Blauwalg?


I

ijsbeervis

Guest
Mijn bak is nog redelijk jong, ik denk nu een week of 5. Na het indraaien (NO2 was nul) heb ik er van de week mijn oude bestand ingedaan en daarbij nog een tiental oranje rio's. Niet allemaal tegelijk. Zat een week tussen beide denk ik. Nu is het wel zo dat er zich langzaam een wat rare alg aan het ontwikkelen was. Deze heb ik gisterenavond schoongemaakt. De bak is nu weer netjes, maar ik ging me afvragen of het geen blauwalg was.

Ik heb gelezen over blauwalg dat deze zich ontwikkeld bij veel licht (had ik tot vandaag op 12u staan) en laag nitraat. Dus ik mijn nitraat meten, was deze nul ppm!! Dat lijkt me ook niet goed.. Nu hoop ik dat het geen blauwalg is, maar wat denken jullie?

20171116_190649.jpg
20171116_190656.jpg
 
Mijn bak is nog redelijk jong, ik denk nu een week of 5. Na het indraaien (NO2 was nul) heb ik er van de week mijn oude bestand ingedaan en daarbij nog een tiental oranje rio's. Niet allemaal tegelijk. Zat een week tussen beide denk ik. Nu is het wel zo dat er zich langzaam een wat rare alg aan het ontwikkelen was. Deze heb ik gisterenavond schoongemaakt. De bak is nu weer netjes, maar ik ging me afvragen of het geen blauwalg was.

Ik heb gelezen over blauwalg dat deze zich ontwikkeld bij veel licht (had ik tot vandaag op 12u staan) en laag nitraat. Dus ik mijn nitraat meten, was deze nul ppm!! Dat lijkt me ook niet goed.. Nu hoop ik dat het geen blauwalg is, maar wat denken jullie?

Bekijk bijlage 128543 Bekijk bijlage 128544
Het is niet goed te zien bij mij. Het lijkt me geen blauwalg. Overigens; blauwalg ontstaat niet door teveel licht. Het komt vaak voor door een te veel aan Ammonium. Dat krijg je als je in je bodem gaat woelen. Een nitraat tekort kan ook een oorzaak zijn net zoals vervuiling, rottende bladeren een vies aquarium of een smerig filter.

Nu je probleem. Wat ik wel kan zien zijn puntjes op de bladeren. Zijn ze bruin? Bruinalg krijg je vaker in een opstartende bak en verdwijnt na verloop van tijd. Tenzij je (weer) vervuiling in je bak hebt. Kun je deze gemakkelijk afwrijven? Zijn dat groene puntjes en kun je ze er niet afwrijven? Dan moet je denken aan een CO2/fosfaat tekort.
 
Mij lijkt het wel blauwalg.

Als je het als een heel dun vliesje heel makkelijk van het blaadje af kan wrijven is het denk ik echt blauwalg.
Andere algen zitten vaak aardig vastgegroeid aan de blaadjes.
Op bruinalg na, maar dit is denk ik echt blauwalg gezien de egale en typische groene gloed.
 
Naar mijn mening ook blauwalg.

Zijn de foto's van het midden van de bak.
Daar onstaat vaak een blinde plek met weinig stroming.

Bij mij was het ontstaan door slechte stroming en verkeerde verhouding No2 en fosfaat.

Nu heb ik dot aangepas en was er binnen 3 weken vanaf. Wel vaker een waterwissel gedaan zodat de blauwalg bacterie geen greep meer kreeg op de bak.
 
Het is ook heel belangrijk om direct alle alg weg te halen wat je ziet. Anders neemt het binnen no-time je hele bak over.
 
Bedankt allen. Ik lag het er vrij gemakkelijk afwrijven, dat heb ik gisteren gedaan. Bak is nu vrij schoon. Ga er straks nog even naar kijken.
Als het ontstaat bij te weinig stroming, dan is het geen draadalg. Heb vrij veel stroming, dus dat zit wel goed. Ik heb sinds een week bio CO2, dus hopelijk komt dat ook langzaam op gang. Het zou dus nog een hoog ammoniak kunnen zijn. Helaas heb ik geen meetsetje. Dus dat moet ik dan laten doen.

Wel weet ik dat ik een forse nitriet piek gehad, van zeker 2 weken nitriet. Daarvan uitgaande heb ik wel bacterien die de ammoniak omzetten. Ook had ik vrij weinig vissen in mijn bak zitten.

Nogmaals dank, ik ga het in de gaten houden
 

Terug
Bovenaan