Wat is er nieuw

Blauwe spat met vlek

Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Leeftijd
35
Hoi allemaal,

Ik heb o.a. twee Tricopodus Trichopterus (Blauwe Spat) in mijn aquarium zwemmen. Een van de twee heeft sinds kort bovenop het lichaam een vlek. Het lijkt lichtblauw / 'donker wit'. Het lijkt op het eerste oog niet op schimmel, maar ik durf dat ook niet uit te sluiten. Ik heb op Google naar wat foto's gezocht, maar ik zag niet 1-2-3 een Blauwe Spat die eenzelfde vlek heeft. Indien het een paard zou zijn, zou ik het zien als een 'bles'. Maar het is overduidelijk geen paard 😉.

Na veel moeite heb ik een foto weten te maken. De Blauwe Spat is zo bijzonder schuw, dat als ik ook maar in de buurt kom hij weg zwemt. Degene met de vlek is een heel stuk schuwer en passiever dan de andere, overigens. Daardoor is de kwaliteit van de foto helaas slecht (veel ingezoomd), maar het is wel representatief voor de vlek. De vis zelf ziet er in het echt overigens wel blauwer uit dan op de foto lijkt.

Edit: Ik heb een tijdje gewacht bij het aquarium, en ik heb nog twee normale foto's weten te maken van de Blauwe Spat. Helaas zie je de witte vlek niet (zit bovenop, maar meer naar de andere zijkant). Degene met de witte vlek is wel dikker dan de andere. Mogelijk teveel gegeten?

Hopelijk komt dit bij een van jullie bekend voor!

Dank!

Bijlagen

• 20210706 Blauwe spat met vlek.jpeg
    20210706 Blauwe spat met vlek.jpeg
    248.8 KB · Weergaven: 137
  • 20210706 Blauwe Spat 1.jpeg
    20210706 Blauwe Spat 1.jpeg
    120.1 KB · Weergaven: 154
  • 20210706 Blauwe Spat 2.jpeg
    20210706 Blauwe Spat 2.jpeg
    107.3 KB · Weergaven: 128
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk aangetaste slijmlaag, gebeurd meestal als de omstandigheden slecht zijn (kan verkeerde waterwaardes zijn maar ook verkeerd voedsel, verkeerde medebewoners, te klein aquarium)

De foto met de vlek is helaas te korrelig om echt iets op te kunnen herkennen. Verder nog dingen anders dan anders qua uiterlijk of gedrag? Of is het echt alleen de vlek die je opvalt.

Als het op de andere twee foto's de meest linkse vis is, zou een dikker buikje ook nog kunnen komen doordat het een vrouwtje is. 🙂 Die heeft eitjes en andere vrouwenzaken van binnen. 😉

Ik heb vandaag een poging gedaan om een betere foto te maken... Nog steeds redelijk korrelig helaas, maar hopelijk geeft het wel al een iets beter beeld. Mocht dit nog niet voldoende zijn, dan zal ik de vis proberen te vangen om vervolgens een foto te maken.

Qua gedrag: de vis gedraagt zich wel anders dan het mannetje. Maar dit kan ook biologisch zo bepaald zijn. Veel schuwer, indien ik ook maar in de buurt van het aquarium kom verstopt ze zich. Het mannetje doet dit totaal niet. Daarnaast is ze af en toe erg 'stil', waarna het mannetje haar komt porren. Maar zodra ik zelf ook maar een kleine beweging maak waardoor ze mij ziet, dan schiet ze met de snelheid van het licht naar de andere kant van het aquarium.

Bijlagen

• 20210707 Blauwe Spat 3.jpeg
    20210707 Blauwe Spat 3.jpeg
    156.7 KB · Weergaven: 112
  • 20210707 Blauwe Spat 4.jpeg
    20210707 Blauwe Spat 4.jpeg
    164.2 KB · Weergaven: 113
Ja ik blijf bij mijn eerste diagnose: aangetaste slijmlaag

Thanks voor de moeite, dit is alweer wat duidelijker.
Het witte gebied lijkt nu kleiner? Misschien is het maar gewoon een beschadiging die aan het genezen is. Dat ze een keertje ergens tegenaan gezwommen is. Je vis ziet er verder goed uit vind ik. 🙃

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan