Wat is er nieuw

Blauwalg

Ook niet nodig hoor 😉
Het kan een goede leidraad zijn maar als je redelijk belicht en co2 hebt en dan 5/0,5 toevoegt dan heb je wel een gerede kans op alg.
Dus je moet niet klakkeloos de verhouding als veilig aannemen en er zitten zoals al in de link te lezen valt een paar meer "valkuiltjes" in de RR.
Maar als je weet wat je doet kun je het prima toepassen en ik heb geheel niks op de RR tegen verder.

wat blauw alg betreft heb hier zelf ook behoorlijk mee te maken gehad bleef maar terug komen
heb toen bijna het bijltje er bij neer gegooid
als laaste dit geprobeert http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=4635
even een paar plaatjes

676217flipper34_0_82_sam_0383.jpg

probleem plus een stank van het water

219778flipper34_0_82_sam_0395.jpg

behandeld water

687787flipper34_0_82_sam_0401.jpg

probleem opgelost en het rare is dat ik de stank die ik vanaf het begin in deze bak had ook kwijt ben

misschien heb je er wat aan

groet

jaap

Was vandaag in aquarium winkel in Almere en daar hebben ze m'n water getest. Na wat garnalen te hebben uitgezocht kreeg ik te horen dat m'n water gewoon goed was (had misschien moeten vragen voor de test resultaten)
Het werd me geadviseerd om iets aan de stroming te doen, plantenvoeding toevoegen en/of tl verlichting te vervangen met speciale plant tl licht.

Heb uiteindelijk planten voeding gehaald.

Als er geen nitraat en/of fosfaat aanwezig is, kan je er van alles ingooien maar dan kunnen de planten er niets mee.
De kreet "goed water" kan je inderdaad niets mee.
Zoals gezegd : koop zelf een test voor nitraat : fosfaat of beter nog een testkoffertje.

Ik geef Aad helemaal gelijk in zijn reactie. ik ben ook bang dat je een nitraattekort hebt in je bak en dat kan mogelijk de oorzaak zijn en wellicht de stroming.
Ik kijk altijd of de plantjes een beetje bewegen waardoor ik weet dat er stroming is.
Jammer dat je nu geen waarden hebt want nu kunnen we daar nog niets van zeggen.
De winkel kan het goed noemen maar ja dat is erg verschillend op te vatten zo n kreet.
Ik zou het zeker dan zelf eerst gaan testen hoor.

Ik moet zeggen dat ik dit "middel" niet ken en het beloofd veel goeds als het echt zo is.
Maar dat is bij veel produkten zo natuurlijk.

Rick85 uit je verhaal blijkt zo al dat je te weinig bodem stroming hebt je geeft aan plant resten en andere vervuiling op de bodem te vinden is
dat hoort afgevoerd te worden richting inlaat filter
daarnaast hebben je planten het moeilijk groeien niet goed laten blad vallen hangen slap waardoor ze vatbaar zijn voor algen groei en andere problemen
daar zou ik wat aan doen als je huidige probleem is opgelost door middel van planten voeding en co2 bemesting
je geeft aan dat je bio co2 geeft maar ook dat je een behoorlijk beplante bak hebt best mogelijk dat dan bio co2 dan niet voldoende is om de juiste waarden te bewerkstelligen

dan de blauwalg daar begint het al blauwalg is helemaal geen alg maar een bacterie het enige wat ze als gelijke eigenschap hebben met de algen familie is fotosynthese (het omzetten van licht naar voedingsstoffen) en daar is het erg goed in en ook gevoelig geen licht geen groei en sterven ze vrij gauw af
vandaar dat er regelmatig wordt geroepen wordt verduisteren voor 5 dagen goed voor het bestrijden van de bacterie maar niet voor planten en dieren
daarnaast is het nog niet zo eenvoudig om een bak echt lichtvrij te krijgen de bacterie heeft heel weinig licht nodig om te overleven vandaar dat dit ook regelmatig op een teleurstelling uitloopt

besmetting van de blauwbacterie kan diverse oorzaken hebben water ja ook uit de kraan bij plaatsen van planten en vissen die de bacterie bij zich dragen insecten als bv de waterjuffer en zo zijn er nog wel meer oorzaken te noemen

aangezien het een bacterie is helpen de aangedragen oplossingen niet of nauwelijks als het gaat om het aanpassen van de voedingsmiddelen zoals de no3/po4 waarden en plantenvoeding sterker nog dit kan voor een ware explosie zorgen van het probleem
in studies wordt aangetoond dat juist het weghalen van deze voedingstoffen de blauw bacterie
bestrijd (denk aan meer stroming of het binden van bv fosfaat via een bindingsklei )
het middel waar ik naar verwijs in een eerdere post bij jouw vraag werkt ook zo en vormt zo gauw het in contact komt met de blauwbacterie een soort van filmpje over de bacterie zodat de bacterie geen licht maar krijgt en de bacterie afsterft
en daar zit nu net het probleem het middel moet wel in contact komen met de bacterie je zult begrijpen dat dat op planten met een fijne structuur nog niet zo makkelijk is door middel van stroming wat je kan doen is het middel via een injectiespuit/planten spuit over deze planten aanbrengen of de makkelijke weg planten weg gooien en na behandeling van de bak met nieuwe beginnen
vissen kunnen gewoon in de bak blijven garnalen zijn er wel gevoelig voor vooral jongen garnalen
vissen die bij de minste ph verandering al gevoelig zijn kunnen ook last krijgen
maar het is wel aan te raden om om zo veel mogelijk bewoners in de bak te laten omdat deze ook drager kunnen zijn van de bacterie
voordeel van het middel is dat het geen verbinding aangaat met het het water dus het filter kan gerust blijven draaien is ook aan te raden immers de bacterie zit ook daar in
als je de bak behandelt hebt en ververst dan zorgen dat je de juiste waardes krijgt in je bak voor een goede planten groei
het meten van de waardes via een test set je is dan ook aan te raden
strips zijn niet echt betrouwbaar en bij een hoop lfs werken daar ook mee of doen maar een beperkte test

tot zo ver
groet jaap

Bedankt voor je uitleg.

Zal zeker iets aan mn stroming doen want dat is er niet of nauwlijks op de bodem aan de voorkant. Zit er aan te denken om een sproeibuis te maken.
Weet iemand misschien de maat van de pomp uitgang?
Juwel Rio 180 (Pumpe Juwel ECCOFLOW 600 l/h Int.)
00069.jpg

Het lijkt erop dat ik dit van electrabuis kan maken.

Verder zal ik vandaag de Colombo Test Lab bestellen.

Oh ja ik gebruik inderdaad bio co2 en daarnaast sinds een week Easy life Easy Carbo als toevoeging en moet zeggen dat mijn co2 indicator nu mooi op groen staat. (natuurlijk met slechte stroming hebben de voorgrondplantjes hier misschien niks aan)

Ik heb met de interne filter in de Rio125 ook problemen gehad met de stroming.
Ik ben overgegaan op een Ferplast met Eheim buitenfilter. Ik wlde de interne uit de Juwel niet eruit slopen.

Ik zal niet of topic gaan en mijn vragen over sproeibar en pompen even ergens anders stellen 😛

Zolang het gerelateerd is aan je algenprobleem dan kun je het hier denk ik ook vragen hoor.
M.i. is het mede de oorzaak van de alg (grote kans dat dit ook bijdraagt).

had al een nieuwe topic geopend 😛 ben ook meer benieuwd naar hoe anderen hun sproeibar hebben gemaakt

Ok, dat is prima hoor.

denk zelf dat het idee van een sproeibuis niet gaat werken de opbrengst van de pomp is niet voldoende om over de hele lengte van je bak voldoende stroming te bereiken maar niet geschoten is altijd mis toch
mocht het willen proberen de grijze Electra pijp rond 16 mm past op het pijpje wat uit het juwelfilter komt mocht je toch voor een buitenfilter gaan kun je de juwel gewoon laten zitten en mee laten draaien mits je er voor zorgt dat de uitstromen van beide filters de zelfde kant op gaat
er is ook nog een mogelijkheid om de uitgang van het buiten filter via het interne filter te laten lopen een mede forum lid heeft dit ook gedaan
kan alleen niet even op zijn naam komen

oja nog iets de sproeibuis van jbl de ook los te verkrijgen is past ook op je uitgang van de juwel mocht je tegen het gaatjes boren op zien is dat ook nog een optie

groet

jaap

Heb inderdaad grijs electrabuis gebruik, lekker makkelijk met buigen 🙂
Het uiteinde heb ik dicht gekit dus zal morgen installeren.

De interne zal geen optimale kracht hebben met een buisje maar proberen kan denk ik geen kwaad.
Een buitenfilter is veel beter.

Vandaag test koffer binnen gekregen 🙂 zal wel de waardes posten later.

Oh ja ik heb ook een klein waterpomje erbij besteld om van links naar rechts te blazen aangezien de sproeibuis alles gewoon rond circuleerd. Moet wel zeggen dat door die sproeibuis alles goed van de bodem afkomt alleen gaat het niet echt naar het filter toe.

probleem bij de juweelfilters is dat de inname het meest boven over de filter watten gebeurd
anders dan bij een buiten filter die de inlaat meestal zon 3a5 cm boven de bodem zit
niet dat het juwel filter zijn werk niet doet hoor duur alleen even langer moet dus echt rond gaan circuleren dus van onder naar boven
wat betreft het extra pompje let er wel op dat de stromen elkaar niet gaan tegen werken

succes

groet
jaap

Jaap zijn reactie is meer dan voldoende denk ik 😉.

Het pompje is niet echt krachtig maar leuk dingetje voor 8 euro 😛 heb m links tegen de voorkant en de sproeibuis zo dat er net beweging in het oppervlakte water komt.

Hoe dan ook dit stroming filter verhaal krijgt nog een staartje.

Zie hier mijn test gegevens:

PH groenig net boven 7 maar met aparte (net gekalibreerde) ph meter zit het op 6.8
KH 4
GH 5
NO2 0 (wit)
NO3 ca 1 (heeeeel licht roze)
PO4 ca 0.1 (heeeeel licht blauw)
NH3 0 (geel)

waterbehandelingsmiddelen_colombo_test_lab_.jpg

Dit lijkt mij perfect water voor vissen en garnalen maar minder voor planten.

En de blauwalg komt dus zeker niet door teveel nitraat / fosfaat :|

ik hoop dat de stroming nu beter is.
Om alg te voorkomen heb je wel nitraat en fosfaat in de bak nodig.
Ook je co2 is niet erg hoog. Als het echt 6.8 is dan valt het nog wel mee.

Wat verontrustender is dat is de no2 van 1. Die moet 0 zijn namelijk.

Ik heb 30mg nitraat in de bak en 3 mg fosfaat en daar krijg je geen algen door. Alleen tekorten geven algen.

Heb het maar gewijzigd want had ze omgedraaid :| en CO2 indicator staat mooi op groen elke dag dus lijkt me voldoende dan

Mijn volgende stap zal zijn het toevoegen van fosfaat en nitraat van aquariumbemesting.

Wat is beter, vloeibaar of zelf te mengen?

Haha, kan gebeuren he.
Ik zou toch de no3 en de po4 wat verhogen want de kans dat je op 0 komt is vrij groot denk ik. Algen kun je beter voorkomen.
Misschien dat de bak net genoeg produceert om aan de behoefte te voldoen maar ik heb liever een iets ruimere marge zelf.

Ik denk dat je daar wel gelijk in heb en dat zal zeker mijn volgende stap zijn.
Heb trouwens wel dat wonder spul binnen gekregen voor als backup, capsule met wit poeder 😛

De fosfaat en nitraat is goedkoper als je het zelf gaat mengen en net zo goed.
Voor de plantenvoeding zou ik de kant en klare nemen omdat daar ook stoffen inzitten die niet meer in de csm+b zitten.
Ik dacht de calcium en magnesium uit mn hoofd.

Ja lijkt me nog leuker ook om zelf te maken 🙂 Plantenvoeding wacht ik nog wel even mee en heb trouwens ook nog van profito van easylife staan.

maar over de waardes, deze zijn toch wel ideaal buiten de nitraat/fosfaat dan
de ph zal wel komen door het osmosewater

Ja geen nitriet verder en een lage kh is prima hoor.
Ook geen nh3/4.
Ik wist niet dat je osmose gebruikte.

zit bij mij verderop bij de makro een schoonmaak handel die 75L voor 3 euro verkoopt dus eens in de zoveel tijd zie je mij met grote jerrycans zuilen 😛
Denk wel dat ik bij de volgende verversing wat kraanwater toevoeg.

Op die manier dus. ik had zelf een osmose apparaat destijds. Kosten 50 euro en dat valt nog mee.

50 euro maar? zie ze juist voor veeeel geld en hoor dat de opbrengst niet veel is.
maar af en toe 3 euro en met de auto vervoeren is niet echt een probleem, als je geen auto hebt of zit niks in de buurt dan wordt dat wel lastig.

Die heb ik dus niet.
Ja bij osmoseapparaat.nl kun je die zien en kopen hoor.
Je gooit voor iedere liter osmose water zo n 4 liter weg, of je kan het gebruiken voor het toilet en dergelijke.

jessicapilon zei:
Jaap zijn reactie is meer dan voldoende denk ik 😉.
en wat mag dit dan weer beduiden jessicapilon
klopt het niet wat ik schrijf anders overbodig commentaar op mijn reactie

groet

jaap

Ik bedoelde dat je gelijk hebt hoor Jaap en in mijn ogen duidelijk was 😉 .

In plaats van ongeveer de tekst te herhalen gaf ik hiermee aan dat ik het dus met je eens ben 🙂 .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan