blauwe neon tetra


Misschien is dat hier off topic aan het worden, maar na het bekijken de links is het me nog niet duidelijk hoe het zou werken?
Het is mest bedoeld om in de bodem te stoppen om zo je planten ook bij de wortels te bemesten
 
Het is mest bedoeld om in de bodem te stoppen om zo je planten ook bij de wortels te bemesten
Dat concept snap ik wel, ik gebruik zelf ook wel kleiballen. Mijn vraag is hoe het CO2 vervangt/compenseert?
Mijn capsules zijn in de verste verte een vervanging voor CO2 of bedoeld als compensatie voor de afwezigheid van CO2
Het is een toevoeging om planten ook bij de wortels te voorzien van voeding
Of bedoelde je in de verste verte niet?
 
CO2 toevoegen is dan ook niet ter vervanging van voedingscapsules of kleibolletjes, naar mijn weten, maar gewoon supplement CO2.

Wat CO2 toevoegen betreft, misschien kun je nagaan of je die wel persé nodig hebt? Wat voor planten heb je eigenlijk? Misschien hebben ze niet persé zo veel licht/CO2 nodig als dat je denkt. Er zijn genoeg mooi beplantte bakken zonder CO2 toevoeging.
CO2 toevoegen heb ik echter niet genoeg kennis over/ervaring mee. En misschien ook juist daarom ook dat ik er wat huiverig voor ben.
Hier kunnen anderen vast beter op antwoorden.

Wat plantenvoeding geven betreft lijkt het me wel zinnig. Je geeft toch ook je vissen te eten, ondanks de waterwissels. 😉
Het is wel prijzig en onzinnig natuurlijk, om steeds nieuwe plantenvoeding voor een hele week te geven. Maar je kunt de wekelijkse dosis delen door 7, en dat dagelijks na de waterwissel geven.
ik krijg morgen/zaterdag komt dan eindelijk mijn water test doos binnen ik heb hem via bol.com besteld precies die u als linkje stuurde

nu had ik een vraagje welke water waarden zijn juist en moet ik ergens rekening mee houden ?


Gr R
 
Goed dat je die besteld hebt.🙂👍🏻
Je gaat zo veel beter inzicht hebben op wat er in je bak gebeurt. Er zit ook een boekje bij de testkit dat je uitlegt wat je waarden zouden moeten zijn, en wat te doen indien de waarden te hoog of te laag zijn.
Sommige vissen hebben liever net iets andere waarden dan andere vissen, als het bijvoorbeeld aankomt op zuurtegraad, hardheid, temperatuur. Het is daarom ook belangrijk om je (eigenlijk op voorhand) te verdiepen in wat de vissen die je wil houden nodig hebben. Dat is ook één van de factoren die bepalen welke vissoorten bij elkaar kunnen gehouden worden.
Niet alleen voor vissen, maar ook voor planten zijn bepaalde waterwaarden belangrijk. Besef ook dat CO2 toevoegen invloed heeft op de pH en KH.

Maar goed, er zijn veel dingen om over na te denken, die ik nu hier niet allemaal even kan uitleggen (voor mij is het ook een leerproces), maar gezien je bak nog niet is ingedraaid (maar er wel vissen inzitten) ligt de prioriteit nu bij het dagelijks testen op NO2 (nitriet) en NH3/4(amonniak/ammonium), en wekelijks NO3(nitraat).
De NO2 en NH3/4 moeten voor de vissen beiden 0 zijn, echter bij een bak indraaien gaat er eerst een nitrietpiek komen omdat er nog niet genoeg goede bacteriën zijn. Dat is de reden dat je eigenlijk eerst 4 weken moet wachten voor je vissen toe voegt, en vissen toevoegen doe je dan ook geleidelijk. Het gaat erom dat de goede bacteriën de tijd krijgen om te groeien, zodat zij de afvalstoffen tijdig kunnen omzetten.

In een goed ingedraaide bak gaat het zo; De afvalstoffen van vissen, restanten voer en dood plantenmateriaal in je bak gaan rotten. Daardoor komt er NH3/NH4 in de bak en dat is giftig voor vissen. Belangrijke bacteriën zetten de NH3/NH4 om in NO2. Dit is óók giftig voor vissen, maar dan komen weer andere belangrijke bacteriën die NO2 omzetten in NO3. NO3 wordt opgenomen door planten, en verminderd door waterwissels.

De NO3 moet je niet te hoog laten oplopen (houdt het in zoetwaterbakken onder de 50mg/l), maar het is wel een belangrijke voedingsstof voor de planten, dus het mag ook geen 0 zijn.

Als je de bak eerst volledig had laten indraaien zonder vissen, had je het ontwikkelingsproces met nitrietpiek gewoon kunnen toelaten. De ammoniak en nitriet moet er immers in de eerste plaats wèl zijn, zodat de juiste bacteriën die die omzetten iets te eten hebben en de kans krijgen zich te vestigen. Nu de vissen al in de bak zitten, zit je dus met het dilemma dat je ammoniak en nitriet niet kunt toelaten, en het dus steeds moet weghalen doormiddel van waterwissels. Hierdoor zullen de goede bacteriën zich nog langzamer kunnen vestigen en duurt het dus nog langer voor de bak goed ingedraaid is. Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd.
 
Ja, en de KH heeft natuurlijk sowieso invloed op de pH.
 
Goed dat je die besteld hebt.🙂👍🏻
Je gaat zo veel beter inzicht hebben op wat er in je bak gebeurt. Er zit ook een boekje bij de testkit dat je uitlegt wat je waarden zouden moeten zijn, en wat te doen indien de waarden te hoog of te laag zijn.
Sommige vissen hebben liever net iets andere waarden dan andere vissen, als het bijvoorbeeld aankomt op zuurtegraad, hardheid, temperatuur. Het is daarom ook belangrijk om je (eigenlijk op voorhand) te verdiepen in wat de vissen die je wil houden nodig hebben. Dat is ook één van de factoren die bepalen welke vissoorten bij elkaar kunnen gehouden worden.
Niet alleen voor vissen, maar ook voor planten zijn bepaalde waterwaarden belangrijk. Besef ook dat CO2 toevoegen invloed heeft op de pH en KH.

Maar goed, er zijn veel dingen om over na te denken, die ik nu hier niet allemaal even kan uitleggen (voor mij is het ook een leerproces), maar gezien je bak nog niet is ingedraaid (maar er wel vissen inzitten) ligt de prioriteit nu bij het dagelijks testen op NO2 (nitriet) en NH3/4(amonniak/ammonium), en wekelijks NO3(nitraat).
De NO2 en NH3/4 moeten voor de vissen beiden 0 zijn, echter bij een bak indraaien gaat er eerst een nitrietpiek komen omdat er nog niet genoeg goede bacteriën zijn. Dat is de reden dat je eigenlijk eerst 4 weken moet wachten voor je vissen toe voegt, en vissen toevoegen doe je dan ook geleidelijk. Het gaat erom dat de goede bacteriën de tijd krijgen om te groeien, zodat zij de afvalstoffen tijdig kunnen omzetten.

In een goed ingedraaide bak gaat het zo; De afvalstoffen van vissen, restanten voer en dood plantenmateriaal in je bak gaan rotten. Daardoor komt er NH3/NH4 in de bak en dat is giftig voor vissen. Belangrijke bacteriën zetten de NH3/NH4 om in NO2. Dit is óók giftig voor vissen, maar dan komen weer andere belangrijke bacteriën die NO2 omzetten in NO3. NO3 wordt opgenomen door planten, en verminderd door waterwissels.

De NO3 moet je niet te hoog laten oplopen (houdt het in zoetwaterbakken onder de 50mg/l), maar het is wel een belangrijke voedingsstof voor de planten, dus het mag ook geen 0 zijn.

Als je de bak eerst volledig had laten indraaien zonder vissen, had je het ontwikkelingsproces met nitrietpiek gewoon kunnen toelaten. De ammoniak en nitriet moet er immers in de eerste plaats wèl zijn, zodat de juiste bacteriën die die omzetten iets te eten hebben en de kans krijgen zich te vestigen. Nu de vissen al in de bak zitten, zit je dus met het dilemma dat je ammoniak en nitriet niet kunt toelaten, en het dus steeds moet weghalen doormiddel van waterwissels. Hierdoor zullen de goede bacteriën zich nog langzamer kunnen vestigen en duurt het dus nog langer voor de bak goed ingedraaid is. Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd.
heel erg bedankt voor de uitleg!!

ik ben op dit moment het water aan het testen leuk om te doen en ben benieuwd wat der uit gaat komen

uitslag als volg

PH (beetje lastig te zien ) tussen de 6.5 en 7.5
KH deze kleurde bij 7 druppels gelijk geel
GH bij 9 druppels gelijk blauw

zo ver zo goed ben benieuwd

Nh3 nh4 ammonia licht geel 0.0 mg/l
no2 nitrite kleurt blank 0.o mg/l
no3 0.0 mg/l deze mag iets hoger zijn begreep ik ? kan dit zijn door de vele water wissels deze week of is het zorgelijk ?

en tot slot :

po4 deze ook 0.0 water kleur gewoon water

zien julie hier iets raars in ? wel heb ik aardig last van bruinalg maar begreep dat het niet een heel groot ding is in een op start aqarium

Gr R
 
Ja hè, kan best leuk zijn om te doen. 😄

Voor een zoetwater gezelschapsaquarium zijn je pH, GH en KH goed. Wel meen ik te hebben gehoord dat blauwe neons liever een lagere pH hebben, en chicliden juist liever een hogere pH, wat de combinatie van deze vissen misschien niet ideaal maakt. Echter ik heb zelf geen ervaring met deze vissen, en er zal hoop ik nog iemand reageren en laten weten of dat wel klopt wat ik zeg.

Dat de NH3/NH4 en de NO2 0 zijn, is wenselijk voor je vissen. Blijf die de komende weken dagelijks testen en doe een waterwissel indien er wel NH3/NH4 of NO2 gemeten wordt. Het zou mijn inziens kunnen helpen om alsnog startbacteriën toe te voegen om het balans sneller in stand te krijgen. Dat is ten minste hoe ik het zou doen, maar misschien zijn er betere/makkelijkere manieren.

NO3 en PO4 zijn er ideaal gezien inderdaad wel aanwezig gezien dit macronutriënten voor de planten zijn. Door de vele waterwissels zullen die op het moment wat minder zijn. Dat zal zich wel weer herstellen, en als er eenmaal een goede bacteriecultuur is in je bak, kun je omwille van je planten indien nodig NO3 en PO4 toevoegen.
In zoetwater NO3 zeker onder de 50mg/l houden (omwille van de vissen), en PO4 onder de 1mg/l tegen uitbundige algengroei.
Er is de zogenaamde 'Redfield-ratio', waarmee je met de ideale verhouding NO3 en PO4 zowel algen als blauwalg (dat feitelijk geen alg is maar een bacterie) zou voorkomen, wat interessant kan zijn. Maar de ideale hoeveelheid hangt natuurlijk af van welke en hoeveel planten je hebt, hoeveel licht en CO2.

Dat je nu bruinalgen hebt is inderdaad heel normaal voor een beginnende bak.
 
super :)

fijn om te weten nu dat het voor nu op de goede weg zit

ik ga het dagelijks in de gaten houden en testen

bij bruin alg lees ik hier en daar dat ik der dagelijks water wissels moet doen zo veel mogelijk weg halen is dit juist of voor nu even de bak met rust laten en het zich zelf laten op lossen ?

Groet R
 
Normaal trekt het weg als de bak een tijdje in balans is. Je kunt het wel handmatig verwijderen, maar voorlopig zou ik zo min mogelijk poetsen aan je bak, om de goede bacteriën de kans te geven om zich goed te vestigen.
 
top :) kleine update water blijft stabiel test het elke dag

wel slaat de bruinalg aardig om zich heen hoop dat het niet ten kosten gaat zijn van de planten straks :(
 
De NH3/4 en NO2 zijn nog allebij 0 sinds je laatste waterwissel vrijdag of zaterdag? Steigt de NO3 wel een beetje?
 
no3 ook gister getest nitrate en nitrite en ammonia vrijdagwas de laatste waterwissel sinds die dag op 0
 
Oké, blijf het in de gaten houden. Als je NO3 gaat steigen, zonder dat je NH3/NH4 en NO2 komen, is het een teken dat de goede bacteriën er genoeg zijn om de afvalstoffen tijdig te kunnen verwerken.
Als je later besluit nieuwe vissen toe te voegen, doe dat dan geleidelijk zodat de bacteriën zich kunnen aanpassen.

Hoe is ondertussen met de vissen trouwens?
 
Oké, blijf het in de gaten houden. Als je NO3 gaat steigen, zonder dat je NH3/NH4 en NO2 komen, is het een teken dat de goede bacteriën er genoeg zijn om de afvalstoffen tijdig te kunnen verwerken.
Als je later besluit nieuwe vissen toe te voegen, doe dat dan geleidelijk zodat de bacteriën zich kunnen aanpassen.

Hoe is ondertussen met de vissen trouwens?
ga ik doen :)

met de vissen gaat het erg goed vind de tetra feller in zijn kleur en minder schuw maar het kan ook gezichts bedrog zijn omdat der veel meer bruin in de bak zit nu

heel erg bedankt voor de tips !
 
Fijn! En graag gedaan hoor, ik leer ook elke dag bij.🙂👍🏻
 

Terug
Bovenaan