Blauwalg en vuil(?) op planten

crazy fish

Well-known member
Lid geworden
26 februari 2010
Berichten
198
Locatie
Leidschendam
Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
60�30�35, draait sinds augustus 2013
Filter is een eheim 2213 gevuld met blauwe matten, turf en witte watten bovenop.
Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
pH:6.2 kH:1 (gemeten met druppels)
Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
10 tot 20 liter per week
Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
af en toe 5ml profito
Voeg je CO2 toe aan het water?
nee
Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
nee
Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
15 watt grolux zonder reflector
9-13 15-21
8 maanden oud
Heb je een foto van je aquarium en de algen?
CJmkqoU399wvUMakIHec_A4j8xXmz-kj.jpeg

CJmkqoU399wvUMakIHec_A4j8xXmz-kj.jpeg

CJmkqoU399wvUMakIHec_A4j8xXmz-kj.jpeg

Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
Echinodorus latifolius smalle strook van ongeveer 40cm
Echinodorus bleheri 2x
Echinodorus barthii 1x
Pistia stratoites 10cmx10cm
Hydrocotyle leucocephala 5 plantjes
Hoe lang heb je dit probleem al?
4 maanden?
Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
Spaarzamer voeren
Diepvriesvoer beter afspoelen


Zoals op de foto's te zien is zit er op de planten vuil, terwijl mijn water helder is zonder zweefvuil.
Misschien een of andere bacterie/alg?
Het is makkelijk eraf te wrijven, maar telkens als ik dit doe is het na een paar uur weer terug ook als ik het combineer met een waterverversing. Ook heb ik de laatste maand last van terugkerende blauwalg, dit zit alleen op een paar bladeren en dus niet op het hout en de bodem.

(De foto's worden automatisch omgedraaid terwijl ze op mijn laptop rechtop staan. Het lukt me niet om ze rechtop te zetten, mijn excuses.)
 
crazy fish zei:
[
(De foto's worden automatisch omgedraaid terwijl ze op mijn laptop rechtop staan. Het lukt me niet om ze rechtop te zetten, mijn excuses.)

Daar heb je het mooie programma Paint voor, aanwezig op iedere computer met Windows. Als je daar een foto in hebt is het een kwestie van de knop draaien, en daarna rechtsom draaien. Dan saven en klaar ben je. Een kind kan de was doen

PS

NO3 en PO4 is tamelijk belangrijk in deze
 
Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, ???

Denk dat je weinig stroming hebt.
Filter is een eheim 2213 gevuld met blauwe matten, turf en witte watten bovenop.

Binnen filter dus?

Geen siporax?
Turf geeft ook zooi,he.
 
Daar heb je het mooie programma Paint voor, aanwezig op iedere computer met Windows. Als je daar een foto in hebt is het een kwestie van de knop draaien, en daarna rechtsom draaien. Dan saven en klaar ben je. Een kind kan de was doen.

Dit werkt dus niet, op mn laptop staan ze al recht maar het uploadprogramma draait ze steeds om. Ik zal het nog wel een keer met een ander uploadprogramma proberen straks.

PO4 en NO3 heb ik de test niet van en ben ik ook niet van plan om te kopen. Misschien als de blauwalg echt uit de hand loopt dat ik ze koop, maar nu zit het er nog in kleine hoeveelheden en het lukt me nog aardig om het in toom te houden. Had dit ook eigenlijk niet als vraag erbij moeten zetten aangezien ik de tests niet heb en jullie me daardoor inderdaad niet kunnen helpen met het blauwalg probleempje.
Het belangrijkste vindt ik nu het "vuil" op de bladeren.

@Bertus
Het is een buitenfilter die bruto 440l/h doet (wat in de praktijk natuurlijk minder is). De stroming is naar mijn idee sterk genoeg, alle planten wapperen, wat wel zou kunnen is dat door het vele hout dode hoeken ontstaan waardoor het niet overal even goed doorstroomt.
Het filter is van onder naar boven gevuld met:
Blauwe matten (zaten bij het filter)
Zakje met turf
Witte watten

Het water komt aan de onderkant van het filter naar binnen en gaat via de bovenkant er weer uit.

Het vuil van de turf wordt hierdoor dus opgevangen door de witte watten
 
Ik denk dat ik weet wat het probleem met de foto's is.
Ik houd mn telefoon rechtop waardoor de hoogte groter is dan de breedte, terwijl bij het uploaden de breedte juist groter is dan de hoogte.
De langste kant van mijn foto (hoogte) wordt dan gezien als de breedte waardoor de foto dus omgedraaid wordt.
 
Het filter is van onder naar boven gevuld met:
Blauwe matten (zaten bij het filter)
Zakje met turf
Witte watten

Het water komt aan de onderkant van het filter naar binnen en gaat via de bovenkant er weer uit.

Het vuil van de turf wordt hierdoor dus opgevangen door de witte watten

Nou,dan zou ik toch eens Siporax onderop doen.

Als jij mij nou verteld hoe de Eheim filters werken,OKE.

Zeg ik jou,dat het eerste vuil in de blauw gaat,en de boel afremt.
En siporax is beter biologisch.
 
Blauwalg is ook vaak een no3 tekort. Als je dat dus niet kan meten is er moeilijk iets over te zeggen.
Maar goed dat vraagje wilde je ook los laten begreep ik al hoor.
 
Dan zal ik binnenkort maar eens siporax gaan bestellen.
 
Dat zie je bij iedereen, dus niet perse in mijn filters.
Wil het niet opdringen,hoor.
 
Ik dacht er sowieso al overna of siporax erin te doen, idd vanwege de betere biologische werking. Dus opdringen is het niet :)
 
Da's best veel troep ja..
Ik heb net zo'n pomp op net zo'n bakkie.. ook met turf.. die turf geeft in het begin wel wat gruis af, ook al is het afgespoeld.. maar niet zoveel als dit, en dat beetje gruis wordt in no-time uitgefilterd.

Ik gebruik in volgorde van doorstroming de volgende filtermedia..
1- een zak keramische pijpjes.
2- 1 x blauwe spons.
3- een zak biologisch balletjes.. (Eheim SUBSTRAT pro)
4- filterwatten
5- zakje turf
6- filterwatten

Helder water.. en geen troep op de planten.

Die hoeveelheid sponsjes kunnen er inderdaad best voor zorgen dat de boel wat wordt afgeremd..
 
Dan ga ik geleidelijk zorgen voor een andere filterindeling.
Hoeveel siporax heb ik dan nodig denken jullie?
 
Ik heb ook de 2213 en onderin een paar centimeter siporax en dan een blauwe spons en Eheim Prostat ofzo erboven en dan weer een dunnere blauwe spons en bovenop witte watten van zo n 1 cm.
 
Waarom gebruik je dan turf?? In zo n bakje kun je de ph ook prima verlagen met bio co2 en dat geeft niet zo n troep in de bak.
Ik heb vroeger in de garnalenbak turfgranulaat van APO gebruikt en dat gaf ook echt geen troep hoor.
 
De turf geeft bij mij niet veel rotzooi, alleen heel kort als ik de witte watten heb vervangen.
Ik gebruik ook het turfgranulaat van APO.
Het water aanzuren met CO2 vind ik niet handig, het kraanwater heeft een kH van 10.
Verder is dit ook nog eens veel meer moeite en brengt het meer risico's met zich mee.
 
Ik heb nu sinds een week de keramische pijpjes erin en er is bijna geen vuil te vinden.
Ook is de blauwalg weg, het heeft dus heel goed geholpen :)
 
Bertus zei:
Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, ???

Denk dat je weinig stroming hebt.
Filter is een eheim 2213 gevuld met blauwe matten, turf en witte watten bovenop.

Binnen filter dus?

Geen siporax?
Turf geeft ook zooi,he.

Bertus, bertus toch, jij als eheim deskundige weet toch ook wel dat een eheim 2213 geen binnenfilter is. :S

Gr. Rob.
 
Terug
Bovenaan