Blue Dreams / Velvets vermoedelijk moeite met vervellen


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Ik heb sterk het vermoeden dat mijn Blue Velvets moeite hebben met het vervellen. De afgelopen dagen al wel enige vervellingen gezien, maar de laatste week denk al niet meer. Vandaag een blauwtje eruit gehaald die is overleden en ik denk door het niet lukken van de vervelling.

Ook heb ik nu nog een andere garnaal waarvan ik vermoed dat deze moet vervellen maar dat het niet of niet helemaal lukt.

De waterwaardes zijn als volgt:
NO3: 25
NO2: 0
GH: 4D
KH: 6D
PH: 6,6

Ik vermoed dat het met de PH verlagende bodem te maken heeft die niet ideaal is voor deze garnalen soort. Iemand die hier meer van weet en mij kan helpen?
 
Misschien te vroeg aan de bel getrokken. Zojuist voordat ik naar bed ging nog even gekeken en toen zag ik wat mannetjes door de bak gaan, dit kan maar 1 ding beteken...
 
Je gh is wel aan de lage kant denk ik. Voor de TB moet die eigenlijk ook al op 6 zitten dus die zou hoger mogen. De geleidbaarheid weet je denk ik zo niet.
 
Je gh is wel aan de lage kant denk ik. Voor de TB moet die eigenlijk ook al op 6 zitten dus die zou hoger mogen. De geleidbaarheid weet je denk ik zo niet.
Hmm bij mijn Crystals is die ook 4 volgens deze test. Hoe zou ik die hoger kunnen krijgen?

De geleidbaarheid is dat de deeltjes in het water?
 
Net dit gevonden via Google:

Voor je gaat beginnen met het houden van Neocaridina garnalen is het belangrijk om de pH, gH, kH en totale geleidbaarheid te bepalen van het kraanwater. Kraanwater is nergens het zelfde en is op sommige plaatsen zelfs ongeschikt voor het houden van garnalen. De volgende waterwaarden zijn het bereik van waarden die veilig zijn voor het houden van Neocaridina garnalen:
  • pH: 6,5-7,5
  • gH: 2-8
  • kH: 4-8
  • No2: 0
  • Geleidbaarheid: 400-600 us.
Het kan dan ook dat de verhouding gH/kH niet in balans is en dat garnalen daarom problemen krijgen met vervellen. Probeer een ratio aan te houden van gH/kH 0,5/1,0.
 
Ja dat is hoeveel stoffen er in je water zitten. Volgens mij is een wat hogere gh wel aan te bevelen want vandaar dat ik het ook verhoog bij osmosewater. dat doe ik met gh+.
 
Ja dat is hoeveel stoffen er in je water zitten. Volgens mij is een wat hogere gh wel aan te bevelen want vandaar dat ik het ook verhoog bij osmosewater. dat doe ik met gh+.
Zou het schelen als ik een berg van de Ph verlagende bodem euitzuig met water verversen?
 
Zonde van de bodem en eigenlijk ook niet zeker dat dat werkt.
Wat is de gh van je kraanwater?
 
Ga ik zo meten, ben nu ons vaatwasser aan het vervangen. Ik heb deze bak voorheen toen er nog Crystals inzaten 50/50 met osmose /kraan vervangen. Zou dit nog een nasleep daarvan kunnen zijn?

PS. Nu een zwanger vrouwtje in de bak :cool:
 
Dat is goed nieuws,misschien beter ff aankijken allemaal en komt het vanzelf goed zonder veranderingen.
 
Ik zou het ook niet te snel veranderen hoor want de bodem gaat ook uitwerken en dan zal de gh hoger zijn mits je kraanwater ook een hogere gh heeft.
 
Of het minderen veel helpt dat weet je ook niet en anders kun je wel gh+ toe gaan voegen mocht de gh echt voor problemen gaan zorgen.
 
Bedankt, ik kijk het nog even aan. Misschien wordt het vanzelf beter nu er geen osmose meer in de bak gaat...
 
Betere foto's volgen, maar hier de zwangere dame:

IMG_1648.JPG
 
De waterwaardes zijn als volgt:
NO3: 25
NO2: 0
GH: 4D
KH: 6D
PH: 6,6

Omdat ik toch niet helemaal tevreden ben over de gang van zaken bij de blue's toch gister maar ongeveer 40% grind en daarmee ook zo'n 50% water eruit gezogen. Daarmee zijn mijn waterwaardes een dag later als volgt:
GH: >7d
KH: 6D
PH: 7

Wat vinden jullie hiervan?
 
Je gh is nu hoger dus dat zit vast wel goed. Wat heb je aan de bodem veranderd dan verder?
 
Belangrijkste voor garnalen zijn stabiele waterwaarden. Niet teveel aan klooien, ze kunnen zich vaak goed aanpassen. Heb zelf geen ervaring met deze garnalen alleen met de Gh heb je altijd 2 meningen. De een zweert bij 3-4 en de ander bij 6-8. Persoonlijk heb ik mijn crystals ook op 3-4 en dat gaat prima. Bij de Taiwan Bees merk ik wel wat probleempjes als de Gh zo laag is, daar voeg ik dus wel gh+ toe.
 
Belangrijkste voor garnalen zijn stabiele waterwaarden. Niet teveel aan klooien, ze kunnen zich vaak goed aanpassen. Heb zelf geen ervaring met deze garnalen alleen met de Gh heb je altijd 2 meningen. De een zweert bij 3-4 en de ander bij 6-8. Persoonlijk heb ik mijn crystals ook op 3-4 en dat gaat prima. Bij de Taiwan Bees merk ik wel wat probleempjes als de Gh zo laag is, daar voeg ik dus wel gh+ toe.
Mijn Crystals heb ik ook lager. Ik had het idee dat mijn Blue Dreams er niet goed op draaiden. Moeite met vervellen en dergelijke. Ik had het idee dat ze er gister wat mooier/blauwer uitzagen. Zit misschien tussen de oren... Veranderde waterwaardes is inderdaad een belangrijk punt. Daarom heb ik het geheel geleidelijk gedaan over een hele avond van 18:00 uur tot 24:00 uur. Elke keer een beetje water toevoegen. Ook om de temperatuur niet te veel te laten dalen.

Je gh is nu hoger dus dat zit vast wel goed. Wat heb je aan de bodem veranderd dan verder?
Ik heb bijna de helft van het grind eruit gezogen en 50% kraanwater toegevoegd.
 
Maar dat is toch een ph verlagende bodem? Dan gaat denk ik het restant de waarden van je kraanwater weer naar beneden trekken.
 
Maar dat is toch een ph verlagende bodem? Dan gaat denk ik het restant de waarden van je kraanwater weer naar beneden trekken.
Dat denk ik ook.

Ik zit te denken om met de blauwtjes een nieuwe start te maken en ze in een Nano Cube 60 (ipv 30) te gaan stoppen. Kunnen jullie mij vertellen wat de voor en nadelen zouden zijn van een 60 liter tov een 30 liter Dennerle Nano Cube?
 
Voordeel is dat er meer in kunnen natuurlijk:D:D. Nadelen zie ik zo snel niet hoor. Nieuwe bakje moet wel goed indraaien eerst.
 
Toch niet als ik dezelfde pomp, planten, hout en het oude water meeneem? Dan lijkt het me gelijk aan een 50% waterwissel?
 
Water bevat weinig bacterien maar de bodem wel en die verlies je dus ik zou wel dan de waarden in de gaten houden en zuinig voeren. Is die pomp voldoende voor een dubbele hoeveelheid water?
 
Water bevat weinig bacterien maar de bodem wel en die verlies je dus ik zou wel dan de waarden in de gaten houden en zuinig voeren. Is die pomp voldoende voor een dubbele hoeveelheid water?
Ik denk (hoop) het wel. Het is een dubbele spons filter op een Eheim 400 pomp?
 
Ok, dat zal opzich wel lukken denk ik met een dubbele dan. maar goed je raakt wel de hele bodemcultuur kwijt en garnalen zijn gevoelig dus het is altijd oppassen vindt ik zelf.
 
Dat zal misschien iets schelen maar dat deel trekt dan weer je waarden omlaag en het kan mengen wat weer minder mooi is denk ik.
 

Terug
Bovenaan