bodem aquacape


W

Wilbert073

Guest
Hallo, ik ben bezig om in mijn bak te gaan aquascapen. Nu heb ik besloten om als boden aquasoils te gaan gebruiken. In mijn bak wil ik wel hoogte gaan creëren en hier kan ik wel wat tips voor gebruiken. Ik lees dat het verstandig is om de bodem luchtig te houden. Zelf zit ik te denken om hoogte te creëren met lavasplit en daarop een laag aquasoils te doen. Is dit verstandig ? of zijn er betere opties ?
 
Voor zover ik weet gebruikt men meestal ook echt de auquasoil zelf om hoogte te creëeren. Dat wil zeggen dat je een basislaag legt, daar de hardscape op plaatst, en dan de gaten vult met aquasoil. Kijk anders eens naar video's van 'The Green Machine' op Youtube. Ze laten vaak stap voor stap het hele proces zien!

Het is wel raadzaam om een soort plastic schotjes te plaatsen ter ondersteuning van je soil zodat niet alles zomaar weg kan spoelen. Maar dat kun je ook bereiken door middel van strategisch geplaatste stenen.
 
Hallo, ik ben bezig om in mijn bak te gaan aquascapen. Nu heb ik besloten om als boden aquasoils te gaan gebruiken. In mijn bak wil ik wel hoogte gaan creëren en hier kan ik wel wat tips voor gebruiken. Ik lees dat het verstandig is om de bodem luchtig te houden. Zelf zit ik te denken om hoogte te creëren met lavasplit en daarop een laag aquasoils te doen. Is dit verstandig ? of zijn er betere opties ?

Je plan is eigenlijk zeer goed! Je hebt minder soil nodig en je loopt minder risico op verzakkingen en zoals je zegt krijgt de bodem ook een betere doorstroming.

Nog beter is om de lavasplit (of iets als JBL volcano, is eigenlijk ook gewoon fijne lavasteen) te verpakken in filterzakjes (of panty's). Dan blijft het beter samen (en creëer je dus makkelijker hoogte) en een bijkomend voordeel is dat het niet vermengt met je soil dus je kan het achteraf makkelijk terug gebruiken.
Op de (verpakte) lavasplit kan je dan je stenen plaatsen en/of je soil gieten.
 
Zelf zou ik ook nogal angstig zijn voor dichtslibben van zo n dikke laag dus dan is het werken met bv stukjes lavasteen wel een uitkomst.
 
Bodem gaat toch niet sneller dichtslibben omdat hij op sommige plaatsen wat dikker lig .
Vind de bijdrage van @Honeybadger wel goed bespaard duur bodemmateriaal en bied toch de oplossing voor de TS .
 
Dank voor jullie reacties. Nu vroeg ik me af of er ook zwarte soils bestaan. Kan deze nl niet vinden.
 
Bodem gaat toch niet sneller dichtslibben omdat hij op sommige plaatsen wat dikker lig


Meestal heb je alleen boven in de bodem een goede circulatie dacht ik. Ik dacht dat het daarom onderin een dikke laag eerder mis kan gaan.
 
Ligt eraan welke merk aquasoil, Europese merken zijn na een jaar als pap...bij een Japans merk garantie deed .ze dat dit 5 jaar korrels blijven...lavasteen is goed, dan hoef je geen panties en dergelijke te gebruiken...op YouTube James findley opzoeken . Die is heel goed met hoogtes en dergelijke
 

Terug
Bovenaan