Blauwalg door Co2 opstart?

Als wij een overmatige organische belasting hebben in ons aquarium, dan halen we sowieso geregeld de decoratie (geen planten uiteraard) uit de bak en reinigen de grind/zand bodem grondig tijdens de waterwissel. Dus echt met zo'n buis in het zand en het vuil als een orkaan eruit hevelen.

Ik weet dat hier vaak wordt gezegd dat je dat vooral niet moet doen, want, dan haal je alle goede bacteriën er uit. Mijn ervaring is dat je zoveel vuil uit de bodem haalt dat geen bacteriegroep dat kan verwerken, bovendien geeft dat een gigantische hoeveelheid bacteriën die weer afsterven na gedane arbeid, en dus mogelijke kaamlaag. Ons bevalt het goed, algproblemen eerder terug onder controle.

En, er blijft altijd vuil achter, er blijven genoeg bacteriën achter, alleen minder extreem.

Vooral onder hout en steen ligt het vuil.

De planten ga ik er ook even uithalen om goed te snoeien. Ik weet het qua worteling en terugval heb je kans dat ze even een setback krijgen maar wil het even goed doen.

Ik laat de vissen en verder gewoon in en begin in een hoekje.
 
En zo heeft ieder zijn eigen methode. Ik zou de planten er niet uithalen tenzij ik de bodem ging vervangen of ze verkeerd geplant had.
 
En zo heeft ieder zijn eigen methode. Ik zou de planten er niet uithalen tenzij ik de bodem ging vervangen of ze verkeerd geplant had.

Klopt! Maar ik ben iemand die dan ook zoiets heeft van oh mooi alles eruit laat ik eens even gaat tweaken. Misschien wat stenen erbij voor ophoging hout etc waardoor ik weer met plantjes ga schuiven haha.
 
Dit is ook ongeveer zoals ik het verhaal voor ogen heb en men heeft het vaak bij de RR over die verhouding maar dat is al een achterhaald verhaal. Natuurlijk hebben de planten voldoende nitraat nodig maar ook ik denk dat de oorzaak meer in de organische belasting zit net als we vaak bij de bruinalgen zien (en dat zijn ook geen algen natuurlijk).
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het toch en, en! Blauwalg ontstaat door een te hoge (vuil-)belasting maar ik haalde het lage nitraatgehalte aan, zien we ook bij Ts(!), omdat het een belangrijke rol kan spelen bij het bestrijden van de blauwalg. Rottende planten werken ook mee aan de groei van blauwalg. Omdat nitraat mede zorgdraagt voor stikstof opname door de planten en zij dus ook daardoor betere groeimogelijkheden krijgen help je de blauwalg tegen te werken. Naast natuurlijk het zorgdragen voor het verwijderen van de belasting. Het verhaal is eigenlijk helemaal niet zo achterhaalt zoals sommigen denken. Alleen is de gedachte vaak dat nitraat toevoegen bedoelt is om de blauwalg te verstoren terwijl het idee juist is om de groeimogelijkheden van de aanwezige planten weer op peil te brengen en te versterken!
 
Ja wat ik meer bedoelde was dat de gedachte dat een lage nitraat de oorzaak is van blauwalg niet juist is. Je kan nitraat gebruiken om de groei van planten te verbeteren en dat is helemaal juist dan zoals je schets Ben maar de directe oorzaak van blauwalg is niet de te lage nitraat. Bij de RR gaat men wel uit van blauwalg als je te weinig nitraat hebt.
In de link zie je staan wanneer er bij bepaalde waarden kans is op blauwalg maar deze ken je vast wel:

https://nbat.nl/artikelen/techniek/algenvrij-met-redfield-ratio
 
Terug
Bovenaan