Blauwalg, hoe kom ik ervan af?


M

MijnAquarium

Guest
Ik heb al jaren steeds beetjes blauwalg, maar nu -help!- begint het echt veel te worden. Mijn water waarden zijn wel stabiel (al heb ik geen fosfaat testers bij de hand) al klopt het een en ander er niet aan.

NO3~ 20 en dat neemt af tot ~10
NO2-0
GH~6
KH~4,5
pH~7

Het visbestand bestaad uit 10x melanotaenia praecox, 15x corydoras panda en 1x c. julii, een kogelvisje, 4 japonica garnalen en een Aziatische waaierhand (+nog een hoop ramshoornslakken)

Het aquarium is een juwel vision 180 (100x30x50 cm) met een bijbehorende juwel binnenfilter en een eheim classic 250 buitenfilter.

De bak is redelijk dicht belandt en nu merk ik dat sommige planten, met name de hydrocotyle leucocephala, afsterven of in groei stagneren. Hierom denk ik aan een voedseltekort in het water. De bodem is zwart afgerond zand (de corys hebben er geen problemen mee) en er zitten een aantal kleibolletjes bij de wortels van behoeftige planten.

Nu wil ik die verrekte cyanobacteriën de bak uit hebben, dus tips gevraagd!
Nog even een paar foto’s van de bak voor en na de laatste verversing, ik haal steeds zo veel mogelijk weg, toch wordt het elke keer erger.

5ECDE70C-5AC2-43F5-B060-B726F1454AF0.jpeg


AB0B5DC4-A285-435C-82CE-57EC90C53232.jpeg


2E6FFFFF-D8F6-42E1-BE9A-828839846785.jpeg


EED5B741-5F57-49D1-B991-0EB399C5B09B.jpeg
 
Vervelend Mijntje en ik zou zoveel mogelijk blijven verwijderen en water verversen. Vaak een kwestie van een lange adem en vaak is overbelasting de oorzaak. Je filter is vrij klein met rond de 440 liter vindt ik dus wellicht heeft dit ermee te maken.

Misschien de po4 eens laten testen en geef je ook plantenvoeding?
 
De oorzaak wegnemen is het eerste wat je moet doen.
Een tekort aan NO3 en veel PO4 kan een oorzaak zijn.
Je zou de EI methode toe kunnen gaan passen dan word in iedergeval dit goed geregeld.

Een waterperoxide kuur kan helpen om het weg te halen als de oorzaak opgelost is.

Netto inhoud x gewenste hoeveelheid : 30 = toevoeging in ml

Voor blauwalg is 3 ppm voldoende

Dus netto inhoud x 3 gedeeld door 30.
Let wel op dit is bij een een 3% oplossing.

Bij een 5% oplossing is het gedeeld door 50

Dit een dag of drie of vier is zou voldoende moeten zijn.
 
Nee John, ik geef helemaal geen extra voeding, ik sta er wel voor open dat te doen, maar het moet allemaal niet te duur worden want ik heb ook een budget. De filter is denk ik niet het probleem, want voor ik die er op zette had ik ook blauwalg maar lang niet zo veel.

Ja Dirk, de NO3 vind ik zelf ook heel laag, daar wil ik als eerste iets mee gaan doen en als ik dan toch bezig ben misschien ook nog andere voeding.
 
Ja ze zeggen weleens dat een tekort aan nitraat de oorzaak is maar of dat zo is weet ik niet. Ik denk dat ook hier de vrij kleine filter er debet aan kan zijn want die is goed 400 L waarvan je misschien net 200L overhoudt.

Ik heb ook met de EI weleens last gehad van lichte blauwalg dus voldoende nitraat is geen garantie dat je dit niet krijgt.
 
Nee John, ik geef helemaal geen extra voeding, ik sta er wel voor open dat te doen, maar het moet allemaal niet te duur worden want ik heb ook een budget. De filter is denk ik niet het probleem, want voor ik die er op zette had ik ook blauwalg maar lang niet zo veel.

Ja Dirk, de NO3 vind ik zelf ook heel laag, daar wil ik als eerste iets mee gaan doen en als ik dan toch bezig ben misschien ook nog andere voeding.

Je no3 is denk ik redelijk op peil maar je fosfaat moet ook ok zijn en voor goedkope plantenvoeding kun je de csm+b kopen bij aquariumbemesting.nl (of de nieuwe vervanger). Dat los je zo op in 500 ml en klaar is kees.
 
Ik heb ook met de EI weleens last gehad van lichte blauwalg dus voldoende nitraat is geen garantie dat je dit niet krijgt.

Nee klopt, maar het is in ieder geval iets waar je je op kan richten. Ik zou kunnen overwegen er een andere filter bij te nemen, maar deze was al €60 met alles erbij (van iemand overgenomen) en ik kan me niet veel duurders veroorloven plus mijn ouders die die filter al overbodig vonden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een met John, je filtercapaciteit is te laag. De Eheim heeft een capaciteit waar netto zo'n 250/300 l/h van overblijft. Het Juwel binnefilter is ook geen topper. Blauwalg ontstaat vaak daar waar vervuiling optreedt. Dat moet je dus bestrijden. Veel waterverversingen, meerdere keren per week, en goed schoonmaken, blauwalg verwijderen, kan je helpen. Filter schoonmaken. Waarschijnlijk is er ook Nitraat nodig iets wat veel gebruikt wordt om blauwalg te bestrijden. verder moet je goed bekijken of je een goede waterdistributie hebt, komt je (planten-)voeding overal? Gebruik je eigenlijk wel plantenvoeding? Hoe is het met je CO2 niveau, voeg je CO2 toe? Zie ik daar op je achterkant ook baardalg?
 
Op de achterwand zitten 2/3 soorten baardalg ja, maar daar heb ik me nooit aan gestoord omdat het op de achterwand bleef. Ik voeg geen voeding of CO2 toe en de waterdistribute moet ik nog checken omdat ik onlangs die filter heb toegevoegd en de inrichting behoorlijl verandert heb, het veranderen van de inrichting moet helpen, want er stond veel leisteen wat vuil verzamelde.
 
Voor jouw bak heb je al snel minimaal een 2215 nodig of een JBL 901. Op MP staan ze soms voor een schappelijke prijs.
 
Ik zal eens kijken, maar mijn ouders gaan wrs wel moeilijk doen, die vonden dit al veel geld.
 
Ik zou ze anders dit topic laten lezen en ze begrijpen vast wel dat je het wel goed voor elkaar moet hebben want anders blijf je denk ik met problemen zitten.
 
Een goed filtersysteem is een "Must have" voor een goed draaiend aquarium,

De netto capaciteit die je filter nu heeft is te weinig.
 
Ik ben gisteren begonnen met de extra waterwissels, mijn vader gaat me helpen de filtercapaciteit te testen/meten en ik ga hard mn best doen om dit te laten slagen!
 
Hoe oud is je verlichting?

Sommige planten gaan (inene) slecht, blauwalg zou weinig invloed moeten hebben op je planten. T is een epifyten (t zijn geen parasieten) ze nemen hooguit wat licht weg.

Daarnaast kan blauwalg een groter spectrum licht opnemen dan planten.
 
Blauwalg is in elk geval een bacterie, De cyanobacterie als ik het goed heb. De bruinalgen zijn diatomen.
 
Klopt John een bacterie en een verdomd vervelende en deze tast wel degelijk de plante groei aan op moment dat de zaak op de plant zit kun je deze wel als verloren beschouwen komt geen licht meer op het blad
zou de Ts toch aan raden om een po4 test te doen waarschijnlijk is de po4-no3 verhouding niet goed
Tevens lijkt het er op dat de bacterie cultuur in de bak en filter niet op orde is best mogelijk dat de oorzaak legt in te veel voeren of een niet complete filter cyclus (de afvalstoffen worden niet goed omgezet)
 
Het filter is denk ik ook te weinig Jaap en dat zou ik zelf eerst aanpakken. Ik heb het ook met de EI weleens in een lichte mate gehad en denk zelf dat het meer in de belasting van een bak zit (oftewel te weinig goede bacterien).
 
Hoe oud is je verlichting?
T is led en zeker wel een paar jaar oud.
op moment dat de zaak op de plant zit kun je deze wel als verloren beschouwen komt geen licht meer op het blad
ik kan de blauwalg makkelijk van de meeste planten af halen, maar vooral de snelgroeiers met weinig wortels in de bodem hebben hier last van en van diezelfde planten krijg ik het ook moeilijk weg.

Ik ben van plan een PO4 test te laten doen, ook zonder blauwalg is het goed om dat te weten.

Als het zo is dat de bacteriecultuur niet goed is, hoe krijg ik die op orde?

Ik vind het, zeker nu het echt niet heel goed gaat met de bak en ik de achterwand er toch ook uit wil, prima om een aantal planten en vissen te redden, de rest weg te doen en met jullie hulp en advies (vooral op de techniek) de bak weer een herinrichting te geven.
 
Als de cultuur het niet aan kan dan zu ik toch echt overwegen om een groter filter te nemen.
 
Als de cultuur het niet aan kan dan zu ik toch echt overwegen om een groter filter te nemen.
Ja dat sws, maar als ik dat aanpas + de achterwand, waarom niet gelijk ook wat andere dingen?
 
Ja dat kan altijd natuurlijk. Een grote make over dus.
 
Ja moet kunnen he. (En wij vrouwen schijnen dat leuk te vinden dus ja:D)
 
Ja vrouwen blijven altijd van alles veranderen hoor. Ze gaan ook vaak de muren van een andere kleur voorzien is mijn ervaring:D:D. Nou ja het houdt je lekker bezig;)
 
T is led en zeker wel een paar jaar oud.

ik kan de blauwalg makkelijk van de meeste planten af halen, maar vooral de snelgroeiers met weinig wortels in de bodem hebben hier last van en van diezelfde planten krijg ik het ook moeilijk weg.

Ik ben van plan een PO4 test te laten doen, ook zonder blauwalg is het goed om dat te weten.

Als het zo is dat de bacteriecultuur niet goed is, hoe krijg ik die op orde?

Ik vind het, zeker nu het echt niet heel goed gaat met de bak en ik de achterwand er toch ook uit wil, prima om een aantal planten en vissen te redden, de rest weg te doen en met jullie hulp en advies (vooral op de techniek) de bak weer een herinrichting te geven.

Had de led verlichting even gemist standaard MultiLux LED buizen van juwel zeker als dat zo is verklaard dat een hoop (de 9000k buis hoort niet thuis in een plantenbak is veel te blauw)
Probleem met blauwbacterie is dat het vaak lijkt dat het weg is van je planten maar de volgende dag zit het er weer
Wat je filters betreft zit in allebei nog filter martiaal en werken ze beide
Kan je de opbouw van het filter materiaal van beide filters eens opgeven hier

Ja vrouwen blijven altijd van alles veranderen hoor. Ze gaan ook vaak de muren van een andere kleur voorzien is mijn ervaring:D:D. Nou ja het houdt je lekker bezig;)
Tja John het voorjaar komt er weer aan dus jess zal vast wel weer met een goede optie komen qua kleur :br::D:D
 
Had de led verlichting even gemist standaard MultiLux LED buizen van juwel zeker als dat zo is verklaard dat een hoop (de 9000k buis hoort niet thuis in een plantenbak is veel te blauw)
Probleem met blauwbacterie is dat het vaak lijkt dat het weg is van je planten maar de volgende dag zit het er weer
Wat je filters betreft zit in allebei nog filter martiaal en werken ze beide
Kan je de opbouw van het filter materiaal van beide filters eens opgeven hier
Het is geen standaard Juwel buizen, maar ledstrips, ik weet zelf niet precies welke het is maar het heeft een groot kleurenspectrum. De opbouw van de eheim filter heb ik nog niet aangepast, daar was ik nog voor aan het lezen, het zijn gwn filtersponzen met een paar stukken filterwatten. De juwel filter is van boven naar beneden filterwatten, een biocarb, een nitrax een bioplus coarse, een cirax en twee keer bioplus fine.
 
Nitrax haalt toch de nitraat eruit? Als die spons nog werkt dan zou ik die eruit halen.
 
De nitrax heb ik al lang niet vervangen, idd om de nitraat niet nog lager te krijgen.
 
De Eheim heeft een capaciteit van ~360/440 dat is dus bruto twee keer de hele bak in een uur, de juwel filter is moeilijker te meten dus dat heb ik nog niet gedaan, daar ben ik nog iets op aan het bedenken.
 
Ja en dan hou je ongeveer netto 200 liter over en dat is net 1x de inhoudt van je bak en dus erg krap. Zelf heb ik op de meterbak een 901.
 
Maar hoezo houd je dan 200 van 360 over, want ik mat iets meer dan 6L per minuut, dus dat is toch 360 per uur?
 

Terug
Bovenaan