Blauwe spat.


S

Sharon_xx

Guest
Hallo ,

iemand hier ervaring met blauwe spat ?
 
Ik heb ze 15 jaar gehad. De man kan behoorlijk fel zijn tegen de vrouw(tjes). Twee of drie vrouwtjes houden zonder man kan ook prima als je een beetje rust in je bak wilt. Ze wensen drijfplanten en een bak vanaf ongeveer 120cm.
 
?
 
Ik had een volwassen paartje blauwe spatten in een 150 cm gezelschapsbak met andere wat drukkere grotere vissen. Om ze wat rust te gunnen heb ik ze toen overgeplaatst naar een 80 cm bak met een paar cory's, een schooltje roodkopzalmpjes en een paar bijlzalmpjes als gezelschap. Hier dacht ik goed aan te hebben gedaan, omdat het paar in de verdrukking kwam in de grote bak. Achteraf bleek dit geen goed idee. Het mannetje dat ik had, heb ik met eigen ogen andere vissen (cory's en bijlzalmen) zien najagen en dood zien bijten.

Een paartje dat elkaar ligt kan dus een territorium vormen en zal andere vissen daaruit verjagen en mogelijk doodbijten.

Blijkbaar is er op sites onderling verschil van mening over de minimum bakmaat. Het eerste aquariumboek dat ik had (de ge�llustreerde tropische vissen encyclopedie) gaf zelfs aan dat deze vissen geschikt zijn voor kleine bakken. Gezien het temperament van deze vissen en mijn eigen ervaringen, lijkt mij de blauwe spat ongeschikt voor kleinere bakken.

Een bakmaat van 120cm met een goede beplanting behoort mijnsinziens het absolute minimum te zijn voor een paartje blauwe spatten in een gezelschapsbak. Een territoriaal paartje blauwe spatten in gezelschapsbakken kleiner dan 120cm zal naar mijn mening de kans op 'knokpartijen' en najagen vergroten.
 
Maar ik wil geen paartje. Want ik wil geen jongen.
 
Hoe groot is je aquarium eigenlijk ???
 
1 meter , 160 liter.
 
Dan neem je toch maar ��n geslacht... dan ben je in ieder geval verzekerd dat er geen jongbroed komt.

Kunnen enkel mannen zijn maar hou dan genoeg ruimte over opdat ze hun eigen ruststekkie hebben. Vrouwen bij elkaar is dan een beter optie. Die zijn dan minder fel bij elkaar.

Ik neem aan dat je wel weet wat het geslachtsonderscheid is als je ze eventueel aanschaft?

Grtz, "S"
 
Ja daar had ik over gelezen.
 

Terug
Bovenaan