Wat is er nieuw

Blue Moon gedraagt zich raar

• Onderwerp starter Onderwerp starter SVDS
  • Startdatum Startdatum
S

SVDS

Guest
Beste aquaristen,

Ik heb zelf zo een 3 jaar een blauwe floridakreeft gehad. Deze is 2 Maanden geleden overleden, en ik ging er van uit dat dit ouderdom was. ik heb toen 2 weken gewacht en toen een Blue Moon vrouw gekocht. De eerste weken deed ze het prima: groef veel in mijn aquarium en was constant aan t verkennen. De afgelopen week gedraagt ze zich raar, lusteloos, laat zich amper zien en eet weinig. Ik dacht eerst dat ze misschien moest vervellen maar dit is nog steeds niet gebeurt.

Zou dit een ziekte kunnen zijn of iets met mijn waterwaardes? Ze vertoont verder geen rare uiterlijke verschijnselen.

Alvast bedankt en groeten.

waterwaarden:
NH4: 0
NO3: 10 mg/L
NO2: 0
GH: 10 d
KH: 9 d
pH: 7,3

Bedankt voor je antwoord, dat artikel ook gelezen toen ik de kreeft aanschafte. Vraag me ook af of het daardoor komt. volgens mij is het namelijk geen must, maar daar kan ik me in vergissen.

Ja dat weet ik ook niet en ik hoop dat iemand je hier dat kan zeggen.

• Leuk
Waarderingen: SVDS
Cherax soorten zijn doorgaans wat minder (dag)actief en leven meer teruggetrokken als procambarus soorten, mogelijk heeft de kreeft haar favoriete plekje gevonden en heeft ze zich daar 'gesetteld'.
Kreeften trekken zich ook vaak terug wanneer ze gaan vervellen of zwanger zijn.

Amerikaanse kreeften zoals de procambarus alleni die je had kunnen drager zijn van de kreeftenpest een soort schimmel (Aphanomyces astaci) zonder er zelf last van te hebben.
Zie : Crusta hobby - Kreeftenpest en crustakrankheiten - krebspest

De Blue Moon is een Cherax soort, afkomstig uit Nieuw Guinea welke wél gevoelig zijn voor kreeftenpest, bij mijn weten is er geen behandeling.
Het is mogelijk dat jou kreeft besmet is geweest, maar dat is natuurlijk niet noodzakelijk ook het geval.
Op pagina 3 van dit artikel vind je een aantal symptomen: https://www.agriculture.gov.au/sites/default/files/documents/infection_with_aphanomyces_astaci.pdf

Je waarden lijken me ok maar ik lees wel dat je 1 man met meerdere vrouwen moet houden en ja of dat meespeelt dat durf ik niet te zeggen:
https://tropischevissengids.jouwweb.nl/lagere-diersoorten/kreeften/blue-moon

Omdat het paren er vaak nogal ruw aan toe gaat is het niet slecht om meer vrouwtjes te hebben dan mannen, dan is de eventuele agressie wat meer verdeeld.
Mits het aquarium groot genoeg is en er voldoende schuilplaatsen zijn kan je natuurlijk meerdere exemplaren houden.

Maar ze kunnen perfect dus solitair worden gehouden, dat lijkt mij niet het probleem.

Update: Ze is vandaag verveld! Ik denk dat dat dan de oorzaak was. als haar schaal hard is geworden ga ik haar nog checken op de bovengenoemde ziekte. bedankt voor jullie hulp.

Nou mooi dat het wss is opgelost.

• Leuk
Waarderingen: SVDS
Update: Ze is vandaag verveld! Ik denk dat dat dan de oorzaak was. als haar schaal hard is geworden ga ik haar nog checken op de bovengenoemde ziekte. bedankt voor jullie hulp.
Voor het vervellen trekken ze zich meestal terug, mooi dat het dat was!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan