BLM, Betta Live Matters - *Lang verhaal Alert*


Scalari

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2009
Berichten
1,153
Leeftijd
65
Locatie
Gorredijk
* Weest gerust, ik zal geen kwaad woord over verkopers zeggen

Hallo liefhebbers, want ja dat zijn we toch ?
Ja ik ben ook een liefhebber van Betta's maar ze komen bij mij wel op een gedeelde eerste plaats samen met mijn maantjes..
Ik ben bezig een nieuwe bak in te richten en dan kom ik tijdens het browsen op dit terecht..


Ja werkelijk hoe krijgt een wel denkend mens het überhaupt in zn hoofd om zoiets walgelijks te bedenken en het daarna zogenaamd als design item vanuit China hierheen te halen
Helemaal speciaal een eigen plekje voor uw heerlijke Betta..
nou echt hè, ik word werkelijk woest, tot aan de overkook als ik zo openlijk en direct met zoveel dierenleed geconfronteerd wordt en ik gun bij deze de heel goedbedoelende alleen maar de juiste adviezen aanreikende verkoper een week lang opsluiting in de dichtstbijzijnde wc, het liefst tot de hals toe gevuld met water, maar ja dat werkt in een toilet nu eenmaal niet, dus een droge week is genoeg

Het wordt tijd dat er stukje besef komt dat je een Betta gewoon in een normaal aquarium met een pompje en een verwarminkje vanaf een liter of 60 zou moeten houden en dat al die micro monsters op een grote bult kunnen of nog beter, gewoon niet meer gemaakt worden

Ik had daar een week of wat geleden al eens wat over geschreven, maar mij wat ongenuanceerd over verkopers uitgelaten, dat had ik niet moeten doen want het zijn fantastische mensen die het ook niet kunnen helpen dat ze tot de nek in de hypotheek zitten..
Het stuk dat ik had geschreven ligt er nog en na het zien van deze gruwel geef ik toe aan de kriebel om al is het maar 1 persoon proberen op andere gedachten te brengen met huisvesting voor Betta's, want ze zijn te geweldig voor zo'n zware straf, want zo zie ik het..

Hieronder het oorspronkelijke verhaal in gekuisde vorm
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omdat ik een hele mooie dame zag met exact de zelfde kleurstelling als mijn ventje,
en omdat mijn lido vrijkomt dacht ik van wow stel je voor, daar moeten wel heel prachtige Bettababies uit voort komen.
Dus daarom ging ik mij es wat dieper in de Betta inlezen en browsen en damn toen verging mij het lachen wel en de vooruitblik om een mooi kweekie op te zetten ook..

Nooit of te nimmer zal ik Betta's gaan kweken om de simpele reden hoe de mensen er mee omgaan..
Of eigenlijk meer nog, hoe de nietsvermoedende voorbijganger erop geattendeerd wordt dat een stukje walgelijk dierenleed een pracht item is om naar te kijken..

Want en daarom ook, ik heb altijd schik om mijn Betta kereltje en ook nog nooit een seconde spijt gehad van de aankoop..
Hij is geweldig nieuwsgierig, steek een vinger in de bak en hij komt al kijken wat er loos is, en natuurlijk moet het niet, maar Jan Jurk laat zich zelfs aaien in ruil voor een flake
joajoa hoor ik u denken gaat die gek een beetje een vis lopen aaien, nee natuurlijk niet, maar als ik een flake voor zn snuitje hou en hij gaat ff op zn akkertje tegen je andere vinger aanleunen, ja nee dan kun je mij wel oprapen..
Of hoe hij hangend in een struikje of op het raammagneetje een heerlijk tukje kan doen, of als een geest uit de fles, vanuit een gat in de steen omhoog komt wapperen ja geweldig toch
Altijd komen kijken wat er nu weer aan de hand is, en je moet al goed uitkijken voor z'n vinnen als je aan het snoeien bent, ja heerlijk, machtig, prachtig...

En zo denk ik dat iedereen die een Betta in een grote bak heeft al die momentjes wel herkent, of er zelfs nog mooier annekdotes aan toe kan voegen..


En nu komt het..

Zelfs hier op het forum leeft de veronderstelling alom dat het gevaarlijke vissen zijn, die de hele toko op de kop zetten altijd op jacht zijn naar alles met een pluimstaart en daarom het beste verbannen kunnen worden tot miniscule bakjes met minimale verzorging en zo alleen maar dienen als.. als.. ja als wat eigenlijk ??

Er zal heus hier en daar wel een Betta rondzwerven die zich inderdaad de reputatie van aquarium pitbull kan aanmeten, en ja 2 mannetjes bij elkaar zetten is geen heel goed idee, toch ben ik ervan overtuigd dat de Betta een veel slechtere reputatie heeft dan ze verdienen.

En al browsende zie je ineens dit soort plaatjes voorbij komen..
Ronduit, in en in triest vind ik dit en ik zou dan ook een ieder willen oproepen, om zijn of haar gedachtengang over deze grappige vissen nog eens flink te herzien en je niet te laden leiden door wat "iederéén" zegt te menen te weten over dit diertje die absoluut beter verdient.

De lijst met misverstanden is bizar
De Betta kan

  • niet in een groot aquarium anders zwemt hij zich dood
  • niet bij andere vissen, ja het is een territoriaal visje die zijn hoekje dapper verdedigd, echter in een groot aquarium zijn er al gauw genoeg hoekjes want zijn territorium is niet groot
  • andere vissen doden, ja kan maar dat kan een maanvis of een gourami en noem maar op ook, nee een botia die een maanvis hangt bloed te zuigen is een vredige aanblik enz.
  • in een bakje van 10 tot en met 40 liter met zonder verwarming of filter
  • niet tegen stroming in een aquarium
  • leuk op de kinderkamer
  • vul maar in er zijn er nog genoeg

Liefhebbers en andere geïntresseerden, sorry dat ik je met zo'n lang verhaal opscheep, maar het raakt mij en ik alleen kan niks veranderen
Zowat elke Betta verdient beter
Tot slot nog onderstaande foto's die je eigenlijk gewoon niet gezien wilt hebben en ook daar zijn er duizenden van

Dank voor je aandacht


2020-10-08_21-26-41.png


2020-10-08_21-24-41.png


2020-10-08_22-11-39.png
 
Ik kwam in mijn speurtocht naar informatie over aquaponics ook zo'n voorbeeld tegen...een betta in een glazen pot (mason jar) met bovenop de pot een kruidenplantje :'(
 
Tja, het is natuurlijk een lang bestaande gewoonte om Betta's in kleine bakjes te houden. "Siamese kempvissen" werden ze genoemd. Niet voor niets natuurlijk, want in het grijze verleden werden er in het land van oorsprong gevechten mee gehouden. Net als met Bantamhaantjes, Pitbulls en wat men nog meer kon bedenken om geld op in te zetten ( In " From Russia With Love " heeft Blofeld een aquarium met Betta's) . Als je filmpjes van Bettakwekerijen bekijkt, zie je de mannetjes ook per stuk in plastic emmertjes leven. Ze kwamen immers uit kleine poeltjes met stilstaand water tussen de rijstvelden. Vroeger zag ik in de dierenwinkel ook wel eens Bettamannetjes in jampotjes op een plank staan, en dan ga je denken dat dat normaal is. Vroeger deed men ook aan ganstrekken en katknuppelen, men dacht nooit aan het lijdend voorwerp zelf. En vroeger hield men goudvissen in kommen. Tja...

Inmiddels heb ik ook wel het een en ander gelezen over Betta's, puur uit belangstelling. Dus ik weet nu over het labyrintorgaan, waardoor ze gevoelig zijn voor temperatuurverschillen tussen het water en de lucht erboven. Dat van die stroming had ik ook gelezen. Ik vond het wel logisch, gezien de oorspronkelijke leefomgeving. Dat ze territoriaal zijn, is mij ook bekend, en dat ze aanhankelijk en slim zijn, daarvan geef jij nu weer een mooi voorbeeld.

Een ding is duidelijk: een Betta is geen stuk decoratie, zoals geen enkele vis trouwens, maar helaas is de commercie nog steeds niet van gedachten veranderd. Laten we hopen dat hier ooit verandering in komt...

e9ebd81093ea630b-600x338.jpg
 
Vooropgesteld, ik ben het helemaal met de TS eens, de Betta is een vis die goed is in te passen in een gewoon gezelschapsaquarium. Alleen zorgen niet te veel stroming en geen "vinnenplukkers" zoals sumatraantjes o.i.d. Elke vis die gehouden wordt in een (veel) te kleine woonomgeving is in principe niet op zijn plek en zal zijn natuurlijk gedrag niet of nauwelijks kunnen laten zien.

Anderzijds ben ik enigszins in verwarring gebracht door de "advertentie" waarin een contradictie staat.....De afmetingen komen niet overeen met de inhoud, of andersom....!

Namelijk: ( omzetting cm naar dm) 2,69 dm x 3.1 dm x 2,62 dm= 21,85 dm3 of wel 21,85 liter. En NIET de in de advertentie genoemde 5 liter...dus ergens is hier iets niet koosjer.
Een Betta in 21 liter is nog een beetje redelijk, in 5 liter is dat pure dierenmishandeling.
 
Ik heb nog een goudvissenkom die ik niet meer kan vullen met 3 goudvissen. De lfs zegt dat dat niet mag ofzo, weird!?! Heel mooi met nepplantjes en een schatkist die dan bubbelt en zo! But anyways, hoeveel kempvissen kan ik daarin plaatsen denk je? :6:stom:;)
 
Vooropgesteld, ik ben het helemaal met de TS eens, de Betta is een vis die goed is in te passen in een gewoon gezelschapsaquarium. Alleen zorgen niet te veel stroming en geen "vinnenplukkers" zoals sumatraantjes o.i.d. Elke vis die gehouden wordt in een (veel) te kleine woonomgeving is in principe niet op zijn plek en zal zijn natuurlijk gedrag niet of nauwelijks kunnen laten zien.

Anderzijds ben ik enigszins in verwarring gebracht door de "advertentie" waarin een contradictie staat.....De afmetingen komen niet overeen met de inhoud, of andersom....!

Namelijk: ( omzetting cm naar dm) 2,69 dm x 3.1 dm x 2,62 dm= 21,85 dm3 of wel 21,85 liter. En NIET de in de advertentie genoemde 5 liter...dus ergens is hier iets niet koosjer.
Een Betta in 21 liter is nog een beetje redelijk, in 5 liter is dat pure dierenmishandeling.

Als je de deksel ziet is het een 3hoekig ding

En wees nou eerlijk wat is nou 20 liter, zet zo'n beestje in zo'n hippe Home 60 of beter, dan zie je een heel andere vis
 
Laatst bewerkt:
De Betta kan
  • niet in een groot aquarium anders zwemt hij zich dood
  • niet bij andere vissen, ja het is een territoriaal visje die zijn hoekje dapper verdedigd, echter in een groot aquarium zijn er al gauw genoeg hoekjes want zijn territorium is niet groot
  • andere vissen doden, ja kan maar dat kan een maanvis of een gourami en noem maar op ook, nee een botia die een maanvis hangt bloed te zuigen is een vredige aanblik enz.
  • in een bakje van 10 tot en met 40 liter met zonder verwarming of filter
  • niet tegen stroming in een aquarium
  • leuk op de kinderkamer
  • vul maar in er zijn er nog genoeg
Toch is er een enorm verschil in bettas. De langvinnige dumbo ears zou ik persoonlijk idd niet teveel stroming geven, of een hele grote hoge bak geven. Echter kan de originele betta/plakat prima zwemmen. en deze verdient dan ook meer ruimte. Let op, de "standaard" betta in de winkel is niet de originele betta! Deze is ook al geselecteerd op zijn lange vinnen..

En dat de goeramie/maanvis ook agressief zijn vind ik zelf een drogreden om te zeggen dat het met de betta wel mee vat. "Ik sla mijn vrouw, maar mijn buurman heeft zijn vrouw vermoord, dus met mij valt het wel mee"

Echter wil ik zeker niet zeggen dat een betta geen fatsoenlijk tehuis dient te hebben! Ze hebben zeker filtratie, verwarming en veel (drijf)planten nodig. In mijn mening kan een langvinnige betta wel solitair vanaf een liter of 30 gehouden worden(30cm), 50 liter natuurlijk nog mooier(60cm).
 
En dat de goeramie/maanvis ook agressief zijn vind ik zelf een drogreden om te zeggen dat het met de betta wel mee vat. "Ik sla mijn vrouw, maar mijn buurman heeft zijn vrouw vermoord, dus met mij valt het wel mee"

Ik bedoel daarmee te zeggen dat het niet het enige driftkikkertje (what is in a name :) ) is, maar dat de reputatie van de Betta zeer diep geworteld is en men verder bijna klakkeloos van alles door elkaar in wat voor bak ook gooit..
 
Wijlen mijn betta sprak ik altijd aan als Boerke.
Omwille van zijn nogal ruwe omgang met de garnalen ...
En omdat hij nu en dan een garnalen-boertje liet. :oops:
Daarom kreeg Boerke zijn eigen bak wat hij best leuk leek te vinden...

Hij was dan misschien ietwat ongelikt maar verder was Boerke best een tof visje!
 
De discussie over Betta's en bakmaten is denk ik niet iets wat we hier op gaan lossen. Maar toch een paar opmerkingen:

1 het is een door cultuur ingegeven misvatting dat ruimte in letterlijke of figuurlijke zin de meest bepalende factor is voor het dierenwelzijn. In werkelijkheid is comfort het meest bepalend voor het welzijn. Dieren zijn (net als mensen) toch vooral op zoek naar een veilige behagelijke plek, een gevulde maag, interacties met soortgenoten etc. Met andere woorden; een comfortabel leven. Voor vissen zit comfort in schoon water, in juiste temperatuur en waterwaarden, in voldoende, goed en afwisselend voer, het juiste gezelschap, een passende inrichting etc. puur ruimte staat zeker niet bovenaan het lijstje.

Je herkent beginners op het forum door topics met vragen als: welke vissen voor dit formaat aquarium? of; hoeveel van deze vissen passen er in mijn aquarium?
Je herkent gevorderden op het forum doordat ze antwoorden met de vragen: Wat zijn je waterwaarden? Hoe ziet je bak eruit? Wat zwemt er nog meer in?

een pietepeuterig filtertje en te weinig verversen, of elke dag uit hetzelfde potje gevoerd worden zijn volgens mij veel nadeleliger voor de Betta dan een beperkte ruimte hebben. Toch is dat zelden reden voor verontwaardiging en grote woorden over dierenleed.

2 Sier-bettas zoals wij die kennen zijn man made fish, ze zijn vele generaties lang gefokt om te vechten of mooi te zijn. en zoals je een poedel of een bulldog niet meer met wolf vergelijkt is het ook raar om het natuurlijk leefgebied van Betta splendens bij deze hele discussie te betrekken. Wildvang zijn echt aanzienlijk minder aggressief dan hun gefokte soortgenoten, het zijn in zekere zin andere vissen. Nog los van het feit dat geen enkele vis in zijn uppie in een poeltje ter groote van een jampot leeft.
 
Ze zullen ongetwijfeld steeds geselecteerd zijn op agressie in de begintijd, en later op vin- en staartvorm. Toch is de basis-betta met zijn labyrintorgaan ontstaan in die poeltjes, en hebben de nazaten in basis dezelfde eigenschappen. Net zoals kweekvarianten van de oorspronkelijke goudvis behalve de basiseigenschappen niks meer van doen hebben met de wilde vorm.
 
De discussie over Betta's en bakmaten is denk ik niet iets wat we hier op gaan lossen. Maar toch een paar opmerkingen:

1 het is een door cultuur ingegeven misvatting dat ruimte in letterlijke of figuurlijke zin de meest bepalende factor is voor het dierenwelzijn. In werkelijkheid is comfort het meest bepalend voor het welzijn. Dieren zijn (net als mensen) toch vooral op zoek naar een veilige behagelijke plek, een gevulde maag, interacties met soortgenoten etc. Met andere woorden; een comfortabel leven. Voor vissen zit comfort in schoon water, in juiste temperatuur en waterwaarden, in voldoende, goed en afwisselend voer, het juiste gezelschap, een passende inrichting etc. puur ruimte staat zeker niet bovenaan het lijstje.

Je herkent beginners op het forum door topics met vragen als: welke vissen voor dit formaat aquarium? of; hoeveel van deze vissen passen er in mijn aquarium?
Je herkent gevorderden op het forum doordat ze antwoorden met de vragen: Wat zijn je waterwaarden? Hoe ziet je bak eruit? Wat zwemt er nog meer in?

een pietepeuterig filtertje en te weinig verversen, of elke dag uit hetzelfde potje gevoerd worden zijn volgens mij veel nadeleliger voor de Betta dan een beperkte ruimte hebben. Toch is dat zelden reden voor verontwaardiging en grote woorden over dierenleed.

2 Sier-bettas zoals wij die kennen zijn man made fish, ze zijn vele generaties lang gefokt om te vechten of mooi te zijn. en zoals je een poedel of een bulldog niet meer met wolf vergelijkt is het ook raar om het natuurlijk leefgebied van Betta splendens bij deze hele discussie te betrekken. Wildvang zijn echt aanzienlijk minder aggressief dan hun gefokte soortgenoten, het zijn in zekere zin andere vissen. Nog los van het feit dat geen enkele vis in zijn uppie in een poeltje ter groote van een jampot leeft.

Mooi verhaal maar je schiet wat door.
Ik maak me enkel sterk voor de misvatting dat een Betta in een whatever ijscoupe of weckpot een 'pronkjuweeltje is' en dat de commercie daarop inspeelt om met allerhande gedrochten van creaties op de proppen te komen om optimaal van 'Uw Betta' kunt genieten..

Vanuit eigen observatie meen ik na een flink aantal jaren wel te kunnen stellen dat een Betta (afhankelijk van karakter) in een aquarium vanaf een litertje of 50, tussen andere vissen in wel degelijk een duidelijk prettiger leven heeft dan alleen in een borrelglas (voor sommige mensen is dat duidelijk andersom maar dat terzijde).
Alleen al de nieuwsgierige aard van het beestje en het gemak waarmee hij zich laat benaderen, zijn gebruik van de beschikbare zwemruimte, dan wel ruimte die hij maakt als het krap wordt laten een ander beeld zien dan wat iederéén over deze vis meent te weten en te ventileren.

De mijne zit nu in 200 liter en hij gebruikt het hele volume van de lido (die ook nog hoog is)
 
Labyrinthii, zijn ontstaan doordat de evolutie ervoor gezorgd heeft dat deze vissenfamilie kon overleven in warm, zuurstofarm en zeer troebel water.
Daartoe zijn ze dan ook uitgerust met voelsprieten, verlengde vinnen ( net als onze vingers) en de mogelijkheid om te zuurstof uit de lucht te ademen, door een soort primitieve longen, het labyrint.
Zijn dus zeer goed toegerust voor zeer slechte waterwaardes. Maar dat wil niet zeggen dat ze zich veel prettiger zullen voelen in een comfortabelere omgeving!
 
er wordt wel niet bij stilgestaan dat een betta tot wel 80% van z'n zuurstof aan het oppervlak neemt.
Als je een sluier variant betta dan in een hoog aquarium met veel stroming (standaard filter) zet, gaat dat beestje zich weldegelijk letterlijk doodzwemmen om aan lucht te geraken.
 
er wordt wel niet bij stilgestaan dat een betta tot wel 80% van z'n zuurstof aan het oppervlak neemt.
Als je een sluier variant betta dan in een hoog aquarium met veel stroming (standaard filter) zet, gaat dat beestje zich weldegelijk letterlijk doodzwemmen om aan lucht te geraken.

Lido 200 liter 70 x 50 x 65 (d) Eheim 4+ 600 draait op ca. 2/3 debiet, waterhoogte effectief 55 cm.
Hij zit daar nu bijna een half jaar in, dus hoelang leeft hij nog ?

Sorry voor mijn sarcastische oprmerking hoor, maar ik schrijf toch her en der dat ik dat zelf door de jaren heen gezien heb
dus door te stellen dat dat niet kan, zou ik het dan verkeerd gezien hebben of zou ik wellicht niet de waarheid spreken, om een uur te spenderen aan zo'n verhaal te schrijven enkel om het imago van het beestje een beetje op te krikken ?????
 
De waarheid is vaak niet zo zwart/wit Martin. Net als dat jij een aantal jaren ervaring hebt zijn er nog veel meer hier op het forum die dat ook hebben en allemaal in verschillende situaties. Welke is dan juist?

In grote lijnen ben ik het met je eens, een betta is een beetje de goudvis van de tropische vissen en wordt vaak 'misbruikt' door mensen met weinig kennis van zaken. Dus ja, ze zitten vaak in te kleine bakjes zonder filter of verwarming en dat is natuurlijk niet goed te praten. Wel denk ik dat jij nu te ver de andere kant op schiet want de Betta is in mijn ervaring (ook jaren) juist ongeschikt als gezelschapsvisje. Het gaat soms een tijdje goed maar bij mij is het op een gegeven moment altijd fout gegaan en moest de betta apart geplaatst worden. Apart maar wel in een degelijk aquarium met filter en verwarming. Dat meld ik ook vaak in topics hier als men zich aan het orienteren is wat er allemaal 'bij' een betta kan.

Dus ja, dat is mijn ervaring. Waar is de waarheid? Zoals altijd ergens in het midden.
 
je vijzelt je eigen imago iig niet erg op zo.....

Volgens mij zijn er hier heel weinig leden die aan zouden raden om een betta te houden in bakje minder dan 30 liter. (of uberhaupt vissen in een kleiner formaat) Ook betta-kwekers die hun vissen zelf heel compact huisvesten zullen dat niet zomaar aan een beginner aanraden.
Er is helemaal niemand op het forum die zegt dat je vissen slecht zou moeten verzorgen.

Zelfs hier op het forum leeft de veronderstelling alom dat het gevaarlijke vissen zijn, die de hele toko op de kop zetten altijd op jacht zijn naar alles met een pluimstaart en daarom het beste verbannen kunnen worden tot miniscule bakjes met minimale verzorging

Dit soort opmerkingen vind ik dus niet juist, en niet eerlijk tegenover je forumgenoten.

Los daarvan vind ik zoals ik al aangaf dat er te veel de focus wordt gelegd op de afmetingen van het aquarium, voor mij is de kern dat een vis zich comfortabel voelt. En hoewel 30 liter zeker niet groot is, zijn er volgens mij op dit forum en daarbuiten meer dan genoeg voorbeelden te vinden van Betta's in 30 of 40 liter cubes waarbij ik geen twijfels heb dat het beestje daar een prima leven heeft.

een tweede punt wat ik maakte is dat "de natuurlijke situatie" geen verschuil biedt, zeker niet bij deze vissen. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor hoe hij of zij zijn vissen huisvest en verzorgd. Argumenten als ze komen in de natuur ook in hele kleine poeltjes voor, of een filter is niet nodig want ze hebben een labyrintorgaan, zijn niet alleen feitelijk onjuist of onvolledig maar ook geen excuus, het is helemaal niet nodig om bedreigingen voor het welzijn uit de natuur ook in het aquarium te introduceren.

Ook snap ik niet zo goed wat je bezwaar is mbt het aanraden om een betta alleen te houden. Hoewel het best mogelijk is een Betta met andere vissen te houden, zie ik niet in waarom dat een voordeel zou zijn voor de Betta.
 
Wat ontzettend jammer dat de rode draad van mijn opzetje bij heel veel mensen niet overkomt..
Ik vermoed, dat die wat verzuipt in mijn te lange pleidooi

Maar...
Ik heb mij mede late leiden door zeker een +/- 8 tal vragen van members in de laatste zoveel maanden of een betta in een nano cube kan, een superfish20 enzovoort, tot en met de vraag (van een zeer ervaren forumlid) of zo'n vis wel in een 10 literbakje kan..

Mijn lange verhaal gaat eigenlijk alleen maar over hoeveel actie en beweging mijn bettaman heeft in 200 liter, en dat hij zichtbaar de hele omgeving gebruikt, maar ook dat het mij zeer stellig is ontraden om hem in deze bak te zetten en al helemaal tussen de maanvissen was zeer 'Not Done'..


Jammer dat een aantal kritische reacties het onderwerp overnemen en een verkeerde kant opsturen



Enneuh mijn imago ??
WTF heeft dat hier mee te maken @Akwarium ??
 
Lido 200 liter 70 x 50 x 65 (d) Eheim 4+ 600 draait op ca. 2/3 debiet, waterhoogte effectief 55 cm.
Hij zit daar nu bijna een half jaar in, dus hoelang leeft hij nog ?

Sorry voor mijn sarcastische oprmerking hoor, maar ik schrijf toch her en der dat ik dat zelf door de jaren heen gezien heb
dus door te stellen dat dat niet kan, zou ik het dan verkeerd gezien hebben of zou ik wellicht niet de waarheid spreken, om een uur te spenderen aan zo'n verhaal te schrijven enkel om het imago van het beestje een beetje op te krikken ?????
naar mijn ervaring heeft ie dan nog minder dan 6 maand te gaan. Langer dan een jaar houden ze het zo zelden vol.
Tegen die tijd heeft ie zich letterlijk doodgezwommen
 
Interessant visje, die Betta. Ik kon het niet laten en ben weer eens wat op gaan zoeken. Hier een resume, de links naar de originele artikelen staan hieronder.

De Betta splendens is een van de 73 bekende soorten van het geslacht Betta, en de naam betekent: "Schitterende Krijger". In het Thais heet hij "Plakat", wat "bijtvis" betekent. Hij is bekend geworden als "Siamese kempvis", omdat Thailand vroeger Siam heette.

De oorsprong van het houden van deze kempvissen ligt in de gewoonte van de kinderen uit de dorpen, die zo'n 150 jaar geleden in de poeltjes bij de rijstvelden op zoek gingen naar deze visjes om ze tegen elkaar te laten vechten. Men verzamelde de visjes (in bamboe bekers? Zou me niet verbazen) en hield competities. Dit groeide uit tot een volkssport, waarbij veel geld werd ingezet. De Koning besloot deze sport te reguleren en hief er belasting op. In 1840 gaf hij enkele visjes kado aan een man, die ze weer doorgaf aan een Deense arts, Dr. Theodore Cantor, die ze bestudeerde en er mee ging kweken. Hij schreef een wetenschappelijk artikel waarin hij ze identificeerde als Macropodus pugnax, maar toen bleek dat er al een vis met die naam bestond, werd de soort door Charles Tate Regan van een nieuwe naam voorzien en was Betta splendens een feit.

Door evolutie is de aanpassing van het visje aan de natuurlijke habitat ontstaan zoals BigSmoke al aangaf:
Labyrinthii, zijn ontstaan doordat de evolutie ervoor gezorgd heeft dat deze vissenfamilie kon overleven in warm, zuurstofarm en zeer troebel water.
Daartoe zijn ze dan ook uitgerust met voelsprieten, verlengde vinnen ( net als onze vingers) en de mogelijkheid om te zuurstof uit de lucht te ademen, door een soort primitieve longen, het labyrint.
Zijn dus zeer goed toegerust voor zeer slechte waterwaardes.

De visjes leven in poeltjes of langzaam stromend water tussen rijstvelden en dergelijke. Men vindt de mannetjes door op zoek te gaan naar de schuimnesten. Daaronder zit het mannetje. De visjes zijn van nature territoriaal: ze bezetten een geschikte plek, en zetten hun vinnen wijd uit om de concurrent af te schrikken en de vrouwtjes ertoe te brengen met hen te paren. Zij zijn van nature dus minder actieve zwemmers, omdat ze kleine territoria bezetten, verscholen tussen de waterplanten en de rietstengels. De vrouwtjes zwemmen tussen de territoria door en kiezen een mannetje, dat een schuimnest bouwt om het vrouwtje naar hem toe te lokken.

De mens begon pas met selectieve kweek van deze visjes toen ze al lang en breed ingeburgerd waren. Ze werden al snel populair omdat ze door hun natuurlijke aanpassing in staat waren om te overleven in kleine bakjes. En natuurlijk omdat men al snel in staat was om de meest wonderbaarlijke kleurencombinaties en vin- en staartvormen te kweken. In het land van oorsprong zitten de mannelijke visjes dus in zeer kleine bakjes, en deze gewoonte en de kleurenpracht van de gekweekte Betta's hebben ertoe geleid dat deze in kleine glazen bakjes of potjes tentoongesteld worden.

Een Betta splendens is van nature dus geen lange-afstand-zwemmer. De lange vinnen van de gekweekte Betta vergen nog meer inspanning van zo'n visje, als hij in een bak met veel stroming moet zwemmen. Je kunt dat misschien vergelijken met een topsporter, die als gevolg van deze inspanning een " sporthart" kan krijgen. Wij hadden ooit een hondje dat als gevolg van een ongeluk tijdelijk alleen op de voorpoten liep. Zij overleed vrij plotseling als gevolg van een hartvergroting, omdat dit bovenmatige inspanning van haar vroeg. Ik weet niet hoe het met het hartje van een Betta zit, maar ik kan me voorstellen dat jumbo vinnen ook bovenmatige inspanning vergen in vergelijking met de vinnen van een wilde Betta of een Plakat.

Een Betta is echter ook een visje met een persoonlijkheid, zoals velen ervaren. En vissen hebben ook leervermogen. Dus een Betta splendens kan ook leren om te leven in een ruime bak. Of dit goed gaat, zal de tijd leren. Iedere vis heeft zijn eigen karakter, en dat geldt ook voor Betta's. Een ding is zeker: een Betta heeft om gezond te blijven een optimale verzorging nodig, met voer dat hij van nature graag eet, zoals insectenlarven. Een verzorging waarbij de eigenaar rekening houdt met de aard van de vis, en hem niet behandelt als een stuk decoratie of een wegwerpartikel. De commercie is wat dat betreft nog steeds niet op de juiste weg, er valt nog veel te verbeteren.

In de artikelen hieronder vind je meer informatie, en in het onderste artikel staan een aantal filmpjes waarin je de visjes kunt zien in hun natuurlijke omgeving.

origin-of-betta-fish-and-facts

 
* Weest gerust, ik zal geen kwaad woord over verkopers zeggen

Hallo liefhebbers, want ja dat zijn we toch ?
Ja ik ben ook een liefhebber van Betta's maar ze komen bij mij wel op een gedeelde eerste plaats samen met mijn maantjes..
Ik ben bezig een nieuwe bak in te richten en dan kom ik tijdens het browsen op dit terecht..


Ja werkelijk hoe krijgt een wel denkend mens het überhaupt in zn hoofd om zoiets walgelijks te bedenken en het daarna zogenaamd als design item vanuit China hierheen te halen
Helemaal speciaal een eigen plekje voor uw heerlijke Betta..
nou echt hè, ik word werkelijk woest, tot aan de overkook als ik zo openlijk en direct met zoveel dierenleed geconfronteerd wordt en ik gun bij deze de heel goedbedoelende alleen maar de juiste adviezen aanreikende verkoper een week lang opsluiting in de dichtstbijzijnde wc, het liefst tot de hals toe gevuld met water, maar ja dat werkt in een toilet nu eenmaal niet, dus een droge week is genoeg

Het wordt tijd dat er stukje besef komt dat je een Betta gewoon in een normaal aquarium met een pompje en een verwarminkje vanaf een liter of 60 zou moeten houden en dat al die micro monsters op een grote bult kunnen of nog beter, gewoon niet meer gemaakt worden

Ik had daar een week of wat geleden al eens wat over geschreven, maar mij wat ongenuanceerd over verkopers uitgelaten, dat had ik niet moeten doen want het zijn fantastische mensen die het ook niet kunnen helpen dat ze tot de nek in de hypotheek zitten..
Het stuk dat ik had geschreven ligt er nog en na het zien van deze gruwel geef ik toe aan de kriebel om al is het maar 1 persoon proberen op andere gedachten te brengen met huisvesting voor Betta's, want ze zijn te geweldig voor zo'n zware straf, want zo zie ik het..

Hieronder het oorspronkelijke verhaal in gekuisde vorm
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omdat ik een hele mooie dame zag met exact de zelfde kleurstelling als mijn ventje,
en omdat mijn lido vrijkomt dacht ik van wow stel je voor, daar moeten wel heel prachtige Bettababies uit voort komen.
Dus daarom ging ik mij es wat dieper in de Betta inlezen en browsen en damn toen verging mij het lachen wel en de vooruitblik om een mooi kweekie op te zetten ook..

Nooit of te nimmer zal ik Betta's gaan kweken om de simpele reden hoe de mensen er mee omgaan..
Of eigenlijk meer nog, hoe de nietsvermoedende voorbijganger erop geattendeerd wordt dat een stukje walgelijk dierenleed een pracht item is om naar te kijken..

Want en daarom ook, ik heb altijd schik om mijn Betta kereltje en ook nog nooit een seconde spijt gehad van de aankoop..
Hij is geweldig nieuwsgierig, steek een vinger in de bak en hij komt al kijken wat er loos is, en natuurlijk moet het niet, maar Jan Jurk laat zich zelfs aaien in ruil voor een flake
joajoa hoor ik u denken gaat die gek een beetje een vis lopen aaien, nee natuurlijk niet, maar als ik een flake voor zn snuitje hou en hij gaat ff op zn akkertje tegen je andere vinger aanleunen, ja nee dan kun je mij wel oprapen..
Of hoe hij hangend in een struikje of op het raammagneetje een heerlijk tukje kan doen, of als een geest uit de fles, vanuit een gat in de steen omhoog komt wapperen ja geweldig toch
Altijd komen kijken wat er nu weer aan de hand is, en je moet al goed uitkijken voor z'n vinnen als je aan het snoeien bent, ja heerlijk, machtig, prachtig...

En zo denk ik dat iedereen die een Betta in een grote bak heeft al die momentjes wel herkent, of er zelfs nog mooier annekdotes aan toe kan voegen..


En nu komt het..

Zelfs hier op het forum leeft de veronderstelling alom dat het gevaarlijke vissen zijn, die de hele toko op de kop zetten altijd op jacht zijn naar alles met een pluimstaart en daarom het beste verbannen kunnen worden tot miniscule bakjes met minimale verzorging en zo alleen maar dienen als.. als.. ja als wat eigenlijk ??

Er zal heus hier en daar wel een Betta rondzwerven die zich inderdaad de reputatie van aquarium pitbull kan aanmeten, en ja 2 mannetjes bij elkaar zetten is geen heel goed idee, toch ben ik ervan overtuigd dat de Betta een veel slechtere reputatie heeft dan ze verdienen.

En al browsende zie je ineens dit soort plaatjes voorbij komen..
Ronduit, in en in triest vind ik dit en ik zou dan ook een ieder willen oproepen, om zijn of haar gedachtengang over deze grappige vissen nog eens flink te herzien en je niet te laden leiden door wat "iederéén" zegt te menen te weten over dit diertje die absoluut beter verdient.

De lijst met misverstanden is bizar
De Betta kan

  • niet in een groot aquarium anders zwemt hij zich dood
  • niet bij andere vissen, ja het is een territoriaal visje die zijn hoekje dapper verdedigd, echter in een groot aquarium zijn er al gauw genoeg hoekjes want zijn territorium is niet groot
  • andere vissen doden, ja kan maar dat kan een maanvis of een gourami en noem maar op ook, nee een botia die een maanvis hangt bloed te zuigen is een vredige aanblik enz.
  • in een bakje van 10 tot en met 40 liter met zonder verwarming of filter
  • niet tegen stroming in een aquarium
  • leuk op de kinderkamer
  • vul maar in er zijn er nog genoeg

Liefhebbers en andere geïntresseerden, sorry dat ik je met zo'n lang verhaal opscheep, maar het raakt mij en ik alleen kan niks veranderen
Zowat elke Betta verdient beter
Tot slot nog onderstaande foto's die je eigenlijk gewoon niet gezien wilt hebben en ook daar zijn er duizenden van

Dank voor je aandacht


Bekijk bijlage 310621

Bekijk bijlage 310620

Bekijk bijlage 310622
Ik begrijp je frustratie hel
* Weest gerust, ik zal geen kwaad woord over verkopers zeggen

Hallo liefhebbers, want ja dat zijn we toch ?
Ja ik ben ook een liefhebber van Betta's maar ze komen bij mij wel op een gedeelde eerste plaats samen met mijn maantjes..
Ik ben bezig een nieuwe bak in te richten en dan kom ik tijdens het browsen op dit terecht..


Ja werkelijk hoe krijgt een wel denkend mens het überhaupt in zn hoofd om zoiets walgelijks te bedenken en het daarna zogenaamd als design item vanuit China hierheen te halen
Helemaal speciaal een eigen plekje voor uw heerlijke Betta..
nou echt hè, ik word werkelijk woest, tot aan de overkook als ik zo openlijk en direct met zoveel dierenleed geconfronteerd wordt en ik gun bij deze de heel goedbedoelende alleen maar de juiste adviezen aanreikende verkoper een week lang opsluiting in de dichtstbijzijnde wc, het liefst tot de hals toe gevuld met water, maar ja dat werkt in een toilet nu eenmaal niet, dus een droge week is genoeg

Het wordt tijd dat er stukje besef komt dat je een Betta gewoon in een normaal aquarium met een pompje en een verwarminkje vanaf een liter of 60 zou moeten houden en dat al die micro monsters op een grote bult kunnen of nog beter, gewoon niet meer gemaakt worden

Ik had daar een week of wat geleden al eens wat over geschreven, maar mij wat ongenuanceerd over verkopers uitgelaten, dat had ik niet moeten doen want het zijn fantastische mensen die het ook niet kunnen helpen dat ze tot de nek in de hypotheek zitten..
Het stuk dat ik had geschreven ligt er nog en na het zien van deze gruwel geef ik toe aan de kriebel om al is het maar 1 persoon proberen op andere gedachten te brengen met huisvesting voor Betta's, want ze zijn te geweldig voor zo'n zware straf, want zo zie ik het..

Hieronder het oorspronkelijke verhaal in gekuisde vorm
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omdat ik een hele mooie dame zag met exact de zelfde kleurstelling als mijn ventje,
en omdat mijn lido vrijkomt dacht ik van wow stel je voor, daar moeten wel heel prachtige Bettababies uit voort komen.
Dus daarom ging ik mij es wat dieper in de Betta inlezen en browsen en damn toen verging mij het lachen wel en de vooruitblik om een mooi kweekie op te zetten ook..

Nooit of te nimmer zal ik Betta's gaan kweken om de simpele reden hoe de mensen er mee omgaan..
Of eigenlijk meer nog, hoe de nietsvermoedende voorbijganger erop geattendeerd wordt dat een stukje walgelijk dierenleed een pracht item is om naar te kijken..

Want en daarom ook, ik heb altijd schik om mijn Betta kereltje en ook nog nooit een seconde spijt gehad van de aankoop..
Hij is geweldig nieuwsgierig, steek een vinger in de bak en hij komt al kijken wat er loos is, en natuurlijk moet het niet, maar Jan Jurk laat zich zelfs aaien in ruil voor een flake
joajoa hoor ik u denken gaat die gek een beetje een vis lopen aaien, nee natuurlijk niet, maar als ik een flake voor zn snuitje hou en hij gaat ff op zn akkertje tegen je andere vinger aanleunen, ja nee dan kun je mij wel oprapen..
Of hoe hij hangend in een struikje of op het raammagneetje een heerlijk tukje kan doen, of als een geest uit de fles, vanuit een gat in de steen omhoog komt wapperen ja geweldig toch
Altijd komen kijken wat er nu weer aan de hand is, en je moet al goed uitkijken voor z'n vinnen als je aan het snoeien bent, ja heerlijk, machtig, prachtig...

En zo denk ik dat iedereen die een Betta in een grote bak heeft al die momentjes wel herkent, of er zelfs nog mooier annekdotes aan toe kan voegen..


En nu komt het..

Zelfs hier op het forum leeft de veronderstelling alom dat het gevaarlijke vissen zijn, die de hele toko op de kop zetten altijd op jacht zijn naar alles met een pluimstaart en daarom het beste verbannen kunnen worden tot miniscule bakjes met minimale verzorging en zo alleen maar dienen als.. als.. ja als wat eigenlijk ??

Er zal heus hier en daar wel een Betta rondzwerven die zich inderdaad de reputatie van aquarium pitbull kan aanmeten, en ja 2 mannetjes bij elkaar zetten is geen heel goed idee, toch ben ik ervan overtuigd dat de Betta een veel slechtere reputatie heeft dan ze verdienen.

En al browsende zie je ineens dit soort plaatjes voorbij komen..
Ronduit, in en in triest vind ik dit en ik zou dan ook een ieder willen oproepen, om zijn of haar gedachtengang over deze grappige vissen nog eens flink te herzien en je niet te laden leiden door wat "iederéén" zegt te menen te weten over dit diertje die absoluut beter verdient.

De lijst met misverstanden is bizar
De Betta kan

  • niet in een groot aquarium anders zwemt hij zich dood
  • niet bij andere vissen, ja het is een territoriaal visje die zijn hoekje dapper verdedigd, echter in een groot aquarium zijn er al gauw genoeg hoekjes want zijn territorium is niet groot
  • andere vissen doden, ja kan maar dat kan een maanvis of een gourami en noem maar op ook, nee een botia die een maanvis hangt bloed te zuigen is een vredige aanblik enz.
  • in een bakje van 10 tot en met 40 liter met zonder verwarming of filter
  • niet tegen stroming in een aquarium
  • leuk op de kinderkamer
  • vul maar in er zijn er nog genoeg

Liefhebbers en andere geïntresseerden, sorry dat ik je met zo'n lang verhaal opscheep, maar het raakt mij en ik alleen kan niks veranderen
Zowat elke Betta verdient beter
Tot slot nog onderstaande foto's die je eigenlijk gewoon niet gezien wilt hebben en ook daar zijn er duizenden van

Dank voor je aandacht


Bekijk bijlage 310621

Bekijk bijlage 310620

Bekijk bijlage 310622
ik begrijp je frustratie helemaal toen ik mijn aquarium kocht was er in de winkel precies hetzelfde kleine 5 liter aquarium.
Ik snap nog steeds niet hoe sommige mensen hun vis dit aan kunnen doen. Maar afhankelijk van het vintype ben ik ervan overtuigd dat een 30 liter bak groot genoeg is voor een betta met langere vinnen.
 
In 2019 ben ik 4 weken lang in de VS geweest met een camper. Een prachtige rondreis, maar wat een raar land is het eigenlijk. In de 'gewone' supermarkt (bijvoorbeeld een Walmart Supercenter), die ongeveer zo groot is als een Makro, heb je echt alles. Maar in die zelfde supermarkt, heb je naast kaas in een slagroomspuit, 100 soorten kalkoenfilet en 50 verschillende Smart TV's maar ook Betta's in kleine plastic bakjes. De meeste zagen er echt heel slecht uit. Ik vind het serieus zielig dat dat nog mag. Gelukkig zijn er veel protestacties geweest en zijn veel winkels er mee gestopt.
 

Terug
Bovenaan