Blauwalg probleem

Corydorasfan

Well-known member
Lid geworden
25 december 2012
Berichten
1,396
Locatie
Urk, Flevoland
Hallo forumleden, Ik heb al een tijdje last van blauwalg in mijn aquarium. Ik heb gelezen dat middeltjes meestal slechts tijdelijk werken en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
Mijn aquarium is 81 x 36 x 50 cm en deze draait sinds 26-07-2013
Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
ph 8,2 NO3 tussen 1 en 2 , PO4 ongeveer 0,75 mg/l , KH, 6 Co2, 1.23 Temperatuur, normaal gesproken 20-22 , door het warme weer nu 26
Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
een keer per week en dan 25 %
Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
nee
Voeg je CO2 toe aan het water?
nee
Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
nee
Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium?
1 x t8 philips 840 18w
Hoe lang staat deze per dag aan?
12 uur
En hoe oud zijn de lampen?
ongeveer 1,5 jaar
Om welke algen gaat het (indien bekend)?
blauwalg
Heb je een foto van je aquarium en de algen?
hRqfgsJvXKoBueXxXps4CzHZ-_IzE3H0.jpegDSCN0055 by rakkerb, on Flickr
hRqfgsJvXKoBueXxXps4CzHZ-_IzE3H0.jpegDSCN0056 by rakkerb, on Flickr

hRqfgsJvXKoBueXxXps4CzHZ-_IzE3H0.jpegDSCN0057 by rakkerb, on Flickr

hRqfgsJvXKoBueXxXps4CzHZ-_IzE3H0.jpegDSCN0058 by rakkerb, on Flickr
Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
Javavaren en mos
Hoe lang heb je dit probleem al?
ongeveer 4/5 weken
Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
ik heb 5 dagen lang blue exit toegevoegd. Dit heeft niks uitgehaald, ik hevel elke week de bodem af.
 
Als je naar onderstaand plaatje kijkt zal je zien dat de verhouding NO3-PO4 volkomen uit evenwicht is. Met als resultaat blauwe alg. Ik vind je nitraatgehalte aan de lage kant


GcNtVWUE5E3OZ0gzVdgM2DGD6cYyTsoT.gif


PS

Als je dan gelezen hebt dat middeltjes niet werken, waarom heb je dan toch 5 dagen blue exit gebruikt ?? Zal die winkel van jou wel leuk gevonden hebben die sponsoring
 
NO3 tussen 1 en 2 ??? mag naar 10-15 mg.
PO4 ongeveer 0,75 mg/l Die mag ook naar 1 mg.

Zo ik zie,zou ik toch opnieuw beginnen.
Zand of grint zit het ook diep,he.

Is ook niet bevoordelijk.
 
Ik zou de waarden zoals Bertus al aangeeft verhogen. Heb je niet veel rottend vuil tussen de stenen en mogelijk in je zandbodem waardoor je deze alg krijgt??
 
AquaVISie zei:
Als je naar onderstaand plaatje kijkt zal je zien dat de verhouding NO3-PO4 volkomen uit evenwicht is. Met als resultaat blauwe alg. Ik vind je nitraatgehalte aan de lage kant


C4PzROpeQvetVnKeu3kP4wveAcaof2nb.gif


PS

Als je dan gelezen hebt dat middeltjes niet werken, waarom heb je dan toch 5 dagen blue exit gebruikt ?? Zal die winkel van jou wel leuk gevonden hebben die sponsoring

Ik had het nog staan, heeft mijn broer een keer gekocht ;). Bedankt voor de info!
 
Corydorasfan zei:
Hallo forumleden, Ik heb al een tijdje last van blauwalg in mijn aquarium. Ik heb gelezen dat middeltjes meestal slechts tijdelijk werken en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
Mijn aquarium is 81 x 36 x 50 cm en deze draait sinds 26-07-2013
Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
ph 8,2 NO3 tussen 1 en 2 , PO4 ongeveer 0,75 mg/l , KH, 6 Co2, 1.23 Temperatuur, normaal gesproken 20-22 , door het warme weer nu 26
Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
een keer per week en dan 25 %
Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
nee
Voeg je CO2 toe aan het water?
nee
Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium?
1 x t8 philips 840 18w
Hoe lang staat deze per dag aan?
12 uur
En hoe oud zijn de lampen?
ongeveer 1,5 jaar
Om welke algen gaat het (indien bekend)?
blauwalg
Heb je een foto van je aquarium en de algen?

Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
Javavaren en mos
Hoe lang heb je dit probleem al?
ongeveer 4/5 weken
Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
ik heb 5 dagen lang blue exit toegevoegd. Dit heeft niks uitgehaald, ik hevel elke week de bodem af.

Ik neem aan dat dit de waardes zijn die je nu hebt gemeten.
Heb je er nog van toen (of net ervoor) de blauwalg is begonnen? Vooral NH3/NH4.

Als je nitraat gaat toevoegen ga je de algen alleen maar meer voeding geven. En die paar stekjes varens gaan het verschil niet maken.
Zo een laag nitraat gehalte in een bijna plantloze bak die niet al te veel verversing krijgt, duid er volgens mij op dat de blauwalg ermee vandoor is. Tenzij je filter hiervoor verantwoordelijk is. Wat steekt daar allemaal in?
Waardes verversingswater?

Is er voor dat de blauwalg is verschenen iets met het filter gebeurt? Een dode vis?
Zie ik het goed en is er meer alg aan de voorkant dan vanachter op de stenen? Hoe staat je stroming hiertegenover?

Er is ook alg in de bodem, en ik denk dat je de oorzaak daar moet gaan zoeken.
Zou even alle stenen er uit nemen en ze proper maken.
Alle alg van de bodem halen, en desnoods voorzichtig de alg in de bodem verwijderen. Dit de komende tijd blijven doen.
Mits je niet echt planten hebt, en de alg nog niet in een al te ver stadium is, kan een black-out weleens helpen.
De komende tijd ook wat meer verversen.
 
Het is begonnen toen ik een nieuw filter aan heb gesloten. Ik heb er toen wel al ingedraaide filterwatten in gedaan. Voor de rest zitten de standaard sponzen van JBL in het filter. De stroming is aan de achterkant waarschijnlijk iets minder. Dit is een hillstream aquarium met een stroming van zo'n 1500 liter per uur. Bedankt voor de tips!
 
Ja,1500.
Dat zal hij niet meer draaien,he.
Zal nu ook vol zitten,evenals de slangen.
Kijk die ook eens na.
 
@bertus. Het is een jbl e900 met een stromingspomp erbij. Die stromingspomp wordt elke week schoongemaakt dus de stroming zal toch wel redelijk blijven ;)
 
Wat zeg je nou?
Elke week schoonmaken?

Ja,dan blijft de stroming wel goed ,ja.
Dat filter moet je om de 3 weken NAZIEN, niet schoonmaken.
 
Corydorasfan zei:
Het is begonnen toen ik een nieuw filter aan heb gesloten. Ik heb er toen wel al ingedraaide filterwatten in gedaan. Voor de rest zitten de standaard sponzen van JBL in het filter. De stroming is aan de achterkant waarschijnlijk iets minder. Dit is een hillstream aquarium met een stroming van zo'n 1500 liter per uur. Bedankt voor de tips!

Dan ligt het aan de stikstofkringloop die nog niet op punt is.
Je kan beter ander materiaal als filterwatten gebruiken om over te zetten. Daar zit nog extra vuil in, wat voor meer NH3/NH4 gaat zorgen en waar de blauwalg heeft van geprofiteerd.

Dus blijven weghalen en wat geduld uitoefenen tot de kringloop terug in orde is.
Meer verversen gaat ook helpen.
 
@bertus

Ik zeg de STROMINGSPOMP , niet het filter ;)


De hele bodem zit er idd ook helemaal onder, Ik ga denk ik de vissen tijdelijk verhuizen naar de kweekstelling, een manifold systeem in deze bak bouwen en het metselzand vervangen voor filterzand.
 
Terug
Bovenaan