Blijvend last van baardalg

K

kraikkonen

Guest
In mijn 80 cm juwel blijf ik maar last houden van baardalg.
Stroming is goed, co2 is goed ( 2 bellen/ seconde tot ph 6,9), lampen branden 9 uur.

Heb de lampen om en om al afgedekt met aluminiumfolie.
Toch blijft er maar alg aan de bladeren komen op met name de mini javavaren.
En aangezien bijna de hele scape uit deze planten bestaat is het nogal irritant.
Wat te doen? Nog meer Tl buis afdekken?

Of heeft het puur te maken met de trage groei van javavaren?
 
Wat zijn al je waterwaarden en wat voeg je zoals toe aan voeding? Heb je geen dode hoeken/plekken in de bak?
 
Ik gebruik de all in one van plantedbox. Daardoor gemakshalve eigenlijk gestopt met het nemen van waterwaarden.
Dode hoeken heb ik ook niet, voldoende circulatie door de Chrystalprofi.
 
Ik gebruik de all in one van plantedbox. Daardoor gemakshalve eigenlijk gestopt met het nemen van waterwaarden.
Dode hoeken heb ik ook niet, voldoende circulatie door de Chrystalprofi.

Hoe voeg je je co2 toe? Mss heb je een te groot vissenbestand?
Ik kampte heel lang met veel baardalg, ik had eerst sluierstaarten in mijn bak. Geen goede combi.... Ze zijn weggegaan, en alles begon op te bloeien. Co2 ging in plaats van een diffusor in de bak naar inline, en de alg was plotsklaps verdwenen. Ik gebruik ook de AIO, elke dag een dosis.
 
Waarschijnlijk heb je teveel licht , als je co2 goed is.
Ik had zelf ook zeeeer veel last van baardalg maar heb mijn verlichting gehalveerd en 8u per dag en nu is er bjina niets meer.
Ik heb ook een goede alg, eter crew aangeschaft, maar alleen de japonica garnaal was echt heel goed.
 
Waarschijnlijk heb je teveel licht , als je co2 goed is.
Ik had zelf ook zeeeer veel last van baardalg maar heb mijn verlichting gehalveerd en 8u per dag en nu is er bjina niets meer.
Ik heb ook een goede alg, eter crew aangeschaft, maar alleen de japonica garnaal was echt heel goed.

Als je wat meer licht hebt/langer en toch algen tgv het licht dan heb je dus een voedingstekort. Kan ook de circulatie zijn maar op de plek waar je algen krijgt is een tekort.

Ik zou toch graag ook alle waterwaarden eens willen zien als dat kan;)
 
Dank allemaal.

Ik gebruik een diffusor van Sera. Heb laatst ook al eens overwogen om over te gaan op inline, misschien toch maar eens door zetten.

Qua licht, de lampen branden 9 uur en de helft van de 2 Tl buizen heb ik zoals gezegd afgeplakt met aluminium folie. Je zou toch zeggen dat dit al heel erg scheelt.

Vandaag maar weer een handmatige ronde verwijderen van aangetast blad gedaan.
Verder voeg ik de AIO 2x per week toe i.p.v. dagelijks, maakt dat nog uit?
 
Geef zoals John al aangeeft waterwaarden. Je bent nu licht aan het afplakken maar je weet helemaal niet of dit zin heeft. Algen onstaan door tekorten. Baardalg, met name, krijg kans door CO2 tekort!
 
Beetje eigenwijs geweest door de waterwaarden niet op te meten. Wel goed de ph in de gaten gehouden en aangepast.
Het bleek niet alleen te gaan om baardalg, maar ook bruinalg. Na het schoonmaken van de filters van de Chrystalprofi verdwijnt deze als sneeuw voor de zon. Een belangrijke les voor mij.

Ik heb me denk ik teveel blind gestaard op het in stand houden van de bacteriecultuur in het filter, dit laat zien dat je daar ook in kunt doorslaan en het belang van een goede stroming niet valt te onderschatten.
Ik maak de watten vanaf nu 1x per maand schoon. Hoe vaak doen jullie dit?

De Co2 gaat nu 3,5 uur voor het licht aan, en 2,5 uur eerder dan het licht weer uit.
 
Beetje eigenwijs geweest door de waterwaarden niet op te meten. Wel goed de ph in de gaten gehouden en aangepast.
Het bleek niet alleen te gaan om baardalg, maar ook bruinalg. Na het schoonmaken van de filters van de Chrystalprofi verdwijnt deze als sneeuw voor de zon. Een belangrijke les voor mij.

Ik heb me denk ik teveel blind gestaard op het in stand houden van de bacteriecultuur in het filter, dit laat zien dat je daar ook in kunt doorslaan en het belang van een goede stroming niet valt te onderschatten.
Ik maak de watten vanaf nu 1x per maand schoon. Hoe vaak doen jullie dit?

De Co2 gaat nu 3,5 uur voor het licht aan, en 2,5 uur eerder dan het licht weer uit.
Misschien beter om de co2 1-2 uur eerder aan te laten gaan ipv 3,5, hetzelfde geld voor het uitgaan.
Denk dat als je de co2 zo vroeg aanzet dat er te veel co2 de bak in komt.

Draadalg is inderdaad een tekort aan Co2, in jouw geval voeg je voldoende Co2 toe en zou ik dus gaan werken aan de lichtsterkte.
Ik had precies hetzelfde probleem en had toen mijn lichtsterkte aangepast en binnen no time werd het minder.
 
Misschien beter om de co2 1-2 uur eerder aan te laten gaan ipv 3,5, hetzelfde geld voor het uitgaan.
Denk dat als je de co2 zo vroeg aanzet dat er te veel co2 de bak in komt.

Draadalg is inderdaad een tekort aan Co2, in jouw geval voeg je voldoende Co2 toe en zou ik dus gaan werken aan de lichtsterkte.
Ik had precies hetzelfde probleem en had toen mijn lichtsterkte aangepast en binnen no time werd het minder.
Mijn fout, had het woordje Draadalg in mijn hoofd, vraag mij niet waarom. misschien omdat het wat laat was? :D
Maar je kan alsnog het beste je Co2 wat later aan en later uit laten gaan, baardalg onstaat vaak bij onstabiele of te weinig Co2
 
Hier gaat de co2 zo n 2 uur voor het licht al aan. Hoelang draait deze bak nu?
 
Verder voeg ik de AIO 2x per week toe i.p.v. dagelijks, maakt dat nog uit?

Ik doe dagelijks, maar wat je zelf fijn vind. Gematigde dosering lijkt me altijd beter hoor, maar zoveel verschil zal dat niet uitmaken natuurlijk!
 
De bak draait nu precies een jaar. Heb drastische stappen genomen in het eeuwige gevecht tegen de alg.
Zoals gezegd dus CO2 omhoog, 30 kleine garnaaltjes toegevoegd, licht verminderd en stroming verbeterd. Gaat nu gelukkig al veel beter.
Zal nu kijken of de CO2 's ochtends inderdaad weer wat later aan kan, tot aan het kantelpunt.
Mijn kh = 6 en de ph is 's nachts 7,5. Op het moment dat de lampen aangaan is de Ph 7 om vervolgens nog te dalen tot 6,8 voor het weer uit gaat.
 
Zal nu kijken of de CO2 's ochtends inderdaad weer wat later aan kan, tot aan het kantelpunt.
Mijn advies zou zijn om geen kantelpunt te willen hebben, iets meer Co2 zal geen kwaad kunnen maar iets te weinig juist wel, zoek het gemiddelde zonder scherpe randjes.
 
Terug
Bovenaan