Blauwe Neon - Voedingsboekje


Caroga

Active member
Lid geworden
5 april 2021
Berichten
40
Hi allen!
Ik heb sinds dit weekend nieuwe vissen in mijn aquarium, en heb op advies van de LFS Ocean Nutrition community vlokken meegenomen. Ik merk dat ik veel moeite heb met de voeding op orde te hebben voor deze vissen en zoek advies.

Vis: Paracheirodon Simulans – Blauwe Neon
20 stuks

Vragen
  1. Ik stamp de vlokken in kleine stukjes, echter blijft dit drijven en niet alles wordt opgegeten. Ik heb nu nog steeds voer drijven welke de vissen niet hebben aangeraakt. Dit wordt opruimwerk voor mij. Naast minder voer geven, kan ik hier nog iets mee?
  2. Is de gekozen voeding de juiste voeding, of dien ik over te gaan naar granulaat?
  3. Momenteel stamp ik een paar vlokken tot gruis in een bekertje en gooi ik een klein schepje in het aquarium (kennelijk nog teveel) en wat ik overhou gaat terug het potje in. Hier nog tips voor?
 
Ik heb deze soort niet gehad maar de Neon en Kardinaaltetra s aten gewoon met de pot mee en dat bestond uit gewone vlokken. A en toe wat diepvries of levendvoer.
Ik vermoed dat je toch goedbedoeld teveel voert want ze moeten het wel in enkele minuten op kunnen eten.
 
Je kan proberen de vlokken tussen je vingers een beetje te verkruimelen in het water bij de uitstroom van je filter. Op deze manier blijft het niet drijven en eten ze het makkelijker. Ik merk bij mijn normale neon tetra's dat je het niet tot poeder hoeft te vermalen. Bij mij is het vlokken loslaten in het water voor de uitstroom van het filter al voldoende.
Mochten ze het niet lusten kan je ze altijd proberen op een dieet te zetten en bijv een week niks te voeren. Vervolgens zullen ze waarschijnlijk met liefde de vlokken geven die je ze aanbiedt
 
Ik denk dat als je je vingers met het voeren onder water houdt dat het snel zinkt. Met mijn vlokvoer wel in elk geval.
 
Je kan proberen de vlokken tussen je vingers een beetje te verkruimelen in het water bij de uitstroom van je filter. Op deze manier blijft het niet drijven en eten ze het makkelijker. Ik merk bij mijn normale neon tetra's dat je het niet tot poeder hoeft te vermalen. Bij mij is het vlokken loslaten in het water voor de uitstroom van het filter al voldoende.
Mochten ze het niet lusten kan je ze altijd proberen op een dieet te zetten en bijv een week niks te voeren. Vervolgens zullen ze waarschijnlijk met liefde de vlokken geven die je ze aanbiedt
En met verkruimelen bedoel je dan stukken die "net te groot" zijn voor ze, of hapklare stukjes?
Ik denk dat als je je vingers met het voeren onder water houdt dat het snel zinkt. Met mijn vlokvoer wel in elk geval.
Ga ik doen, thanks!
Ik heb deze soort niet gehad maar de Neon en Kardinaaltetra s aten gewoon met de pot mee en dat bestond uit gewone vlokken. A en toe wat diepvries of levendvoer.
Ik vermoed dat je toch goedbedoeld teveel voert want ze moeten het wel in enkele minuten op kunnen eten.
Ik denk het ook. Ik zal nu heeeeel weinig voeren en dan zien wat ze opeten. Dan steeds een klein beetje bijvoeren tot ze klaar zijn.

Dank allemaal!
 
Als de stukjes na het verkruimelen te groot zijn, dan kun je de vlokken door een theezeefje wrijven.
 
Als de stukjes na het verkruimelen te groot zijn, dan kun je de vlokken door een theezeefje wrijven.
Dit is echt een super fijn advies! Ik heb het gecombineerd met het advies van @jessicapilon: vlokken verkruimeld middels een thee zeefje, klein beetje gevoerd door het net onder water los te laten. Heb dit net 2x gedaan en de vissen hebben alles opgegeten!

Bedankt lieve mensen!
 
granulaat heeft meestal de voorkeur boven vlokken. het wateroppervlak is een gevaarlijke plek voor veel vissen dus eten ze liever zinkend voer, en de voedingswaarde is doorgaans ook wat hoger. eenmaal gewend eten ze meestal ook wel vlokken maar toch.
bij droogvoer 2-3% van het lichaamsgewicht per dag genoeg voer dat komt bij veel vissen ruwweg overeen met een hoeveelheid ter grote van hun oog. Dat is dus niet zo veel.
 
bij droogvoer 2-3% van het lichaamsgewicht per dag genoeg voer dat komt bij veel vissen ruwweg overeen met een hoeveelheid ter grote van hun oog. Dat is dus niet zo veel.
Dan ga ik de vissen eens wegen of ik haal ze er met een netje uit om het formaat van hun oog op te meten en ga dan de vlokjes op de juiste grootte maken :DD :DD
Hiervan uitgaande denk ik dat we allemaal veel te veel voeren.
 
De Paracheirodon Simulans is niet te vergelijken met gewone neons. Heb ze zelf allebei met veel plezier. Ze zijn echt nanovisjes en ook nog eens vrij lastig te voeren. Ze laten microgranulaat vaak liggen en stofvoer ook.
Ze eten bij mij het liefst in de schemering of als ze zich heel veilig voelen.
Bij mij lusten ze ook nog gestampte funtabs maar favoriet is levend voer. Watervlooien.
Ik zie ze ook wel eens tubiflex jatten van de corys maar daar zijn ze eigenlijk te klein voor.
Ze eten ook staand. In de schemering gaan ze in het water staan kijken naar het oppervlak en als ze dan iets zien drijven willen ze wel.
Daarnaast doen ze het veel beter bij een lage ph. Neons redden eigenlijk alles wel maar de simulans gaat pas echt mooi kleuren bij lage ph.
 
granulaat heeft meestal de voorkeur boven vlokken. het wateroppervlak is een gevaarlijke plek voor veel vissen dus eten ze liever zinkend voer, en de voedingswaarde is doorgaans ook wat hoger. eenmaal gewend eten ze meestal ook wel vlokken maar toch.
bij droogvoer 2-3% van het lichaamsgewicht per dag genoeg voer dat komt bij veel vissen ruwweg overeen met een hoeveelheid ter grote van hun oog. Dat is dus niet zo veel.
Ik heb ontdekt dat 2x een klein beetje (wat tussen duim en wijsvinger past) voeren genoeg is. Een derde keer wordt niet volledig opgegeten.
Dan ga ik de vissen eens wegen of ik haal ze er met een netje uit om het formaat van hun oog op te meten en ga dan de vlokjes op de juiste grootte maken :DD :DD
Hiervan uitgaande denk ik dat we allemaal veel te veel voeren.
Zolang het de bak niet direct doet ontploffen (lees: balans enzo) is het niet erg lijkt me ?

De Paracheirodon Simulans is niet te vergelijken met gewone neons. Heb ze zelf allebei met veel plezier. Ze zijn echt nanovisjes en ook nog eens vrij lastig te voeren. Ze laten microgranulaat vaak liggen en stofvoer ook.
Ze eten bij mij het liefst in de schemering of als ze zich heel veilig voelen.
Bij mij lusten ze ook nog gestampte funtabs maar favoriet is levend voer. Watervlooien.
Ik zie ze ook wel eens tubiflex jatten van de corys maar daar zijn ze eigenlijk te klein voor.
Ze eten ook staand. In de schemering gaan ze in het water staan kijken naar het oppervlak en als ze dan iets zien drijven willen ze wel.
Daarnaast doen ze het veel beter bij een lage ph. Neons redden eigenlijk alles wel maar de simulans gaat pas echt mooi kleuren bij lage ph.
Thanks voor de info! Ik zal mijn verlichting iets bijstellen om wat meer schemering na te bootsen. Eten ze ook mee aan een komkommer of courgette?
Wat is een lage pH? Momenteenl heb ik een pH van 7 en ben ik rustig aan het werken naar een 6,5.
 
Eten ze ook mee aan een komkommer of courgette? Nee, dit zijn micro-aaseters, die eten dierlijke eiwitten.
Wat is een lage pH? Momenteenl heb ik een pH van 7 en ben ik rustig aan het werken naar een 6,5. In de natuurlijke biotoop hebben ze een ph-span tussen de 3.5 en 6.5 ze kunnen echt zuur water hebben. zelf heb ik ze op ph 6
 

Terug
Bovenaan