Wat is er nieuw

Blauwalg in nieuwe bak na 3 week

• Onderwerp starter Onderwerp starter Panzerweerval fan
  • Startdatum Startdatum
P

Panzerweerval fan

Guest
Al geruime tijd kamp ik met blauwalg, uiteindelijk maar de bak compleet opnieuw ingericht.
Maar na 3 week is het nu weer terug, wel in mindere mate maar toch.
Ik vermoed dat het nu te maken heeft met het zwarte glas substraat wat ik gebruik, er ontstond namelijk ook bruine (kiezel) alg op de wand waar luchtbelletjes tegenaan kwamen, dat was niet bij de rest van de wand, daar ontstond gewoon groene alg.
Op de bodem zit het ook gedeeltelijk en die alg is practisch zwart, het substraat zit daar aan elkaar geplakt op kleine gedeeltes van 4mm dik ongeveer.
De bak is eigenlijk nog aan het indraaien dus wat kan ik nu het beste doen is mijn vraag.

Ik filter sinds een paar dagen over Clearmec van JBL en ben van plan om ook te filteren tegen silicaat, ik las in de Sera algenchecklist dat dit ook de oorzaak kan zijn van blauwalg.
De waterwaardes zijn wel goed gemeten met een test strip van JBL, alleen weet ik niet wat de fosfaat waarde is, maar dat clearmec filter materiaal neemt ook fosfaat op dus dat moet dan wel goed komen dacht ik.

En is dit eigenlijk wel blauwalg ?
Ik heb een foto gemaakt door mijn microscoop.
Op internet vind je ook foto's van blauwalg maar dan bestaan de draden allemaal uit ronde knoopjes of cellen.
Is dit misschien buisalg ?
Bij de vorige plaag bestonden de blauwalgen wel uit knoopjes of celletjes trouwens, het ziet er wel hetzelfde uit trouwens, een zweem over de bladeren, en het is er ook makkelijk af te wrijven.

YgxkHJt3nxWWByCAojlJRJCqDN5rLUxN.jpeg

Tja,meten is weten,ook van Fosfaat.
En die zit niet op zo,n strip.

Beter is met druppels te meten.

De vorige keer had ik last van een giftige achterwand, daarom had ik er nu maar 1 gekocht, maar ik vermoed dat deze achterwand er ook wat mee te maken heeft.
Bij het uitpakken rook ik ook al dat deze ook geverft is met acryl waar amonia in zit.
Misschien dat het ook beter word na een aantal water verversingen verder.

Ik weet het nog niet helemaal zeker maar het lijkt er op dat het minder word, de kopjes van de planten beginnen weer te groeien.
Heb gisteren ook maar de lampen vervangen, wie weet dat het daar door kwam.
Ik meen zelfs te zien dat het afsterft.
Het moet op een natuurlijke manier weg anders blijf je aan de kloot.

Nooit je lampen in 1 x vervangen , schijnt ook alg op te wekken

Straatklinkerfm zei:
Nooit je lampen in 1 x vervangen , schijnt ook alg op te wekken
Nee, klopt, 1 lamp tegelijk, anders krijgen je planten weer een shock, en algen kunnen daardoor ook ontstaan.

Trouwens, blauwalg laat zich makkelijk wegzuigen door een fijn slangetje van b.v een luchtpompje.
Opstart alg is vervelend maar hoort erbij.
Blauwalg is niet echt een alg, maar een bacterie die doorgaat als je het er niet uithaalt.
Je waardes op orde houden, en wegzuigen, iedere dag weer, en dan krijg je de bak echt op orde.
Gebruik je ook plantenvoeding en co2?
Een meetkoffertje zou ook niet gek zijn 😉

Ik heb van die kleibolletjes in de bodem zitten en er zit geen groeibodem in.
Af en toe doe ik er vloebare co2 bij maar voordat ik dat deet zat het er al.
De planten groeien in de tussentijd weer en hebben weer groene topjes sinds ik filter over clearmec van jbl.
Vandaag zie ik dat het er nogsteeds wel in zit, maar niet overal, ook blijft er bruinalg neerslaan op de planten.
Ik wil nog laten testen of er veel silicaat in het water zit maar ik las ook dat als de bacterie cultuur nog niet op orde is het daar ook van kan komen.
Het slaat alleen neer op de planten, niet op de wanden, misschien omdat de planten zuurstof afgeven omdat het ook neersloeg op plekken waar luchtbelltjes tegen de achterwand kwamen.
Morgen zal ik ook nog filtermateriaal kopen wat fosfaat verwijderd, misschien is het ook wel een goed idee om wat bacterien te kopen.
Ik zit wel op de goede weg denk ik maar ben als de dood dat ik dit gekloot blijf houden.
Maar is het ook niet zo dat blauwalg vanzelf afsterft als ze niet meer kunnen gedijen door de omstandigheden ? dat had ik wel ergens gelezen.
Is het eigenlijk wel blauwalg trouwens, wie kan dat met zekerheid zeggen van die microscooop foto ?

Tegen blauwalg helpt eigenlijk maar 1 ding en dat is de achterliggende oorzaak weghalen. Sowieso steeds zoveel mogelijk blauwalg afzuigen.

Wat nog wel eens wil helpen is de bak helemaal afplakken (met kranten, vuilniszak ofzo), lichten uit en dan een paar dagen (dag of 3) zo houden. Een handje stro in je filter wil ook wel eens helpen, ziet er wel raar uit je water maar helpt wel en kan verder geen kwaad. Verder heeeel veel snelgroeiers in je bak doen, voorlopig.

SaskiaZ zei:
Tegen blauwalg helpt eigenlijk maar 1 ding en dat is de achterliggende oorzaak weghalen. Sowieso steeds zoveel mogelijk blauwalg afzuigen.

Wat nog wel eens wil helpen is de bak helemaal afplakken (met kranten, vuilniszak ofzo), lichten uit en dan een paar dagen (dag of 3) zo houden. Een handje stro in je filter wil ook wel eens helpen, ziet er wel raar uit je water maar helpt wel en kan verder geen kwaad. Verder heeeel veel snelgroeiers in je bak doen, voorlopig.

Dat hoeft nu nog niet hoor, de bak is in opstartfase, en het gaat heus wel weg, mits je het blijft weg zuigen.
Ik weet niet welke planten je hebt, sommige waarderen kleibolletjes, maar sommige planten hebben liever plantenvoeding in het water omdat ze dat via het blad opnemen.
Heb je geen foto van de bak?

Wat is je no3 ?
Ga bij een opstartende bak is deze vaak telaag.
Ga rond de 25 mg/l zitten en je zal zien dat het beter wordt.
Als het echt te erg wordt kan je altijd nog de blackout metode gebruiken.

De foto staat bovenaan Astrid.
Vandaag heb ik het water laten testen op silicaat, en .........
Het barst van de silicaat, dat kan ook de oorzaak zijn van de blauwalg las ik ergens en natuurlijk de bruine alg.
Ik heb daarom filter materiaal gekocht van JBL om het er uit te filteren, het spul neemt ook fosfaat op.
Ik dacht lange tijd dat het aan de bodem lag, maar het zit dus in het leiding water.
Het leidingwater wordt hier in de buurt gewonnen en ze hebben laatst een grote verbouwing gedaan hier vlakbij, geulen hebben ze gegraven van 4 meter diep voor de riolering, alles was geelzand hier in het centrum.
Misschien dat dit de oorzaak is, het leiding water is tegenwoordig ook zuurder, en ik las dat dit ook mogelijk is waarschijnlijk in de gebruiksaanwijzing van het filter materiaal.
Eerst even een paar weken wachten, misschien dat dit gewoon de oorzaak is.
Dat handje stro zal ik onthouden voor de volgende keer.

Silicaat heeft helemaal niks met blauwe alg te maken.
Ik zou niet te veel af gaan op adviezen die je in winkels krijgt.
Dat gaat je alleen maar geld kosten.

Maar wel met die bruine alg.
Dat het wat met die blauwalg te maken kan hebben las ik in het sera boekje over algen.
Maar hoe dan ook, er wordt veel gezegt, de 1 zegt dat en de ander weer dat.
Zelf moet je er orde in aanbrengen wat wel en niet waar kan zijn.
Het is zeer tricky soms om problemen in je bak op te lossen, het blijft een vicieuse cirkel het klimaat in je bak.
Eerst even afwachten, we zien vanzelf welk effect het heeft.

vwbob zei:
Wat is je no3 ?
Ga bij een opstartende bak is deze vaak telaag.
Ga rond de 25 mg/l zitten en je zal zien dat het beter wordt.
Als het echt te erg wordt kan je altijd nog de blackout metode gebruiken.

Ik heb ook oud aquarium water gebruikt bij het opstarten, oud filter ed.
De jbl meet strips geven weer dat alles goed is.
De bruine alg wordt nu roder van kleur trouwens, volgens mij sterft het af.

Het lijkt te werken, na twee week blijven de plantjes weer normaal groen.
Heb ze wel opnieuw getopt en geplant maar het lijkt goed te gaan.
SilicaatEX wekt goed van JBL, maar dat zei de verkopoer ook al.
Nog even wachten hoe dit verder verloopt, de blauwalg schijnt ook niet meer te groeien, heb het als test op een plant laten zitten maar het vermeerderd niet meer.

Het is weg !!!
De plantjes staan er fris en weer groen bij, de blauwalg is ook weg.

kijk mooi nieuws goed om te horen

altijd fijn om je bak weer helemaal op en top te zien en dat alles weer goed begint te komen 🙂
en wat was de exacte oplossing nou? de silicaatEX of heb je nog meer gedaan?
heb je nog een beetje mooie foto's van je bak?

groetjes

Mooi om te horen hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan