gaan kijken hoe ik t allemaal ga doen.
Eigenlijk zijn er teveel manieren om zoiets te doen. Wordt je ook niet blij van:p voeg zelf wel dagelijks easycarbo(2ml) toe en wekelijks profito( 20ml).

En dan maar kijken hoe t loopt. Heb ook nog nitrivec staan die ik dan kan gebruiken.


Filter kan ik bijv al niet in een speciekuip doen omdat het een vast binnenfilter is van jewel. Denk dat ik wel de sponzen ga hergebruiken maar t water niet. En dan idd nog extra bacterien toevoegen en dan in t begin regelmatuf verversen en spaarzaam.voeren. en dan maar kijken hoe t uitpakt.
 
Gelukkig heb ik heen poezenbeesten meer maar wel 2kinders van 13mnden en 4.5 jaar:p
 
Normaal kun je prima je sponzen gebruiken bij een nieuwe opstart hoor.Maar dan moet je wel zeker weten dat de sponzen ok zijn verder.
 
T blauwalg probleem beperkt zich momenteel tot een 1 of 2 plekjes. Haal het met regelmaat weg en heb okk nog die aerocol capsules liggen. Ga deze eerst erin doen na de schoonmaak beurt en daarna ga ik t pas doen. Blijkt dat het achteraf toch weer terug komt ja dan zien we t dan wel weer. Het is gelukkig niet zo dat heel de bak vol zit met de blauwalg. Alleen de plekken verschillen nogal. Nu zag ik 1 wortel van de drijfplant waar wat opzat. En nog een ander stukje. Denk als eenmaal die voedingsbodem eruit is en en vers zand/grind erin zit t grootste euvel weg is.
Moet ook binnenkort weer nieuwe middeltjes bestellen dus ga dat dit keer op aquariumbemesting.nl doen. Daar is t nog wat goedkoper maar de werking is hetzelfde. Alleen heet het andrs ( doel op de easycarbo . Daar aquacarbo en een plantenvoeding gebaseerd op de EI methode( complete EI mix)
 
Ja blauwalg vereist vaak een lange adem hoor. Ons lid Backplay verkoopt overigens ook veel poeders van goede kwaliteit.
 
Ok altijd de moeite waard om eens te informeren. Had nu ook alweer een ander.middel gevonden voor de planten van n aquascapers platform. Een soort allinone middel wat iemand gemaakt had. Ene gilles oid. Van plantedbox
 
Klopt en backplay heeft zoiets ook. Je kan via de pb info vragen als je wil.
 
Zal m eens opzoeken en wat info vragen over hoe en wat. Thnx voor de info alvast:)
 
met allinone middelen wel goed opletten dat het 1 en ander niet te ver oploopt


groet

jaap
 
Nee klopt. Dat was me ook al opgevallen. Is ook nog niks besteld maar wil graag iets anders proberen dan profito
 
dan zou je kunnen kijken naar of ieder middel apart of een puur planten voeding als bv deze van aquariumbemesting.nl
plant+

groet

jaap
 
flipper34 zei:
met allinone middelen wel goed opletten dat het 1 en ander niet te ver oploopt


groet

jaap

Met de EI is dit prima bemesting moet ik zeggen ;).
 
jessicapilon zei:
flipper34 zei:
met allinone middelen wel goed opletten dat het 1 en ander niet te ver oploopt


groet

jaap

Met de EI is dit prima bemesting moet ik zeggen ;).
kan best zijn John heb geen ervaring met EI methode
maar als ik zie wat er hier in een paar bakken gebeurd zonder wat voor middelen dan ook toegevoegd (no3 en po4 rijzen de pan uit als ik niet tijdig ververs)
leek mijn een waarschuwing op zijn plaats

groet

jaap
 
Terug
Bovenaan