Wat is er nieuw

Blauwalg op drijfplanten?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Robin-S
  • Startdatum Startdatum
Robin-S zei:
Beter stoppen met de plantenvoeding?

Zeker door gaan met je plantenvoeding.
Zou de drijvers eruit halen, nieuwe er in doen en ervoor zorgen dat je niet teveel en niet te lang licht geeft.
Beetje meer water verversen, en wat minder voederen.

En zoals eerder aangehaald, stoppen met dat algenmiddel. Dat maakt het je planten alleen maar moeilijker.

Zorg er ook voor dat planten zoals een Anubias niet teveel in het licht staan. Anders krijgen oudere bladeren makkelijker algen.


backplay zei:
Primaire macro's:
koolstof (C), waterstof (H), zuurstof (O)

Zijn geen mineralen, maar heb ze er bij gezet omdat er veel van nodig is.
 
Ik heb ook net even je foto s bekeken nog. Wat me opvalt is dat de bak behoorlijk bezet is met vrij veel vis.
Ik kom op zo n 210 cm aan vis namelijk in een 1.20 meter bak.
Je beplanting is denk ik van een gemiddelde bak. Weinig planten heb je nu ook weer niet zag ik.
Verder best een leuke bak qua inrichting en vissen hoor.
Normaal zou die besetting moeten kunnen met een goede filtering. Je gaat wel naar de grens van 1 cm vis per liter.
Ik zou het bestand dus zeker niet uitbreiden.
 
Bedankt voor alle reactie's.

@Backplay: Ik ga je wijze raad opvolgen. Een hele flinke waterwissel, de verlichtingsduur verkorten met 1 uur (van 8 naar 7uur), doorgaan met plantenvoeding en de drijvers eruit halen en vervangen door verse.

@John: Ik ben me ervan bewust dat het een gezellige drukke boel is in mijn bak qua visbestand. Er staan 2 vrij forse filters op volle kracht op te draaien en ik heb zeker niet het idee dat deze het niet aankunnen. Het visbestand wordt absoluut niet uitgebreid. Eerder ingekrompen. Het plantenbestand wil ik wel iets gaan uitbreiden met wat snelgroeiers als Cabomba en waterpest. Het lijkt me dat dit absoluut geen kwaad kan en eigenlijk alleen maar goed doet. Het probleem is echter dat mijn sleutelgaten de tere plantjes slopen. De Braziliaanse klimop wordt ook voortdurend aan stukken gescheurd.

Gr Robin
 
Nee prima hoor. Maar het viel me een beetje op toen ik je FA bekeek.
Zwaardplanten zijn ook mooie grote planten die vrij gemakkelijk zijn en heel blijven.
Maar goed, dat moet jezelf natuurlijk beoordelen.
Verder is het een leuke bak hoor.

Ik zit in mn meterbak ook op zo n 1 cm vis per liter hoor 😉.
 
Inderdaad, als je die Nitro toevoegt, voeg je ook kalium toe.
 
@John: Ik ben me ervan bewust dat het een gezellige drukke boel is in mijn bak qua visbestand. Er staan 2 vrij forse filters op volle kracht op te draaien en ik heb zeker niet het idee dat deze het niet aankunnen.

*************************

Hier kan je oorzaak wel eens meer liggen dan je denkt/verwacht.

Test je ammonium eens om te zien hoe je nitrificatie werkt.
Als planten niet groeien, lekken zij suikers en stijgt je organische belasting.

tel dit op bij je vis belasting en je bacteri�n moeten overuren draaien om alles werkbaar te houden.

Daarnaast ben ik heel benieuwd naar de werking van Alg exit op de nitrificerende bacteri�n.

Ammonium is een trikker voor alg welke je laag moet zien te houden en daarom zo belangrijk om goed voor onze bacteri�n te zorgen.
Indien je te veel micro elementen doseert en dan voornamelijk ijzer worden je bacteri�n gevoed, op dat moment zijn zij niet meer bezig om de afvalstoffen om te zetten.

Maak je filters maar eens schoon, rustig spoelen in aquariumwater, niet kraak helder spoelen mulm er uit.

Hoe kun je nu zien of je actie werkt, als je water na het schoonmaken (ca 24 uur) van je filters kraak helder wordt.

De nitrificatie is het hart van je aquarium! wij hebben geen flauw idee wat er bij komt kijken en hoe het werkt. Maar gooien voor een kapitaal in het water, terwijl het juist de Nitrificatie plat legt.

Overigens Nitrificatie vind ook plaats in je bodem en overal waar de bacteri�n zich kunnen vestigen.
Wat hebben zij nodig: ZUURSTOF

Echte waterplanten zijn zuurstof producenten.
Toevoegen van waterstofperoxide kan helpen om de boel op te starten en aan te wakkeren.
50 ml oplossing 3% op 100 liter netto aquariumwater. 1x per week
Oplossen in een emmer en met een luchtslang er aan het eind van de belichting rustig in laten lopen.
De zuurstof schaakt de organische belasting, en geeft de nitrifcerende bacteri�n hun brandstof om het verder af te bouwen van ammoniak naar ammonium, nitriet en nitraat.

Ben je dan klaar, NEE.

Waarschijnlijk is je organische belasting door middel van je visbezetting te zwaar. Misschien kan je deze druk verminderen door meer te voeren met voer welke snel minimaliseert en minder voeren. Anders een keuze maken in je bezetting.

Dan heb je nog het filtermateriaal, Siporax van Sera wordt veel aangeprezen maar wat staat er nu echt op de verpakking.
Denitrificatie precies het tegen over gestelde van wat wij nodig hebben.

Geef je filters de tijd. Nitrificerende bacterien groeien langzaam. Hetrofe bacterien groeien snel. Check je filters regelmatig en maak ze nooit grondig schoon, spoelen is namelijk meestal voldoende. DE Hetrofe wordt afgebroken waardoor de Nitrificerende juist ruimte krijgen.

In zwaar belaste bakken kan het helpen om vloeibare bacteri�n toe te voegen, kijk dan bij de vijver afdeling daar is een grote fles veel goedkoper of pak bacteriaal is wel poeder maar gaat lang mee en werkt beslist goed.

wil je je eigen verdiepen in deze materie:
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aquarius-tubanti
 
Hier kan je oorzaak wel eens meer liggen dan je denkt/verwacht.

Vandaar ook de opmerking van mij 😉 .
Je kan je snel verkijken op wat veel vis teweeg kan brengen.
 
Ik wilde dit topic nog even een kickje geven. De dorsigera's en maronii's zijn intussen uit mijn bak. Vooral de sleutelgaten waren forse vervuilers. Met de blauwalg is het best een poosje goed gegaan. Helaas is het nu weer terug en weer bovenin de bak. De (nieuwe) drijfplanten waren weer flink aangetast en heb deze dus weer verwijderd. Ik meet geen afwijkende waterwaarden en beide filters heb ik uit voorzorg schoongemaakt.

Ik heb het hier ook met de lfs over gehad. Die adviseerde me een middeltje genaamd Colombo Aerocol. Nu ben ik niet meer zo van de middeltjes maar dit schijnt goed te werken. Heeft er iemand ervaring mee?
Voor de rest staat dit weekend weer een grote waterwissel in de planning en ga ik de echinodorussen flink terug snoeien.

Gr Robin
 
Ik zou niet te snel met die middeltjes beginnen maar de oorzaak opsporen en aanpakken.
Wat zijn nu de waarden en hoelang staat het licht aan?? En hoevaak ververs je??
 
Ik heb het middeltje ook niet meegenomen John. Al lees ik op internet vrij veel positieve dingen over dit Colombo product.

Mijn waterwaarden zijn eigenlijk altijd hetzelfde. Het nitraat wil nog wel eens wat schommelen door het toevoegen van Nitro.
No2 - 0.0
No3 - 25
Po4 - 2
Ph 6.8
Kh - 4
Gh - 6
Nh4/3 - 0.0
Fe - 0.5

Deze waarden zijn dus vrij stabiel en volgens mij niet schokkend. Het zijn zelfs geen onaardige waarden als je het mij vraagt. Ik voeg buiten bio Co2 en vloeibare plantenvoeding ook geen rare middeltjes als Alg exit meer toe. Eens per week na het verversen doe ik er nog 10ml easycarbo in en als het nodig is (na meten) Easylife Nitro. Ik ververs eens per week 50 liter kraanwater. Dit is dus minimaal 20% van 240 liter bruto.
De verlichting brandt 8 uur per dag. Het zijn 2 39w T5 Dennerle color lampen.

Het valt me op dat de blauwalg in mijn bak altijd in de bovenste regionen van mijn bak te vinden is. Het zijn altijd de drijfplanten en de toppen van de E. Bleheri die de dupe zijn. Ook de achterwand zit bovenin vol met vieze stinkende blauwalg. Zoals gezegd heb ik door de 2 filters stroming genoeg door de hele bak. Het komt niet door nalatig onderhoud en ik rommel ook niet teveel in de bak. Gewoon eens per week de boel goed schoonmaken en verversen lijkt me toch wel genoeg?

Gr Robin
 
Volgens mij cre�ert blauwalg z'n eigen biotoopje en volgens mij graag bovenin tussen de drijfplantjes. Dat gebeurde althans bij mij. Ik heb ook 2 filters draaien en genoeg stroming maar blijkbaar is er tussen de drijfplantjes net niet genoeg stroming en profiteert de blauwalg daarvan. Geeneen drijfplantje blijft zonder blauwalg bij mij. Eruit dus met die dingen 😉 en sindsdien nergens last meer van. Soms is het gewoon zo 🙂
Voor de mesonauta gooi ik nu en dan wat kroos erin waar ze dan weer een paar dagen van kunnen genieten en that's it 🙂 De vallisneria neemt nu het drijfplantidee over 😉
 
Het zou best kunnen zoals Meksjoef zegt dat juist bovenin te weinig stroming is. Verder lijkt alles best ok en een andere oorzaak zie ik ook eigenlijk niet.
 
De enige mogelijke oorzaak die ik zelf in mijn achterhoofd heb, is dat de drijfplanten achter de hoge E. Bleheri blijven hangen. Ze kunnen dus niet door de stroming circuleren en blijven op een plek hangen. Na een week blijft hier dus ook wat zweefvuil in de wortels van de pistia hangen.
Dit weekend haal ik de pistia weer volledig weg en ga ik de Bleheri's goed kort snoeien. Toch ga ik weer nieuwe drijfplanten bestellen want al mijn vissen zijn er gek op!

De stroming bovenin mijn bak is juist redelijk tot goed te noemen.
 
Het gaat niet over de stroming bovenin want die is bij mij ook goed genoeg maar over de stroming tussen de drijfplantjes. Die drijfplantjes blijven altijd ergens hangen (achter/tegen/boven etc.) en dan is er tussen de individuele plantjes weinig stroming meer en juist dar profiteert dus volgens mij de blauwalg van.
Wat bedoel je met "mijn vissen zijn er gek op'? Eten ze die plantjes op? Dan zou je ook eens kunnen denken aan sla of zo iets ipv pistia. Is minder frustrerend 😉
 
Als je een drijfplantje wilt dat misschien minder snel in je bleheri blijft hangen: Salvinia natans, die heeft namelijk veel kortere wortels.
 
@ Meksjoef: Ik begrijp wat je bedoelt met de stroming. De vissen eten er niet van maar zijn wel vaak tussen de wortels van de pistia te vinden.

@ Ivo: Ik zal me eens gaan verdiepen in dit plantje.
 
De Natans is een hele leuke drijver hoor en groeit ook erg snel.
Heeft wel vrij veel licht nodig hier.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan