Blauwe spat met dwerg


N

Nielsilvia

Guest
Hallo wij hebben een juwel vision 260 opgestart met extern filter,

Hij draait nu enkele weken en hebben er nu 20 kardinalen in. We willen niks overhaast doen en willen ons goed verdiepen.

We willen beiden graag gourami soorten en de vraag is simpel, kunnen wij in ons aquarium (nu nog zonder drijfplanten) een blauwe spat koppel combineren met honinggoeramis of colisa lalia's?

Verder willen we vuurgarnalen corydora's en nog een groepsvisje.....we denken aan fantoomzalmen.

Wat is jullie mening en hebben jullie nog tips?

Groetjes
 
Kardinalen willen vrij warm (27 graden)

Spatten en lalia's rond de 20-22 graden dus dat kan niet
 
Bij kardinalen staat tussen de 22 en 27...

Mensen met andere ervaringen?
 
Het probleem is dat veel schrijvers zich baseren op verouderde informatie. En elkaar constant naschrijven. Als je gaat kijken naar het oorspronkelijk gebied van de kardinaal zit je zo tussen de 26 en 35 graden. Dit laatste als het hoogzomer is en de riviertjes poelen zijn geworden. Nu begrijp je dus dat 22 graden veelste koud is.

De lalia is al jaren een zeer zwakke vis. Ik kan rustig een weddenschap van je winnen door nu al te te zeggen dat je ze niet langer dan vier maanden zal hebben. Deels komt het door het irido virus http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1153377

En deels door dat men ze vaak veelte warm houdt. Als je ze warm houdt staan ze constant in de paar stand en dat is niet verstandig en dan zijn ze sneller op. Hou ze daarom net zoals in de natuur koel en als het zomers dan wat warmer wordt geen probleem 25/26 kunnen ze tijdelijk makkelijk hebben. Als je ze zo houdt gaan ze veel en veel langer mee mits ze niet kapot gaan door het irido virus.

Goeramie's wensen trouwens ook drijfplanten.

Dit zijn de nieuwste inzichten en ze hebben bewezen dat deze veel beter werken dan wat in de verouderde literatuur staat.

Mijn ervaring is al 27 jaar het houden en kweken van tropische vissen. En ik heb diverse artikelen geschreven. Ik roep dus niet zomaar iets. ;)
 

Terug
Bovenaan