Wat is er nieuw

Blauwalg

zo na een pot :koffie: en een :koud: douche toch nog wakker geworden
sorry John was dus nog niet wakker en las je post totaal verkeerd :stom:

groet

jaap

ps zal voortaan eerst de pot :koffie: en een :koud: douche nemen en dan lezen 😀

Ach Jaap dat kan de beste overkomen hoor 😉
Geen probleem hoor.

Vandaag heb ik 1/3 water ververst en daarbij de bodem geheveld.

Heb vandaag mijn bestelling binnen wat betreft de aquarium bemesting en heb het volgende berekend voor mijn 180L aquarium:

Kaliumnitraat max 20ppm per week
10ml op 500L = 2ppm = 3.6ml op 180L
per week max 36ml = 12ml op maandag, woensdag en vrijdag

Kaliumfosfaat max 3ppm per week
10ml op 500L = 0.1ppm = 3.6ml op 180L
per week max 72ml = 24ml op maandag, woensdag en vrijdag

Oh ja ik heb het dan net een uurtje voordat het donker toegevoegd, volgens mij is het beter om juist in de ochtend te doen.

Kaliumnitraat
Product oplossen:
~82 gram (81.53gr) van dit zakje dient opgelost te worden in 500ml warm water. Het beste resultaat krijgt u door het product op te lossen in osmose- of gedemineraliseerd water. Na het oplossen kan het zijn dat er enkele onschadelijke kristallen niet opgelost zijn.

Product gebruiken:
10ml van deze oplossing op 500 liter water verhoogd de NO3 concentratie met 2.0ppm en de K concentratie met 1.3ppm.

Kaliumfosfaat
Product oplossen:
~4 gram (3.58gr) van dit zakje dient opgelost te worden in 500ml warm water. Het beste resultaat krijgt u door het product op te lossen in osmose- of gedemineraliseerd water. Na het oplossen kan het zijn dat er enkele onschadelijke kristallen niet opgelost zijn.

Product gebruiken:
10ml van deze oplossing op 500 liter water verhoogd de PO4 concentratie met 0.1ppm.

Heb ook nog wat mooie spulletjes erbij besteld 🙂
33297925.jpg
aa557daa.jpg
333405dd.jpg
98d23e95.jpg

Ik ga er wel van uit dat al mijn planten door deze toevoeging zullen aansterken en de overhand nemen qua algen.
Mocht het zo zijn dat de blauwalg niet verdwijnt zal ik Vt Anti Blauwalg gebruiken aangezien de plantjes dan al zijn aangesterkt. Heb het ook al liggen in de kast.

Blauwalg is een bacterie geen alg. De verhouding N03 en P04 die is van belang. Laag N03 en hoog P04 veroorzaakt vaak blauwalg.

daar heb je gelijk in maar het heet blauwalg dus noem ik het alg 😛
Ik voeg vanaf nu dus NO3 en PO4 toe aangezien beide op ca. 0 stond. Wat ik toevoeg is verhouding NO3😛O4 ca 20:3

20/3 is verder prima hoor.Ik zit op 20/2. Ik denk dat je daar ook meer dan voldoende aan hebt.

De verhouding maakt niet uit zolang je van beide maar voldoende in je bak hebt. Dat is meer van belang bij zoutwater bakken.
Te weinig n03 kan blauwalg veroorzaken.
50/2 zou ook prima zijn al is de verhouding dan dus geen 10:1 maar 25:1.
Die 50 is even een voorbeeld want een no3 van 50mg kun je beter niet constant hebben dus.

Ik voeg het in 1x toe na de wissel. Maakt verder niet zoveel uit wanneer je het doet.
Alleen de plantenvoeding kun je beter een dag later doseren.

Ivm de blauwalg kun je beter je licht niet meer dan 8 uur aan hebben en flink blijven weghalen.
Ook zorgen voor goede stroming in je bak.

In mijn 190 liter bak doseer ik dus wekelijks 40ml nitraat en 80 ml fosfaat en 15 a 20 ml plantenvoeding.
Jou 36 en 72 is dus prima hoor.

Het is maar goed dat ik goed in rekenen ben met mn calculator 😛

Ik zal dit nu zo aanhouden en eventueel wat met de verhouding spelen mocht dat nodig zijn, natuurlijk nooit meer PO4 dan NO3.

Denk dat we nu even gaan afwachten.

Buitenfilter staat zeker op het boodschappenlijstje.

Dan zou je ook rare getallen krijgen hoor bij meer fosfaat waardoor je eigenlijk altijd een tekort aan nitraat zou hebben.
Bv 6 fosfaat en 3 nitraat. Dan heb je te weinig nitraat.
Zoals ik al zei is de verhouding 1:10 meer voor zoutwater en is het in de zoetwater meer van belang dat je voldoende nitraat en fosfaat hebt.
Succes.

Na een week voedingstoffen to gediend te hebben is er wel wat verschil te zien.
De blauwalg is van de plantjes weg maar breid zich nu uit op het zand.
De planten lijken ook beter te groeien nu.

img_4110.jpg

img_4111.jpg

uo_AAGQxCuXy13xkK4A2iGRyV4ZgUmTO.jpeg

Dit is wat ik toevoeg:
Kaliumnitraat Ma 12ml - Wo 12ml - Vr 12ml
Kaliumfosfaat Ma 24ml - Wo 24ml - Vr 24ml
Sporenelementen Di 1.8ml - Do 1.8ml

Wie kan er trouwens verklaren dat de wortels boven de grond komen?

Volgens mij meende ik ooit eens te hebben gelezen dat dit zou kunnen komen omdat de plant meer voedingstoffen in het water weet te vinden dan in de bodem, maar weet het niet zeker.

Hoe dik is je bodem?

4cm voor en rond 8 achter

De planten gaan beter groeien nu en bieden de alg geen of minder kans. op de bodem is dat anders natuurlijk.
Daarom zie je in bakken met voldoende voeding toch nog wel eens een algje op hout en dergelijke.
Mooi dat er verbetering is al.
Foto s zien er goed uit en eventuele alg nu blijven verwijderen.

De alg op de bodem (zand) lijkt heel langzaam te verdwijnen.

Toevoeging van KNO3, K3PO4 en sporenelementen heeft een grote verandering in mn bak veroorzaakt. Planten groeien als kool en de nieuwe bladeren zijn 2x zo groot als de oude. De CO2 hou ik elke dag nog op peil want dat is natuurlijk ook onmisbaar 🙂

Sinds vandaag heb ik pas een JBL Cristalprofi e901 dus ben benieuwd of ik nu nog meer verbetering ga zien.

Conclusie:
De grond schoonhouden door zoveel mogelijk blaadjes te verwijderen
zoveel mogelijk blauwalg zelf verwijderen (heb dat maar 1x gedaan)
elke week rond 1/4 of 1/3 water verversen met osmose water in mijn geval
licht terug naar 8uur per dag
natuurlijk geef ik mn nieuwe garnaaltjes en slakjes ook wat credits 😛
maar wat toch een overduidelijk effect heeft gehad is het toevoegen van de juiste hoeveelheden KNO3, K3PO4 en sporenelementen

Aankomend weekend ga ik voor de 3de keer mn water testen en dan post ik hier mn 3 laatste resultaten.

Mooi dat je verbeteringen ziet. je volgt dus niet de EI maar houdt zekf de waarden goed op peil begrijp ik uit je post.
Toppie.

pH gH kH NO3 PO4 NO2 NH3
WK 02 6,8 5 4 1 0,1 0 0
WK 03 7,3 5 4 13 0,3 0,1 0
WK 04 7,2 5 3 10 0,1 0,1 0
WK 05

Beetje lastig af te lezen maar ik lees dat de no3 rond de 10 a 13 is en de po4 is 0,1??

Als je gebruikt maakt van dergelijke bodems, hoef je in het water niet veel meer te meten.

Ja de Nitraat is wel omhoog gegaan maar de Fosfaat blijft rond de 0 (water kleurt nauwelijks)
En ik blijf testen totdat ik de juiste dosering heb gevonden voor mijn situatie

btw de blauwalg is weer wat voller geworden :|

Hoeveel mg/L voeg je nu wekelijks toe dan??

Kaliumnitraat
81.53gr op 500mL stockoplossing
3 x 12mL(2,93gr) toevoegen

Kaliumfosfaat
3.58gr op 500mL stockoplossing
3 x 24mL(0,17gr) toevoegen

Ik ben al iets minder nitraat en iets meer fosfaat aan het toevoegen, laten we zeggen 10 om 26mL

Oh ja ik heb ook Calciumnitraat en Magnesiumsulfaat gekocht (meer om te zien of dit positieve invloed heeft)
Dit is hoe ik het volgende week wil gaan doen:

Maandag: 9mL KNO3 - 24mL KH2PO4 - 24mL MgSO4
Dinsdag: 1.2mL CSM+B
Woensdag: 9mL KNO3 - 24mL KH2PO4 - 24mL MgSO4
Donderdag: 8mL CaNO3
Vrijdag: 1.2mL CSM+B
Zaterdag: 9mL KNO3 - 24mL KH2PO4 - 24mL MgSO4 (waterwisseldag)
Zondag: 1.2mL CSM+B

Calciumnitraat
100gr op 500mL stockoplossing

Magnesiumsulfaat
62.29gr op 500mL stockoplossing

Ik voeg op mijn 190 liter bak 40/75ml toe om rond de 20/2 uit te komen. Volgens mij zit je dan in jou bak met 190 liter (toch??) niet op 20mg nitraat. Jij voegt namelijk geen 40 maar 27 ml toe als ik het goed optel.
Dan verbruikt de bak ook flink veel fosfaat als ik lees dat daar weinig van overblijft toch?

Je hebt nu blauwalg en die voedt zich met fosfaten. Het is misschien wel mogelijk dat door de grote hoeveelheid fosfaat die je nu gebruikt de blauwalg zich nog verder kan uitbreiden.
Nu is het zo dat algen aan maar heel weinig voeding al voldoende hebben, dus hoe dat zit durf ik niet precies te zeggen.
Wellicht dat er andere kenners zijn die kunnen aangeven of het bij blauwalg beter is om weinig fosfaat toe te voegen.Zou het bijna wel denken.

Bij nitraat verhoog je met 2 ml stockoplossing 2.0mg op 100 liter.
Wil je 20 mg toevoegen dan moet je dus 20 ml toevoegen op 100 liter.
Op 190 liter is dat iets van 38ml zeg maar. Dus jij boegt als ik het zo bereken ongeveer 13 mg nitraat toe en geen 20mg/L.
Kan voldoende zijn hoor 😉
Met de fosfaat zit je wel rond de 2 mg/L als ik het zo snel even uitreken.

Probeer eens een fosfaat te doseren van 180 / 100 / 4 / 2 op dinsdag en donderdag.
Heel het verhaal van John is niet de oplossing..

Blijft een interessante discussie tussen de verschillende "kampen" hahaha.

@Tom zei:
Probeer eens een fosfaat te doseren van 180 / 100 / 4 / 2 op dinsdag en donderdag.
Heel het verhaal van John is niet de oplossing..

Ik zeg ook niet de oplossing te hebben maar vraag in hoeverre het minderen van fosfaat invloed zal hebben 😉.

Wat bedoel je precies met 180/100/4/2?
Wat is dan wel de oplossing want ik weet die niet precies en die wil de TS vast graag horen 😉.

pH gH kH NO3 PO4 NO2 NH3
WK 02 6,8 5 4 1 0,1 0 0
WK 03 7,3 5 4 13 0,3 0,1 0
WK 04 7,2 5 3 10 0,1 0,1 0
Ik zou je CO2 voorziening eens gaan nakijken, en je niet doodstaren op nitraat:fosfaat verhoudingen.
Probeer het CO2 gehalte altijd stabiel te houden. Maar volgens jouw metingen verandert het wekelijks.

Een fluctuerend CO2 gehalte kan ook een hoop andere 'algensoorten' opwekken.
Zorg dus ook dat het CO2 gehalte stabiel is.

Ik voeg op mijn 190 liter bak 40/75ml toe om rond de 20/2 uit te komen. Volgens mij zit je dan in jou bak met 190 liter (toch??) niet op 20mg nitraat. Jij voegt namelijk geen 40 maar 27 ml toe als ik het goed optel.
Dan verbruikt de bak ook flink veel fosfaat als ik lees dat daar weinig van overblijft toch?

tot nu toe voeg ik 36mL(5,87016gr) KNO3 toe maar aangezien ik er vanaf volgende week ook MgSO4 en CaNO3 aan ga toevoegen zal ik 27mL(4,40262gr) KNO3 en 8.57mL(1,71gr) CaNO3 aanhouden (is dus weer rond de 36mL Nitraat)

Aangezien mijn meting zegt dat ik voldoende Nitraat in mn bak heb lijkt het mij niet nodig om juist meer toe te voegen.

Mijn bak is 180L

Kaliumnitraat 15ppm p.w.
3.6mL op 180L = 2ppm NO3 / 1.3ppm K
81.53gr op 500mL stockoplossing
27mL = 4,40gr = 20ppm NO3 / 9,75ppm K

Calciumnitraat 5ppm p.w.
3.6mL op 180L = 2.1ppm NO3 / 0.68ppm Ca
100gr op 500mL stockoplossing
8,57mL = 1,71gr = 5ppm NO3 / 1,62ppm Ca

Totaal 20ppm NO3

Kaliumfosfaat 2ppm p.w.
3.6mL op 180L = 0.1ppm PO4 / ??ppm K
3.58gr op 500mL stockoplossing
72mL = 0,51gr = 2ppm PO4 / ??ppm K

Magnesiumsulfaat
62.29gr op 500mL stockoplossing
72mL = 8,97gr = 5ppm Mg / ?? S

sporenelementen
4.5mL op 180L = 0.15ppm Fe
50gr op 500mL stockoplossing
3.6mL = 0.36gr = 0.15ppm Fe

Ik zou je CO2 voorziening eens gaan nakijken, en je niet doodstaren op nitraat:fosfaat verhoudingen.
Probeer het CO2 gehalte altijd stabiel te houden. Maar volgens jouw metingen verandert het wekelijks.

Een fluctuerend CO2 gehalte kan ook een hoop andere 'algensoorten' opwekken.
Zorg dus ook dat het CO2 gehalte stabiel is.

Het gaat inderdaad iets minder met mijn bio CO2 nadat ik zaterdagavond een nieuw mengsel aan had gemaakt. De indicator van colombo geeft nog steeds blauw aan terwijl mijn omgekeerde bakje vol zit. De week daarvoor was het perfect groen.
Misschien zit het bakje vol met lucht (weet niet helemaal zeker of co2 nou stijgt of daalt in dat bakje).
Ik ga trouwens met 3 flessen werken die ik dan apart van elkaar zal vernieuwen zodat ik een constante stroming heb, hiervoor zal ik een 3/4 weg kraan voor gebruiken

1233431321.jpg

Nee, als je meet en merkt dat er voldoende in zit dan is dat verder ook prima.
Ik meende dat je gewoon wekelijks een vaste hoeveelheid wilde doseren en zag dat je dan wat te laag in de dosering zou zitten met de nitraat.
Als je niet de EI volgt en door meten het bepaald dan is dat ok hoor en zo kun je ook prima tekorten voorkomen.
Er zijn veel meer wegen die naar Rome leiden hoor 😉.

Ik ben begonnen met de EI als standaard en door middel van de info die ik door de metingen krijg pas ik de dosering aan tot een voor mijn aquarium ideale dosering.
Wel goed dat er richtlijn zoals de EI is om mee te beginnen.

Ja kijk, had ik het me toch goed herinnerd dat je met de EI bezig was en vandaar dat ik je ook wees op de dosering die je toevoegt.
Maar zoals jij het doet werkt ook prima hoor, zolang je maar tekorten voorkomt.

Zoals Frank al heeft aangegeven is het wel van belang de waarde wat constant te hebben omdat je anders weer andere algen kan krijgen.
Maar mooi dat het beter gaat en ik vind de bak er ook mooi uitzien verder hoor. Gaat vast weer helemaal goedkomen 🙂.

Dit topic is eigenlijk wel klaar aangezien de blauwalg nagenoeg weg is.
De planten hebben de bak geclaimd en laten de algen ver achter zich 🙂

Heel goed om te horen.

Rick85 zei:
Dit topic is eigenlijk wel klaar aangezien de blauwalg nagenoeg weg is.
De planten hebben de bak geclaimd en laten de algen ver achter zich 🙂

Dit heb ik ook meerdere malen gedacht. Vroeg of laat kwam het bij mij toch weer terug. Ik moet zeggen dat het nu al een poosje goed gaat. Ik ben van mening dat dat komt omdat ik nu vrijwel geen drijfplanten meer in de bak heb. Ik wil niet negatief doen of zo hoor maar houdt je bak goed in de gaten...

Mvg Robin

Ja je hoort wel meer dat het daar begint hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan