Blauwalg


Derdevanlinks

Member
Lid geworden
5 mei 2024
Berichten
6
Leeftijd
32
Helaas hebbben we doordat we zoveel last hadden van blauwalg besloten onze bak vanaf 0 opnieuw op te bouwen.
We willen leren van wat we de vorige keer fout hebben gedaan en daarom graag advies.

Het gaat om een 350 liter. Vorige keer hadden we gewoon wat hout en plantjes gekocht en daarna pas gekeken waar het in het aquarium ging. We willen graag een mooie bak met veel planten en stenen wat meer 1 geheel is. Hoe plannen jullie je inrichting?
 
Helaas hebbben we doordat we zoveel last hadden van blauwalg besloten onze bak vanaf 0 opnieuw op te bouwen.
We willen leren van wat we de vorige keer fout hebben gedaan en daarom graag advies.

Het gaat om een 350 liter. Vorige keer hadden we gewoon wat hout en plantjes gekocht en daarna pas gekeken waar het in het aquarium ging. We willen graag een mooie bak met veel planten en stenen wat meer 1 geheel is. Hoe plannen jullie je inrichting?
Ik begin altijd met de bodem, bedenk wat je er aan een bodem in wil doen, je kan denken aan kleibollen voor de plantenvoeding, met daarover heen de topbodem (zand wordt het meeste aangeraden, dit is voor de meeste grondbewoners geschikt en heb je meer keus). Met een grindbodem komt er meer vuil tussen wat kan gaan rotten. Ook kun je als onderlaag nutribase van colombo doen bv, dit doe ik zelf altijd. Daar stop ik alsnog kleibollen bij. Met het plaatsen van stenen en hout, kijk ik er naar dat het de stroming niet stoort om zo deadspots het meest te voorkomen. Bij blauwalg is vaak de filtratie het probleem. Dit moet echt goed op orde zijn. Ik maak in mijn grootste aquarium (450 liter) de bodem bv nooit schoon, omdat mijn filtratie zorgt voor een mooie, schone bodem. Pas als het hout en stenen erin liggen, ga ik bepalen welke planten ik erin wil hebben.
Verder kom ik nooit! in de bodem zelf
 
Ik denk niet dat het zozeer de inrichting is die algen voorkomt maar meer de omstandigheden. Dan bedoel ik voldoende voeding om de planten goed te laten groeien en voldoende filtering om afval om te zetten. Dit geeft Amanda ook al aan.
Licht en voeding moeten in balans zijn.
 
Ik denk niet dat het zozeer de inrichting is die algen voorkomt maar meer de omstandigheden. Dan bedoel ik voldoende voeding om de planten goed te laten groeien en voldoende filtering om afval om te zetten. Dit geeft Amanda ook al aan.
Licht en voeding moeten in balans zijn.
Ik bedoelde meer dat het hout bv niet de stroming moet "blokkeren" zeg maar, want dan is de filtratie ook niet op orde.
 
Blauwalg is het bewijs van slecht onderhoud.

En dat kan vele factoren omvatten.
En dat maakt het juist lastig.

Verkeerd / teveel voer.
Te weinig water verversen.
Te veel vissen.

Maar doorgaans is het probleem de filtering. Want als je filtering de juiste capaciteit heeft, dan kan dit alle bovenstaande problemen oplossen.

Let wel. Een filter begint pas goed te werken na 2-3 maanden. Biologisch gezien. Maar dan moet je deze niet steeds schoonmaken.
Mechanische filters (watten, vlies, fijne spons) juist wel regelmatig vervangen of schoonmaken.
Biologisch deel niet aankomen.

Opstart geeft bijna altijd algen. Ook blauwalg. Spreek uit recente ervaring.
Maar met een goede filtratie trekt dit weg.

Planten moet je aanzien wat wel en niet aanslaat onder jou omstandigheden. Niet alles groeit bij iedereen.

Hier een stuk over filtratie.
 
wat ik als eerste doe is niet bezuinigen op filtratie. Overcapaciteit is altijd fijn.
 
wil je echt geen algen en dergelijk zou ik planten filter boven water doen, en groten spons filter in je bak draaie hier me bakken al tig jaren zo en zijn brand schoon, bodem wil je ook niet meer dan 1/2mm zand buiten de groten stenen om
 
En kijk vooral ook naar hoeveel licht je lampen geven (lumen per liter). Als je minder licht hebt dan je planten nodig hebben, heb je HET recept voor algen. Meer licht is niet erg, dan kun je de planten meer voeding geven en groeien ze gewoon wat harder.
 
Alleen met Anubia is voorzichtigheid geboden want die vragen een beschutte plaats.
 
wil je echt geen algen en dergelijk zou ik planten filter boven water doen, en groten spons filter in je bak draaie hier me bakken al tig jaren zo en zijn brand schoon, bodem wil je ook niet meer dan 1/2mm zand buiten de groten stenen om
Je kan een krat planten boven de bak doen maar als je veel licht hebt en niet voldoende voeding/co2 dan krijg je echt wel algen. Algen krijg je hoofdzakelijk door tekorten in voeding.
Planten zoals jij bedoeld nemen denk ik organische stikstof op wat dan niet in nh3/4 omgezet kan worden en niet als trigger voor algen kan dienen .
Maar goed ook een bak met veel planten in of boven de bak kan algen krijgen als de balans licht en voeding niet op orde is.
 
We willen leren van wat we de vorige keer fout hebben gedaan en daarom graag advies.
Ik denk dat dit het belangrijkste is; de oorzaak achterhalen. Anders krijg je weer hetzelfde probleem bij de nieuwe inrichting.
Belangrijkste oorzaken van blauwalg zijn slecht onderhoud, teveel organische afval in je bak (teveel vissen, te weinig planten) met het daarbij horende zuurstoftekort voor de bacteriën:
met name in het filter en de bovenste toplaag van de bodem.
 
Onderhoud kan het mijn inziens niet aan liggen. Wekelijkse waterwissel van 25%, plantenvoeding zoals voorgeschreven. CO2 en goede stroming. Chirrios led balk met 8 uur licht per dag. Een paar weken terug hier gehoord dat er teveel vissen in zaten en dus het vissenbestand behoorlijk ingekrompen.
 

Bijlagen

  • IMG_5100.jpeg
    IMG_5100.jpeg
    2 MB · Weergaven: 20
Helemaal juist en zover ik weet vooral organische stikstof. Corrigeer me maar als ik verkeerd zit.
Met organisch bedoel ik alle afvalresten waarin nog een restant van koolstof aanwezig is. En dat zijn ook voornamelijk de stoffen die niet tegen worden gehouden door een filter.
 
Ok ik begrijp wat je bedoelt maar zover ik heb gelezen is het voor al stikstof of juist fosfaat in organische vorm wat de blauwalg veroorzaakt. Boeren gebruiken dat ook veel waardoor je in de zomer vaak in sloten en plassen blauwalg tegenkomt.
Maar goed dat wil niet zeggen dat wat ik heb gelezen juist is;)
 
Met organisch bedoel ik alle afvalresten waarin nog een restant van koolstof aanwezig is. En dat zijn ook voornamelijk de stoffen die niet tegen worden gehouden door een filter.
Ok ik begrijp wat je bedoelt maar zover ik heb gelezen is het voor al stikstof of juist fosfaat in organische vorm wat de blauwalg veroorzaakt. Boeren gebruiken dat ook veel waardoor je in de zomer vaak in sloten en plassen blauwalg tegenkomt.
Maar goed dat wil niet zeggen dat wat ik heb gelezen juist is;)
Vaak de restanten van eiwitten. Dit zijn organische (met C koolstof) verbindingen waar ook een (N) stikstof groep aanwezig is.
De heterotrofen zetten dit om in NH en de nitries zouden dit verder om moeten zetten.

Echter in de laatste stap gaat het vaak fout. En dat is dan een trigger voor alg.

De heterotrofen leven overal. Dus overal kan NH gevormd worden.
De nitries leven vooral in het (donkere) filter.

Een heel goed filter huisvest een grote kolonie heterotrofen en een dunne film nitries. Dan zet het filter alle organische meuk om in nitraat.
In het filter. Er zullen dan ook weinig heterotrofen in de bak zelf zijn. En dus ook weinig organische meuk.
En dat is dan de definitie ‘crystal clear water’

wil je echt geen algen en dergelijk zou ik planten filter boven water doen, en groten spons filter in je bak draaie hier me bakken al tig jaren zo en zijn brand schoon, bodem wil je ook niet meer dan 1/2mm zand buiten de groten stenen om
Een groot spons filter wat nagenoeg niet schoongemaakt wordt, is een zeer goed biologisch filter.
Als de oppervlakte en aanbod afval in balans zijn, geeft dit ook crystal clear water.
Denk aan de zeer grote hmf.

Lees hier over crystsl clear water.

 
Blauwalg door teveel voeren, je kunt die bak ook voor de helft een beetje doorroeren.
Omdat het tot nu toe ontstane evenwicht wat lucht kan krijgen.
En zeer weinig voeren nog.
 
Onderhoud kan het mijn inziens niet aan liggen. Wekelijkse waterwissel van 25%, plantenvoeding zoals voorgeschreven. CO2 en goede stroming. Chirrios led balk met 8 uur licht per dag. Een paar weken terug hier gehoord dat er teveel vissen in zaten en dus het vissenbestand behoorlijk ingekrompen.
Ik heb ook last van blauwalg gehad. Sinds ik mijn filterinhoud vaker en steviger schoonmaak is het verleden tijd.
 
Een groot spons filter wat nagenoeg niet schoongemaakt wordt, is een zeer goed biologisch filter.
Als de oppervlakte en aanbod afval in balans zijn, geeft dit ook crystal clear water.
Denk aan de zeer grote hmf.

als ik mijn spons filter niet schoon maak is de bodem bezaait met garnalen poep en dat doet de water kwaliteit niet ten goeden want verzuurt het water en krijg je baard alg en anderen zaken. hier heb ik geen vuil in mijn baken en het vuil dat er is zit in de fijne spons filter die grondig woording uit gespoelt elke schoon maak beurt maar ik ga niet als een gek voeren daarna minimaal halve dag rustig aan
 

Terug
Bovenaan