Blauwalg, hoe kom ik ervan af?


Die bruto opbrengst is dacht ik zonder substraat erin en anders in elk geval zonder dat die belast is geweest en dus schoon is. Als je sponzen gaan vervuilen hou je vaak maar de helft over. Zes liter overhouden is wel veel vindt ik als dat met sponzen erin is die al wat vuil zijn.
Daarom raad men ook vaak 3-4 maal de inhoudt van de bak aan als bruto volume omdat je dan maar de helft overhoudt.

Mijn 901 heeft bruto dacht ik rond de 900 liter maar in werking nu zal dat ongeveer de helft zijn.
 
Ik zal naar andere filters gaan kijken, als je een filter met 3/4x de inhoud van een aquarium moet hebben, dan is deze goed voor +/-100L? Ik zal mijn ouders ompraten voor een extra bak erbij:p
 
Ik heb daarom de 2213 ook op de 80cm draaien Mijntje. Alvast veel succes bij je ouders:D:D
 
Volgens mij bedoelt mijntje dat ze daadwerkelijk het filtervermogen heeft gemeten. Niet de opgegeven fabrieks meting. Of vergis ik me hier mijntje?
 
Ja klopt Sander, dat ging met de Eheim heel makkelijk maar de binnenfilter gaat problemen geven...
 
Wellicht dat je een te laag Stikstof hebt, mogelijk dat jouw nitraat daarom wat laag is. In dat geval heb ik eens een vreemd advies gelezen, de blauw alg in de filter steken, zodat de daarin opgenomen stikstof terug in het aquarium water wordt opgelost...
 
Zonder licht breekt de alg toch gewoon af?

Edit: De quote van ollie kwam niet mee :p
 
Ze heeft het over 10-20mg nitraat en dat is in de regel voldoende hoor.
 
k heb al jaren steeds beetjes blauwalg, maar nu -help!- begint het echt veel te worden. Mijn water waarden zijn wel stabiel (al heb ik geen fosfaat testers bij de hand) al klopt het een en ander er niet aan.

Mijntje,

ik ga een post van mezelf in een ander topic over blauwalg quoten. :engel::sorry:

Er staan misschien zaken in die al gezegd zijn hierboven dus sorry voor eventuele herhalingen.

Tips:
- (tijdelijk) terugschroeven naar max 8 uur licht
- Alle zichtbare alg snel afhevelen. Desnoods dagelijks tot het niet meer terugkomt. Het verspreid zich snel anders.
- Eerste week/weken 2 of drie keer per week minstens 50% water wisselen
- Zo grondig mogelijk de hele bak rond gaan tijdens het hevelen. Blauwalg houdt van vervuiling dus je moet goed schoonmaken in de bak.
- Daarna wekelijks wisselen (eens de algen onder controle moet het niet perse 50% zijn).
- plantenvoeding doseren. Zowel micro-elementen als makro. Er zijn veel opties, van 'all in one' tot 'alles apart'. De planten die je hebt hebben voeding nodig. Betere plantengroei betekent automatisch minder algen
- Bovenstaande acties ondernemen, blijven volhouden met directe verwijdering van de zichtbare, terugkerende blauwalgen. En dan een paar weekjes geduld en veel waterwissels.

Concreet nog een paar aandachtspunten specifiek voor jouw geval op basis van de foto's:

-Hevig snoeien, alle aangetaste bladeren verwijderen. Maar echt hevig, je bak staat zeer vol, op zich is dat ideaal maar dat kan ook voor veel vervuiling en ophoping zorgen dus probeer hem echt "clean" te maken: enkel gezonde planten overhouden.
-Na het snoeien eventueel wat verse "zuurstofplanten" of "snelgroeiers" toevoegen.
-Elke beetje blauwalg dat je ziet moet je proberen afhevelen. Zoals DirkBazuin al zei is H2O2 een optie maar als je dat doet moet je wel voorzichtig te werk gaan. Zo moet je bvb je filters stilleggen maar tegelijkertijd moet je ook echt zorgen voor waterbeweging tijdens de behandeling. Dat doe je dan met een klein pompje in de bak. Maar leg zeker je filters stil. Mocht je het doen kan je dus best eerst goed informeren en een stappenplan opmaken voor je met peroxide aan de gang gaat.
-Doorstroming optimaliseren (dat zal al deels gebeuren als je snoeit)
-Hevel de blauwalg liefst af met een slang die je alleen daarvoor gebruikt. Gebruik de slang niet om te vullen of om te hevelen tijdens het verversen. Enkel voor de blauwalg.
Leg je filters stil tijdens het hevelen, werkt een pak makkelijker en veiliger (de door het hevelen geloste blauwalg wordt niet rondgepompt)
-Hevig schoonmaken tijdens het verversen.
-Richt je uitstroom ietwat naar boven als dat kan. Dat zorgt voor beter zuurstofniveau.


En voor de volledigheid: ik zag ergens het advies om de blauwalg in je filter te stoppen?!
NIET DOEN!
Echt niet doen, NIET! Voor je het weet spuwt je filter de blauwalg tot in alle hoekjes en kiertjes van je bak.
;) :D

Hopelijk heb je er iets aan.
Succes alleszins!
 
Het erge is dat ik het merendeel van de dingen wel weet, maar dat ik er de kans niet toe heb om het toe te passen of dat het toepassen van alles wat ik gelezen heb (zeker op korte termijn) nog niet echt helpt, ik ben in ieder geval blij dat het aangezicht in de bak steeds beter wordt, de blauwalg begint langzaam beetje bij beetje minder te worden. Echter kan ik niet met ook nog school en andere hobby’s elke dag zo veel gaan staan verversen als wat ik nu doe, dus moet ik achter de bron(nen) komen en die gaan aanpakken. Alle tips van iedereen helpen wel om dit zo snel en gezond mogelijk te laten slagen, dus alvast heel erg bedankt allemaal!
 
ik geef helemaal geen extra voeding, ik sta er wel voor open dat te doen, maar het moet allemaal niet te duur worden want ik heb ook een budget.

Ik lees nu net dat je helemaal geen voeding doseert, dat helpt ook niet natuurlijk.
:rolleyes:
Er liggen hier nog twee zakjes plantenvoeding die tezamen een "all in one" mix vormen. Ik kocht ze ooit van backplay maar gebruik ondertussen zelf aparte poeders dus dat ligt hier maar te liggen.
Als je interesse hebt wil stuur je maar een PB en dan stuur ik ze op met een "handleiding". 't Is een schenking dus no worries. ;)
 
Dat is het proberen waard. Alles helpt natuurlijk. Ik vind het wel heel aardig van je, ik weet niet of ik dat zomaar kan aannemen hoor.
 
Ik vind het wel heel aardig van je, ik weet niet of ik dat zomaar kan aannemen hoor.

LoL
;)
Ik snap je terughoudendheid dus de keuze is natuurlijk aan jou!

Maar ik vind het oprecht een kleine moeite om twee zakjes, die ik toch niet meer denk te gebruiken, in een envelopje te steken en op te sturen naar iemand met veel enthousiasme maar weinig plantenvoeding.
:D
Ik doe gewoon graag nu en dan eens iemand een (klein) plezier... :br:
(En die zakjes liggen misschien zelfs een beetje in mijn weg dus ik zocht eigenlijk een slachtoffer.)

Soit,
ik hoor het wel. ;)
 
Ik slaap er nog een nachtje over (moet ik zo langzamerhand toch eens gaan doen want ik moet wel naar school morgen) en dan laat ik het je wel weten. Ik ben van plan niet alleen wat planten weg te doen, maar ook een heel stuk hout met anubias want het staat in de weg. De bak ziet er op de foto’s trouwens altijd voller uit dan in het echt maar ja, ik ga er wat aan doen!
 
-Elke beetje blauwalg dat je ziet moet je proberen afhevelen. Zoals DirkBazuin al zei is H2O2 een optie maar als je dat doet moet je wel voorzichtig te werk gaan. Zo moet je bvb je filters stilleggen maar tegelijkertijd moet je ook echt zorgen voor waterbeweging tijdens de behandelin
Waarom het filter still leggen?
 
Heel goed dat je met een verversingsregime bent begonnen. Ik adviseer je dagelijks of om de dag te verversen en als het blauwalg weg is daar nog minimaal een week mee door te gaan (let wel: ik zei minimaal)

Goed ook dat je al resultaat begint te zien, jouw inzet en volharding zal zeker beloond worden!
:D

Misschien is het ook een idee om wat amazone kikkerbeet in je bak te leggen. Dat is een drijfplantje die heel veel fosfaat etc. uit je water haalt. Op marktplaats kun je voor een paart euro al stekjes vinden en dat groeit als een dolle!
 
Misschien is hert ook een idee om wat amazone kikkerbeet in je bak te leggen. Dat is een drijfplantje die heel veel fosfaat etc. uit je water haalt.
Maar dan ook veel nitraat dus dat lost het probleem niet op lijkt mij.
 
Maar dan ook veel nitraat dus dat lost het probleem niet op lijkt mij.

Dat zou kunnen, ik heb het plantje al meerdere malen succesvol ingezet tegen algen.
Ik weet dat Blauwalg eigenlijk een bacterie is maar de zuiverende werking kan denk ik meer goed dan kwaad doen.
Ik heb het gevoel dat er naast de te lage filtercapaciteit ook misschien wat overvoerd wordt....

Enfin, ik zou vooral nu de focus houden op verversing en licht-tijd-reductie en niet teveel tegelijk doen.
Snoeien kan natuurlijk wel helpen, zeker als je alle geïnfecteerde plant-delen weghaalt.
 
Nitraat verhogen kan helpen maar hoeft absoluut niet.
eigenlijk ik zie het nut er ook niet direct in.

naar mijn idee is het enige wat echt goed werkt:

Extra filtercapaciteit & doorstroom, elke dag (uiterlijk om de dag) alle blauwalg afzuigen, als het op het grind/zand zit ook een gedeelte van de bodem meezuigen en tevens elke dag (uiterlijk om de dag) 30-50% wisselen. lichtduur inkorten tot 8uur p/d & niet tot amper voeren

dit heeft mij in der tijd binnen 2 weken van de blauwalg afgeholpen. en heb het niet meer teruggezien.

als ik naar je 1e post van dit topic kijk, en dan de 1e afbeelding lijkt mij het water ook "vies" ogen, wellicht alg op de ruiten ect maar klopt dit? ik weet ook niet hoeveel je standaard ververs regime is? mijn standaard is 50-60% per 5-7 dagen, voorkomt m.i. een boel "gedoe". zeker bij bakken die wat voller bezet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dank Rich, precies mijn advies :)

Als referentie: heb op mijn 110 bak (300 liter) een Eheim 2075 zitten, die doet volgens de fabriek 1250 liter per uur.
 
Waarom het filter still leggen?


H2O2 kan de ganse bacteriecultuur in je filter verstoren en zelfs totaal om zeep helpen.

De meeste mosjes en gevoelige plantjes zoals HC of monte Carlo leggen ook het loodje wanneer ze in contact komen met peroxide trouwens.

Er zijn echt veel wisselende resultaten te vinden als je zoekt op de effecten van H202 op vissen en op de bak in het algemeen. Het is echt niet zomaar een onschuldig goedje en dient met de nodige voorzichtigheid te worden gebruikt.
 
Maar ik vind het oprecht een kleine moeite om twee zakjes, die ik toch niet meer denk te gebruiken, in een envelopje te steken en op te sturen naar iemand met veel enthousiasme maar weinig plantenvoeding.


Erg mooi gebaar Willem.
 
H2O2 kan de ganse bacteriecultuur in je filter verstoren en zelfs totaal om zeep helpen.
Is dat ook niet de bedoeling dan lijkt mij dat de blauwbacterie ook daar aanwezig is geld ook voor de opmerking over mossen
Of je nu H202 of een ander bacterie dodend middel gebruikt je cultuur behouden gaat toch niet lukken
Beste methode vernielt de bacterie cultuur en daarna meteen met een goed middel weer opstarten eventuele gevoelige vissen apart zetten maar ook daar rekening houden met besmetting blauwbacterie
 
Staat het aquarium in het zonlicht?
 
Waarom wil je dit weten mafkees blauwbacterie wordt niet veroorzaakt door zon licht
 
Zonlicht zal de groei van blauwalg wel aanwakkeren denk ik. Misschien is het verduisteren nog een optie al verhelp je daar niet de oorzaak mee.
 
John
Daarom schrijf ik ook blauwbacterie wordt niet veroorzaakt door zon licht
 
Waarom wil je dit weten mafkees blauwbacterie wordt niet veroorzaakt door zon licht
Zelf last gehad van blauwalg in het verleden. Het deed zich voor op een stuk waar vrijwel geen stroming kwam en dat 's ochtends altijd in de zon stond. Toen ik die kant van het aquarium eenmaal had afgeplakt, kwam het niet meer terug. Het is allicht niet de oorzaak maar het kan het probleem wel degelijk versterken.
 
Oh wow, veel om op te reageren zeg!
Enfin,
Misschien is het ook een idee om wat amazone kikkerbeet in je bak te leggen. Dat is een drijfplantje die heel veel fosfaat etc. uit je water haalt. Op marktplaats kun je voor een paart euro al stekjes vinden en dat groeit als een dolle!
ehm, ja. Ik ben bang dat dat niet werkt, ik heb die plant al eerder geprobeert en... die gingen allemaal dood. Ik heb al de verschrikking van kroos in de bak en hydrocles nymphoides dus nog meer drijfplanten werken denk ik niet echt.
als ik naar je 1e post van dit topic kijk, en dan de 1e afbeelding lijkt mij het water ook "vies" ogen, wellicht alg op de ruiten ect maar klopt dit?
ja, ik heb een bolle ruit en dus moeilijker schoonmaken, daarom blijft er soms wat alg zitten. Als ik zo naar die foto’s kijk moet dat het zijn.
Staat het aquarium in het zonlicht?
Nee, het staat midden in de kamer. Natuurlijk wordt de hele kamer wel eens verlicht met zonlicht maar er valt absoluut geen direct licht in.

De bacterie van blauwalg kan niet tegen licht, vandaar dat het de blauwe ‘alg’ opbouwt ter bescherming. Met verduisteren breekt dat weer af ja, maar met het licht aan zonder nog iets anders te doen groeit het wrs gwn weer terug.
 
H2O2 kan de ganse bacteriecultuur in je filter verstoren en zelfs totaal om zeep helpen.

De meeste mosjes en gevoelige plantjes zoals HC of monte Carlo leggen ook het loodje wanneer ze in contact komen met peroxide trouwens.

Er zijn echt veel wisselende resultaten te vinden als je zoekt op de effecten van H202 op vissen en op de bak in het algemeen. Het is echt niet zomaar een onschuldig goedje en dient met de nodige voorzichtigheid te worden gebruikt.
Denk je dat het daar dan niet al zit?
Het mooie is dat de dosering voor blauwalg erg laag is.
3 ppm is al voldoende daar en hebben je vissen en garnalen nog geen last van.
 
Is dat ook niet de bedoeling dan lijkt mij dat de blauwbacterie ook daar aanwezig is geld ook voor de opmerking over mossen
Of je nu H202 of een ander bacterie dodend middel gebruikt je cultuur behouden gaat toch niet lukken
Beste methode vernielt de bacterie cultuur en daarna meteen met een goed middel weer opstarten eventuele gevoelige vissen apart zetten maar ook daar rekening houden met besmetting blauwbacterie

Dat is niet noodzakelijk het geval. Ik heb een jaar terug een tijdje gekampt met blauwalg in één bak. Na een lange strijd heb ik uiteindelijk een H202 behandeling gedaan, maar ik heb eerst echt veel ingelezen en verschillende methodes vergeleken voor ik zelf aan het werk ging met H202.

Ik heb mijn mosjes of mijn HC tapijt NIET verwijderd (terwijl de blauwalg vooral in de bodem zat) en ik heb mijn bacteriecultuur NIET aangeraakt. Waarom zou ik dat doen?
En ik heb vrij hoge dosissen gehanteerd maar de schade op vlak van HC en mosjes was zeer beperkt. Door mijn aanpak en voorzichtigheid.
Mijn filters hebben stil gestaan tijdens de behandeling en er was achteraf dus helemaal geen impact op de bacteriecultuur. Er was namelijk ook niets mis met mijn bacteriecultuur dus waarom zou ik ze vernielen??
Integendeel: de bacteriecultuur vernielen in de strijd tegen blauwalg is net vragen om extra problemen. Blauwalg zit in (bijna) elke bak maar blijft normaal gezien onzichtbaar, latent aanwezig. Wanneer je zichtbare blauwalg in je bak hebt dan duidt dat op een probleem (gewoonlijk een bacterieel probleem/tekort) dus dan moet je de weinige filterbacteriën die je hebt niet gaan vernietigen. Dan ben je nog verder van huis... ;)

Met H202 ga je de hardnekkige plekken blauwalg (van waaruit het steeds terug uitbreekt) viseren. Maar H202-behandeling is alleen maar effectief als stap in de strategie, in de aanpak.
Peroxide om alles kapot te maken is niet constructief, dus als je zegt dat je net de bacteriën in je filter wilt vernietigen dan doe je eigenlijk een "herstart". Dan kan je beter opnieuw beginnen ipv je bak compleet te doen crashen.



Denk je dat het daar dan niet al zit?

Hoe bedoel je? Wat zit er waar al? Ik ben even niet mee...

Het mooie is dat de dosering voor blauwalg erg laag is.

In de ideale wereld wel, ja. Maar als je denkt dat je een hevige blauwalguitbraak op die manier in één twee drie uit de bak krijgt dan kom je bedrogen uit.
Nogmaals: het werkt alleen als het als deel van de aanpak wordt toegepast.
En je bak/filterbacteriën in het wilde weg "nuken"/"bleken met peroxide" is in mijn ogen nooit een constructieve stap...
Als je het goed wilt doen dan is voorbereiding en voorzorg essentieel.
 

Terug
Bovenaan