Blauwalg door te weinig vissen.

Nou Engels is gebrekkig aan deze kant maar begrijp ik er nu uit dat een laag nitraat gehalte de oorzaak van blauwalg kan zijn mits de po4 hoog is?
Dat wil dus zeggen dat een lage no3 en een lage po4 geen aanleiding zijn voor deze alg als ik het goed begrijp.
Alleen een lage no3 bij een hoge po4.
Ik meende altijd dat een laag nitraatgehalte de oorzaak kon zijn los van het feit hoe hoog de po4 is.
 
arie o zei:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aquarius-tubanti/algen-en-planten/2223-blauwalg Makkelijk leesbaar algemeen stukje over blauwalg

Heldere info!
 
arie o zei:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aquarius-tubanti/algen-en-planten/2223-blauwalg Makkelijk leesbaar algemeen stukje over blauwalg

Op zich een leuk artikel maar ik heb al diverse keren gehoord/gelezen dat de RR eigenlijk niet zo zeer opgaat voor onze zoetwaterbakken, maar meer bij de zoutwater.
We moeten de RR als het ware los laten heb ik vernomen.

Nu ben ik absoluut geen scheikundige, maar dit is wat ik al een paar keer heb gelezen.
 
jessicapilon zei:
Nou Engels is gebrekkig aan deze kant maar begrijp ik er nu uit dat een laag nitraat gehalte de oorzaak van blauwalg kan zijn mits de po4 hoog is?
Dat wil dus zeggen dat een lage no3 en een lage po4 geen aanleiding zijn voor deze alg als ik het goed begrijp.
Alleen een lage no3 bij een hoge po4.
Ik meende altijd dat een laag nitraatgehalte de oorzaak kon zijn los van het feit hoe hoog de po4 is.

Nee, zo simpel is het niet.
Ik vermoed dat de verhouding van stikstof en fosfaat een overblijfsel is van de RR.
Je moet eerst goed de omstandigheden in het aquarium begrijpen waar de alg in voorkomt, en dan pas handelen.
De adviezen om meer stikstof en fosfaat toe te voegen kan als gevolg hebben dat je juist meer blauwalg krijgt.
Filters niet uitspoelen (dus meer heterotrofe bacteri�n) heeft dan ook als gevolg je de blauwalg niet weg krijgt.
Dr. Tim Hovanec bijvoorbeeld geeft als raad om eerst ervoor te zorgen dat je nitrificerende bacteri�n terug optimaal werken. Dus vuil uit filters doen zodat er meer plaats is voor de nitrificerende, en desnoods de juiste bacteri�n toevoegen. Wat dan die juiste zijn is weeral een ander verhaal.

EDIT:
Quote toegevoegd.
 
jessicapilon zei:
Nu ben ik absoluut geen scheikundige, maar dit is wat ik al een paar keer heb gelezen.

Klopt, het engelse verhaaltje geeft ook meerdere oorzaken aan.. en,
de juiste zal je dus ook zelf moeten ontdekken..
 
jessicapilon zei:
Op zich een leuk artikel maar ik heb al diverse keren gehoord/gelezen dat de RR eigenlijk niet zo zeer opgaat voor onze zoetwaterbakken, maar meer bij de zoutwater.
We moeten de RR als het ware los laten heb ik vernomen.

RR gaat idd niet op, maar blijft nog steeds in deze hobby rondsluipen.
Word door sommigen zelfs nog steeds als een bemestingsmethode aanzien.
 
Dus je moet zorgen dat je schone sponzen hebt om het simpel te zeggen.
In ieder geval het vuil eruit.
Ik vermoedt ook met mn bescheiden kennis dat dit een overblijfsel is van de RR.
 
@Tom zei:
jessicapilon zei:
Nu ben ik absoluut geen scheikundige, maar dit is wat ik al een paar keer heb gelezen.

Klopt, het engelse verhaaltje geeft ook meerdere oorzaken aan.. en,
de juiste zal je dus ook zelf moeten ontdekken..

Tja om dat soort dingen goed te begrijpen moet je denk ik een redelijke kennis hebben.
Voor een gemiddelde leek gaat dat denk ik alweer tever.
Voor mij wel althans ;)
 
Dit is trouwens de "vernieuwde" RR.

oceanplankto.jpg
 
En met alle respect voor Briene (die ongelooflijk goed werk heeft geleverd voor onze hobby, dat kan ik niet genoeg onderstrepen) is zijn info op sommige vlakken verouderd.
De wetenschap gaat nu eenmaal vooruit, en spijtig genoeg zullen zijn artikels nooit ge�pdate worden.
 
jessicapilon zei:
arie o zei:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aquarius-tubanti/algen-en-planten/2223-blauwalg Makkelijk leesbaar algemeen stukje over blauwalg

Op zich een leuk artikel maar ik heb al diverse keren gehoord/gelezen dat de RR eigenlijk niet zo zeer opgaat voor onze zoetwaterbakken, maar meer bij de zoutwater.
We moeten de RR als het ware los laten heb ik vernomen.

Nu ben ik absoluut geen scheikundige, maar dit is wat ik al een paar keer heb gelezen.

Volgens mij word dat ook min of meer gezegd in het artikel met die druk gedrukte letters :D en een stukje verder staat dit.

Op zich kunnen de RR calculatoren wel een hulpmiddel te zijn om een indicatie te geven welke kant het uitgaat. Maar ze zijn ook niet meer dan dat. :juggle:
 
Precies Arie.

Zijn artikel is nog steeds zeer bruikbaar in de mogelijke aanpak van blauwalg in mijn ogen!
 
@Tom zei:
Klopt, het engelse verhaaltje geeft ook meerdere oorzaken aan.. en,
de juiste zal je dus ook zelf moeten ontdekken..

Tja om dat soort dingen goed te begrijpen moet je denk ik een redelijke kennis hebben.
Voor een gemiddelde leek gaat dat denk ik alweer tever.
Voor mij wel althans ;)

Valt wel mee ..
Is gewoon een kwestie van dingen die aan het rotten zijn uitsluiten.

Maar het probleem is dat men vaak snelle en makkelijke oplossingen wil en dan ,
afgaat op vage internetbronnen zoals dat blog van Gilles.
 
arie o zei:
jessicapilon zei:
arie o zei:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aquarius-tubanti/algen-en-planten/2223-blauwalg Makkelijk leesbaar algemeen stukje over blauwalg

Op zich een leuk artikel maar ik heb al diverse keren gehoord/gelezen dat de RR eigenlijk niet zo zeer opgaat voor onze zoetwaterbakken, maar meer bij de zoutwater.
We moeten de RR als het ware los laten heb ik vernomen.

Nu ben ik absoluut geen scheikundige, maar dit is wat ik al een paar keer heb gelezen.

Volgens mij word dat ook min of meer gezegd in het artikel met die druk gedrukte letters :D en een stukje verder staat dit.

Op zich kunnen de RR calculatoren wel een hulpmiddel te zijn om een indicatie te geven welke kant het uitgaat. Maar ze zijn ook niet meer dan dat. :juggle:

ja dat klopt ook hoor.
 
Ach ja, er zullen velen wegen naar Rome lijden,en simpele oplossingen zijn er niet.
Vandaar mijn reactie om een topicstarter als deze nou niet te overladen met chemische toestanden waar hij helemaal geen raad mee weet.
Het moet wel begrijpelijk blijven, maar bij mij heeft het wegzuigen iedere dag, de waardes op peil houden, zeer zeker geholpen, dus ik deel alleen mijn bevindingen, er is natuurlijk geen aquarium het zelfde, dus tja, wat moet ik er meer van zeggen .
Maar wel leuke artikelen, dat weer wel. ;)
 
Buiten het feit om dat op zich de info wel interessant is, heeft ze wel een punt.
De TS moet er wel baad bij hebben.
 
@Tom zei:
@Tom zei:
Klopt, het engelse verhaaltje geeft ook meerdere oorzaken aan.. en,
de juiste zal je dus ook zelf moeten ontdekken..

Tja om dat soort dingen goed te begrijpen moet je denk ik een redelijke kennis hebben.
Voor een gemiddelde leek gaat dat denk ik alweer tever.
Voor mij wel althans ;)

Valt wel mee ..
Is gewoon een kwestie van dingen die aan het rotten zijn uitsluiten.

Maar het probleem is dat men vaak snelle en makkelijke oplossingen wil en dan ,
afgaat op vage internetbronnen zoals dat blog van Gilles.

Ben je weer daar met je commentaar.

Kijk, mijn blog is erop gericht om mensen in klare taal snel en gemakkelijk te kunnen helpen zonder dat ze daarvoor een hele lap tekst en wetenschappelijke literatuur moeten doorlopen. Dit is vanaf dag 1 een uitgangspunt geweest van mijn website.

Dat jij daar niet mee eens bent is jouw zaak, maar ik zou het appreci�ren moest je dat dan ook gewoon voor je eigen houden in plaats van hier wat commentaar te spuien zonder enige relevantie of argumentatie voor de TS. Daar wordt niemand mee geholpen.

Groeten
Gilles
 
astrid j zei:
Ach ja, er zullen velen wegen naar Rome lijden,en simpele oplossingen zijn er niet.
Vandaar mijn reactie om een topicstarter als deze nou niet te overladen met chemische toestanden waar hij helemaal geen raad mee weet.
Het moet wel begrijpelijk blijven, maar bij mij heeft het wegzuigen iedere dag, de waardes op peil houden, zeer zeker geholpen, dus ik deel alleen mijn bevindingen, er is natuurlijk geen aquarium het zelfde, dus tja, wat moet ik er meer van zeggen .
Maar wel leuke artikelen, dat weer wel. ;)

Ik ben een zij, hihi, voor de rest ben ik het met je eens, ik wil graag een mooi stabiel bakje hebben, maar al die termen die nu gebezigd worden zijn beetje chinees voor me :)

Maar ik kan me voorstellen dat het voor meer ervaren mensen wel een hele interessante discussie is.
 
@Tom zei:
@Tom zei:
Klopt, het engelse verhaaltje geeft ook meerdere oorzaken aan.. en,
de juiste zal je dus ook zelf moeten ontdekken..

Tja om dat soort dingen goed te begrijpen moet je denk ik een redelijke kennis hebben.
Voor een gemiddelde leek gaat dat denk ik alweer tever.
Voor mij wel althans ;)

Valt wel mee ..
Is gewoon een kwestie van dingen die aan het rotten zijn uitsluiten.

Maar het probleem is dat men vaak snelle en makkelijke oplossingen wil en dan ,
afgaat op vage internetbronnen zoals dat blog van Gilles.

Misschien denk ik wat simpel, maar als er dingen aan het rotten zijn dan moet er toch veel nitriet in de bak zijn? De waterwaarden geven nitriet en nitraat 0 aan. (zie eerste pagina voor de waterwaarden en het visbestand)
 
Iedereen trouwens super bedankt dat jullie allemaal zo fanatiek reageren. Ik ben al een heel stuk wijzer geworden.

ik heb blue exit in de bak gegooid (volgens voorschrift) en de zichtbare blauwalg weggehaald. Ik hoop niet dat ik te voorbarig ben maar ik zie het tot nu toe nog niet teruggroeien. Ook zat er een vreemd bruinig laagje op het water voor dat ik met die behandeling begon, tijdens mijn onderzoek las ik dat dat ook door blauwalg kan komen. Dat laagje is nu ook weg.

Volgens de instructies mag ik nu 10dagen geen waterverversingen doen. Als het daarna weg blijft dan is het in orde. Hopen dat het goed blijft gaan en tussentijds elke week watertesten blijven doen.
 
weet wel dat je met blue exit enkel aan symptoombestrijding doet en niet de onderliggende oorzaak aanpakt
 
bruinig laagje op het water ??
Was dat gen kaamlaag?
 
triple zei:
weet wel dat je met blue exit enkel aan symptoombestrijding doet en niet de onderliggende oorzaak aanpakt
Daar ben ik het helemaal mee eens, ik ken iemand die door algexit echt nog meer problemen heeft gekregen.
Zonde van je geld.
Als je nu eens begint met de po4 en no3 op peil te houden, dan ben je beter op weg dan rotzooi in de bak gooien.
Het is intensief om je bak hier van te ontdoen, ik heb iedere dag de blauwalg weggezogen.
Hou je uitvoerstroom eens wat meer aan het oppervlak, misschien helpt dat voor de vieze bovenlaag.
En wat snelgroeiers erin.
Ik hoop dat je een testkoffertje hebt, ook al zijn die niet helemaal precies, je krijgt wel een aardige indicatie over je waterwaardes.
Geloof me, met al die middeltjes om je alg weg te krijgen los je het probleem niet op ;)
 
GillesF zei:
Ben je weer daar met je commentaar.

Zolang jij teksten zonder toestemming overneemd, zal ik commentaar blijven geven..


De TS wordt hier prima voorzien van adviezen door oa. Astrid.
Van haar kun je nog iets leren..


Rotting is een algemene term. Als dit bv in hout gebeurd. Kun je dat niet altijd waarnemen met een test.
Maar het kan dus wel een grote invloed uitoefenen op eventuele blauwe alg.
 
Beste leden,
Wellicht is het zinvol om ons te beperken tot info die zinvol is voor de TS.
Andere zaken kan men wellicht beter via de pb afhandelen denk ik ;)
 
Terug
Bovenaan