Blauwalg, hoe kom ik ervan af?


Hoelang hebben deze dan uit gestaan?

Niet perse lang hoor, gewoon tijdens de behandeling. Peroxide valt vrij snel uiteen waardoor de werking vrij kort is.

Concreet: Ik heb ze uitgezet, een stromingspompje in de bak gehangen (met veel stroming).
Vervolgens met de H202 aan de slag: met een injectiespuit met naald heb ik een paar "uitbraakplekken" in de bodem ingespoten/geïnjecteerd met de peroxide.
De rest deed ik rechtstreeks in bak, maar wel specifiek in de stroming van de tijdelijke pomp om snelle verspreiding te garanderen en "wolkjes" zuivere H202 in de bak te vermijden.

Dan zag ik zeer snel de werking op gang komen. De ingespoten plekken blauwalg beginnen dan echt te bruisen als een bruistablet. Ook eventuele andere algen in de bak zelf zie je dan "oxideren".
Het is echt net een bakje spa bruis dan! Ik had zelfs kleine "vulkanische uitbarstingen" in de bodem, soilkorrels werden in de hoogte gespoten als ware het lava!
Vrij cool eigenlijk!
Na een kwartiertje ongeveer zie je de werking minderen/stilvallen. Dan is het tijd om minstens 50% van het water te verversen om eventuele resten peroxide weg te werken en vooral ook om afgestorven, uiteen gevallen algen te verwijderen.

Daarna kunnen de filters terug opgestart worden, ik denk dat ze een uurtje, misschien anderhalf uur uitgestaan hebben in mijn geval...
 
Ja dan levert dat geen problemen op voor de bacteriecultuur.
 
Ja dan levert dat geen problemen op voor de bacteriecultuur.

Inderdaad, en ik blijf erbij: het laatste dat je wilt tijdens een gevecht met blauwalg is je filterbacteriën verliezen.

Lijkt me echt essentieel om een overwinning te boeken! ;)
 
Willem je denkt toch niet dat ik gisteren met deze hobby begonnen toch?
 
Ja op deze manier behoudt je die in je filter in elk geval en dat kan een hoop ellende weer voorkomen.
 
Zover ik weet is na een dag de hoeveelheid gehalveerd dus als je na een kwartier het filter weer aanzet kun je het net zo goed aanlaten.
 
Willem je denkt toch niet dat ik gisteren met deze hobby begonnen toch?

Niet direct.
Waarom denk je dat?
:stars:


Zover ik weet is na een dag de hoeveelheid gehalveerd dus als je na een kwartier het filter weer aanzet kun je het net zo goed aanlaten.

Neenee.
Het gaat sneller en je versnelt het nog door op te volgen met een grote waterwissel. Je ziet letterlijk de werking stilvallen en dan hevel je de helft weg en verdun je de boel nog eens.
Ik zie het probleem niet.
Het lijkt me meer alsof jij denkt dat ik aan het lullen ben? :S
Denk je dat ik pas gisteren begon na te denken misschien?

Denk je dat het daar dan niet al zit?

Ik weet nog steeds niet wat je hier bedoelde trouwens...
 
Waarop baseer je het feit dat het weg is?

Door de manier van toevoegen.
Als je zoals ik al zei de algen rechtstreeks inspuit reageert de peroxide zichtbaar met de algen en valt daardoor dus uiteen.
(En verliest zijn werking...)
En dan ververs je (en verdun je de resten)
...


Ja, ik heb dat gelezen en mijn methode deels gebaseerd hierop. Maar het kan dus anders (en beter en efficiënter en sneller en veiliger) waardoor je zorgt (en ziet) dat de peroxide verdwijnt. Voor je filters aanzet dus...

En ga jij nu ook nog antwoorden op mijn vragen?

Niet direct.
Waarom denk je dat?
:stars:
Ik weet nog steeds niet wat je hier bedoelde trouwens...


Het lijkt me meer alsof jij denkt dat ik aan het lullen ben? :S
Denk je dat ik pas gisteren begon na te denken misschien?
 
Zover ik weet is na een dag de hoeveelheid gehalveerd dus als je na een kwartier het filter weer aanzet kun je het net zo goed aanlaten.


Dat is bij carbo zo dacht ik maar waterstofperoxide kan al na 20 min zijn uitgewerkt en dat heeft dacht ik te maken dat het reageert met koolstof in de bak.
 
Dat is bij carbo zo dacht ik maar waterstofperoxide kan al na 20 min zijn uitgewerkt en dat heeft dacht ik te maken dat het reageert met koolstof in de bak.
Volgens bovenstaand verhaal dus niet.
 
Hierbij dient de halfwaardetijd nog in acht genomen te worden. De levensduur van deze stof is afhankelijk van de verschillende reductie en oxidatieprocessen in water. Daarom is er geen vaste waarde te geven voor de tijd die benodigd is om uit een te vallen in water en zuurstof. Dit varieert van 8 uur tot 20 dagen. Voor de aquariaan betekent dit dat er rekening gehouden moet worden met opbouw van de concentratie als men de stof toevoegt. Het kan binnen een dag en nacht volledig verdwenen zijn, maar het kan ook na een dag slechts gehalveerd zijn. In andere woorden: bij toevoeging van waterstofperoxide aan een aquarium kan een opstapeling optreden, dus na 3 dagen 5 mg/l toegevoegd te hebben, kan het resultaat 1 mg/l zijn maar ook 12 mg/l. Normaal gesproken valt het snel uiteen in water [27].
 
Hierbij dient de halfwaardetijd nog in acht genomen te worden. De levensduur van deze stof is afhankelijk van de verschillende reductie en oxidatieprocessen in water. Daarom is er geen vaste waarde te geven voor de tijd die benodigd is om uit een te vallen in water en zuurstof. Dit varieert van 8 uur tot 20 dagen. Voor de aquariaan betekent dit dat er rekening gehouden moet worden met opbouw van de concentratie als men de stof toevoegt. Het kan binnen een dag en nacht volledig verdwenen zijn, maar het kan ook na een dag slechts gehalveerd zijn. In andere woorden: bij toevoeging van waterstofperoxide aan een aquarium kan een opstapeling optreden, dus na 3 dagen 5 mg/l toegevoegd te hebben, kan het resultaat 1 mg/l zijn maar ook 12 mg/l. Normaal gesproken valt het snel uiteen in water [27].


Ja dat zijn best lange tijden dan want ik dacht dat Ton laatst ook in de chat aangaf dat het snel afbreekt maar dat is dus niet zo lees ik.
 
Vandaar dat ik mijn twijfels hebt bij het uitzetten van dat filter.
 
En ga jij nu ook nog antwoorden op mijn vragen?

Niet direct blijkbaar.
:juggle:
Ik weet niet goed waar en hoe ik je precies heb beledigd maar blijkbaar heb ik iets gemist?
:S
Net zoals jij iets gemist hebt bij mijn peroxide-aanpak zouden we kunnen zeggen.. :D:D
 
Niet direct blijkbaar.
:juggle:
Ik weet niet goed waar en hoe ik je precies heb beledigd maar blijkbaar heb ik iets gemist?
:S
Net zoals jij iets gemist hebt bij mijn peroxide-aanpak zouden we kunnen zeggen.. :D:D
Ik kreeg de indruk dat je mijn ervaring een beetje aan het onderschatten was. En nee ik ben niet beledigd hooguit wat geiriteerd.
Ik ben niet iemand die maar wat napraat maar baseer me vooral op eigen ervaring.

Ook met h2o2 heb ik ervaring opgedaan.
En mijn ervaring is dat het totaal geen negatief effect had op de bacterie cultuur. In iedergeval niet zodanig dat de nitrificatie erdoor belemmerd werd.

Wat halveer snelheid betreft kan ik helaas alleen maar afgaan op de artiklen erover omdat ik het zelf niet kan meten.
 
Ik kreeg de indruk dat je mijn ervaring een beetje aan het onderschatten was. En nee ik ben niet beledigd hooguit wat geiriteerd.
Ik ben niet iemand die maar wat napraat maar baseer me vooral op eigen ervaring.

Ook met h2o2 heb ik ervaring opgedaan.
En mijn ervaring is dat het totaal geen negatief effect had op de bacterie cultuur. In iedergeval niet zodanig dat de nitrificatie erdoor belemmerd werd.

Wat halveer snelheid betreft kan ik helaas alleen maar afgaan op de artiklen erover omdat ik het zelf niet kan meten.

Dan was dat onbewust, ik zal eens moeten herlezen wat ik aanvankelijk juist schreef dan...
Ik wou sowieso zeker niet zo'n indruk geven, dus de irritatie is niet nodig. ;)

Want bij mij hetzelfde: ik geef ook maar mijn eigen ervaring.
Maar ik denk dat we dan ook over een andere aanpak spreken en dat daar een deel van de verwarring ontstaat.

De dosis die ik effectief doseer zou fataal zijn voor de filter namelijk. En ook voor mosjes en planten zoals HC. Maar door dan met de nodige voorzorg te werk te gaan kan je dat dus vermijden/beperken.
Ik spreek ook over een eenmalige behandeling, een stootkuur, als deel van een totale strategie. Een zogenaamde genadeslag.
Dus niet verspreid over meerdere dagen of dergelijk zoals bij Catweazle.

Mijn verdere reacties in het topic waren dan als antwoord op bvb:

s dat ook niet de bedoeling dan lijkt mij dat de blauwbacterie ook daar aanwezig is geld ook voor de opmerking over mossen
Of je nu H202 of een ander bacterie dodend middel gebruikt je cultuur behouden gaat toch niet lukken
Beste methode vernielt de bacterie cultuur en daarna meteen met een goed middel weer opstarten eventuele gevoelige vissen apart zetten maar ook daar rekening houden met besmetting blauwbacterie

Want dat is dus niet het geval.
Je maakt de filter niet kapot, dat kan nooit de bedoeling zijn, toch?
Maar jij zei dat ook niet natuurlijk...;)

En toegegeven, van onderstaande uitspraak ben ik niet overtuigd:

Het mooie is dat de dosering voor blauwalg erg laag is.

Maar dat is dan zeer afhankelijk van de mate van besmetting en de manier van behandelen. Jij refereert dan vermoed ik nu naar een langdurige aanpak terwijl ik eigenlijk refereerde naar een 'stootkuur'. Want met één keer wat H202 te doseren krijg je hardnekkige blauwalg niet weg ime...

;)
 
Ik ga uit van een algehele dosering en dat een dag of vier.
Hoewel het vaak plaatselijk heel zichtbaar is zit het echt door de bak in je water.

Grote hoeveelheden moet je dan uiteraard zoveel mogelijk weg hevelen.

En ja de oorzaak moet je eerst wegnemen.
Veel po4 tegen weinig tot no3 kan een oorzaak zijn.
Net als algehele vervuiling.
 
Ik vraag me trouwens nog steeds af wat er nu eigenlijk in blue exit zit.
 
Heren, helpt deze discussie de TS of is dit een wedstrijdje verplassen geworden?

Ik adviseer de TS niet met H2O2 etc. aan de slag te gaan en eerst vooral te blijven verversen...
 
Is dat ook niet de bedoeling dan lijkt mij dat de blauwbacterie ook daar aanwezig is geld ook voor de opmerking over mossen
Of je nu H202 of een ander bacterie dodend middel gebruikt je cultuur behouden gaat toch niet lukken
Beste methode vernielt de bacterie cultuur en daarna meteen met een goed middel weer opstarten eventuele gevoelige vissen apart zetten maar ook daar rekening houden met besmetting blauwbacterie

Want dat is dus niet het geval.
Je maakt de filter niet kapot, dat kan nooit de bedoeling zijn, toch?
Maar jij zei dat ook niet natuurlijk...;):

Hmm ik weet niet waar je het vernielen van het filter vandaan haalt
Heb het over de bacterie cultuur immers als je een verkeerde bacterie besmetting wilt vernietigen dan is helaas zo dat ook de goede daar onder leiden
Maar goed zie dit topic een kant op gaan waar ik geen behoefte aan heb dus denk wat je wilt
 
Hmm ik weet niet waar je het vernielen van het filter vandaan haalt


Hehe, lijkt me duidelijk dat ik niet het filter zelf bedoel, toch? Ik hoop dat je dit als grapje bedoelt?

Heb het over de bacterie cultuur

Ik ook, wat anders? :stars:


Heb het over de bacterie cultuur immers als je een verkeerde bacterie besmetting wilt vernietigen dan is helaas zo dat ook de goede daar onder leiden

Dus zelfs als je mijn uitleg leest (en die van Dirk en die van Catweazle eigenlijk ook) denk je toch nog steeds dat het de bedoeling is dat je alle bacteriën in je bak en filter om zeep helpt als je met H2O2 aan de slag gaat?
Dat is gewoonweg niet zo, dat mag toch gezegd worden zonder dat dat beledigend is?
Geloof wat je zelf wilt, wat is dat nu.


Maar goed zie dit topic een kant op gaan waar ik geen behoefte aan heb dus denk wat je wilt

of is dit een wedstrijdje verplassen geworden?

Wow, beetje gevoelige zieltjes hier zulle. :rolleyes:

't Is al goed, ik zwijg wel verder!
Zelfs als ik iets probeer te verduidelijken en te nuanceren word ik hier verkeerd begrepen en van "verplassen" (LoL btw) en wat nog allemaal beschuldigd!
:thumbs:

:zwaai:
 
Willem,
Ik ga hier geen discussie starten, mijn observatie was dat jullie kennis tegen elkaar aan het opbieden waren die de topic starter verder niet helpen, en daar ging het toch om in dit topic?

Het lijkt er eerder op dat jij een teer zieltje hebt als je meteen alweer afhaakt en reageert zoals je nu doet.:oops:

Enfin, ik stel voor dat we weer on-topic gaan.
 
Enfin, ik stel voor dat we weer on-topic gaan.

De vraag was "Blauwalg, hoe kom ik er van af?" en die heb ik aanvankelijk ook beantwoord. Ondertussen zelfs vrij uitvoerig vind ik.
Nergens was ik aan het "opbieden met kennis".
Ik gaf eerst antwoord op de vraag van de ts.
Dan ook een paar antwoorden op specifieke vragen van dirk en John pillon.

Ik gaf inderdaad op verzoek van John wat (summiere) informatie over mijn precieze aanpak maar dat was zoals gezegd vrij algemeen, ik kon desnoods ook een bladzijde vullen met de ganse methode in detail beschreven (als ik dan toch aan het opbieden zou zijn), maar dat was dus niet mijn insteek.
Volgens mij was dit alles compleet on topic!
Meer on topic kan niet denk ik zelfs!
Want het kan misschien ook interessante info opleveren voor anderen die hier later terecht komen met vergelijkbare problemen.
Hoe meer meningen/adviezen/antwoorden ter zake hoe beter denk ik eigenlijk.

Maar ook al heb ik intussen al een paar keer genuanceerd waar nodig en al een paar keer benadrukt dat ik niemand wou beledigen of in vraag stellen toch blijf ik zaken lezen zoals
"zie dit topic een kant op gaan waar ik geen behoefte aan heb dus denk wat je wilt" (vrij defensief, meer nog onnodig defensief imo)

of ook

dit een wedstrijdje verplassen geworden?

Dus beslis ik, onder andere op jouw verzoek, dan maar te zwijgen nadat ik eerst nog eens benadruk dat ik gewoon nuanceer, verduidelijk en antwoord probeer te geven op vragen.
En dan lees ik dit:

Het lijkt er eerder op dat jij een teer zieltje hebt als je meteen alweer afhaakt en reageert zoals je nu doet.:oops:

???
Eunk?
Welk teer zieltje?
Ikke?
Hoe? Heb ik iets persoonlijk opgevat?
Ben ik aan het klagen?
Voel ik me hier beledigd?

Smijt ik hier dan in de eerste plaats onbewust met modder en ben ik ondertussen buiten mijn weten ook nog aan het bleiten omdat mijn zieltje gekwetst is misschien?

Voor de duidelijkheid:

My jimmies remain unrustled!
Seriously unrustled!
Haven't been touched!
:D
 
Laatst bewerkt:
Jongens toch, er zijn een heleboel tips geweest die me hebben geholpen maar dit lijkt net een kleuterklas sorry hoor:D vertrouw op het woord van een wijze vrouw van 14 en hou het gezellig:p

Dat dus!

Helemaal mee eens Mijntje!
 
ik zou helemaal geen middelen gebruiken als die blauw alg echt een probleem is bak op nieuw mis meer leven nodig/garnalen houden je planten goed schoon en klein beetje fertilezen hoeft niet veel te kosten het is ook belangrijk dat je bak 2 maande in draait wat je warschijnelijk niet hebt gedaan
 
Of Blauw bacterie en garnalen nu zon succes zijn :juggle::S
En een bak twee maanden indraaien hmm :S dan zal het gauw gedaan wezen met de goede bacterie opbouw en planten
Beter de oorzaak van de blauw bacterie weg nemen oorzaak kan zijn vaak te veel voedsel en afstervende bacterie en plant resten kaamlaag
Veel verversen en zuurstof in brengen kan met planten of op een andere wijze zorgen voor voldoende po4 en no3 wel in verhouding en plantenvoeding ook daar naar behoefte Fe indicatie rond 0,2-0,5
wat zuurstof betreft lucht steentje heeft vaak het tegenovergestelde resultaat
 
Of Blauw bacterie en garnalen nu zon succes zijn :juggle::S
En een bak twee maanden indraaien hmm :S dan zal het gauw gedaan wezen met de goede bacterie opbouw en planten
Beter de oorzaak van de blauw bacterie weg nemen oorzaak kan zijn vaak te veel voedsel en afstervende bacterie en plant resten kaamlaag
Veel verversen en zuurstof in brengen kan met planten of op een andere wijze
lucht steentje heeft vaak het tegenovergestelde resultaat
heb laatst nog bakje op gestart voor me white orgid garnalen pas naar 2 maande werd de slakken poep goed op geruimd door bacterie etc
 
wat zuurstof betreft lucht steentje heeft vaak het tegenovergestelde resultaat
En als je het luchtsteentje direct onder het oppervlak hangt? Dan creëer je vooral oppervlaktebeweging en dat moet je hebben om meer zuurstof in de bak te krijgen. Natuurlijk ook verlies van CO2
 
En als je het luchtsteentje direct onder het oppervlak hangt? Dan creëer je vooral oppervlaktebeweging en dat moet je hebben om meer zuurstof in de bak te krijgen. Natuurlijk ook verlies van CO2
Of dat nu extra zuurstof in de bak brengt heel eerlijk zou het niet weten maak me meer zorgen over het co2 verlies en de planten
heb zelf al diverse maatregelen uitgeprobeerd ook lucht steentjes hielp allemaal niet soms nog erger

heb laatst nog bakje op gestart voor me white orgid garnalen pas naar 2 maande werd de slakken poep goed op geruimd door bacterie etc
Dan zou je zegen dat je een overbelasting van vuil gehad hebt wat natuurlijk niet de bedoeling kan wezen in een net opgestarte bak
Wat belasting prima maar langzaam opbouwen
 
Of dat nu extra zuurstof in de bak brengt heel eerlijk zou het niet weten maak me meer zorgen over het co2 verlies en de planten
heb zelf al diverse maatregelen uitgeprobeerd ook lucht steentjes hielp allemaal niet soms nog erger


Dan zou je zegen dat je een overbelasting van vuil gehad hebt wat natuurlijk niet de bedoeling kan wezen in een net opgestarte bak
Wat belasting prima maar langzaam opbouwen
dat is geen over belasting lol der zat een dot fertilezer in en wat planten meer niet een eco systeem heeft tijd nodig om in evenwicht te komen dat zie je ook bij closed eco systemen kan soms een jaar duren. maar er zijn altijd meer wegen naar romen
 
heb laatst nog bakje op gestart voor me white orgid garnalen pas naar 2 maande werd de slakken poep goed op geruimd door bacterie etc

De ene keer duurt het langer dan de andere keer voordat je voldoende bacterien in je bak hebt en dat hangt mede af van de belasting en de ph.
 

Terug
Bovenaan