Bleke vissen.


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
731
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Twee soorten vissen in ons aquarium worden wat bleek, maar ook niet alle vissen van die soort.
Enkele rasbora maculatus en een Epiplatys annulatus worden / blijven bleek. Ook als het licht al enige tijd aan is.
We hebben drijfplanten (roodwortel)
pH 7,5
Gh 5
KH 5
NH, no 2 no3, 0
Wekelijks wordt er plant bemesting toegevoegd en dagelijks een halve dosis dennerle co2 (voldoende voor de planten). Verder is het een volle bak (zie afb). Eind van de maand willen we wat gaan uitdunnen en inzetten op een paar soorten ipv de mengelmoes die het nu is.
Screenshot_20191117-171902.jpg

IMG_20191117_125620.jpg
 
hoevaak doe je waterverversingen? en hoeveel ververs je dan? is het binnenfilter de enige filtratie in je bak? wat geef je ze te eten?
waren de visjes eerst wel allemaal op kleur? heb je recent iets verandert?
 
hoevaak doe je waterverversingen? en hoeveel ververs je dan? is het binnenfilter de enige filtratie in je bak? wat geef je ze te eten?
waren de visjes eerst wel allemaal op kleur? heb je recent iets verandert?
iedere 6/7 dagen
30-40%
Ja eheim bio power 240 750l pu
Vlokken en afgewisseld met bloedworm
Ja
Nee

:)
 
er zijn mijn inziens 3 factoren die invloed hebben op de gezondheid van je vis: waterkwaliteit (samenstelling), voeding, en tot slot stressfactoren.

waterwissels zijn prima.
waterwaarden ook.
je filtratie kan beter, op dit formaat bak hoort toch wel een redelijk formaat buitenfilter imo. maar lijkt me niet de oorzaak van deze problemen.
Waterkwaliteit lijkt me niet het probleem.

Kwa voeding kan het mijn inziens beter.
Rodemug is een relatief rijk voer, in een afwisselend dieet is het prima voer, maar voor de epiplatys en boraras lijkt het me wel wat groot, eten die het wel?
Vlokvoer heb je in gradaties maar over het algemeen is het niet het beste voer, er zit vaak vrij veel zetmeel in, en wordt sterk verhit bij de productie waardoor veel voedingstoffen verloren gaan. Bovendien drijft het en daar houden niet alle vissen van, het wateroppervlak is een gevaarlijke plek en de schuwere soorten blijven daar toch liever van weg.

Het is moeilijk om in een gezelschapsbak alle vissen op maat te voeren, zodat ze allemaal genoeg krijgen, en de juiste voedingstoffen binnen krijgen.
een paar tips:
  • Neem een granulaatvoer, zinkend voer wordt door veel vissen beter gegeten, zeker door de schuwere soorten. Bovendien is de voedingswaarde van granulaat vaak hoger. Ik ben zelf fan van de voeders van dr Bassleer, omdat ze o.a. pre en probiotica bevatten.
  • Probeer een grover en fijner voer tegelijkertijd te geven, de grotere snelle vissen zullen achter de grove korrels aangaan en de kleine visjes krijgen daardoor meer kans om het fijne voer te eten.
  • Verrijk je voer af en toe met wat vitaminen, de meer premium voeders hebben deze vaak al toegevoegd, maar de goedkopere droogvoer kan wel wat extra gebruiken. een klein beetje voer en een scheutje mulitvitamine vruchtensap erop, even inlaten trekken en dan voeren. Fruit is ook voor visjes gezond.
  • koop de volgende keer een blister diepvriesvoer met verschillende soorten, zo kun je kijken welke soorten je verschillende vissoorten het liefste eten en komen ze allemaal aan bod.

Kwa stressfactoren heb je niks verandert, dus iets accuuts lijkt me niet aan de orde. Je totale bezetting kan zoals je zelf al aangeeft wel beter.
 
Hoi Shoto,
Beste mengelmoes! Veel kleine vissen dus zou niet zo snel denken dat er met je aquarium omstandigheden iets mis is. Wel zou ik je visbestand herzien maar dat geef je zelf ook al aan. Ken je vissen, wees bewust van wat je in je bak doet. Wanneer je minder soorten houd en grotere aantallen dan zul je ontspannen visjes zien en dat is naar mijn idee zoveel mooier.
 
Met een donkere achterwand, bv al een simpel stuk zwart karton. dan zullen je vissen al veel beter kleuren. Dan met zo'n witte muur.
 

Terug
Bovenaan