Blauwalg zonder oorzaak


De vraag is of de stoffen die niet in het drinkwater zouden mogen komen, ook blauwalgen veroorzaken.
Zo zie ik het niet , want al heb je geen blauwalgen en er toch iets van die chemie lekt ....

Je moet voor de gein eens koiforums volgen en dan de dagboeken van de polyester vijvers .
En dan de aantallen eens bekijken die om de haverklap behandelen .
Komt volgens mij dat de weerstand van de vissen erdoor gesloopt wordt .
Of eens een teststukje polyester /epoxy maken en daarna gaan bewerken en uw neus er (heel even) eens bijhouden .
Grote kans dat je de geur van de losse componenten terug ruikt = niet uitgehard .
 
Er schijnt een test beschikbaar te zijn om op K te testen. Dat kwam ik op een internet speurtocht een keer tegen.
Ja, ik heb ooit de JBL pro kit daarvoor aangeschaft. Toen bleek dat deze test er stiekem toch niet in zit. Hij bestaat wel. Ik wilde hem eigenlijk er los bij kopen,totdat ik erachter kwam dat het uitvoeren van die test een hele klus is. Toen zag ik ervan af.
 
Ja, ik heb ooit de JBL pro kit daarvoor aangeschaft. Toen bleek dat deze test er stiekem toch niet in zit. Hij bestaat wel. Ik wilde hem eigenlijk er los bij kopen,totdat ik erachter kwam dat het uitvoeren van die test een hele klus is. Toen zag ik ervan af.
Die test is nochtans heel simpel , zo gedaan . Of is hij tussentijds veranderd ?? Bedoel jij die test met de watten ?
Dat is niet meer .
 
Nee, de troebelheidstest. Als je het vaak gedaan hebt is het vast goed te doen. Maar het heeft toch meer om het lijf dan de test voor pH of fe.
Niet iets wat ik elke week zou willen doen.
 
Kan er vuil tussen het glas en de achterwand zijn gekomen? Zo een plekje waar het vuil zich ongezien gaat nestelen en zodoende mogelijk blauwalg doet ontstaan….
 
Dag Aquarianen,

Ik ben al enkele weken aan het worstelen met blauwalg.
Ondanks alle tips die ik op dit forum kan vinden is er geen beterschap, in tegenstelling.

*Ik voer wekelijks een waterwissel uit van ongeveer 40% uit
*slechts om de dag beperkt voeren
*geen rottend materiaal of afval in de bak
*geen direct zonlicht
*snelgroeiende planten + CO2 + All-in-one aanwezig

Ik kan maar aan 1 ding meer denken en dat is een permanent hoge fosfaat waarde: >5mg/l,
het ververswater bevat geen fosfaat, ik voer geen diepvries en heb geen rottend materiaal in de bak.

Het enige waar ik aan kan denken wat eventueel een fosfaat afgifte kan veroorzaken is de zelfgemaakte achterwand.
Heeft iemand ervaring met fosfaat afgifte van tegellijm, piepschuim of acrylverf?

De blauwalg groeit sneller dan ik kan bijhouden en de planten lijden eronder.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring en advies

Alvast bedankt
Apisto
Blauwalg is eigenlijk geen alg maar het zijn Cyanobacteriën. Een oorzaak van deze soort kan al liggen in het omwoelen van je bodem welke een ammoniumpiek geeft. Een hoge organische belasting, die je hierboven voor nu uitsluit, kan blauwalg veroorzaken. Maar ook een te laag nitraatlevel in combinatie met vervuiling geeft een mogelijkheid. Hiervoor gaf ik al aan dat het geen algen zijn. Daarom bestaat de mogelijkheid dat je nu je reinheid wel op orde hebt, denk ook aan je filtering, maar dat er mogelijk al eerder wel iets dergelijks heeft voorgedaan. Deze Cyanobacteriën zijn zeer hardnekkig en kunnen nog lang "na-ijlen"! Voor jouw idee is er dan nu geen oorzaak maar er kan zich wel veel eerder iets hebben voorgedaan. Je bestrijding kan op zich lang duren tenzij je hardere maatregelen gaat doorvoeren zoals verduistering.
 
Ik heb ondertussen extra bacteriën samen met 30ml kalium (verhoging van 3ppm).
Nu is het afwachten, echt resultaat zal er waarschijnlijk pas na enkele weken zijn.

Ik hou jullie op de hoogte!
 
Kan er vuil tussen het glas en de achterwand zijn gekomen? Zo een plekje waar het vuil zich ongezien gaat nestelen en zodoende mogelijk blauwalg doet ontstaan….
Er zit wel wat vuil tussen de achterwand, maar het is onmogelijk om dat eruit te krijgen zonder de achterwand te slopen.
 
Kun je bij het vullen na een ww er de slang opzetten, zodat het eruit spoelt en vervolgens door het filter verwerkt wordt? Of nog een ww na het spoelen?
 
Kun je bij het vullen na een ww er de slang opzetten, zodat het eruit spoelt en vervolgens door het filter verwerkt wordt? Of nog een ww na het spoelen?
Dat is helaas niet mogelijk, de spleet bovenaan is zo klein dat er geen water zal instromen.
En als het dat al zou doen kan het er nergens weer terug uitkomen.
 
Ik heb ondertussen extra bacteriën samen met 30ml kalium (verhoging van 3ppm).
Nu is het afwachten, echt resultaat zal er waarschijnlijk pas na enkele weken zijn.

Ik hou jullie op de hoogte!
Is dit de dagelijkse kalium toevoeging die 3ppm
 
Ik heb de gebruiksaanwijzing van easy-life gevolgd namelijk:
1679215269169.png
 
Update:

Na de blackout ben ik extra kalium gaan bijdoseren, maar na twee weken kreeg ik al terug verschillende plaatsen met blauwalg.
Ik vermoed dat het mogelijk met de verlichting te maken heeft.

Ik heb alle planten verwijderd, deze zaten toch al helemaal onder de alg, voorlopig een kaal aquarium dus.
 
Zo’n hoge fosfaat waarde en dan all in one toevoegen lijkt me nogal onzinnig. Dennerle heeft voeding waar alles in zit behalve fosfaat, kijk daar eens naar. En meer verversen als je fosfaat zo oploopt. Ik heb axols, ware kakmachines en moet ook flink verversen wil ik m’n bak mooi houden. Dus 40 % is leuk maar blijkbaar niet voldoende. Succes met de blauwalg! Niks mis met zo’n kuurtje tegen blauwalg btw. Alle beetjes helpen
 
In de regel komt het door teveel organische belasting en dan met name organische stikstof zover mij bekend is. Er wordt ook gezegd oor een tekort aan nitraat maar dat heb ik enkel van horen en zeggen (lezen).
Daarom zie je het ook vaak in de natuur in de zomer want als er wordt bemest dan is dat vaak met organische stikstof.
 
In de regel komt het door teveel organische belasting en dan met name organische stikstof zover mij bekend is. Er wordt ook gezegd oor een tekort aan nitraat maar dat heb ik enkel van horen en zeggen (lezen).
Daarom zie je het ook vaak in de natuur in de zomer want als er wordt bemest dan is dat vaak met organische stikstof.
Ik kan niks anders bedenken dan het beetje vuil achter de achterwand. Voor de rest is alles schoon.
 
Ja maar dat zijn soms wel verraderlijke plekjes denk ik waar vuil zich kan ophopen. Ook is daar geen of weinig circulatie natuurlijk.
 
Ja maar dat zijn soms wel verraderlijke plekjes denk ik waar vuil zich kan ophopen. Ook is daar geen of weinig circulatie natuurlijk.
Nee dat klopt, geen circulatie. Al vraag ik me dan af of dat "vuil" dat er al een paar jaar zit nog altijd fosfaat kan afgeven.
 
Mijn ervaring (en vermoedens) met blauwalg is dat het een scala van oorzaken kan zijn. En vaak een combi van factoren waarbij de trigger vaak de temperatuur is.

Ik kreeg blauwalg in een bak zonder vissen, zonder planten 0.0 bioload. (Eerste dagen indraaien van de techniek in een kale bak). Echter wel een hittegolf, temperatuur water 30 graden. Ik zeg 0.0 bioload maar dat is niet geheel waar. 1 klein plantje om de bacteriegroei wat aan te jagen en ik zat af en toe met de handen in het water.

Enfin blauwalg. Meerdere spots. Ik heb, er zaten toch geen vissen in en ik de oorzaak niet wist een “schot hagel” toegepast, te weten:
. Sterke stroming (6 maal de bakinhoud netto per uur). Malawi tank
. Extra wave pomp laag bij de grond om mogelijk opgehoopt vuil achter de stenen weg te blazen en dead spots te voorkomen
. Luchtpomp. Niet voor het zuurstof maar om ophopend vuil achterin omhoog te laten dwarrelen
. Blue exit kuur (easy - life)
. Verduisterd
. En mijn rood licht aandeel helemaal teruggebracht naar normale proporties (vond dat kleurtje mooi). Dit nadat ik las dat verkeerde lichtfrequentie verhoudingen een trigger kan zijn voor blauwalg
. Waterstof peroxide ingespoten op een paar spots
. Tweemaal per week 50% waterverversing. Paar maanden lang

Enfin het kostte mij 4-5 maanden om er vanaf te komen. En ik heb geen idee waardoor het wegbleef. Volhouden en niet teveel op 1 paard wedden. Ik heb niets gedaan aan fosfaat nitraat etc. Dit omdat door de waterwissels dit toch wel goed zat.

Op het gevoel denk ik dat de oorzaak de temperatuur en de verkeerde lichtfrequentie was waarbij de blauwalg zelfs bij de lage bioload al kon toeslaan. Maar weten, nee.
 
Deze stond al ergens op de site

“Onverklaarbare reden van (blauw)alg? Duw eens tegen de (schuim)achterwand aan. Als die een soppend geluid maakt heb je het probleem gevonden. Er staat stilstaand water achter. Voelt dat ding als een spons. Vervangen. Het zit vol met zooi”
 
Mijn ervaring (en vermoedens) met blauwalg is dat het een scala van oorzaken kan zijn. En vaak een combi van factoren waarbij de trigger vaak de temperatuur is.

Ik kreeg blauwalg in een bak zonder vissen, zonder planten 0.0 bioload. (Eerste dagen indraaien van de techniek in een kale bak). Echter wel een hittegolf, temperatuur water 30 graden. Ik zeg 0.0 bioload maar dat is niet geheel waar. 1 klein plantje om de bacteriegroei wat aan te jagen en ik zat af en toe met de handen in het water.

Enfin blauwalg. Meerdere spots. Ik heb, er zaten toch geen vissen in en ik de oorzaak niet wist een “schot hagel” toegepast, te weten:
. Sterke stroming (6 maal de bakinhoud netto per uur). Malawi tank
. Extra wave pomp laag bij de grond om mogelijk opgehoopt vuil achter de stenen weg te blazen en dead spots te voorkomen
. Luchtpomp. Niet voor het zuurstof maar om ophopend vuil achterin omhoog te laten dwarrelen
. Blue exit kuur (easy - life)
. Verduisterd
. En mijn rood licht aandeel helemaal teruggebracht naar normale proporties (vond dat kleurtje mooi). Dit nadat ik las dat verkeerde lichtfrequentie verhoudingen een trigger kan zijn voor blauwalg
. Waterstof peroxide ingespoten op een paar spots
. Tweemaal per week 50% waterverversing. Paar maanden lang

Enfin het kostte mij 4-5 maanden om er vanaf te komen. En ik heb geen idee waardoor het wegbleef. Volhouden en niet teveel op 1 paard wedden. Ik heb niets gedaan aan fosfaat nitraat etc. Dit omdat door de waterwissels dit toch wel goed zat.

Op het gevoel denk ik dat de oorzaak de temperatuur en de verkeerde lichtfrequentie was waarbij de blauwalg zelfs bij de lage bioload al kon toeslaan. Maar weten, nee.
Dan kan het kloppen als men soms stelt dat je het ook krijgt met geen of weinig nitraat.
 

Terug
Bovenaan