Dank voor de aanvullende info!
Wat betreft de waterkwaliteit. NH4 (alleen met druppeltest te meten) moet altijd 0 zijn. NO2 hetzelfde, moet ook altijd 0 zijn. NO3 (nitraat) mag wel wat oplopen, maar niet teveel.
Hoe groot zijn de sluiers?
Grote sluiers vervuilen sneller het water dan kleine sluiers. Het is een heilige drie-eenheid eigenlijk in je bak waar je rekening mee moet houden: 1. je vissen en hun uitstoot (NH4), 2. de filtercapaciteit die die uitstoot om zet naar uiteindelijk nitraat (NO3) dmv de bacteriën, en 3. Het aantal liters waarin NH4/NO2/NO3 worden verdund (dus de concentratie van deze stoffen in je aquarium).
Door nu regelmatig te meten kun je in kaart brengen hoe snel je bak vervuilt, en daar je waterwissels op aanpassen. Als je meet dat je water na 3 dagen teveel van een van deze stoffen bevat, moet je de concentratie ervan verlagen (dmv een waterwissel), daarnaast kun je ook kijken of je bacteriekolonie wel genoeg capaciteit heeft om NH4/NO2 om te zetten. Als je snel NH4/NO2 meet in je bak, betekent dat dat je een tekort hebt aan filtercapaciteit. Als je geen NO2/NH4 meet maar wel NO3, dan betekent het dat je filter zijn werk doet (want de stoffen worden verwerkt), maar als dat snel ophoopt in een korte periode kunnen je vissen dus baat hebben bij meer liters water.
Hoe vaak verversen en hoeveel hangt dus samen met wat je meet. Hier wordt als vuistregel vaak aangehouden eens in de 3 of 4 dagen 50% vers water, dat geldt dan voor 3 volwassen sluiers in een meterbak. Wat ik zelf zou doen (en ook doe) is dit als leidraad gebruiken, en zeker nu tijdens het genezingsproces proberen te zorgen voor hypervers water, zodat de kans dat de wond geinfecteerd raakt of de weerstand van de vis verlaagt, ook kleiner wordt.
Wat betreft de wond van je sluiers. Daar kan ik je helaas niet mee helpen. Wens je vis (en jou) veel beterschap toe, ik hoop dat vers water en tijd alle wonden zullen helen.