Blauwe tetra sterfte


Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Berichten
151
In ongeveer een week tijd is mijn populatie van blauwe neons misschien wel gehalveerd... Eerst was de groep te groot om te tellen, nu lukt jammer genoeg steeds beter. Woensdag een grote (50%) waterwissel gedaan, maar vandaag hangt er weer eentje verticaal in de bak.

Nitriet en ammoniak niveaus zijn nul, ph is 7 en fosfaat en nitraat tussen 10-20 (EI toevoeging na waterwissel woensdag).

Enige wat ik kan bedenken is dat de co2 een paar dagen te hoog heeft gestaan door een onbetrouwbare drukmeter. Kan dat meerdere dagen doorwerken?

Ik heb naast de tetra’s een tiental vijfstreepbarbelen erin zitten, kleine algemeters en veel, heel veel vuurgarnalen. Die eten alles wat sterft binnen een paar uur op. Daarom duurde het helaas even voordat het echt begon op te vallen. Overigens zijn het niet alleen de tetra’s die overlijden. Ook een andere vis (klein, langwerpig, zwart/‘witte’ strepen, geen idee van de naam) zag ik opgegeten worden.

Suggesties wat ik verder nog kan doen? Heb net weer de helft van het water verwisseld...
 
Paar foto’s van de ongelukkige vis...
 

Bijlagen

  • F3836607-DC3C-483E-AD61-99484A644CE3.jpeg
    F3836607-DC3C-483E-AD61-99484A644CE3.jpeg
    84.8 KB · Weergaven: 102
  • 72FCBD09-C4FF-4886-9A80-86F3C5651CA0.jpeg
    72FCBD09-C4FF-4886-9A80-86F3C5651CA0.jpeg
    73.5 KB · Weergaven: 108
  • CF9FB0DE-0BE7-45D7-B1CC-5F09F011DC6A.jpeg
    CF9FB0DE-0BE7-45D7-B1CC-5F09F011DC6A.jpeg
    83.6 KB · Weergaven: 102
Die kieuwen lijken wel felrood. Heb je misschien ook fotos van de gezonde vissen? Hoelang heb je de kardinalen al?
 
Nee, lijkt maar zo. Vanochtend weer twee slachtoffers erbij...
 
De foto's
 

Bijlagen

  • 20200404_091058.jpg
    20200404_091058.jpg
    106.4 KB · Weergaven: 80
  • 20200404_091052.jpg
    20200404_091052.jpg
    114.1 KB · Weergaven: 73
  • 20200404_091032.jpg
    20200404_091032.jpg
    161 KB · Weergaven: 78
  • 20200404_091045.jpg
    20200404_091045.jpg
    107.2 KB · Weergaven: 76
Een groep een half jaar (10) toen paar maanden later 10 erbij en twee weken geleden 10 erbij.
 
Heb je je waarden gecheckt met druppels of strips?
Hoelang een co2 overschot blijft doorwerken in je bak is afhankelijk van meerdere facturen; zoals gaswisseling aan 't oppervlak en hoeveelheid planten om de co2 op te nemen. Na een waterwissel zou je toch wel vrij safe moeten zitten.

Suggestie van Guppeman lijkt vrij plausibel.
 
Druppels.

In vier dagen nu 2x 50-60% ververst. Voor de tetra’s mag het voorlopig niet baten... De volgende lijkt alweer aan de beurt. Heb maar Esha2000 toegevoegd, verder geen idee wat ik kan doen.
 
Als 't inderdaad neonziekte is; is er niet veel tegen te doen. Je kan wat extra vitaminen voeren om de weerstand van de nog gezonde exemplaren te verhogen.
 
twee weken geleden 10 erbij.

Misschien hebben de nieuwe visjes iets meegebracht?

Er zijn vast nog meer zaken waar je kan op letten in de zoektocht naar een oorzaak maar hieronder alvast een aantal ideetjes:
In jouw geval zou ik sowieso alle overblijvende visjes eens goed bestuderen en observeren om uit te maken of er misschien toch bepaalde uiterlijke symptomen te zien zijn.
Ik denk aan zaken zoals witte vlekken, uitstaande ogen (dit zie je makkelijker wanneer je van bovenaf op de visjes neerkijkt), eventuele aangetaste bekjes, openstaande of verkleurde kieuwen, rafelige uiteindes van de vinnen, geknepen vinnen, doffe vlekken, aangetaste slijmhuid, snelle of onregelmatige ademhaling, abnormale ontlasting, veranderd gedrag of zwemwijze, schuren of tollen, doffe kleuren,...

Aan de dode vissen zag je niets abnormaals veronderstel ik?

Je schreef dat je ziet dat de volgende aan de beurt lijkt. Welk gedrag zie je bij zieke visjes? Hoe lang leven ze nog na het opmerken van deze eerste symptomen?

Het is niet altijd makkelijk om een diagnose te stellen maar wel essentieel om de juiste behandeling te kunnen kiezen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels is de eerste vijfstreepbarbeel ook dood. Gisteren waren ze ineens heel wild aan het zwemmen, alsof ze uit de bak wilden. Ook tegen dingen aanschuren. Dat is wel eens vaker gebeurd, maar nooit zo veel. Nu zijn ze eerder lusteloos.

Ik kan behalve aan het gedrag niets raars aan de vissen zien. Ik dacht gisteren een witte vlek op een vin te zien, maar aan het lichaam zie ik verder nietS.

De vis die nu dood is, hing gisteren boven in de bak, los van de groep. Nu is een andere vis dat ook aan het doen... Ik heb de CO2 uitgezet, maar dat helpt vooralsnog ook niet.

Ik weet het echt niet meer. Kan iemand asjeblieft helpen?????????????
 
Meeste doden vallen in een dag van het vertonen van ‘ verschijnselen’. De overgebleven tetra‘s (6 van de 30!!!!) lijken verder gezond... Voorlopig.

Nogmaals: WAT KAN IK DOEN?
 
Het enige wat je kan doen is proactief handelen en alle vissen (alle soorten vis) die er last van hebben euthanaseren
 
Nogmaals: als het inderdaad neonziekte is; niks.

Maar dat kan toch niet andere vissen zo raken? De tweede vijfstreep hangt inmiddels vertikaal in de bak en een andere vis is als een malle rondjes aan het zwemmen tegen de stroom in... Lijkt wel alsof ze knettergek zijn geworden.
 
Maar dat kan toch niet andere vissen zo raken? De tweede vijfstreep hangt inmiddels vertikaal in de bak en een andere vis is als een malle rondjes aan het zwemmen tegen de stroom in... Lijkt wel alsof ze knettergek zijn geworden.
Ehh, hoezo kan dat niet? Corona niet meegekregen, ter vergelijking?
 
Maar dat kan toch niet andere vissen zo raken? De tweede vijfstreep hangt inmiddels vertikaal in de bak en een andere vis is als een malle rondjes aan het zwemmen tegen de stroom in... Lijkt wel alsof ze knettergek zijn geworden.
Misschien even opzoeken wat de ziekte is/betekend ?
 
Zeker weten dat de waterwaarden zoals ammonia/nitriet goed zijn? Testsets niet over datum o.i.d.?
 

Terug
Bovenaan