Bloemdragende planten.


Een voorbeeld van een ook bloeiende plant in mijn bak:

Mijn Helanthium bolivianum 'Angustifolius' bloeit. Dat doet ze redelijk vaak met hele kleine witte bloempjes. ( Eerste twee foto's.) Om een overtreffende trap te tonen is mijn Aponogeton longiplumulosus besloten om meet te doen met een wat grotere bloem. Deze plant bloeit vaak juist in een wat rustiger periode. Aponogeton's kennen rustperiodes waarbij het bij sommige soorten zaak is om de knol uit de bak te halen en droog enóf licht bevochtigd op te slaan. De longiplumulosus is wat gemakkelijker, de plant kan in de bak blijven.
IMG_20200428_100303.jpg IMG_20200428_100309.jpg IMG_20200428_100026.jpg IMG_20200428_100047.jpg

Was het echt een bloem of een uitloper waar jonge plantjes aan zouden komen want die had ik er best vaak in.
Echinodorus geven ook bloempjes op een langere steel. Kleine witte bloempjes, ik had die ook in mijn bak. Maar ze kunnen inderdaad ook jonge plantjes vormen op een uitgroeiende steel. Door het gewicht van de opgroeiende plantjes zakt zo'n steel dan naar de bodem waar de jongeling zich kan vastzetten. De lange "moedernavelstreng" vergaat dan.
 
Omdat ik het plantje toch wilde verzetten nu even deze foto's.
Nu ik de kleur wat beter zie heeft het plantje ook iets weg van een plantje dat ik ooit had. Dat was de Echinodorus opacus.

 
Die heeft hele lichte nerven itt het blad en dat heeft die van TS niet zover ik zie.
 
Die heeft hele lichte nerven itt het blad en dat heeft die van TS niet zover ik zie.
Probleem met zo'n determinatie is dat er van dezelfde soort verschillen kunnen zijn. Ik beweer ook niet dat dit de soort zou zijn. De gelijkenissen van de verschillen soorten zijn groot en zijn, zoals ik al eerder schreef, heel vaak pas beter te zien bij volgroeide én op kleur zijnde exemplaren. De opacus herinner ik me, werd als volgroeide plant behoorlijk donkerder, echt donkergroen dus. Ze bleef bij mij wel klein.
 
Tja het is en blijft vaak lastig Ben en een ding is zeker, de plant is groen;)
 
bij Echinodorussen zijn er heel veel hybrides op de markt, die hebben sowieso al geen soortnaam, hooguit een handelsnaam. Maar maakt indentificatie ook bijna onmogelijk.

vrijwel alle aquariumplanten kunnen bloeien (behalve mossen en varens) maar de meeste zullen dat niet doen als ze onderwater groeien. knolgewassen als lotussen aponegeton etc hebben drijvende bloemen maar dan moet je de planten in de meeste gevallen wel flink laten groeien. planten uit de familie araceae zoals anubias, bucephalandra en cryptocoryne kunnen af en toe een bloeivorm onder water laten zien. Maar die is weinig spectaculair. Eriocaulon soorten krijgen regelmatig bloemen onder water maar ook dat stelt weinig voor, een bolletje op een stokje.
 
Nu ik de kleur wat beter zie heeft het plantje ook iets weg van een plantje dat ik ooit had. Dat was de Echinodorus opacus.

Ik heb wat afbeelding gezien, en ik denk dat deze het is, echt waar nu ben ik overtuigd.;)

Trouwens wat heb jij prachtige foto''s geplaats van jou planten, een bloem groeiende is toch wel iets aparts en moois vind ik persoonlijk.
 

Terug
Bovenaan