Blauwalg, maar waardoor?


Diamond3d

Member
Lid geworden
14 juni 2017
Berichten
14
Leeftijd
38
Beste aquarianen,

Helaas heb ik last van blauwalg in mijn aquarium, maar ik kan de oorzaak niet achterhalen

Mijn bak had eerst een dry start van 8 weken.
Vervolgens draait de bak nu 4 weken gevuld met water en sinds 3 a 4 dagen merk ik dat er blauwalg is.

Mijn licht heb ik opgebouwd van 4 uur in week 1 naar 5 uur in week 2 naar 6 uur in week 3 etc. Alles op 75% intensiteit. Het betreft hier een Chihiros WRGB2 Slim lamp.

Nu lees ik dat blauwalg kan ontstaan door (1) vervuiling, (2) een slecht filter, (3) een verkeerde fosfaat / nitraat verhouding (PO4 / NO3) of (4) door onvoldoende stroming in het aquarium.

-Dat laatste (4) lijkt mij gek. Ik heb een 60 liter (netto 50 liter) aquarium (50cm breed) en hierop een JBL e902 filter draaien. Volgens mij is dat meer dan overcapaciteit. De uitstroom moet voldoende zijn om overal een goede circulatie te krijgen in zo'n (klein) aquarium.
Ik heb niet extreem veel planten, rotsen of stenen die de stroming tegenhouden. Het wateroppervlak is goed in beweging.

Toelichting: Ik heb een lily pipe (glazen) inlaat en uitlaat set. Beide hangen bij elkaar aan de linker ruit (achteraan) van mijn aquarium. Op die manier verwacht ik dat de stroming tegen de rechter ruit terugkaatst richting mijn inlaat en de stroming als het ware een soort cirkel beweging maakt. Mijn CO2 diffuser hangt aan de rechter ruit, tegenover de uitstroom.

Een goede stroming heb je als je alle planten een klein beetje ziet meebewegen. Nou, dat zie ik niet bij elke plant.. zeker niet bij mijn mos (dat overigens prima groeit).... Maar veel andere opties heb ik niet mbt de stroming? Het lijkt mij niet dat het daaraan ligt. Ook de CO2 belletjes zie ik door heel mijn bak gaan.


-(3) Een verkeerde fosfaat / nitraat verhouding is ook niet van toepassing. Dat dacht ik in eerste instantie maar vandaag heb ik een fosfaat PO4 druppeltest gekocht en zojuist heb ik het volgende gemeten:
Fosfaat: 0,2
Nitraat: 15
Volgens de Redfield ratio zit ik dan rond de 115. Dit lijkt mij redelijk netjes. In ieder geval geen reden voor blauwalg, eerder de "groene alg."
Is het verstandig om mijn nitraat te verhogen naar 30? Of wellicht mijn fosfaat naar 1,5 ( op 15 nitraat) zodat de Redfield ratio netjes geel is; namelijk 15?


- (2) Een slecht filter lijkt mij ook niet van toepassing. De JBL e902 is net nieuw en staat pas 4 weken aangesloten. Deze kan niet vervuild zijn. Ook moet de e902 voldoende zijn voor mijn bak van 60 liter.
Specs JBL e902:
Pompdebiet: 900 l/uur
Volume filterhouder: 7,6 liter
Volume Filtermassa: 4,7 liter


- (1) Vervuiling. Kan.. het is een aquarium in opstart. Maar ik heb netjes elke week 2x water ververst van rond de 15 a 20%. en mijn waterwaarden zijn ook in orde (?).

Mijn waterwaarden zijn als volgt:
Fosfaat PO4: 0,2
Nitraat NO3: 15
Nitriet NO2: 0,0
Ammonium NH4: <0,05
pH: 7,2
GH: 9
KH: 5

Verdere info:
Er draait een CO2 systeem. De drop checker en diverse testen hebben altijd een groene kleur laten zien, oftewel niet te weinig of te veel CO2.
CO2 gaat 1 uur eerder aan en uit tov het licht.
Er komen uiteindelijk garnalen in. Op dit moment zijn er dus nog geen inwoners ivm het 'indraaien'.

Ik wil mijn blauwalg gaan aanpakken door zoveel mogelijk weg te halen, water te verversen a 50% en vervolgens 3 dagen een black out te handhaven en eventueel daarna blue exit van easy life gebruiken, maar ik wil ook de oorzaak aanpakken. Juist voordat ik maatregelen neem. De oorzaak heb ik echter niet gevonden. Wie kan mij helpen? Tips?

Zie ook de foto's.

Bedankt.
 

Bijlagen

  • Aquarium view.jpg
    Aquarium view.jpg
    312.2 KB · Weergaven: 79
  • Uitstroom.jpg
    Uitstroom.jpg
    247.2 KB · Weergaven: 78
  • PO4.jpg
    PO4.jpg
    481.3 KB · Weergaven: 65
  • Nitraat.jpg
    Nitraat.jpg
    357.4 KB · Weergaven: 72
Ik zal inderdaad foto's bijvoegen van de blauwalg.
 

Bijlagen

  • Blauwalg 02.jpg
    Blauwalg 02.jpg
    335 KB · Weergaven: 73
  • blauwalg01.jpg
    blauwalg01.jpg
    236.8 KB · Weergaven: 71
Dat is inderdaad blauwalg en vaak zie je dat bij teveel organische belasting en dan volgens mij met name organische stikstof.
 
Ik vraag mij alleen af hoe dat komt. Ik ververs elke week 2x 20% water.
Verder zijn de waterwaarden goed.

Ik zie hem niet helemaal.
 
Je hebt blauwalg? De grond oorzaak is vervuiling. En dat heeft hoe dan ook invloed op je waterkwaliteit. De oorzaak kan liggen in bijvoorbeeld een ammoniumpiek door gerommel in je bodem. Ook rottende planten resten mag je rekenen tot vervuiling. Overbemesting, je denk er niet altijd aan maar het is een vervuilingsbron. Een te laag nitraat gehalte helpt blauwalg maar je schrijft dat dit bij jou niet een probleem is. Nu is blauwalg een bacterie. Een Cyano bacterie om wat preciezer te zijn. En een bacterie raak je wat moeilijker kwijt. Het lijkt me dus dat je moet zorgen voor reiniging. Denk daarbij ook telkens weer aan je filter! Waterverversingen zijn nuttig. Bodem reinigen. Zorg voor een sterk, eventueel tijdelijk, plantenbestand. Snelgroeiers die zuurstof produceren. Gezonde planten bestrijden elke algsoort. Blijf reinigen en dit kan zeer lang duren. Blauwalg bacteriƫn kunnen lang na de oorzaak nog steeds hun kop opsteken.
 
ik had zelf ook last van hardnekkige blauwalg en ik dacht dat ik er niet vanaf zou komen. maar wa ik heb gedaan:

-elke dag blauwalg wegzuigen
-snelgroeiende plantjes toevoegen
-50% waterwissel elke week
-genoeg plantenvoeding toegevoegd (ei mothode)
-filters schoongemaakt.

en nu gaat het al een heletijd een heel stuk beter
 
De oorzaak kan liggen in bijvoorbeeld een ammoniumpiek
Ammonium is anorganische stikstof net als de nitraat die wij toevoegen volgens mij. Waarom zou dan nh3/4 blauwalg veroorzaken als anorganische stikstofbron maar de nitraat die wij toevoegen niet? Ik weet niet waar maar ooit is ergens gepost dat het juist om organische stikstof gaat maar goed ik ben geen chemicus/scheikundige.
 
Je hebt blauwalg? De grond oorzaak is vervuiling. En dat heeft hoe dan ook invloed op je waterkwaliteit. De oorzaak kan liggen in bijvoorbeeld een ammoniumpiek door gerommel in je bodem. Ook rottende planten resten mag je rekenen tot vervuiling. Overbemesting, je denk er niet altijd aan maar het is een vervuilingsbron. Een te laag nitraat gehalte helpt blauwalg maar je schrijft dat dit bij jou niet een probleem is. Nu is blauwalg een bacterie. Een Cyano bacterie om wat preciezer te zijn. En een bacterie raak je wat moeilijker kwijt. Het lijkt me dus dat je moet zorgen voor reiniging. Denk daarbij ook telkens weer aan je filter! Waterverversingen zijn nuttig. Bodem reinigen. Zorg voor een sterk, eventueel tijdelijk, plantenbestand. Snelgroeiers die zuurstof produceren. Gezonde planten bestrijden elke algsoort. Blijf reinigen en dit kan zeer lang duren. Blauwalg bacteriƫn kunnen lang na de oorzaak nog steeds hun kop opsteken.

Dank voor je informatie!
 
ik had zelf ook last van hardnekkige blauwalg en ik dacht dat ik er niet vanaf zou komen. maar wa ik heb gedaan:

-elke dag blauwalg wegzuigen
-snelgroeiende plantjes toevoegen
-50% waterwissel elke week
-genoeg plantenvoeding toegevoegd (ei mothode)
-filters schoongemaakt.

en nu gaat het al een heletijd een heel stuk beter

Fijn dat het nu beter gaat!

Hoe heb jij je blauwalg weggezogen? Ik zoek nog een handig apparaatje/stofzuiger of doe je dat tijdens het hevelen?
En hoelang heb je last gehad van het blauwalg?
 
Wat vinden jullie trouwens van mijn watercirculatie op deze video?

Ik heb het gevoel dat het wat matig is maar kan geen verklaring vinden gezien de JBL e902 op een klein aquarium.

 
Misschien is het een overgangsfase na de drystart en alle toevoegingen, dan hoef je het alleen maar met rust te laten en dat wat je hebt aan laten tasten weg knippen.
 
Ammonium is anorganische stikstof net als de nitraat die wij toevoegen volgens mij. Waarom zou dan nh3/4 blauwalg veroorzaken als anorganische stikstofbron maar de nitraat die wij toevoegen niet? Ik weet niet waar maar ooit is ergens gepost dat het juist om organische stikstof gaat maar goed ik ben geen chemicus/scheikundige.
Misschien omdat nitraat als meststof opgenomen kan worden door planten. Ammonium zou dan eerst nog moeten worden omgezet door bacteriƫn. Op zich dacht ik dat nitraat ook geen oorzaak zal zijn voor blauwalg maar eerder een te laag nitraat gehalte speelt daarbij een rol. En zo'n lager nitraat gehalte kan dan komen door een veel snellere denitrificatie tot stikstof dan dat dit het geval is met ammonium. Maar ook ik ben geen chemicus....
 
Een moeilijk probleem voor een aquariumhouder om op te lossen.
Maar het komt ook voor in vijvers en openbaar zwemwater, dus ja wat is de link naar een aquarium.De brandweer loste dit nog wel eens op om de brandspuit volop in de vijver te laten spuiten.

Ook herinner ik mij om een oplossing van watersof peroxide te gebruiken van 5 % ( H2O2) waterstof-zuurstof deze zou ( en ik heb het ooit gebruikt) zich hechten aan de blauwe alg, en de zuurstofbellen zouden zich hechten en de alg naar boven laten drijven / trekken.
maar het blijft een probleem.
 
Maar ook ik ben geen chemicus....
Ik ook niet Ben en het heeft in elk geval te maken met teveel belasting en dan zover ik weet de organische belasting. Dat van een te lage nitraat is iets wat ik ook heb gelezen maar ja of dat klopt dat weet ik niet.
Als we samen 200 jaar zijn hebben we dit wellicht kunnen ontdekken;)
 
ik had zelf ook last van hardnekkige blauwalg en ik dacht dat ik er niet vanaf zou komen. maar wa ik heb gedaan:

-elke dag blauwalg wegzuigen
-snelgroeiende plantjes toevoegen
-50% waterwissel elke week
-genoeg plantenvoeding toegevoegd (ei mothode)
-filters schoongemaakt.

en nu gaat het al een heletijd een heel stuk beter
sorry ik was vergeten te melden dat ik ook waterstofperioxide had gebruikt.
 
Ik kan je helaas niet direct helpen, maar ik heb praktisch gezien hetzelfde probleem šŸ˜­
Bij mij is de blauwalg ontstaan na een paar weken geen onderhoud (en het warmere weer aan het begin van de zomer / einde van de lente).
Ik denk dat ik nu ongeveer twee maanden actief mee bezig ben om het te verwijderen en heb het gevoel dat het nu elke week minder wordt.
Tijdens de waterwissels zuig ik zoveel mogelijk blauwalg weg en ik krab met een tandenborstel de blauwalg van het hout en stenen af en zuig het gelijk af.
Ik heb het vermoeden dat bij mij het vuil op een punt verzameld wat ik te weinig schoon (kan) maken, maar waar weet ik niet :br:

Naar mijn mening heeft een blackout pas zin als je de oorzaak heb achterhaald en zo de laatste resten blauwalg verwijderd.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar succes met de strijd tegen de blauwalg āš”ļø
 
Warm weer in combinatie met geen onderhoud (is vuilophoping in veel gevallen) kan een trigger voor blauwalg zijn idd.

Naast de boven genoemde methodes om ervan af te komen, wil ik nog 1 ding meegeven. Maak ook je mos goed schoon, door er met je handen goed overheen te wapperen zodat het vuil hieruit loskomt. Ook de blauwalg eruit halen. Mos staat erom bekend dat het veel vuil vasthoud namelijk en dit kan ook een trigger zijn.
 
Warm weer in combinatie met geen onderhoud (is vuilophoping in veel gevallen) kan een trigger voor blauwalg zijn idd.

Naast de boven genoemde methodes om ervan af te komen, wil ik nog 1 ding meegeven. Maak ook je mos goed schoon, door er met je handen goed overheen te wapperen zodat het vuil hieruit loskomt. Ook de blauwalg eruit halen. Mos staat erom bekend dat het veel vuil vasthoud namelijk en dit kan ook een trigger zijn.
Mos was bij mij ook de boosdoener. Ongelooflijk hoeveel rotzooi en alg daar in kwam in mijn bak, ondanks wekelijks grondig schoonmaken. Sinds 2 weken ook blauwalg, daarom al het mos eruit getrokken.
 
Ik kan je helaas niet direct helpen, maar ik heb praktisch gezien hetzelfde probleem šŸ˜­
Bij mij is de blauwalg ontstaan na een paar weken geen onderhoud (en het warmere weer aan het begin van de zomer / einde van de lente).
Ik denk dat ik nu ongeveer twee maanden actief mee bezig ben om het te verwijderen en heb het gevoel dat het nu elke week minder wordt.
Tijdens de waterwissels zuig ik zoveel mogelijk blauwalg weg en ik krab met een tandenborstel de blauwalg van het hout en stenen af en zuig het gelijk af.
Ik heb het vermoeden dat bij mij het vuil op een punt verzameld wat ik te weinig schoon (kan) maken, maar waar weet ik niet :br:

Naar mijn mening heeft een blackout pas zin als je de oorzaak heb achterhaald en zo de laatste resten blauwalg verwijderd.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar succes met de strijd tegen de blauwalg āš”ļø
Waarmee zuig je het weg... met een slang tijdens het hevelen of anders?
 
Ik wapperde het destijds los met de hand en zoog het gelijk af met een stuk tuinslang wat ik in mn hand nam.
 
1-Blauwalg/cyanobacteriƫn = teveel belasting/ vervuiling of
2- onvoldoende biologische capaciteit om de belasting te verwerken.

1-Vervuiling/ belasting kun je weg werken door vuil en alg er uit te wapperen en met een hevelslang.
Ook een sterke filter en aanzuig net boven de bodem zo heb je geen mindere/stilstaande waterlaag onder de aanzuig en vallen er veel minder vuildelen op de bodem ( de aanzuig staat volgens mij te hoog bij je)
Een vervuilings factor bij je is dat er nog groot deel van je planten nog in overgang zijn naar submerse vorm en groot deel oudere emerse vorm geen functie meer geeft voor de planten en zal /is aan het afsterven.( ik ben voorstander om na enkele weken na verse aanplant alles zeer kort te zetten en groot deel van de oudere groei er uit te knippen voor het het water kan belasten )

2-in een jonge bak is het normaal dat de biologische capaciteit lager is om de vervuiling weg te werken/omzetten naar bruikbare plantenvoeding maar je kun wel deels bijsturen
-deel filtermateriaal uit goed draaiend aquarium gebruiken.
-vuil verwijderen tijdens de waterwissel
-groot deel snel groeiende planten gebruiken deze snoepen /eten net een groot deel slechte vervuiling
-zorgen voor voldoende dosis NPK en sporenelementen zodat de planten geen rem hebben langs deze kant ( zelfs al is die zacht meetbaar als bij jou zou ik zowel kaliumnitraat al kaliumfosfaat en sporenelementen doseren )
h2o2/zuurstofwater is hier al aangehaald dit kun je als shockbehandeling toepassen maar ook als in een oxidator die ik een meerwaarde vind in bakken met en zonder problemen om ze een versneling hoger te krijgen.
 
1-Blauwalg/cyanobacteriƫn = teveel belasting/ vervuiling of
2- onvoldoende biologische capaciteit om de belasting te verwerken.

1-Vervuiling/ belasting kun je weg werken door vuil en alg er uit te wapperen en met een hevelslang.
Ook een sterke filter en aanzuig net boven de bodem zo heb je geen mindere/stilstaande waterlaag onder de aanzuig en vallen er veel minder vuildelen op de bodem ( de aanzuig staat volgens mij te hoog bij je)
Een vervuilings factor bij je is dat er nog groot deel van je planten nog in overgang zijn naar submerse vorm en groot deel oudere emerse vorm geen functie meer geeft voor de planten en zal /is aan het afsterven.( ik ben voorstander om na enkele weken na verse aanplant alles zeer kort te zetten en groot deel van de oudere groei er uit te knippen voor het het water kan belasten )

2-in een jonge bak is het normaal dat de biologische capaciteit lager is om de vervuiling weg te werken/omzetten naar bruikbare plantenvoeding maar je kun wel deels bijsturen
-deel filtermateriaal uit goed draaiend aquarium gebruiken.
-vuil verwijderen tijdens de waterwissel
-groot deel snel groeiende planten gebruiken deze snoepen /eten net een groot deel slechte vervuiling
-zorgen voor voldoende dosis NPK en sporenelementen zodat de planten geen rem hebben langs deze kant ( zelfs al is die zacht meetbaar als bij jou zou ik zowel kaliumnitraat al kaliumfosfaat en sporenelementen doseren )
h2o2/zuurstofwater is hier al aangehaald dit kun je als shockbehandeling toepassen maar ook als in een oxidator die ik een meerwaarde vind in bakken met en zonder problemen om ze een versneling hoger te krijgen.

Dank voor je informatie !!

Mbt de inlaat viel mij dat ook op. Echter kan hij niet lager omdat het een glazen pipe is die over de rand van het aquarium hangt.
Ik heb de lily pipe set M gekocht die moet passen voor een 60 liter aquarium. Ik kan ook de L nemen maar die is slecht 1 centimeter langer. Dan kom ik voor het mooie alsnog te kort.

Ik heb geen idee hoe ik hem lager kan hangen gezien er geen speling in zit.

Iemand tips?
 
Als ik die watertesten bekijk, lijkt die NO3 test voor interpretatie vatbaar, en zou misschien maar 3 kunnen zijn. Ik zou KNO3 en PO4 verhogen, volgens redfield ratio. Dan zit dat toch al zeker goed. En uiteraard de bak/bodem zuiver houden en zoveel mogelijk alg wegzuigen.
Ik ben zeker geen "pro", maar zo heb ik onlangs mijn flinke blauwalgplaag weggekregen, zonder bestrijdingsmiddelen.
 
1-Blauwalg/cyanobacteriƫn = teveel belasting/ vervuiling of
2- onvoldoende biologische capaciteit om de belasting te verwerken.

1-Vervuiling/ belasting kun je weg werken door vuil en alg er uit te wapperen en met een hevelslang.
Ook een sterke filter en aanzuig net boven de bodem zo heb je geen mindere/stilstaande waterlaag onder de aanzuig en vallen er veel minder vuildelen op de bodem ( de aanzuig staat volgens mij te hoog bij je)
Een vervuilings factor bij je is dat er nog groot deel van je planten nog in overgang zijn naar submerse vorm en groot deel oudere emerse vorm geen functie meer geeft voor de planten en zal /is aan het afsterven.( ik ben voorstander om na enkele weken na verse aanplant alles zeer kort te zetten en groot deel van de oudere groei er uit te knippen voor het het water kan belasten )

2-in een jonge bak is het normaal dat de biologische capaciteit lager is om de vervuiling weg te werken/omzetten naar bruikbare plantenvoeding maar je kun wel deels bijsturen
-deel filtermateriaal uit goed draaiend aquarium gebruiken.
-vuil verwijderen tijdens de waterwissel
-groot deel snel groeiende planten gebruiken deze snoepen /eten net een groot deel slechte vervuiling
-zorgen voor voldoende dosis NPK en sporenelementen zodat de planten geen rem hebben langs deze kant ( zelfs al is die zacht meetbaar als bij jou zou ik zowel kaliumnitraat al kaliumfosfaat en sporenelementen doseren )
h2o2/zuurstofwater is hier al aangehaald dit kun je als shockbehandeling toepassen maar ook als in een oxidator die ik een meerwaarde vind in bakken met en zonder problemen om ze een versneling hoger te krijgen.
Dit is een heel goede uitleg en goede tips.

Aangezien het een aquarium is die net is opgestart met nieuwe planten zit je idd met een hele grote organische belasting.
Ik zou de aangetaste planten er allemaal uit halen en snelgroeiende "echte" waterplanten er in doen en als je aquarium aan het stabiliseren is kan je stilletjes aan andere planten er bij doen.

Dus zoveel mogelijk verwijderen , een waterwissel en verduisteren.
Wat ik vroeger als tip nog gekregen heb is filterbacteriƫn toevoegen en al mijn blauwalg was weg en nooit meer terug gekomen ( na aanpassingen van stroming e.d.).
Je filter is net opgestart en heeft nog te weinig bacteriƫn om al die organische belasting te verwerken dus zeker de filterbacteriƫn toevoegen.

De blue exit kuur laat je maar , heb ik ook allemaal geprobeerd maar werkte niet.
 
Hallo allemaal,

Even een reactie geven hoe het er nu voor staat (ook handig als mensen hier belanden via google als ze zoeken op blauwalg);

Ik heb eigenlijk meteen de black out methode van 3 dagen toegepast. Wat heb ik gedaan?

-Al het blauwalg zoveel mogelijk handmatig verwijderd
-50% Waterwissel toegepast
-Nitraat toegevoegd (was wat laag met 15) (Nitro van Easy Life)
-Extra planten toegevoegd (waterpest).
-Zuurstof toegevoegd dmv oxydator
-CO2 systeem uitgezet
-Licht uitgezet
-3 dagen lang vuilniszakken en handdoeken over en om het aquarium geplakt en gehangen. Alles hermetisch afgesloten zodat er geen straaltje licht doorheen komt. Tussendoor ook niet kijken en niet voeren mocht je al bewoners hebben. Blauwalg leeft namelijk van licht.
-Vuilniszakken en handdoeken verwijderd na 3 dagen
-CO2 Systeem aangezet
-Licht aangezet (bouw dit weer rustig op)
-Een waterwissel uitgevoerd van 50%
-Wederom juiste dosering Nitro van Easy Life
-Voor de zekerheid heb ik vervolgens Blue Exit toegepast van Easy Life. Gebruik dit volgens de instructie.

Ik was verbaasd hoe goed mijn bak eruit kwam na 3 dagen. De planten waren minimaal aangetast ook al hadden ze 3 dagen geen co2 en licht. De blauwalg was weg. Ook nu, een week later. Hopelijk blijft dat zo.
 
In ieder geval geen reden voor blauwalg, eerder de "groene alg."
Zo werkt het niet, het is niet altijd zo dat algen zich aan de regels houden. In mn filterloze aquaruim heb ik ook geen blauwalg dus het zegt echt niets alles. Soms heb je pech, soms is het een samenhang van omstandigheden. Maar vaak is iets toeval. Het gebeurt omdat het gebeurt. De rede is vaak spontaan, vaak is er geen goedde rede. Wat wel zo is is dat er altijd een rede is voor alg om te blijven, er is voedsel licht ruimte. Dus als je de omstandigheden ideaal maakt dan is de kans groter dat de alg ontstaat en blijft

Maar de rede is niet wat je op opnoemt. De rede is gewoon pech. Kan iedereen overkomen. Net de juiste temperatuur/stroming/voedselaanbod een rede voor de alg om te denken nu sla ik mn slag. Een aquaruim is een levend geheel. Iedereen heeft wel eens een ideale bak voor alg. We willen tenslotte dat onze planten goed groeien. We creƫren in die zin dus ook de ideale omstandigheden voor de alg. En als je dan pech hebt ja.. dan is ie daar in eens! En als ie er eenmaal is zie er dan maar eens van weg te komen.

Zo is een aquarium die alg vrij is ook goed haalbaar (algensporen daar naast gelaten). Dat is gewoon geluk hebben. Maar alg vrij houden dat is ook gewoon een kwestie van geluk en pech hebben. We kunnen alleen de alg moeilijk maken we kunnen ze er niet uit houden.
 
De rede is gewoon pech
Blauwalg steekt niet de kop op omdat het dit leuk vindt maar omdat de omstandigheden ernaar zijn dus zonder een bepaalde reden/oorzaak krijg je dat niet.
Er moeten factoren zijn die de blauwalg door verschijnen. Dat is voor alle algen het geval.
 
Blauwalg steekt niet de kop op omdat het dit leuk vindt maar omdat de omstandigheden ernaar zijn dus zonder een bepaalde reden/oorzaak krijg je dat niet.
Er moeten factoren zijn die de blauwalg door verschijnen. Dat is voor alle algen het geval.
Ja al denk ik dat het een combinatie is van pech en aantrekkelijke omstandigheden. Jij bent volgens mij ook altijd wel goed zonder algen weg gekomen toch? Daar moet toch ook wel een beetje geluk in mee spelen šŸ˜„

Ik wil meer zeggen dat als je het voor blauwalg te lang te aantrekkelijk hebt. Dan zou je blauwalg kunnen krijgen maar ook dat is niet altijd het geval. Het is altijd een beetje afwachten en hopen dat het goed gaat toch? Je kan doen wat je kan doen en als alg in eens dd hoek om komt kijken dan gaat het soms in eens heel hard en zit zo je bak vol.
 
Ja je kan het pech noemen als de omstandigheden voor de blauwalg goed zijn inderdaad. Maar goed dat is vaak wel te voorkomen maar natuurlijk niet altijd.
 
Tip lees bericht ā€œblauwalg zonder oorzaakā€ start 10 maart 2023. Staan aardige reacties tussen
 

Terug
Bovenaan