Ben weer met de nano bak bezig geweest, was toch niet zo tevreden met de donkere bodem...de garnalen kwamen er wel mooi op uit en deden het wel goed maar er zat veel heel veel planaria in de soil en andere beestjes.
Ook was de soil uit elkaar gevallen en een stofbende en niet meer schoon te maken.
Dus tijd voor een andere bodem, welke was wel de vraag.........in alle jaren verschillende bodem's gehad ook kwa kleur, nu had ik eens blauwe garnalen op een bruine bodem gezien en dat leek me wel wat.
Op naar de LFS eerst bij de Dennerle kwarts grind gekeken maar de kleur bruin vond ik te donker, toen zag ik een zak staan van Dupla Ground colour Brown Earth grind 1,0 >2,0 mm dit was wat ik voor ogen had, alleen was in zakken van 10 kg dus meeeeer dan genoeg voor een nanobakje.
Begonnen met alle planten/hout uit de bak te halen en deze weg gegooid.
Toen was het grote geduld hebben moment aangebroken de garnalen eruit vissen....zat toch meer in als gedacht, ben gestopt met tellen bij de 80 waren er zeker 100 en allemaal mooi gedekt is gelukkig een stabiele groep kwa kleurdekking.
Voor wie niks te doen heeft mag een natelling doen....
Zo zag het bakje er uit tijdens het vangen van garnalen,
Toen alles uit de bak was de bak goed schoongemaakt :
Omdat ik alle plantjes en hout weggegooid had even in de andere bakken geshopt voor planten.
Daarna het bakje opnieuw ingericht met wat takjes/steen en plantjes.
Ook dus de familie garnalen losgelaten en het filter met nieuwe sponsen welke ik al in een andere bak had ingedraaid in de bak gedaan.
Nog wat foto's van de garnalen:
Hopelijk blijft deze bodem beter en met minder of geen ongedierte er in.