Blijf last houden van groen en bruinalg


Madoow

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2023
Berichten
49
Leeftijd
28
Hall,

Mijn aquarium draait inmiddels zo een 5 maanden. Het gaat om een Juwel Rio 240. Er zitten 14 corydoras pandas in, stuk of 25 neontetras, en een koppel diamant goeramis in. Ik voeg de all in one plantenvoeding wekelijks toe, 20ml op 100 liter per week. Ik gebruik co2, dropchecker mooi lichtgroen, ik ververs wekelijks 15-20% water. Filter wat er aan hang is een JBL e1502. Voor de verlichting heb ik een Helialux spectrum, die staat zonder dimmen etc 8 uur aan op 75% wit, 50% blauw, 70% groen en 70% rood. Elke 7-8 dagen is mijn achterwand volledig bruin, met kleine plekjes groen. Het groen valt echt mee, maar de bruinalg zit inmiddels overal, op de planten, op de ruiten, de achterwand. Na het schoonmaken blijft het terugkomen.. ik zie geen rottende plantresten etc liggen..
 
Wat voor filter heb je?

Edit: lees nu dat je een JBL e1502 hebt.

Al eens gekeken of de boel verstopt zit?
 
Toch vaak een kwestie van teveel organische belasting als je bruinalg ziet.
Kun je wellicht je waterwaarden posten en een totaaltje van de bak?
 
Ik heb denk ik dezelfde klachten gehad, dikke bruine aanslag in een laagje op alles: bladeren, ramen, hout.
Ik ben wat minder gaan voeren, heb de verlichting drastisch teruggedraaid en ik had heel veel direct zonlicht in de bak, dat heb ik nu verminderd door het aquarium te verplaatsen. 2maanden later nu en ik heb na 3week nog geen aanslag op de ruiten.

Heb je misschien een foto van je bak en hoeveel en welke planten zitten er in?
 
Ik zal vanavond even een goede foto maken en het water meten!
 
Hall,

Ik voeg de all in one plantenvoeding wekelijks toe,
Welke All in One is het? Weet je zeket dat het echt een All in One is, waar ook K, NO3 en PO4 in zitten en niet alleen sporenelementen?
Heb je al eens getest op NO3 en PO4?Voeg je bodemvoeding toe?
Heb je een foto van de bak?
 
Heb je recent je bestand misschien uitgebreid waardoor de bak extra wordt belast?
Nee, niks toegevoegd afgelopen tijd.
Welke All in One is het? Weet je zeket dat het echt een All in One is, waar ook K, NO3 en PO4 in zitten en niet alleen sporenelementen?
Heb je al eens getest op NO3 en PO4?Voeg je bodemvoeding toe?
Heb je een foto van de bak?
de all in one van plantedbox. Ik zal vanavond een foto maken!
 
Hierbij een foto van de bak, en een closeup waar de alg nog niet is schoongemaakt.
IMG_6300.jpeg

IMG_6302.jpeg
 
@Madoow Ik heb denk ik dezelfde aanslag gehad. Verder heb ik weinig verstand van wat planten nodig hebben en wat algen veroorzaakt, maar ik vermoed dat je een heel eind kan komen door de verlichting een stuk minder fel te zetten, maar ik weet niet hoe je planten daar op gaan reageren want zoals gezegd weet ik daar vrij weinig van. Wat zijn je NO3 en PO4 waardes en met welke test test je die?

Misschien dat @Cornelius er iets over kan zeggen?

Ps. je corydoras zouden het waarderen als er lekker luchtig zacht zand op de bodem ligt. Als ik het goed zie ligt er nu scherp grind
 
Laatst bewerkt:
Bruinalg zie je bij zowel veel als weinig licht. Het komt meer door teveel aan organische belasting.
 
Misschien dat @Cornelius er iets over kan zeggen?
Jawel, dat kan ik wel:
Ik verwacht dat de oorzaak, zoals John hierboven al aangeeft, teveel organische belasting is. Dus een ophoping van opgeloste organische koolstof als gevolg van afval, verrotte bladeren en niet opgegeten voedsel. Dit is ook bekend onder
de term DOC (Dissolved Organic Carbon)

Er kan ook een DOC ophoping in het filter optreden als het filter niet regelmatig wordt schoongemaakt. DOC in het bodem wordt afgebroken door dezelfde bacteriën als in het filter want dezelfde stikstofcyclus treedt hoofdzakelijk op in het substraat.
Als de bodem met overmatige DOC opbouw aanzienlijk wordt verstoord kan NH3 ontsnappen en algen veroorzaken,

Dus in jouw bak wijt ik de oorzaak aan de slechte kwaliteit planten, en een ontoereikend filter.
Primaire oplossing: beter onderhoud en zorgen dat je planten in topconditie komen
 
Ik heb denk ik dezelfde klachten gehad, dikke bruine aanslag in een laagje op alles: bladeren, ramen, hout.
Ik ben wat minder gaan voeren, heb de verlichting drastisch teruggedraaid en ik had heel veel direct zonlicht in de bak, dat heb ik nu verminderd door het aquarium te verplaatsen. 2maanden later nu en ik heb na 3week nog geen aanslag op de ruiten.

Heb je misschien een foto van je bak en hoeveel en welke planten zitten er in?
Lichtsterkte kan van invloed zijn op bruinalg maar niet omdat je lichtsterkte te hoog zou zijn. Die invloed kan een rol gaan spelen juist bij een te lage lichtsterkte! Dus als jouw bruinalg probleem is verminderd dan heeft dat toch een andere oorzaak. In je omschrijving lees ik dan ook dat je meerdere dingen hebt gewijzigd. Probeer altijd maar één wijziging tegelijk te doen en bezie dan vervolgens wat het gevolg is. Zo maar een advies, overigens, waar je mee kan doen wat je wilt.
 

Terug
Bovenaan