Blauwalg


Gzomer

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2021
Berichten
88
Leeftijd
23
Goedendag allen,

Ik heb sinds de zomer last van blauwalg, ik heb alles al geprobeerd, middeltjes tegen blauwalgen, dagelijks handmatig verwijderen met waterwissels, toplaag van het grind afhevelen, black out methode. Maar het gaat maar niet weg, telkens weer zie ik een klein plekje die in een paar dagen uitgroeide tot een blob blauwalg. Ik heb de nitraten al opgehoogd samen met het verlagen van de ph naar 6.6 om het te weren maar het blijft groeien, ik sta nu op het punt de hele bak leeg te halen en het grind, het hout en de stenen uit te koken. Ook ben ik van plan om bijna alle planten er uit te halen om zo zo min mogelijk blauwalg mee te krijgen(aangezien het ook op de planten zit).

Maar ik ben nu dus bang dat zelfs dit niet gaat helpen tegen de blauwalg. Vooral omdat het ook in de planten zit, maar ik heb niet zoveel zin om voor de hele bak nieuwe planten te kopen, heeft iemand tips? Ik begin namelijk een afkeer te krijgen tegen mijn aquarium
 
Goedendag allen,

Ik heb sinds de zomer last van blauwalg, ik heb alles al geprobeerd, middeltjes tegen blauwalgen, dagelijks handmatig verwijderen met waterwissels, toplaag van het grind afhevelen, black out methode. Maar het gaat maar niet weg, telkens weer zie ik een klein plekje die in een paar dagen uitgroeide tot een blob blauwalg. Ik heb de nitraten al opgehoogd samen met het verlagen van de ph naar 6.6 om het te weren maar het blijft groeien, ik sta nu op het punt de hele bak leeg te halen en het grind, het hout en de stenen uit te koken. Ook ben ik van plan om bijna alle planten er uit te halen om zo zo min mogelijk blauwalg mee te krijgen(aangezien het ook op de planten zit).

Maar ik ben nu dus bang dat zelfs dit niet gaat helpen tegen de blauwalg. Vooral omdat het ook in de planten zit, maar ik heb niet zoveel zin om voor de hele bak nieuwe planten te kopen, heeft iemand tips? Ik begin namelijk een afkeer te krijgen tegen mijn aquarium
Ik heb overigens vanaf vorige week ook een stromingspomp toegevoegd zonder verbetering
 
Hi Gozmer,

Hoe groot is je bak, wat voor filter zit er op en welke bezetting heb je?
Komt de blauwalg steeds op dezelfde plek?

Welke waterwaardes heb je (NO2/3 PO4) NH3/4 indien beschikbaar)
 
Hi Gozmer,

Hoe groot is je bak, wat voor filter zit er op en welke bezetting heb je?
Komt de blauwalg steeds op dezelfde plek?

Welke waterwaardes heb je (NO2/3 PO4) NH3/4 indien beschikbaar)
Heb een rio125, met een intern hoekfilter en een jbl cristalprofi e702.

No3 is 0
No2 fluctueert wekelijks tussen de 10 en 15ppm
Po4 fluctueert wekelijks tussen 3 en 5 ppm

Blauwalg ontstaat voornamelijk vooraan de bak, achteraan de bak staat het volgeplant met planten en zie ik minder, echter zie ik wel wat ontstaan op de bladeren van de planten als ik 3 a 4 dagen geen blauwalg heb verwijderd. Er zijn inmiddels geen plekken zonder stroming meer
 
heb je een foto van de bak en heb je de bak al verduisterd?
Bak is 1x 3 dagen en 1x 4 dagen verduisterd, dit helpt ongeveer 1.5e week en dan komt het terug, hieronder een foto van de bak een tijdje terug

Overigens heb ik ook veel last gehad van baardalg, maar sinds ik silicatex in het filter heb is dat weg
 

Bijlagen

  • IMG_20231106_151031.jpg
    11 MB · Weergaven: 40
Heb een rio125, met een intern hoekfilter en een jbl cristalprofi e702.

No3 is 0
No2 fluctueert wekelijks tussen de 10 en 15ppm
Po4 fluctueert wekelijks tussen 3 en 5 ppm

Blauwalg ontstaat voornamelijk vooraan de bak, achteraan de bak staat het volgeplant met planten en zie ik minder, echter zie ik wel wat ontstaan op de bladeren van de planten als ik 3 a 4 dagen geen blauwalg heb verwijderd. Er zijn inmiddels geen plekken zonder stroming meer
Ik hoop dat No2 en No3 verkeerd om staat in je post, anders is 't niet best ;) En zoals John vraagt als het kan een foto. zegt meer dan 1000 woorden :)
 
Ik hoop dat No2 en No3 verkeerd om staat in je post, anders is 't niet best ;) En zoals John vraagt als het kan een foto. zegt meer dan 1000 woorden :)
Klopt, staat inderdaad andersom, voor een foto zie mijn vorige post
 
Op de foto lijkt er niet veel aan de hand maar vaak zit de oorzaak in organische stikstof. Voer je veel misschien en blijft er eten liggen en is de circulatie goed?
Achter het hout zit de spraybar dus wellicht houd dat hout veel circulatie tegen en anders zou ik dat eens eruit gooien voor een tijdje.
 
Op de foto lijkt er niet veel aan de hand maar vaak zit de oorzaak in organische stikstof. Voer je veel misschien en blijft er eten liggen en is de circulatie goed?
Achter het hout zit de spraybar dus wellicht houd dat hout veel circulatie tegen en anders zou ik dat eens eruit gooien voor een tijdje.
Foto is van 3 maanden geleden, ben momenteel helaas even niet in staat een foto te maken. Spraybar staat nu naar beneden gericht, hoekfilter stroomt van rechtsboven in naar links bovenin, daar zit nu een extra stromingspomp, die heeft genoeg stroming wat links tegen het glas komt en via de voorgrond weer naar rechts circuleert. Er zijn geen deadspots meer momenteel.

Er blijft echter wel veel poep liggen tussen de valisneria, dat hevel ik 2x per week af.
Echter is er aan de rechterkant van de bak nagenoeg geen blauwalg te vinden
 
Goedendag allen,

Ik heb sinds de zomer last van blauwalg, ik heb alles al geprobeerd, middeltjes tegen blauwalgen, dagelijks handmatig verwijderen met waterwissels, toplaag van het grind afhevelen, black out methode. Maar het gaat maar niet weg, telkens weer zie ik een klein plekje die in een paar dagen uitgroeide tot een blob blauwalg. Ik heb de nitraten al opgehoogd samen met het verlagen van de ph naar 6.6 om het te weren maar het blijft groeien, ik sta nu op het punt de hele bak leeg te halen en het grind, het hout en de stenen uit te koken. Ook ben ik van plan om bijna alle planten er uit te halen om zo zo min mogelijk blauwalg mee te krijgen(aangezien het ook op de planten zit).

Maar ik ben nu dus bang dat zelfs dit niet gaat helpen tegen de blauwalg. Vooral omdat het ook in de planten zit, maar ik heb niet zoveel zin om voor de hele bak nieuwe planten te kopen, heeft iemand tips? Ik begin namelijk een afkeer te krijgen tegen mijn aquarium
Het is goed om je te realiseren dat blauwalg eigenlijk geen alg is maar een bacterie. Een Cyanobacterie om nog wat preciezer te zijn. Dat maakt dat de bestrijding zeer precies moet zijn. Bijvoorbeeld als je verduisterd met vuilniszakken om je bak dan moet dit verdubbeld worden omdat er nog steeds licht door kan komen. Wanneer je alles denk te hebben schoongemaakt kan het best zijn dat het kleinste vergeten deel weer uitgroeit tot iets groots. Je kan het bestrijden maar je werkwijze moet zeer nauwkeurig en exact zijn!
 
Het is goed om je te realiseren dat blauwalg eigenlijk geen alg is maar een bacterie. Een Cyanobacterie om nog wat preciezer te zijn. Dat maakt dat de bestrijding zeer precies moet zijn. Bijvoorbeeld als je verduisterd met vuilniszakken om je bak dan moet dit verdubbeld worden omdat er nog steeds licht door kan komen. Wanneer je alles denk te hebben schoongemaakt kan het best zijn dat het kleinste vergeten deel weer uitgroeit tot iets groots. Je kan het bestrijden maar je werkwijze moet zeer nauwkeurig en exact zijn!
Ik was inderdaad van op de hoogte dat het een bacterie is, het probleem met bacterieën is dus dat 1 cel zich al kan vermeerderen, vandaar dat ik dus bang ben om de planten weer terug te zetten. Ik denk dat het wel goed is om de bak even helemaal opnieuw in te richten en te doen wat ik in mijn 1e post vermeldde, op die manier weet ik zeker dat alle blauwalg op het hout/ in het grind dood is. Ook wil ik behoorlijk wat planten er uit halen zodat er minder poep kan blijven liggen.

Ik maak me dus enkel nog zorgen over de planten en te voorkomen dat die ene cel die overblijft na het reinigen uitgroeit tot een nieuwe plaag
 
Ik heb overigens ergens gelezen dat slecht voer ook een oorzaak kan zijn van blauwalg, ik gebruik momenteel vlokvoer en voer elke dag een klein beetje wat heel snel op is. Zou het hierdoor kunnen komen?
 
het nadeel met grind is dat er vuil in op kan hopen wat een voedingsbodem voor blauwalg kan zijn. Ik kan je aanraden (mede uit persoonlijke ervaring) over te stappen op zand als je toch de bak leeg haalt.. Sinds ik zand gebruik heb ik geen blauw alg meer :)
 
Ook al zou je bestrijding van wat er nu in de bak zit perfect zijn: zolang de omstandigheden (welke dat bij jou ook zijn) goed blijven voor blauwalg, kun je er helaas op rekenen dat het terugkomt. Blauwalg verspreidt zich namelijk gewoon door de lucht, daar is weinig tegen te beginnen.

Ik denk dat een zandbodem nemen zoals @cemedia zegt, kan bijdragen aan de oplossing.
 
Ben momenteel de bak aan het leeghalen, alle planten en hardscape worden behandeld met h2o2, grind gaat er uit en wordt vervangen door een zandbodem. Hierna doseren met 10-15ppm no2 en 2-4 ppm po4, ph schroef ik terug naar 6.5

Daarnaast ga ik denk ik een uv-c lamp in mijn systeem plaatsen hopelijk verhelpt dit totaalplaatje het probleem
 
Ik heb overigens ergens gelezen dat slecht voer ook een oorzaak kan zijn van blauwalg, ik gebruik momenteel vlokvoer en voer elke dag een klein beetje wat heel snel op is. Zou het hierdoor kunnen komen?
Nou ja, restanten hiervan kunnen een rol spelen. Maar ook fosfaten, blauwalgen zijn dol op fosfaat ophopingen, kunnen een trigger zijn. Daar al aan gedacht?
 
Nou ja, restanten hiervan kunnen een rol spelen. Maar ook fosfaten, blauwalgen zijn dol op fosfaat ophopingen, kunnen een trigger zijn. Daar al aan gedacht?
Fosfaat wordt vaak benoemd maar volgens mij is dat niet een trigger maar wel een voedingsstof die ze gebruiken. Organische stikstof is meer de oorzaak volgens mij.
Maar goed ik ben geen blauwalg expert.
Bij bemesting op het land gebruikt men ook vaak organische stikstof en dan zie je ook soms blauwalg opduiken.
 
Btw, leden die de EI hanteren hebben ook een vrij hoge po4 waarde maar dat veroorzaakt geen blauwalg.
 
Ik denk dat het dan gaat om fosfaten die vrijkomen bij ontbindingsprocessen. De fosfaten die wij toevoegen worden in eens toegevoegd, waardoor allerlei reststoffen die vrijkomen bij het ontbinden van de voer/ontlastingsresten niet vrijkomen.
 
Nou ja, restanten hiervan kunnen een rol spelen. Maar ook fosfaten, blauwalgen zijn dol op fosfaat ophopingen, kunnen een trigger zijn. Daar al aan gedacht?
Heb zelf inderdaad ook al gedacht dat er een fosfaat ophoping in het grind zat, plaatselijk het grind afgezogen maar helaas mocht dat niet baten
 
Btw, leden die de EI hanteren hebben ook een vrij hoge po4 waarde maar dat veroorzaakt geen blauwalg.
Zelf hanteer ik de EI niet meer, in mijn geval gaf de hogere waardes problemen met algen, toen de nitraat waarde iets verlaagt samen met de po4 en daarna geen last meer van gehad
 
Ik denk dat het dan gaat om fosfaten die vrijkomen bij ontbindingsprocessen. De fosfaten die wij toevoegen worden in eens toegevoegd, waardoor allerlei reststoffen die vrijkomen bij het ontbinden van de voer/ontlastingsresten niet vrijkomen.
Ik ben dus bang dat het bij mij door het vlokvoer komt, ik wil hier nog even dieper naar kijken
 
Ik denk dat het dan gaat om fosfaten die vrijkomen bij ontbindingsprocessen. De fosfaten die wij toevoegen worden in eens toegevoegd, waardoor allerlei reststoffen die vrijkomen bij het ontbinden van de voer/ontlastingsresten niet vrijkomen.
Klopt en die wij toevoegen zijn anorganisch en hebben geen invloed op het ontstaan.
 
Overigens groeit blauwalg blijkbaar beter bij 600-700nm licht, oftewel het rodere spectrum, ik stel vanaf nu mijn lampen dan ook in op 7000k ipv 6700k
 
Blauwalg ontstaat vaak door een te hoge organische belasting in een bak. In jou geval vermoed ik heel sterk dat het gebruik van grind hier de oorzaak van is. Dus deze vervangen is een goede zaak.

Wat is verder je onderhoud regime? En dan met name waterwissels. Wanneer en hoeveel wissel je?
 
Fosfaat wordt vaak benoemd maar volgens mij is dat niet een trigger maar wel een voedingsstof die ze gebruiken. Organische stikstof is meer de oorzaak volgens mij.
Maar goed ik ben geen blauwalg expert.
Bij bemesting op het land gebruikt men ook vaak organische stikstof en dan zie je ook soms blauwalg opduiken.
Blauwalg is in principe altijd aanwezig in zoetwater. Daarom, bij voldoende voedingsstof, en fosfaat is een belangrijk deel voor deze bacterie is er een sterke groeimogelijkheid en dus daardoor een trigger tot sterke ontwikkeling. Ook ik ben geen expert maar zo heb ik en zou ik het willen omschrijven.
 
Ja dat klopt Ben en het is altijd aanwezig. Ik ben ook geen expert en er is al veel over geschreven maar zover ik weet is organische belasting meestal de oorzaak en met name de organische stikstof. eenmaal aanwezig lust het graag fosfaat inderdaad.
 
Het begint doorgaans altijd bij een te hoge organische belasting. Dat is eigenlijk een 1 op 1 tje. Dit kan zijn teveel "afval" in het water. Hier kan, plantafval, rottend hout of teveel voeren onder vallen wat weer meer onlasting met zich meebrengt en niet kan worden verwerkt door je filtratie systeem (hier valt ook je bodem keuze onder). Ook tekort onderhoud kan een oorzaak zijn van "afval" ophoping.
 
Blauwalg ontstaat vaak door een te hoge organische belasting in een bak. In jou geval vermoed ik heel sterk dat het gebruik van grind hier de oorzaak van is. Dus deze vervangen is een goede zaak.

Wat is verder je onderhoud regime? En dan met name waterwissels. Wanneer en hoeveel wissel je?
25% om de week, elke 2 maand het externe filter en elke week het interne filter.
Het begint doorgaans altijd bij een te hoge organische belasting. Dat is eigenlijk een 1 op 1 tje. Dit kan zijn teveel "afval" in het water. Hier kan, plantafval, rottend hout of teveel voeren onder vallen wat weer meer onlasting met zich meebrengt en niet kan worden verwerkt door je filtratie systeem (hier valt ook je bodem keuze onder). Ook tekort onderhoud kan een oorzaak zijn van "afval" ophoping.
Het gekke is dat de plekken waar veel ontlasting bleef liggen geen blauwalg ontstond
 
25% om de week, elke 2 maand het externe filter en elke week het interne filter.

Het gekke is dat de plekken waar veel ontlasting bleef liggen geen blauwalg ontstond
Dan denk ik zelf ook dat je tekort waterwisseld. Waar teveel ontlasting blijft liggen hoeft niet persee blauwalg te onstaan. Dit kan echter wel een voedingsbron zijn.
 

Terug
Bovenaan