Blauwalg probleem nog steeds na 8 maanden

P

Polypterus90s

Guest
Nou het onderwerp zal het wel zeggen ik heb alles geprobeerd blueexit verduisteren phosvec voor lage prostaat gehalte verversen van hier tot Amerika ik weet het niet meer de Black out methode heeft ook niet geholpen ik weet het echt niet meer haha
Ik h� roofvissen erin zitten en sinds ik dit aquarium heb is het alleeen maar ellende mijn blauwalg is niet meer groen maar rood bruin achtig..

Wat ken ik nu nog doen? Ik las dat blauwalg ontstaat bij temperaturen tussen de 20 en 30 graden als ik me bak verlaag naar 19 tijdelijk is dat echt 'schadelijk voor me vissen?

Ik weet het echt niet meer heb elk mogelijke oplossing ertegen geprobeerd alles wat ik lees op internet is het van ja heb ik gedaan ja heb ik gedaan
 
Vaak is het een gevolg van bv veel voeren of veel belasting.
Heb je een foto van de bak met de alg?? Ik denk dat je met dat bestand wellicht veel belasting hebt en je daardoor dus de blauwalg krijgt.
Het is wel bekend dat blauwalg een lastige alg is en je een lange adem moet hebben.
 
Je hebt nu allerlei lapmiddeltjes gebruikt behalve structurele oplossingen.

BlueEXIT en dergelijk zijn antibioticum. Hou dat weg uit uw bak.
Verduisteren zla de blauwalg bacteri�n stil leggen. Maar als de oorzaak niet aangepakt wordt zijn ze er snel terug.

Nitraat en fosfaat? Die hebben nauwelijks impact op het blauwalg gebeuren.

Wanneer krijg je blauwalg?
Je krijgt cyanobacterien explosie(Want je het zijn bacteri�n, en ja ze zijn aanwezig in iedere bak.) wanneer iets aan het rotten gaat.
Hetzij teveel poep, rottende planten, rotte bodem, dode dieren, laag zuurstofgehalte, slecht draaiende filter, overbezetting,...

Maw, als de bak niet goed in evenwicht is krijg je blauwalg.
Nu kan je dat per direct een halt toeroepen door een bacteriekuur te geven aan de bak. Denk aan jbl denitrol of velda bacterial of zo iets.

Maar structureel zal er een oplossing moeten komen wil je er definitief van af geraken zonder te blijven bacterien toe dienen.

Meestal zal dit zijn een strikter ververs/onderhouds beleid of een betere filterinhoud of grotere filter.
Want daar zit de sleutel van uw probleem
 
Ik voer om de dag en heb 6 snoeken max 30cm meeste rond de 15 en 3 pauwogen en een vuuraal van 30 cm ik kom er al zolang niet vanaf uiteindelijk na maanden heb ik toch wat vissen bijgekocht want had eerst alleen de 6 snoeken en toen had ik dat ook aquarium is een juwel vision 450 en ik kan vanavond wat foto's maken voor je ben nu aan het werk
 
is dit een grap?
Zoniet is uw bak wat te klein. Een liter of 1000...
 
Waarom wordt door elke en ik bedoel elke aquariumspeciaalzaak en bijna elke internet pagina blauwalg door een slechte po4 no3 evenwicht? En zoveel grappen zie ik niet hoor of probeer je zelf grappig te zijn
 
tja, waarom stel je uw vraag dan hier als je het zelf toch blijkbaar beter weet?
Je mag die po4 en no3 aanpassen tot je er krom van loopt, blauwalg zal je er niet mee bestrijden.

En ja boven vermeld visbestand in een vision 450 is ofwel een grap, ofwel een grote vergissing.
Het spijt me als ik u hier mee kwets, maar dit zijn de feiten.
en dan blijf ik nog heel beleeft.
 
Ik geef nergens aan dat ik het beter weet maar uw stellingen komen neerbuigend over daarintegen vroeg ik waarom elke speciaalzaak en elke internet pagina dat aan geeft ik spreek u geen een keer tegen maar neerbuigend antwoorden zoals u geeft ben ik niet van gediend jessicapilon kan wel normaal antwoord geven niet of ik een grap hier aan het maken ben en toch vind ik knap als me bak te klein is wat ook zeker wel is uiteindelijk dat een maat van me 14 snoeken heeft 3 pauwogen mesvis wat cichlides en nergens last van heeft terwijl hij zijn bak eens in de maand schoonmaakt en ik wekelijks
 
kan iemand anders hem helpen?
 
Nee ik waardeer je antwoord over blauwalg maar mijn vraag is waarom wordt overal verteld dat het een slechte prostaat en nitraat gehalte is en je geeft een duidelijk beeld over wat het wel is maar dat hoor ik echt letterlijk nergens ik zeg ook niet dat je onzin lult ofzo maar je kan het anders over brengen ik ben er om iets te leren en niet om in een hoekje gebouwd te worden met dat ik alles fout doe wat ik blijkbaar dus al die tijd heb gedaan en ook juist op advies van dit forum
 
Mijn antwoorden zijn niet verkeerd bedoeld.
Maar wie mij kent weet dat ik niet rond de pot draai.
Het is wat het is. Of dat soms wat cru over komt. Jazeker. :)

Het is niet de eerste keer dat clich�'s onjuist zijn.
Geloof het of niet, maar in aquariumspeciaalzaken werken veel mensen die thuis niet eens een aquarium hebben.

Ben ik alleswetend? Absoluut niet. maar cyanobacterien teren op rottend materiaal. Ook komen ze meestal voor dicht bij de oorzaak van het probleem. Het zij op de bodem, het zij op een hout stuk.
Komen ze overal voor? Dan is het een water probleem. Meestal een filterprobleem in verhouding met de bezetting.
 
Ja en ik ken u niet en komt voor mij anders over haha maar prima ehmm....

Tjaa ik heb er 2filters opzitten van totaal 2000liter en 1 gevuld met pijpjes 2 bakken vol en phosvec 1 bak de rest watten en sponzen de 2e is 1 grote polijstfilter met alleen watten erin.

Nu moet ik zeggen de meeste vissen zijn er later bijgekomen toen ik het probleem de eerste maanden had had ik alleen 3 kleine snoekjes en 2 hele klei en frontosas en 1 tapijtvis en sindsdien heb ik het probleem en blijft maar terug komen.

Rottend afval heb ik niet want ik maak elke week schoon tenminste afhevelen en sindsdien heb ik de bak minimaal 5 keer compleet schoongemaakt dus alle stenen en hout enzo eruit schrobben alles gedaan
 
Eigenlijk nu ik bedenk sinds er van de zomer een hittegolf is geweest kreeg ik me bak moeilijk omlaag qua temperatuur maar sindsdien heb ik het Engaat het niet meer weg
 
Het komt niet overal voor alleen in het midden en op de stenen bodem is blauwalg vrij en al het andere ook boven mijn bak ontstaat wel blauwalg op de balken die in het midden lopen
 
Blauwalg kan optreden bij een foute balans tussen nitraat en fosfaat, maar kan ook optreden door vervuiling, temperatuur, filters niet okee, etc.
Vaak treedt het bovenin de bak op bij blad dat op het wateroppervlakte drijft of ertegenaan komt.
Lastig weg te krijgen. Alle (zoveel mogelijk) blauwalg afhevelen/loswrijven ..elke dag herhalen. Pluk blauwalg laten indrogen en in je filter stoppen. Ook kan je daarnaast nog de waterstofperoxidemethode proberen...zie link.
waterstofperoxide methode
 
Ik heb het nooit met waterstofperoxide geprobeerd wel met zinc oxide en dat werkte heel goed maand later was het weer terug
 
Ze doen beide hetzelfde.
Namelijk afval oxideren zodat de redox omhoog gaat en blauwalg geen voedingsbodem meer heeft.
Hetzelfde ga je bereiken met ozon of met een twinstar.
 
Polypterus90s zei:
Ik heb het nooit met waterstofperoxide geprobeerd wel met zinc oxide en dat werkte heel goed maand later was het weer terug

En in die maand afwezigheid heb je ook een strak onderhoudssysteem erop nagehouden?
 
Ik onderhoud me bak altijd goed wekelijkse verversingen plus hevelen als ik blad zie drijven haal ik het zelfs meteen weg o derhoud ligt het lijkt mij echt niet aan te liggen. Ik heb al 6 jaar aquariums en altijd perfect gegaan nooit een algen plaag gehad tot dit aquarium
 
Nou ,dat regime hou ik dus niet aan.
Heb hel veel groen in de bak, meest snelgroeiers.
haal niet elk blaadje eruit, zuig ook niet elke week de bodem.

Onderhoud kan ook anders, zorgen dat het filter kan blijven stromen..
Als dat minder is,maak in de instroom schoon, en blaas op de uitstroom.
Is dat moeilijk, gaat de rager door de slangen.
Helpt in 40 % van doorstroom vermindering.
 
Hoeveel ververs je dan per week ?
 
Polypterus90s zei:
Ik voer om de dag en heb 6 snoeken max 30cm meeste rond de 15 en 3 pauwogen en een vuuraal van 30 cm ik kom er al zolang niet vanaf uiteindelijk na maanden heb ik toch wat vissen bijgekocht want had eerst alleen de 6 snoeken en toen had ik dat ook aquarium is een juwel vision 450 en ik kan vanavond wat foto's maken voor je ben nu aan het werk

Ik zou vooral eens een foto van de bak willen zien.
 
Wat voor filters heb je en doe je hier ook onderhoud aan? Teveel onderhoud aan je filter is namelijk ook niet bevordelijk voor de kwaliteit van je water..

Daarnaast zou je eens kunnen proberen de stroming door je bak te veranderen. Blauwalg ontstaat namelijk voornamelijk op punten waar weinig stroming is.

Blijft een rot bacterie, zelf ook tijden problemen mee gehad.

Mijn tips:
Stroming aanpassen. Probeer zoveel mogelijk stroming rond je probleem locaties te cre�eren (wateroppervlak en tussen stenen)
Belasting in je bak iets reduceren, je hebt namelijk vrij veel vis. Blauwalg leeft van afvalstoffen
Zuig zoveel mogelijk blauwalg weg.
Behandeling met AEROCOL anti blauwalg. Hier heb ik erg goede ervaringen mee..

Sterkte en succes

Ps, zoals al benoemd, behandelen met anti blauwalg heeft pas nut zodra je de oorzaak weg hebt genomen! Anders komt het geheid terug...
 
Algen bestrijden in je aquarium doe je zo! - Aquariumfans

Algen in je aquarium kunnen behoorlijk hardnekkig zijn. Gelukkig zijn er veel manieren om van algen af te komen. Algen bestrijden? Lees het hier!
www.aquariumfans.nl/algen-bestrijden -
 
Die laatste is vooral napraterij. De helft op dat blog is onjuist.
 
Tja, veel sites hebben zo ongeveer dezelfde info.Ik moet zeggen dat wat betreft algen er wel goede info staat. Maar ja, gelukkig weet ik ook niet alles natuurlijk :D
 
Hoewel het offtopic is heb ik er meermaals totaal onzinnige info gelezen die wel perfect past in de EI filosofie. Maar daarom nog niet juist is. Gaande van par, antagonisme tot anti-alg.

Ik zou in detail kunnen gaan om het te onderbouwen met bewijzen. Maar dit zou ons te ver afleiden.
En ja het staat inderdaad op veel sites gelijk vermeld. Maar dat heb je met aquariumboeken ook en iedereen weet dat ook daar een probleem is. :)

Veel mensen die dat blog lezen worden op het verkeerde been gezet en raken verder van een oplossing dan dichter bij. En ja, ik weet dat deze persoon ook hier actief is en dit mogelijks leest.

Zelf ben ik meer van het proefondervindelijk vast stellen ipv napraten. Want dat is wat hij zelf doet. Na praten wat hij op Barreport leest. Eerlijk is hij wel gezien hij dat ook netjes vertelt op zijn blog. :)
 
Ik kan wel zeggen waarom velen denken dat een lage nitraat blauwalg veroorzaakt.
Onrechtstreeks heeft het met elkaar te maken.
Bij lage nitraat gaan planten niet groeien gezien ze stikstof nodig hebben voor hun loof ontwikkeling.
Hebben ze die niet gaan ze rotten. Met de bekende gevolgen.

Gaan mensen de nitraat bijregelen en opvolgen doen ze vaak ook de po4. En uiteraard zullen planten beter groeien bij een goeie opvolging van de N/P ratio. Maar de verhouding maakt echt geen zier uit. Dat geef ik je op een blaadje.

Maar toch zijn er tallen voorbeelden met blauwalg waar de N en P wel goed zit. Maar dan is daar een filter of bodem probleem.
Rotten rotten rotten. Daar zit de oorzaak.

Waarom krijgen vijvers last van blauwalg bij warmer weer?
Is de N/P dan plots zoveel slechter?
Neen, door hogere temperaturen kan het water v��l minder zuurstof bevatten. Dat terwijl alle waterleven veel actiever is bij warmer water. Dus krijg je een nijpend zuurstof tekort en vissterfte.
Resultaat? Blauwalg...
 
Mee eens Jurgen.
Dus onderhoud, stroming ed op orde hebben.
 
nou ik heb even alles gefotografeerd en het is dus een vision 450 met JBL 1500 en EHEIM 440 liter per uur de EHEIM gebruik ik puur als een polijstfilter daar zitte alleen watten in.
de invoer van JBL zit links en uitvoer is rechts de buis zit net een centimeter onder water en naar boven gericht voor goede stroming en wateroppervlakte beweging. De EHEIM zit in en uitvoer rechts bij de uitvoer van de JBL.

Ik hoop dat de foto's voldoende en gelukt zijn (ik doe alles via de telefoon).





lIlEEOm.jpg

CeRK09J.jpg


fkvjKOJ.jpg


neYiByZ.jpg


eN3AP8q.jpg


D8LcP9b.jpg


nILDb3v.jpg


d7t0yJY.jpg


rVkHhlx.jpg
 
JurgenD zei:
Ik kan wel zeggen waarom velen denken dat een lage nitraat blauwalg veroorzaakt.
Onrechtstreeks heeft het met elkaar te maken.
Bij lage nitraat gaan planten niet groeien gezien ze stikstof nodig hebben voor hun loof ontwikkeling.
Hebben ze die niet gaan ze rotten. Met de bekende gevolgen.

Gaan mensen de nitraat bijregelen en opvolgen doen ze vaak ook de po4. En uiteraard zullen planten beter groeien bij een goeie opvolging van de N/P ratio. Maar de verhouding maakt echt geen zier uit. Dat geef ik je op een blaadje.

Maar toch zijn er tallen voorbeelden met blauwalg waar de N en P wel goed zit. Maar dan is daar een filter of bodem probleem.
Rotten rotten rotten. Daar zit de oorzaak.

Waarom krijgen vijvers last van blauwalg bij warmer weer?
Is de N/P dan plots zoveel slechter?
Neen, door hogere temperaturen kan het water v��l minder zuurstof bevatten. Dat terwijl alle waterleven veel actiever is bij warmer water. Dus krijg je een nijpend zuurstof tekort en vissterfte.
Resultaat? Blauwalg...

Ja het gehalte nitraat kan te laag zijn waardoor er dus een voedingstekort ontstaat en de plant stagneert. Dat de verhouding niet van belang is dat klopt en dat is een achterhaalde uitspraak. 40/2 is prima al is dat geen 10:1. Voldoende voeding voor de planten in de bak hebben is waar het om draait en niet de verhouding.
 
Terug
Bovenaan