Blauwalg probleem nog steeds na 8 maanden

Man.man. maak jij je eigen daar nou druk om???
Die bak is kraakhelder.
Kijk die bodem nou, of hij er nieuw ingegaan is.
 
De laatste meting is 3 weken geleden(mijn testset is over datum ) en toen was mijn nitraat 25 en phosfaat 2,0 me planten sterven niet maar groeien ook weer niet nu had ik phosvec erin gedaan om phosfaat naar beneden te halen en sindsdien echt geen tijd meer gehad om langs de LFS te gaan jammer genoeg.
 
Ja maar de alg op die stenen hoort niet en uiteindelijk beland het ook op me planten de planten zijn ook nieuw of uit me kleine channa aquarium waar ik de kapotte planten uit de grote aquarium weer laat opbloeien in de kleine bak die aquarium is pas kraakhelder haha
 
Ik zie eigenlijk geen blauwalg, is het niet een andere soort alg?
 
Is geen blauwalg, maar natuurlijke gewone rode alg. Vrij normaal in een aquarium met normaal plantenbestand.

Minder licht zal het beperken.

Maar euh, waar zijn die zes snoeken van 30cm? :)
 
Jurgen zou weleens gelijk kunnen hebben. Is het een alg dat uit plukjes bestaat of is het meer een laagje vettig slijm wat je op het hout en de stenen ziet??
De waarden die als laatste zijn gemeten zijn geen reden om die te verlagen hoor. Ik zit met de EI nog hoger.
Ik vind het toch lastig te zien op de foto s dus vandaar mn vraag over hoe de alg eruit ziet/aanvoelt.
 
Totaal geen blauwalg.
Zie een "normaal" aquarium met beetje alg.
 
Jurgen . Hij vertelde dat de snoeken max 30cm kunnen worden
Ze zijn gemiddeld 15 cm
De alg lijkt wel bruine alg , teveel schoonmaak ?
 
Endlicheri 20cm
Kuy0vl3.jpg


Ornatipinnis 28 cm

G2ktp0O.jpg


Koppel delhezi grootste 30 cm kleinere 18 cm

LbU8Hj2.jpg


En dan nog een koppel senegalusjes van 18 cm

De alg is slijmerig tenminste zo voelt het het is niet als de groene blauwalg die had ik vooral op mijn kap en middenbalken (hoe ze ook heten) van mijn aquarium

Ik heb 8 uur verlichting per dag aan is minder niet... minder hahah
 
Nee de grootste soort van mij wordt 60 cm maar aankomend jaar ga ik alweer uitbreiden naar de 1000 a 1200 liter
Overigens hoe groter de snoek hoe minder ze doen ze worden zelfs minimaal in een 150 bak omdat ze echt niks doen ik merk het in de grootste van 30 die is al bijna volgroeid en die doet echt bijna niks zelfs eten neemt hij de moeite niet voor hahah maar hij is ook het dikst in het aquarium hahaha
 
Johnny Boy zei:
Jurgen . Hij vertelde dat de snoeken max 30cm kunnen worden
Ze zijn gemiddeld 15 cm
De alg lijkt wel bruine alg , teveel schoonmaak ?

Ik vond het ook op bruinalg lijken hoor. Daarom ook mn vraag of het vettig is. Zoiets zie je toch lastig op de foto vond ik.
 
Ik heb de verduistering 2 weken geleden gedaan en toen alle stenen gepoetst nu is deze steen weer vol met deze alg en begint ook al een beetje op wat andere stenen.

Het hout heeft er niet echt last van of ik zie het niet goed ja groene alg ontstond maar dat wordt nu steeds minder en minder
 
Ik lees net dat het toch slijmerig is dus dan vermoedt ik de bruinalg hier.
 
Het is inderdaad vettig geen plukjes of haartjes of pluisjes echt vettig
 
Polypterus90s zei:
Ik heb de verduistering 2 weken geleden gedaan en toen alle stenen gepoetst nu is deze steen weer vol met deze alg en begint ook al een beetje op wat andere stenen.

Het hout heeft er niet echt last van of ik zie het niet goed ja groene alg ontstond maar dat wordt nu steeds minder en minder

Ik denk ook aan teveel belasting of te weinig verversen of een slecht werkend filter.
 
Ok dan ja ik dacht dat ook al die tijd maar twijfelde omdat ik duidelijke groene blauwalg op de kappen en lampenkappen had.

Maar bruinalg en dit is dan mijn internetkennis ontstaat toch ook met een slechte verhouding phosfaat en nitraat?

Wat zouden me beste opties kunnen zijn ik las iemand met misschien een te schoon aquarium?
 
Wat zit er in uw filters en hoe vaak reinig je die?
 
Zo zonde ,he, van die snoeken.
Als die de hele dag stilliggen , waren ze bij mij al weg.
Heb je toch geen plezier aan.
Ja, je kunt vertellen, IK heb 2 delhezi . Daar houd het dan mee op.
 
De JBL 1500 zit van onder naar boven 2 bakken keramische pijpjes 1bakje phosvec met watten en sponzen en de eheim 440 alleen watten om het water te polijsten de JBL doe ik eens in de paar maanden ff spoelen met aquarium water en de eheim om de 2 weken omdat echt alleen watten zijn.. Ik heb overigens ook een oppervlakte skimmer
 
Het mooie is als ze tot leven komen is het altijd wooooowwwww hahahahaha het blijft een heel mooi gezicht me pauwogen zorgen voor de fun
 
Meet je soms nitriet of zo?

Als dat het geval is zou ik sowieso een bacteriepreparaat overwegen.
Koop iets uit de vijverafdeling. bv Velda Bacterial. Werkt even goed en is pakken goedkoper.
Al is het maar na een reiniging van de filter om de boel sneller op te starten.
Soms last van een kaamlaag op het water?

btw, als er nitrietproblemen zijn kan je overwegen om uw keramische pijpjes te vervangen door pijpjes of bolletjes van gesinterd glas. Is vele malen meer oppervlak.
 
Polypterus90s zei:
Het mooie is als ze tot leven komen is het altijd wooooowwwww hahahahaha het blijft een heel mooi gezicht me pauwogen zorgen voor de fun

De bak is en blijft eigenlijk wat te klein voor die dieren.
Ik wil je pret heus niet bederven. En ga er ook niet uren over doordrammen.
Maar zo'n dieren hebben bij voorkeur minimum een twee meterbak.

Een vuistregel is dat een vis niet langer zou mogen komen dan 10% van de lengte van de bak.
Al mag dat met rustige vissen iets minder zijn.
De dieren gaan ook meer tot hun recht komen in een groter exemplaar.
En gezien je toch spreekt van uitbreiden ga je meteen beter naar de juiste grootte. :)
 
Ik heb altijd nitriet laten testen nooit een waarde van gehad altijd 0 ik heb ook altijd easy start gebruikt dat is een bacteriepreparaat tenminste als je dat bedoeld ik gebruik voor de rest bij het verversen alleen filter medium van easy life. Kaamlaag heb ik vooral na het verversen maar is ook weer zo binnen een dag weg dan. Ik ververs wekelijks over de 100 liter laten we zeggen 120-150 liter per week wat ik ververs
 
Klopt is ook te klein vooral voor de pauwogen nu valt het nog mee de grootste is 20 dan 15 en kleinste 10 cm aankomende maanden wil ik uitbreiden naar minimaal 1000 liter
 
Ja je no2 hoort echt wel 0 te zijn want anders kun je problemen verwachten.
 
Ja klopt ik heb nooit last gehad van nitriet gelukkig.

Maar de bruinalg bestrijdingsmethodes heb ik allemaal ook al geprobeerd wat geven jullie mij als oplossing
 
Niets, wat ik op de foto zie is vrij normaal voor een standaard bak.
Het enige wat je kan doen is de hoeveelheid licht minderen.
Dus niet de duur, maar de intensiteit.
Drijfplanten kunnen hierbij helpen als uw vissen ze gerust laten.
 
Had garnalen willen zeggen maar met je vissen is dat niet zo'n succes ;)
 
Seabait zei:
Had garnalen willen zeggen maar met je vissen is dat niet zo'n succes ;)

Nou, het is nieuwjaar voor die vissen ook he. :)
 
Hahahahaha ja garnalen zijn een lekker snackje voor ze ik heb 2 tl bakken waarvan 4 lampen ik gebruik alleen de voorste bak dus 2 lampen omdat het anders te fel is. ze zijn aan elkaar doorverbonden dus ken niet maar 1 lamp gebruiken jammer genoeg dus ik ken de intensiteit niet verminderen ja of ik moet 1 lamp pikzwart verfen haha
 
Gezien plantengroei niet uw focus is kan je LED overwegen. SMD2835 of SMD5630,5730 zou normaal een interessante denkpiste zijn.
 
Klopt heb ik ook over zitten denken is veel mooier ook maar vind het zonde van me geld om een set 200 te betalen als ik van plan ben om uit te breiden in de grotere wil ik sowieso led gaan inbouwen.

Ik las overigens wel iemand over te schone bak nu had ik dat eerder ook gelezen maar nooit gedurfd on te doen ben toch van de wekelijkse schoonmaak.
 
Bruinalg zie je vaak bij net gestarte bakken en dus bakken waar de bacteriecultuur niet op orde is of waar gewoon de belasting te hoog is. er zijn heel veel soorten bruine algen. dat zijn zoals al gezegd diatomen.De een zie je bij veel licht en de ander bij juist weer weinig licht. je kan er weinig van zeggen omdat er zoveel soorten zijn. Je wil het ook nog weleens zien achter de verwarmingsbuis.
 
Polypterus90s zei:
Klopt heb ik ook over zitten denken is veel mooier ook maar vind het zonde van me geld om een set 200 te betalen als ik van plan ben om uit te breiden in de grotere wil ik sowieso led gaan inbouwen.

Ik las overigens wel iemand over te schone bak nu had ik dat eerder ook gelezen maar nooit gedurfd on te doen ben toch van de wekelijkse schoonmaak.

Op aliexpress valt dat goed mee hoor.
Heb ik laatst 2 meter SMD2835/220volt besteld voor 5.93� inclusief verzending. :)
 
Polypterus90s zei:
.. de bruinalg bestrijdingsmethodes heb ik allemaal ook al geprobeerd ..

wat geven jullie mij als oplossing

We kunnen hier allemaal wel een beetje blijven gissen, maar
het makkelijkste is het om de steen regelmatig om te draaien.
En je er in te berusten dat het bij de natuur hoord..
 
Terug
Bovenaan