Blauwalg door te weinig vissen.

S

silly_sil

Guest
Ik heb een lastig probleempje, een patstelling eigenlijk.
Ik heb een aquarium met weinig vissen, (ik wist niet dat dit kwaad kon) wel plantjes ik wil dit vissenbestand nog uit gaan breiden maar heb nu blauwalg in de bak.

Ik heb dit aquarium al een paar jaar. Het is dus niet een net opgestart aquarium.

Het betreft een juwel record 600, bewoners zijn enkele 3 a 4 rasbora's. 2 kleine zuignapvisjes (algeneters) Deze heb ik gekregen van vrienden en de gever wist niet wat de naam van het visje was, alleen dat ze klein bleven, die zijn ong 2 cm. een paar (niet meer dan 5) Helena slakken, en een onbekend aantal vuurtjes (minder dan 10)

Ik had 10 rasbora's en ook een flink aantal vuurtjes maar er zijn er een aantal overleden. Wellicht door de blauwalg?

De waterwaarden: 0 nitriet, 0 nitraat, 0 ammoniak, 0 fosfor. (met een testkoffer van sera die we vorig weekend gekocht hebben, de testen zijn correct uitgevoerd en de koffer is niet over datum)

Vandaag ben ik begonnen met blue exit, ik hoop daarmee de aanwezige blauwalg te doden.

Is er een natuurlijke manier om nitraat en fosfor iets te verhogen zodat het niet meer 0 is? Dan komt de blauwalg hopelijk niet terug, en kan ik er visjes bij doen om de balans in het bakje te krijgen en houden.

Iedereen wordt bij voorbaat bedankt voor de tips.
 
In de sera box zitten meer waarden,he.
En,hoe filter je?
Binnenfilter?
Wordt die goed onderhouden?
 
In ieder geval kun je blauwalg ook krijgen bij een tekort aan nitraat. Ik zou dat dus verhogen. Bij die waarde hebben de planten ook een tekort.
Ook de fosfaat moet omhoog. Als de bak het niet produceerd zal je denk ik moeten toevoegen met flesjes.
Al vind ik het raar dat het allemaal 0 is. Zelfs in mijn 60cm waar ik niks toevoeg met een paar visjes is die waarde hoger door voer en ontlasting.
Hoe onderhoudt je de filter??
 
Alle waterwaarden:
Ph: 8
Gh: 7
Kh:9
NH4:0
No2:0
No3:0
Po4: 0,1
Fe: 0,1
Cu: 0
 
Ik heb een standaard binnenfilter, dat met het aquarium is meegeleverd.
Onderhoud: 1x per week de witte spons uitspoelen of vervangen.
1x per maand de zwarte spons vervangen,
een keer per jaar het groene filter uitspoelen en een keer per jaar het blauwe filter uitspoelen. (met een aantal maanden tussen het blauwe en groene filter om te zorgen dat er niet teveel goede bacteri�n verloren gaan)
 
Zwarte spons?? Doe die er maar uit en doe er gewoon de blauwe in. Ook voor de groene hetzelfde verhaal. Deze halen juist de benodigde stoffen uit het water.
Daarom ook wellicht zo weinig no3 en po4 in je bak. Haal deze er eens uit en kijk dan weer.
Als het dan niet beter is kun je nitraat en fosfaat zo nodig nog gaan toevoegen.
Planten hebben deze stoffen wel nodig voor de groei.
De witte kun je gewoon heel licht uitspoelen als de uitstroom minder wordt. Die hoef je niet snel te vervangen hoor.
 
die blauwe en groene blijven er gewoon altijd in zitten hoor, alleen als ik merk dat de uitstroom van de pomp minder wordt, dan spoel ik omstebeurt de groene of de blauwe uit, en daarna stop ik m meteen weer terug. Ik zie het zo dat als ik de groene uitspoel er nog goede bacterien in de blauwe zitten en andersom. Daarom spoel ik ze dus niet tegelijk uit en zitten er altijd een paar maanden tussen het uitspoelen van de een en de ander :)

Maar na het uitspoelen (onder de kraan) van een van de sponsen stop ik de spons dus meteen weer terug in het filter. Misschien heb ik dat onduidelijk genoteerd.
 
Als de blauwalg verdwenen is,zou ik de stroming eens onder de loep nemen. En je verversingsbeleid,en de no3 waarde verhogen.
 
Dank je voor de tip, ik vraag me af hoe ik de no3 waarde kan verhogen. Als ik nu wat meer voer in de bak gooi dan dat die paar vissen die erin zitten op kunnen, is dat een oplossing of krijg ik dan meteen een nitrietpiek?
 
Dat is slecht te controleren. Beter voeg je no3 vloeibaar toe,van easy life of aquariumbemesting.nl bijvoorbeeld.
 
No3 verhogen?
Wordt je net verteld. door JOhn.
Nitraat spons eruit.
Die verwijdert toch de NO3.
Jij stopt hem telkens terug.
 
Ja zoals Mondeo al aangeeft is dat te koop in de LFS van diverse merken.
Maar die groene en zwarte sponzen halen juist de voedingsstoffen uit je water.
Die kun je beter helemaal uit je filter halen en vervangen door de blauwe. Wellicht dat die dus de no3 en de po4 deels hebben weggetrokken uit je water.
Ik zou eerst 1 van de 2 vervangen en enkele weken daarna de andere spons. De zwarte moet je alleen maar gebruiken na bv een medicatiekuur. Dat is een zgn koolspons.
Iets meer voeren kan helpen ivm de lage waarden maar zou niet nodig moeten zijn en zou ik nu zeker niet doen ivm de blauwalg.
 
Bertus zei:
No3 verhogen?
Wordt je net verteld. door JOhn.
Nitraat spons eruit.
Die verwijdert toch de NO3.
Jij stopt hem telkens terug.

Ik denk dat hij het even niet helemaal heeft gesnapt Bertus ;)
Kan gebeuren toch :)
 
Dank jullie wel voor de tips. Ik dacht altijd dat en die groene en blauwe heel belangrijk waren voor het aquarium om de nitriet eruit te filteren. Weer wat geleerd :) Die zwarte sponsen zitten in die standaard setjes en ik dacht, baat het niet dan schaadt het niet :) Die ga ik er in de toekomst niet meer instoppen zonder reden.

Misschien een domme vraag maar er zit al een blauwe spons in, en je geeft aan dat ik de groene spons moet vervangen voor een blauwe. Dan zitten er twee blauwe boven elkaar. Is dat wel goed? Of kan het bakje ook draaien met alleen een witte en een blauwe spons?
 
We hebben allemaal het moeten leren hoor en dat is geen probleem.
Je moet zowel de groene als de zwarte vervangen voor de gewone blauwe. Dus alleen blauwe gebruiken.
Draait prima op de witte en de rest blauw hoor.
 
Heb je er Siporax in, ceramische rolletjes.onderop?
Daar gaan de bacterie ook in zitten, daar dan niet aankomen.
Dan een blauwe erbij.
Kan geen kwaad.
 
jessicapilon zei:
We hebben allemaal het moeten leren hoor en dat is geen probleem.
Je moet zowel de groene als de zwarte vervangen voor de gewone blauwe. Dus alleen blauwe gebruiken.
Draait prima op de witte en de rest blauw hoor.

Voor de werking maakt de kleur / aanduiding echt niet uit. Dus als het oude sponzen zijn, lekker laten zitten.
En wat de sponzen volgens de fabrikanten opnemen, is zo gering, dat het geen invloed uitoefend..
 
Zeker die groene sponzen gaan na verloop van tijd werken als een 'gewone' blauwe spons. Een zwarte (koolstof)spons zou ik wel vervangen, al is het maar omdat koolstof (onder omstandigheden) ook weer opgenomen stoffen kan gaan afgeven aan het water.

~ Ivo
 
Ok, als die opname zo gering is dan heeft dat dus weinig invloed.
Natuurlijk gaan ok die sponzen na verloop van tijd als een gewone spons werken.

@Ivo,
Kun je ook kort uitleggen onder welke omstandigheden die koolstofsponzen weer de opgenomen stoffen kunnen gaan afgeven??
 
Ben mee met @tom, de invloed is gering.

Als je niets wil toevoegen, is gewoon meer water wisselen een simpele optie. Mits je verversingswater wat stikstof en fosfaat bevat, wat meestal wel is.

jessicapilon zei:
@Ivo,
Kun je ook kort uitleggen onder welke omstandigheden die koolstofsponzen weer de opgenomen stoffen kunnen gaan afgeven??

Ben ik ook wel benieuwd naar.
Buiten de afbraak door bacteri�n die dan voor nitraat gaan zorgen zijn er geen omstandigheden die ervoor gaan zorgen dat er iets word afgegeven zonder dat je vissen het loodje leggen.
 
wat wil je zeggen met "zonder dat de vissen het loodje leggen"? Dat impliceert namelijk al dat er wel degelijk wel iets door kool kan worden afgegeven, namelijk iets dat tot sterfte van je vissen leidt.
 
Als je de Ph b.v. van 10 naar 3 laat zakken, kan het zijn dat er iets vrijkomt.
Geen re�le situatie dus, en daar hebben we het wel over natuurlijk.
 
jessicapilon zei:
@Ivo,
Kun je ook kort uitleggen onder welke omstandigheden die koolstofsponzen weer de opgenomen stoffen kunnen gaan afgeven??

Ben ook nieuwsgierig van waar dit verhaal komt.
Ken zelf mensen die al maanden en zelfs jaren hetzelfde zakje koolstof in hun bak/filter hebben zitten, en dan zijn ze verwonderd dat deze niet meer helpen, maar hierdoor sterfte of stoffen die nadien vrijkomen, daar had ik nog niet van gehoord.
Wel dat deze koolstof na een bepaalde tijd(verzadigd) niet meer werkt.
 
Actief kool is om te beginnen een adsorberend materiaal en daarmee kan er ook sprake zijn van resorptie.
Nu heb ik de precieze chemische kennis niet over wat exacte omstandigheden moeten zijn, maar het kan dus wel en dat punt al mijns inzien reden er omzichtig mee om te gaan.

Of het daarmee in een aquarium snel zal voorkomen, durf ik niet te zeggen, maar een lid van de vereniging had het erover dat na medicatie hij/zij het zakje kool te lang had laten hangen, er garnalen omvielen en dit ophield na het plaatsen van een nieuw zakje kool. Misschien een te snelle conclusie geweest, misschien was dit verhaal een uitzondering.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:

Resorptie is nog steeds opname..

Stoffen kunnen alleen vrijkomen bij hoge temperaturen ;Lang leve wikipedia..

Mascha&Ivo zei:
Misschien een te snelle conclusie geweest, misschien was dit verhaal een uitzondering.

~ Ivo

Zal meer aan de medicatie hebben gelegen dan aan de kool..
 
Mascha&Ivo zei:
@Tom zei:
Stoffen kunnen alleen vrijkomen bij extreem hoge temperaturen ;Lang leve wikipedia..
Waar op die wikipedia pagina wordt de term "alleen" gebezigd?

Lang leve ctrl+f.

Tjonge, je zoekt ook alleen maar spijkers op laag water om toch maar je gelijk/het laatste woord te krijgen Ivo :rolleyes:

Hier staat niet "alleen"
maar wel

Verzadigde actieve kool kan gereactiveerd worden door een thermisch proces bij hoge temperatuur[7] (tot 900�C) in bijvoorbeeld roterende of meervoudige etageovens.[8] Dankzij de modernste en meest doorgedreven rookgasreiniging kan men er verzadigde kool van verschillende toepassingen recycleren.

Het volledige reactiveringsproces omvat de volgende stappen:
1.Drogen van het materiaal tot � 105�C
2.Verdamping van de vluchtige geadsorbeerde componenten tot � 300�C
3.Het breken van niet-vluchtige geadsorbeerde componenten in kleinere moleculen die in de ovenatmosfeer vernietigd worden met behulp van pyrolyse tot amorfe koolstof op het interne oppervlak tot � 600�C
4.Vergassen van de amorfe koolstof met behulp van stoom boven de 800�C

Door de reactie van de koolstofatomen van de geadsorbeerde stoffen met stoom bij hoge temperatuur tot koolstofmonoxide (CO) en uiteindelijk koolstofdioxide (CO2), ontstaan micropori�n die aanleiding geven tot het grote specifieke oppervlak.
\mathrm{C\ +\ H_2O\ \longrightarrow\ H_2\ +\ CO}
Door het rationeler gebruik van natuurlijke bronnen zorgt reactivering voor een reductie van de CO2-uitstoot met een factor 5.


Maar misschien ben ik wel fout, alleen, weet jij hoe het nog op een andere manier kan?
 
Om toch het laatste woord te hebben ;

Stoffen worden vrijgemaakt bij hoge temperaturen
 
luc zei:
Maar misschien ben ik wel fout, alleen, weet jij hoe het nog op een andere manier kan?
Backplay wel:
backplay zei:
Als je de Ph b.v. van 10 naar 3 laat zakken, kan het zijn dat er iets vrijkomt.

Ikzelf had al lang aangegeven misschien een te snelle conclusie te hebben getrokken!
Maar betekent dat dat ik dan moet stoppen met lezen, interpreteren en nadenken? Me dunkt toch niet.
 
Mascha&Ivo zei:
luc zei:
Maar misschien ben ik wel fout, alleen, weet jij hoe het nog op een andere manier kan?
Backplay wel:
backplay zei:
Als je de Ph b.v. van 10 naar 3 laat zakken, kan het zijn dat er iets vrijkomt.

Ikzelf had al lang aangegeven misschien een te snelle conclusie te hebben getrokken!
Maar betekent dat dat ik dan moet stoppen met lezen, interpreteren en nadenken? Me dunkt toch niet.

Neen hoor, je moet niet stoppen met lezen en nadenken.
Dit vraagt ook niemand dacht ik, maak jij er enkel van.

Als je de Ph b.v. van 10 naar 3 laat zakken, kan het zijn dat er iets vrijkomt

Met "kan het zijn" koop ik geen brood,
kan is dus enkel een aanname van jou?

Moest het zo gemakkelijk zijn dan denk ik niet dat men dit met andere bewerkingen deden.

Maar ik heb mijn punt aangegeven, kruip dus weer in mijn hok.
 
Neem ik de laatste quote van Tom er maar even bij:
@Tom zei:
Stoffen worden vrijgemaakt bij hoge temperaturen
Hetgeen (anders dan eerder bericht) niet impliceert dat die hoge temperatuur de enige mogelijkheid is.
In the end was dat waar het me om te doen was. "kan" iets, of is iets 'de enige' ("alleen") mogelijkheid?

Zoals het er nu lijkt leiden er meerdere wegen naar Rome.
 
Ok, voor het topic van actieve kool in een topic over blauwalg af te sluiten. :D

Afhankelijk van wat je wil verwijderen uit actieve kool, kan je de volgende methodes gebruiken:
-Zoals @tom aangeeft, verhitting.
-WOR (Wet Oxidative Regeneration)
-Biologisch
-Chemisch
-Ultrageluid
-Elektro mechanisch
-Stoom
-Zal nog wel iets zijn waar ik geen weet van heb.

Welke methode er gebruikt word hangt er vanaf of het economisch rendabel is en wat je wil verwijderen.
Er word genoeg onderzoek gedaan over het recycleren van opgenomen stoffen.

Denk er ook aan dat actieve kool een ruim begrip is.
Het is hetzelfde als zeggen "ik heb een auto gekocht".
Welke? Een F1, dragster, 4x4, familiewagen,...
Met een F1 ga ik niet in de bergen rijden, en met een 4x4 ga ik niet naar Monaco om te racen.

Punt is dat in een aquarium deze processen niet gaan plaatsvinden zonder dat alles doodvalt.
Met het gebruik van begrippen "als", "mits", "mocht er" en "misschien", zal iemand wel een situatie vinden waar het "als dan misschien nog enigszins" mogelijk is. :D
 
Terug naar de topicstarter, blauwalg word idd veroorzaakt door een te kort aan p04 en no3, dus die aan gaan vullen tot p04 0,5 en no3 tot 20, rustig toevoegen, kleine beetjes en blijven Meten tot je de goede waardes hebt, en dat een paar weken op verschillende tijden, want met licht en voer verander die waardes ook nog wel eens. Te veel is ook niet goed en krijg je ook alg.
Goed dat je een testkoffer hebt!
Koolfilter is niet nodig want dat haalt idd als je die steeds vervangt de foute, maar ook de goede stoffen uit je water.
Als je bak al een poosje draait wordt het groene filter het zelfde als een blauwe, die kan je laten zitten.
Filter pas uitspoelen als de uitvoer minder wordt, niet eerder, elke week uitspoelen is echt niet nodig, dan verstoor je het evenwicht alleen maar.
Blauwalg laat zich goed verwijderen met een dun slangetje van b.v. een luchtpompje.
Ik zou het zoveel mogelijk weg halen, blauwalg is meer een bacterie dan een alg , en moet verwijderd worden.
Al die flesjes om alg te verwijderen is naar mijn mening en ervaring troep!
Kost een boel geld, en eigenlijk helpt het niks als de bak niet in balans is.
Als dat niet helpt, dan zou ik de bak verduisteren, ook dat wil nog wel eens helpen.
Te veel licht kan ook blauwalg en andere algen doen groeien, zeker als er een te kort of aan voedingsstoffen en planten aanwezig zijn.Koop ook wat snelgroeiers b.v.
Blijven meten hoor, dat geeft in ieder geval een goede indicatie wat er nou aan voedingsstoffen aanwezig is.
Het helpt mij om i.p.v. 5 ml te testen 10 ml te testen met het dubbele aantal druppels, krijg je soms ook een beter beeld ;)
 
Wat juiste info over Blauwalg:

Description:

Cyanobacteria are very small and very simple autotrophic prokaryotic organisms (= photosynthetic bacteria). With algae they have in common only that they have chloroplasts. They are extremely old from evolutionary perspective, and are able to live in almost all habitats on earth. Their taxonomy is very complex (e.g. there is no reasonable definition of the species yet). There are at least 200 genera and several thousand species (precise estimates are not known). The english name cyanobacteria comes from the term �cyanic� = blue. This is basically a translation of �Latin� name, from the Greek cyanos = blue. The construction of their cells is very simple (they have no nucleus or mitochondria, etc.). Inside the cell there is are thylakoids, which are flat pouches with the photosynthetic apparatus containing specific dyes (blue and red pigments), which act as light-harvesting antennas → this allows them photosynthesis (inter alia) at very low light level - far below the water surface, in soil, inside stones, in caves, etc. In the cell there are carboxysomes also containing enzyme RuBisCO, which is also responsible for CO2 fixation in the Calvin cycle. Storage substance is cyanobacterial starch. They reproduce only asexually (by cell division). Cyanobacteria live almost everywhere. Typical for them is occupying all extreme habitats (with the exception of extremely acidic sites). The characteristic feature of planktonic species is the ability to produce the so-called algal bloom (water flower) at excess nutrients. Many species are poisonous. Often they can also enter into a coherent symbiotic relationships (basically it was they who "invented" photosynthesis). Cyanobacteria are capable of living in the mineral waters also, where there decreases the CO2 concentration due to their photosynthesis, and also precipitates salts forming travertine rocks. Globally, however, their most important output are stromatolites (which form primarily from depositoin of calcium carbonate in cyanobacteria sheaths). The oldest fossil findings are probably fossils of cyanobacteria.

Causes of blooms:
The exact causes of cyanobacteria blooms in the aquarium are not known. Most often, however, the occurrence of blue-green algae in aquariums is said to be related to the increase in heterotrophic bacterial biomass, the biomass reduction (e.g. death) of nitrifying bacteria, the growth of protozoa collonies and other animals, the dangerous increase in the concentration of ammonia nitrogen, the phosphorus release from the sediment, the dangerous increase of dissolved iron. In natural ecosystems (with a small or zero plants) the cyanobacteria blooms occur usually in eutrophic waters (rich in nutrients) when there is enough light. Cyanobacteria allegedly like light in the 530-620 nm wavelength (i.e. green-to-yellow color spectrum), and unbalanced intake of nitrogen and phosphorus (low ratio of nitrate to phosphates, resp. when nitrates are low and phosphates high). Because the cyanobacteria can bind nitrogen, they may occur in tanks with zero nitrate content (but probably high levels of other nutrients). An ideal place for the establishment of cyanobacteria seems to be a undisturbed place with low oxygen levels, slow water movement, and lots of organic waste.

Treatment:
The first step should be a mechanical removal as much of the cyanobacteria as possible. It's important, however, to pay attention to not spreading the cyanobacteria around the aquarium when we will be removing it. The best way is to wipe it out with a toothbrush (used exclusively for cleaning the aquarium), and at the same time suck the wiped pieces of cyanobacteria using a vacuum cleaner. The next step in the fight against cyanobacteria should be regular and frequent water changes (sometimes it's advised to use rather demineralized water due to the low nutrient content). It may follow 3-5 day blackout of aquarium (e.g. black wrapping paper or black quarters), or limitation of the photoperiod → it is, however, necessary to proceed with caution here, because if during the blackout dies suddenly more cyanobacteria, it may result very quickly in contamination of your aquarium by toxic substances, which can have disastrous effects (during the blackout it's therefore important to carefully monitor the aquarium, often change the water and vacuum/remove organic waste, frequently clean the filters, and ensure good circulation and better oxygenation of the water). In some cases, the blackout need not help. Moreover, we should focus on improving water circulation for better gas exchange (=> increase of concentration of dissolved oxygen in the water). Oxygen apparently suppresses the growth of cyanobacteria. On the contrary, in waters poor in oxygen the cyanobacteria thrive. A number of studies have reported the blooms of cyanobacteria in relation to the deterioration of water quality, mainly due to increased levels of organic compounds, in which several factors plays role: for example, the decay of the substrate, too much food, too little water changes, or nutrients overloading. Aquarists tend to have a good experience also with directing the outlet of the filter with oxygenated water directly to the affected area. To destroy cells of cyanobacteria you can also use hydrogen peroxide (H2O2) or permanganate (KMnO4), both of which act as oxidizing agents. Peroxide (2H2O2) in contact with the light breaks into 2H2O + O2 (oxygen and water), which immediately kill cyanobacteria within a few minutes (if you dose it locally to the most affected areas). The recommended dose of peroxide should not exceed 1 ml per 20L of water (preferably dosed every 30-60 minutes). Too large doses, however, could also damage the nitrifying bacteria (which is why it is good to be careful with their use). Starvation does not work very well with cyanobacteria (like with all other algae), because a significant reduction of nutrients will hurt especially plants (and thus it's useful only in tanks without plants). The increase of CO2 and some nutrients (mainly nitrates) allegedly helps against cyanobacteria. Although not yet revealed exactly why this works, it could to some extent be related to the improvement of plant growth. The best thing in the fight against cyanobacteria (as with all other algae) seems to be the deployment of large numbers of healthy and thriving plants (ideally we should plant 70-80% of the bottom surface), which (among other things) maintain the low level of nutrients, and on the contrary a high level of dissolved oxygen in water also, which may have a negative effect on unprotected cell walls of cyanobacteria (which can survive in this environment only if they wraps themselves in a thick layer of biofilm or diatoms). I also recommend to use a reasonable thickness of the substrate (not too thick), because the nitrifying bacteria will thrive best in the substrate with a thickness of up to 2 inches (if the thickness of the substrate being larger there may begin to predominate rather de-nitrification processes in the substrate). It is equally important to provide sufficient time for the propagation of a sufficient amount of useful bacteria in newly established aquariums, and give them at least 60 days before the tank will accomodate the first animals (fish, shrimps). Furthermore, it is good to add the fish gradually to the tank, so that the beneficial bacteria could multiply sufficiently, and completely cover the increased accumulation of waste. Similarly, it is also good to maintain a proper alkalinity (ideally around 6�dKH) and pH (preferably neutral or slightly alkaline pH → 7-8). Although slightly acidic pH affects negatively the majority of cyanobacteria, it is important to remember that just as negatively it influences the nitrifying bacteria. So when you can not avoid the slightly acidic pH (around 6.5), then we should compensate it by significantly reducing the number of fish in the tank = production of waste materials (preferably at least by 50%). As the cyanobacteria belong to bacteria (not algae), it is possible to use also antibiotics as a last resort (including erythromycin). However, it is important to remember that "the aquarium is an ecosystem, which does not react too well to antibiotics and toxins" (Diana Walstad). It is appropriate to remember also that during mass die off of cyanobacteria due to the use of antibiotics they may release a large amount of toxins (and sometimes to produce larger quantities of ammonia) that can stress the fish and other animals in the aquarium, and in some cases they may even be fatal to them. Despite all this the use of antibiotics may be in many cases inevitable and the only effective solution.
 
Terug
Bovenaan