Bodem afhevelen


E

Ennazus

Guest
Hallo,

Ik heb een vraagje.. Ik ben in het bezit van een Juwel rio 180 met daarin 2 sluierstaarten.
Ze poepen alleen erg veel naar mijn idee, terwijl ze toch maar 1x of zelfs 1x per twee dagen een klein beetje eten krijgen.

Gisteren heb ik het aquarium schoongemaakt (doe ik 1x per week) en nu vandaag is dit het resultaat na 1 dag.

Nu is mijn vraag: hoe vaak hevelen jullie de bodem af met sluierstaarten? Doen jullie dit ook tussendoor nog eens? Als ik het zo zie, kan ik haast elke dag naar mijn idee wel even de bodem afhevelen zoveel dat ze poepen.

IMG_0273.JPG
 
Inderdaad elke dag even stofzuigen.

https://www.aquaplantsonline.nl/rei...fish-666/superfish-aqua-siphon-afzuigklok-set

het deel wat in het water moet je geen opzetstukken op doen. Alleen het pijpje want dan heb je de meeste zuigkracht. Kleine visjes kleine drolletjes. Straks als ze groter zijn grote dikke drollen. Te zwaar voor opzet stukken. Uitkijken voor ogen staat zuigkracht op dat pijpje.

Je sluier is wel mager. Jonge sluiers moet je meerdere malen per dag voeren. 4 tot 6 keer per dag kleinere porties. Geen 2 korreltjes. Portie. Geef elke week wat diepvries doperwten, handje in bakje, laagje water erop en even kook erover in magnetron, pellen en voeren. Sluiers vaak problemen met darmen en erwten laxeerd. Muggelarven, artemia, watervlooien in diepvries LFS of gedroogd ook goed voor ze.

Zo horen buikjes eruit te zien. De oranda was toen een jonkie.

IMG_0376.JPG
IMG_0376.JPG
IMG_0263.JPG
 
Vergeten. Niet elke week je filter schoon maken hoor! Elke week minimaal 50 % water verversen. Vers water max. 1 graad liefst warmer. Niet in je bodem gaan woelen komt veel vuil uit gewoon met de slang boven de drollen bewegen dan gaan ze een beetje drijven en slurp je ze zo weg.
 
Inderdaad elke dag even stofzuigen.

https://www.aquaplantsonline.nl/rei...fish-666/superfish-aqua-siphon-afzuigklok-set

het deel wat in het water moet je geen opzetstukken op doen. Alleen het pijpje want dan heb je de meeste zuigkracht. Kleine visjes kleine drolletjes. Straks als ze groter zijn grote dikke drollen. Te zwaar voor opzet stukken. Uitkijken voor ogen staat zuigkracht op dat pijpje.

Je sluier is wel mager. Jonge sluiers moet je meerdere malen per dag voeren. 4 tot 6 keer per dag kleinere porties. Geen 2 korreltjes. Portie. Geef elke week wat diepvries doperwten, handje in bakje, laagje water erop en even kook erover in magnetron, pellen en voeren. Sluiers vaak problemen met darmen en erwten laxeerd. Muggelarven, artemia, watervlooien in diepvries LFS of gedroogd ook goed voor ze.

Zo horen buikjes eruit te zien. De oranda was toen een jonkie.

Bekijk bijlage 245263 Bekijk bijlage 245263 Bekijk bijlage 245264

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik maak inderdaad niet elke week mijn filter schoon, alleen de watten spoel ik uit.
Ik heb geen idee eerlijk gezegd hoe oud mijn sluiertjes zijn, maar hier zie je mijn andere sluier, deze is iets dikker naar mijn idee :)

IMG_9858.JPG
IMG_9860.JPG
 
Ziet er allemaal mooi en fris uit hoor. Gewoon lekker veel voeren en schoon water geven. Helaas heb je dan wat meer poep maar sluiers hebben geen maag en daarom is het spijsvertering anders dan bij andere vissen. 1x per dag of per 2 dagen is gewoon te weinig. Als het kan gewoon wat meer geven en dan zal je zien hoe ze zullen groeien tot mooie grote dikke sluiers. zullen je erg dankbaar voor zijn. Met de erwten kun je ze hand tam maken.

Leuke utube filmpjes en veel info. Jenny, solid goldfish ofzo iets. Solid fancy goldfish. Engelse dame met zwart en blond haar. ff google.
 
Je hebt een mooie inrichting! Ik ben pas net begonnen, dus leuk om alles te lezen en te leren. Heb nu nog geen bodem, dan blijft de bodem wat langer schoon, omdat de pompen het volgens mij beter opgezogen krijgen. Maar begin toch steeds meer te neigen naar een grindbodem. Heb je alleen de rio filter of nog iets daarbij?
 
Ziet er allemaal mooi en fris uit hoor. Gewoon lekker veel voeren en schoon water geven. Helaas heb je dan wat meer poep maar sluiers hebben geen maag en daarom is het spijsvertering anders dan bij andere vissen. 1x per dag of per 2 dagen is gewoon te weinig. Als het kan gewoon wat meer geven en dan zal je zien hoe ze zullen groeien tot mooie grote dikke sluiers. zullen je erg dankbaar voor zijn. Met de erwten kun je ze hand tam maken.

Leuke utube filmpjes en veel info. Jenny, solid goldfish ofzo iets. Solid fancy goldfish. Engelse dame met zwart en blond haar. ff google.

Ik zal ze wat vaker gaan voeren :) en zal eens een kijkje nemen op dat youtube kanaal! Bedankt
 
Je hebt een mooie inrichting! Ik ben pas net begonnen, dus leuk om alles te lezen en te leren. Heb nu nog geen bodem, dan blijft de bodem wat langer schoon, omdat de pompen het volgens mij beter opgezogen krijgen. Maar begin toch steeds meer te neigen naar een grindbodem. Heb je alleen de rio filter of nog iets daarbij?

Welkom ;) Ik heb filterzand als bodem, is wat zachter dan grind, aangezien sluiers veel door de bodem wroeten met hun bekjes.. Ik heb alleen de originele juwel filter die er standaard in zit, verder niets.
 
Zelf hevel ik de bodem af met een stuk tuinslang en ik wapper met de hand licht over de bodem en zuig zo vuil mee op.
 
Ik heb ook vaak filterzand gebruikt als bodem. Let wel op bodemrot hierbij. Ik ben ook ondertussen bare bottom omdat dit makkelijker is om schoon te maken. Je hebt 2 sluiertje dus dat trekt het filter denk ik wel. Niet meer erin gaan doen hoor. 180 liter lijkt veel maar 1 tot 1.20 meter aquarium heeft de voorkeur. Mocht je er meer willen houden zal je meer filtercapaciteit moeten hebben. Ik heb 2 1501 filters maar die trekken die megarollen ook niet op dus stofzuigen blijf je houden.
 
Je hebt een mooie inrichting! Ik ben pas net begonnen, dus leuk om alles te lezen en te leren. Heb nu nog geen bodem, dan blijft de bodem wat langer schoon, omdat de pompen het volgens mij beter opgezogen krijgen. Maar begin toch steeds meer te neigen naar een grindbodem. Heb je alleen de rio filter of nog iets daarbij?

Geen grind gaan nemen hoor. Dat is vaak scherp en sluiers willen wel eens een grindje proeven en blijft het in de keel steken. Blijft ook heel veel vuil tussen zitten. beter een klein laagje zand. Geen cm s dik maar net dat de bodem bedekt is. Hoewel bare bottom toch het makkelijkste is hoor. Ik heb al vele bodems gehad omdat ik dat mooier vind maar ik ben er nu wel klaar mee.
 
Ja ik zuig heel snel even aan en als ik het water zie komen dan doe ik de slang boven de emmer. Het is wel even oppassen geblazen natuurlijk.
 
Ik gebruik een eheim opvoerpomp voor het verversen van het water. Ideaal. Ik hang hem in het aquarium voor het water eruit te zuigen en in een emmer in mijn goot voor water in het aquarium. Van 32 emmers water slepen werd mijn rug niet bepaald blij:D. Daarnaast doe ik inderdaad wel ook een hevel gebruiken voor het grotere vuil. Voor de vissen is de opvoerpomp ook heel fijn, omdat ze hierdoor weinig last hebben van de waterwissels.
Dan ga ik nog even nadenken of ik zand ga nemen als jullie aangeven dat zonder fijner is. Erger me alleen aan het stukje bodem onder de rio pomp.. Daar blijft altijd vanalles onder hangen.
 
Inderdaad elke dag even stofzuigen.

https://www.aquaplantsonline.nl/rei...fish-666/superfish-aqua-siphon-afzuigklok-set

het deel wat in het water moet je geen opzetstukken op doen. Alleen het pijpje want dan heb je de meeste zuigkracht. Kleine visjes kleine drolletjes. Straks als ze groter zijn grote dikke drollen. Te zwaar voor opzet stukken. Uitkijken voor ogen staat zuigkracht op dat pijpje.

Je sluier is wel mager. Jonge sluiers moet je meerdere malen per dag voeren. 4 tot 6 keer per dag kleinere porties. Geen 2 korreltjes. Portie. Geef elke week wat diepvries doperwten, handje in bakje, laagje water erop en even kook erover in magnetron, pellen en voeren. Sluiers vaak problemen met darmen en erwten laxeerd. Muggelarven, artemia, watervlooien in diepvries LFS of gedroogd ook goed voor ze.

Zo horen buikjes eruit te zien. De oranda was toen een jonkie.

Bekijk bijlage 245263 Bekijk bijlage 245263 Bekijk bijlage 245264
Hoe zit het trouwens met het groeihormoon dat jonge sluiers afgeven? Moet je dan ook vaker het water verversen?
 
Ja de eheim opvoer pomp heb ik ook dit is echt een super apparaat als je veel liters moet verversen.

Groeihormonen vervuilen inderdaad je water. Hoe vaak en hoeveel je moet verversen is bij iedereen anders. Aantal vissen, grote/kleine vissen, voer, filter etc. is van invloed. Enige goede manier is meten met druppels.met name NH3 en NO2. aan de hand van deze test ga je verversen. Beide test moeten 0 zijn. Zie je verhoging van bijv. 0,2 en je ververs de helft dan blijft er 0,1 over dan zal je de volgende dag weer moeten verversen. Vooral NH3 is erg slecht.

Als je wat meer ervaring heb kun je het op een gegeven moment ook zien aan je vissen. Ik heb een moor die bij verhogingen altijd in een hoek gaat hangen dan weet ik al dat ik moet gaan verversen.
 
2CD27394-B408-4642-BD75-6DE2506C8E88.jpeg
9D6FA17A-ECB9-475D-AA60-81AB540BBAB5.jpeg
Ik heb oa een Gibbi, mensen kinderen wat een poepfabriek is dat. Zie de foto na een nachtje. En de rest die je niet ziet.
Heb een systeempje bedacht waar ik afhevel in de sump.
Maar dat aanzuigen zie ik niet zitten, heeft iemand een tip voor een pompje er tussen?
 
Eheim opvoerpomp. Krachtigste. Pomp met slang eraan en die in aquarium. Andere zijde slang in sump? haalt alleen de poep er niet uit dit zul je toch moeten afhevelen ben ik bang voor. Inderdaad een poep fabriek zo te zien :( Hoewel ik niet weet wat een sump is. Ik denk een soort van bioloog waar het water dan in stroomt en het weer in je aquarium terecht komt. Weet niet of het qua snelheid kan zodat je sump niet overloopt.
 
Klopt Michelle1. Sump is hetzelfde als een bioloog. Vrees dat die als ik nog meer water er heen ga zetten hij overstroomt. Ben ook bang dat als de retourpomp hapert heel mijn bak leeg zal lopen. Zit te denken om die slang naast het aquarium te hangen en dat ik hem dus zo kan pakken. Een permanente oplossing dus. Maar dan heb ik een pompje nodig dat het water aanzuigt om het op gang te brengen. Wil dat niet iedere keer meer doen door het zelf aan te zuigen.
 
Ik ben er ook mee bezig geweest en dat speelt nogal nauw. Ik heb toen een gardenakoppeling ertussen gedaan met z on hendeltje die de watertoevoer tegenhoud en kun je dan een beetje open en dicht zetten. Maar inderdaad zit je dan met teveel of te weinig aanvoer. Toen ik het na een lange tijd prutsen voor elkaar had durfde ik dit niet als permanente oplossing te gebruiken want in de slangen komt toch op een gegeven moment ook vervuiling waardoor de verhouding anders word. Er hoeft maar iets te gebeuren en het bioloog loopt over en dan heb je de rapen gaar.

Misschien eens een topic openen bij het filter gedeelte. Misschien dat er daar iemand reageerd die een goede creatieve oplossing heeft. Je heb ook een discus of piranha (die vleesetende vissen) forum. Misschien dat je daar meer info kunt vinden, zijn ook houders met grote aquariums die veel moeten verversen.
 

Terug
Bovenaan