Wat is er nieuw

Blauwalg op drijfplanten?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Robin-S
  • Startdatum Startdatum
R

Robin-S

Guest
Beste medeforummers,

De laatste tijd kamp ik met het probleem dat mijn drijfplanten (Pistia) onder de alg zitten. Ik vermoed dat het blauwalg is want je kan het er simpel afvegen en het ruikt wat muf.
Ik probeer de Pistia altijd zoveel mogelijk in beweging te houden in de stroming en het dus niet op 1 plek te houden. Soms blijft het wel eens in de uiterste hoek van mijn aqua 'hangen' en lijkt het wel of het algproces dan versterkt wordt.

Ook groeit en vermeerderd de Pistia nauwelijks nog. Ik heb deze plantjes een jaar geleden gekocht en waren toen 2 of 3 moederplanten. Echt prachtig met mooie grote bladeren en lange wortels. Het werd zelfs een soort plaag. Iedere week kon ik weer liefhebbers blij maken. Zoals ik al zei; Nu groeit het nauwelijks nog in omvang en aantal. Het is eerder eendenkroos om te zien. Er wordt vaak beweerd dat drijfplanten groeien van nitraat. Dit is ruim voldoende in mijn water. Diverse bronnen beweren ook dat blauwalg een tekort aan nitraat kan zijn.

Ik heb geen foto's maar wel waterwaarden:
No2 - 0
No3 - 25
Nh3/4 - 0
Ph - 6.8
Gh - 7
Kh - 4
Po4 - 2
Fe - 0.25

Op zich geen schokkende dingen toch? Stroming is er door mijn 2 flinke filters ook meer dan genoeg. De blauwalg zit de laatste tijd ook soms op mijn kienhout en Echi Bleheri. Ook hierop kan je het simpel afzuigen. Op mijn fijne grindbodem heb ik het nog niet gezien. Het is het meest aanwezig op de Pistia.

Wie weet raad? Alle Pistia weghalen en opnieuw beginnen met wat moederplanten? Ik lees op google veel over een paar dagen verduisteren? Wat is wijsheid?

Mvg Robin
 
Is er wel stroming,uit de Filters??

Zijn de inlaten schoon,en de slangen?
 
De stroming is meer dan voldoende Bertus. Toevallig heb ik vorige week de slangen van de Eheim 2215 schoongemaakt. Dit filter blaast overigens over de bodem (uitstroom vlak boven de bodem). Die van de Jbl e901 moet ik nog doen. Filters verschoon ik om en om iedere 2 maanden ongeveer. Op de Jbl zit een sproeibuis aan het wateroppervlakte.

Gr Robin
 
Die sproeibuis,geeft die ook genoeg?

Ik geef elke dag komkommer. Nou dat weet ik,elke 14 dagen slangen ragen.
Komt bagger uit.
 
Is je bodem wel goed schoon??
Onder de lampen wil de alg natuurlijk wel groeien.
 
@Bertus: De sproeibuis geeft ook voldoende stroming. Voor alle zekerheid zal ik eerdaags de slangen en in/uitstroom van de Jbl ook schoonmaken.

@John: Mijn bodem is redelijk schoon te noemen. Mede omdat de Eheim over de bodem blaast. Eigenlijk hoef ik de bodem maar zelden te stofzuigen.
Wbt de lampen: Die hebben er altijd boven gehangen. Ook toen de Pistia het nog wel goed deed. Ik denk dat ik de oorzaak ergens anders moet gaan zoeken.
 
Bemest je ook met microbemesting ?
 
AadMec zei:
Bemest je ook met microbemesting ?

Anorganische stoffen veroorzaken toch geen Algen Aad??
Anders zou ik de bakken denk ik ook vol moeten hebben denk ik 😉
 
Wat wordt er precies bedoeld met microbemesting? Als in Profito oid? Ik zal even een lijstje maken wat ik wekelijks toevoeg.

20ml aquabemesting.nl plant
10ml Easylife Nitro
10ml aquabemesting.nl carbo
10ml Easylife algexit (al doet dit niets volgens mij)

Verder maak ik gebruik van bioCo2 middels omgekeerd bakje en zitten er kleibolletjes bij de planten die dat nodig hebben.
Ik realiseer me nu dat ik totaal geen zuurstofplanten in mijn bak heb zitten. Zou een tekort aan zuurstof of een teveel aan silicaten een oorzaak van mijn probleem kunnen zijn?

Gr Robin
 
Ja klopt.
Waarom voeg je Algexit toe dan??
Volgens mij helpt dit niet tegen blauwalg omdat dit een bacterie is. Een ander kan dit wellicht bevestigen.
Als je wat stroming hebt dan is door gasuitwisseling vaak voldoende zuurstof aanwezig hoor. Planten produceren ook zuurstof dus.
Hoevaak en hoeveel ververs je?
 
De algexit heb na mijn vorige algprobleem in huis gehaald. Eigenlijk is het meer een gewoonte om het wekelijks in de bak te gooien. Dat het niet helpt tegen blauwalg weet ik. Misschien is het idd beter om hier mee te stoppen. Het doet volgens mij toch niets.

Ik ververs wekelijks zo'n 50 liter gewoon kraanwater. Het betreft trouwens een Ferplast Dubai 120 (bruto 240l).
 
ik zou stoppen hoor want de algen worden denk ik ook resistent ertegen.
Verversen lijkt me voldoende.
 
jessicapilon zei:
AadMec zei:
Bemest je ook met microbemesting ?

Anorganische stoffen veroorzaken toch geen Algen Aad??
Anders zou ik de bakken denk ik ook vol moeten hebben denk ik 😉

Nee vriend, maar als je planten stoppen met groeien is er ergens een tekort aan. Dan kan je nog zoveel andere meststoffen toevoegen, maar dan houdt het simpelweg op.

Kortom : Jij zorgt ervoor dat er nergens een gebrek aan ontstaat zodat de planten blijven groeien. Dan is de kans op alg (en een overschot aan andere meststoffen die niet kunnen worden opgenomen) vrijwel nihil. Daar is toch EI juist op gebaseerd?

Blauwalg is een bacterie, dus Algexit zal daar niet tegen werken. Misschien werkt het zelfs averechts t.o.v. plantgroei !!

Wat zit er precies in aquabemesting.nl plant ? Is dat hetzelfde als Profito.
 
Probeer de gebruiksaanwijzing van Algexit te vinden, maar da's een lastige zeg.
Heeft iemand 'm in PDF?
 
Aad: wat bedoelde jij met micro? Sporenelementen?
John: jouw gebruik van de EI gaat er wel iets anders, dus ik weet niet waar je heen wilde met dat je eigen bakken anders ook vol alg zouden zitten?


Maar nu een leuke:
Een kennis kreeg maar geen gewenste groene algen in zijn Tanganyika bak, totdat er sporenelementen (!) werden toegevoegd.
Kennelijk hadden zijn groene algen ook behoefte aan wat sporenelementen.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Aad: wat bedoelde jij met micro? Sporenelementen?
John: jouw gebruik van de EI gaat er wel iets anders, dus ik weet niet waar je heen wilde met dat je eigen bakken anders ook vol alg zouden zitten?


Maar nu een leuke:
Een kennis kreeg maar geen gewenste groene algen in zijn Tanganyika bak, totdat er sporenelementen (!) werden toegevoegd.
Kennelijk hadden zijn groene algen ook behoefte aan wat sporenelementen.

~ Ivo

Inderdaad, praat ik weer eens geen Nederlands hahaha ? Sorry.

Nitraat / Fosfaat is volgens mij Macro?
Kalium, Ijzer, Mangaan, Magnesium, etc etc.. Micro toch?
 
@Aadmec: Ok duidelijk. Ik stop per direct met de Algexit. Ik heb namelijk ook het idee dat mijn planten wat minder hard groeien dan voorheen.

Nu heb ik er eigenlijk momenteel alleen maar planten in die al genoegen nemen met een kleibolletje. Echinodorus soorten, rode lotus, etc. Er staat 1 stengelplantje (sorry naam kwijt) in maar die wordt regelmatig losgetrokken door mijn Maronii's. Ik wil mijn planten bestand nog wat aan gaan passen maar ik zit me nu hardop af te vragen of het niet verstandig is om ook met de aquabemesting.nl plant te gaan stoppen. Of zeg ik nu iets heel raars?

Wbt de blauwalg: wat is nu wijsheid? Alle drijfplanten weghalen, voor de rest zoveel mogelijk blauwalg afzuigen, een hele flinke waterwissel, evt een paar dagen verduisteren, zuurstofplanten inbrengen?

Ik speel al een poosje met de gedachte om de bak radicaal om te gooien. Andere bodem (filterzand), wat andere planten en wat meer stenen. Misschien is het een idee om alles in 1x meteen goed beet te pakken. Alles heel goed schoon te borstelen en weer met een frisse start te beginnen.

Graag jullie mening over dit alles.
Gr Robin
 
Zoals ik de vraag van Aad had opgevat was dat hij bedoelde dat je juist door teveel microbemesting algen krijgt.
Daarom zei ik ook dat bij een teveel aan microbemesting mijn bak vol alg had moeten zitten 😉
Alleen bedoelde Aad juist dat een tekort algen geeft. klopt helemaal maar verder heb ik niet gelezen dat de planten niet of slecht groeien. Alleen dat de drijvers het niet MEER goed doen opeens.
Dus ik ging niet direct uit van een voedingstekort in de bak van de TS omdat de andere planten volgens mij het wel goed doen 🙂 .

Edit:
Ik heb ook verhalen gehoord/gelezen dat Algexit planten aantast hoor.
 
jessicapilon zei:
http://tartuffel.infoteur.nl/specials/mineralen.html
"Macro mineralen zijn mineralen die een mens in een grote hoeveelheid nodig heeft". Die link, dat gaat wel over de mens dus.

Is dat hetzelfde als bij aquariumplanten?

"Enerzijds heb je de macro-elementen waaronder CO2, nitraat (NO3) en fosfaat (PO4)."
http://www.aquascaping-blog.com/258/pla ... g-aquarium

Ik weet het niet, zeg het maar...

~ Ivo
 
Ik heb in het verleden mij bak meermaals leeggehaald en schoongespoeld Robin. Als je de oorzaak niet weghaalt, blijft het terugkomen.
Ik ben eraf gekomen gelukkig. Volgens mij door de verlichting, maar dat schijnt niet te kunnen. Maakt ook niet uit. Ik ben er vanaf, nu jij nog.

Zoals aangegeven weet ik niet welke elementen er in de "Plant"-bemesting zit.

Verder lijkt me alles redelijk op orde (weet alleen niet wat voor licht je er boven hebt.)
 
Mascha&Ivo zei:
jessicapilon zei:
http://tartuffel.infoteur.nl/specials/mineralen.html
"Macro mineralen zijn mineralen die een mens in een grote hoeveelheid nodig heeft". Die link, dat gaat wel over de mens dus.

Is dat hetzelfde als bij aquariumplanten?

"Enerzijds heb je de macro-elementen waaronder CO2, nitraat (NO3) en fosfaat (PO4)."
http://www.aquascaping-blog.com/258/pla ... g-aquarium

Ik weet het niet, zeg het maar...

~ Ivo

Haha Ivo, goede vraag. Als uitgangspunt hebben ze het over het feit of je er veel van nodig hebt.
Van de nitraat en fosfaat en kalium hebben de planten best "veel" nodig dacht ik.
Itt bijvoorbeeld koper.

Daarom zou ik zeggen dat het ook bij planten een macroelement is.
 
Volgens mij omdat het hier in alle gevallen om sporenelementen gaat en wordt het overal ter wereld zo omschreven.
 
Woehahaha Profito is weer lekker duidelijk. Het lijkt erop dat je gelijkt hebt John hahahaha. Ik kom hierop terug. Of misschien kan @Tom hier iets over roepen als expert.

The high concentrations of, in particular, iron, potassium and magnesium in ProFito fulfil the plants� need to absorb large quantities of these nutrients. This plant food contains many micronutrients (including manganese, boron, cobalt, lithium, molybdenum, copper, tin, nickel, fluorine, iodine, aluminium, zinc, selenium and vanadium).
 
AadMec zei:
Volgens mij omdat het hier in alle gevallen om sporenelementen gaat en wordt het overal ter wereld zo omschreven.

Tja Aad ik ga ook alleen maar uit van hoeveel een plant nodig heeft van de stof en ik zou dan zeggen het is een macrostof. net als in de link dus staat.
Maar ook ik ben niet zeker hoor. het is wel 1 van de hoofdbestanddelen die een plant nodig heeft, naast bv nitraat en fosfaat.
We horen het wel 😉
 
@ Aadmec: Ik heb deze bak ook al eens leeg gehaald, alles schoongemaakt en opnieuw begonnen. Toen had ik erg veel last van baard/staghornalg. Dit heb ik nog steeds wel iets maar lang niet zo erg als toen. Toen had ik te weinig Co2 en nitraat in mijn bak. Dit heb ik nu redelijk onder controle.
De verlichting bestaan uit 2 Dennerle trocal color t5 lampen van 39w. Ja, ik weet het...t5! Bakken met licht boven een Zuid Amerika bak maar daar zijn dus de drijfplanten voor die nu onder de blauwalg troep zit.

Dit zit trouwens in mijn plantbemesting:

B (boor)
Cu (koper)
Fe (ijzer)
Mn (mangaan)
Mo (molybdeen)
Zn (zink)
 
Ja ik twijfel over de kalium. In het begin had ik een stockoplossing van Aquariumbemesting.nl en daar zat destijds nog wel de kalium in.
Dan zou je zeggen het is een sporenelement. Maar ja ik lees andere meningen.
In de nieuwe csm+b van de betreffende zaak zit geen kalium meer.
Maar ja dat zegt niet alles natuurlijk omdat de samenstellingen per merk verschillen.

Hopen dat Tom of Backplay uitkomst kunnen geven.
 
Robin-S zei:
@ Aadmec: Ik heb deze bak ook al eens leeg gehaald, alles schoongemaakt en opnieuw begonnen. Toen had ik erg veel last van baard/staghornalg. Dit heb ik nog steeds wel iets maar lang niet zo erg als toen. Toen had ik te weinig Co2 en nitraat in mijn bak. Dit heb ik nu redelijk onder controle.
De verlichting bestaan uit 2 Dennerle trocal color t5 lampen van 39w. Ja, ik weet het...t5! Bakken met licht boven een Zuid Amerika bak maar daar zijn dus de drijfplanten voor die nu onder de blauwalg troep zit.

Dit zit trouwens in mijn plantbemesting:

B (boor)
Cu (koper)
Fe (ijzer)
Mn (mangaan)
Mo (molybdeen)
Zn (zink)

Zoals Aad al eerder opmerkte krijg je algen als er bepaalde voedingsstoffen ontbreken.
ik denk dat je destijds dus een tekort ergens aan hebt gehad.
Wat nu de oorzaak van de blauwalg is dat is mij niet duidelijk.
 
@John: Ik heb de vloeibare variant in een jerrycan. Er zit idd geen kalium in maaaarrrr ik voeg ook Easylife Nitro toe. Misschien een domme vraag maar zit daar geen kalium in? Dit is wat ze op hun site zeggen:

10 ml per 500 liter verhoogt de NO3-concentratie met 2,0 mg/L en de K-concentratie met 1,3 mg/L. Fosfaatvrij.

Is de K-concentratie kalium of staat 'K' ergens anders voor?
 
Je hebt gelijk John. Had er even overheen gelezen...
 
Robin-S zei:
Je hebt gelijk John. Had er even overheen gelezen...

Kan gebeuren hoor. Ik gebruikte vroeger de oude plantenbemesting waar ook kalium inzat. Echter is dat er niet meer en als vervanger is er nu de csm+b en dat heeft geen kalium en magnesium.
Vandaar dat ik ook nu dezelfde vloeibare gebruik 😉.
 
Primaire macro's:
koolstof (C), waterstof (H), zuurstof (O), stikstof (N),
fosfor (P), Kalium (K)
Secundaire macro's:
zwavel (S), Calcium of kalk (Ca),
magnesium (Mg).

289374_0_82_micros_for_soil_and_plants.jpg


Is trouwens heel logisch dat als je in een systeem waar genoeg licht is en zonder of een kleine plantenmassa, je algen krijgt als je micro's toevoegt.
Voor mijn artemia kweek ik ook algen, en doe er ook speciale voeding bij waaronder micro's.
 
Erg interessant Backplay. Wat is jouw conclusie? Beter stoppen met de plantenvoeding? Wellicht kan je even een kijkje nemen in mijn fotoalbum om mijn bak qua planten te beoordelen. Je verhaal klinkt aannemelijk maar ik wil niet hals over kop allerlei actie's gaan ondernemen waar ik achteraf spijt van ga krijgen.

Gr Robin
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan