Bodem behouden of bodem vervangen?


Mazerga

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2017
Berichten
182
Leeftijd
41
Hallo,


Ik zou graag mijn scape gaan herwerken, ben er niet meer zo blij mee.


Nu zit ik het volgende te denken. In november heb ik mijn aquarium gescaped en er een aantal zakken van 9liter ADA Amazonia Ver.2 in gegoten en dan een zak PowerSand L. Nu, als ik mijn aquarium wil gaan rescapen:

1. Neem ik een volledig nieuwe bodem en een zakje nieuw powersand?

2. Neem ik mijn oude bodem mee met de kans dat ik het powersand en de bodem ga vermengen?

Bij optie2 ben ik bang dat ik veel afvalstoffen van de vissen ga verspreiden in het aquarium. De vissen zelf kunnen opgevangen worden in een reserve aquarium.

De verversingen gebeurden altijd met osmosewater, ongeveer 1 keer op de 10 dagen een 70-tal liter. Als ik wat water te kort kwam, dan deed ik hier een emmertje van de kraan bij. De vloeibare meststoffen van aquariummeststoffen.nl en planted box wisselde ik per flesje af, en ijzer voegde ik ook altijd toe.
Ook voeg ik CO2 toe om de plantjes beter te laten groeien die ik oplos met een reactor van de planted box.


Zijn er mensen met advies hieromtrent?


Groetjes!
 
Hoeveel liter is jouw bak? Welk licht gebruik je"Welke filters ( capaciteit) en welke media? Zijn heel wat vragen welke beantwoord moeten worden, wil je iets zinnings kunnen zeggen over hoe nu verder....!
 
oké, ik zal van wal steken:


Verlichting

2x jbl led solar nature 59 watt
2x jbl led solar effect 19 watt

lichten gaan langzaam aan omstreeks 14u30 tot middernacht waarna ze langzaam beginnen dimmen.

Filters:

Oase bio thermo 600
Oase bio Thermo 850

Filtermedium:
volledig gevuld met Seachem filter matrix
voorfilter de gewone mee geleverde sponsjes

Temperatuur:
22°C ingesteld op de heaters.

Grootte aquarium:

rio300, dus 121cm - 50cm - 60cm.

Verversingen ongeveer elke 10-tal dagen met 70 liter osmosewater.

Visbezetting:

Platty's, corydoras (kleine soort, geen bodembewonertjes), 8 - 10 chinese danio's en dan wat overblijvers: 2 kardinaaltetra's, 4 vuurneons, 3 luipaardanio's, japonica garnalen, 1 apistogramma vijeta man en vrouw.
 
je kan het zand eerst appart afzuigen en alleen dat weggooien
de bodem kan je dan enigszins uitwassen en alleen aanvullen als je te kort komt.

voor de planten maakt het overigens nauwelijks verschil als er zand door de bodem zit
 
Er zit geen zand in de bodem, enkel soil en voedingsbodem.
 
ik ging er vanuit dat het powersand (geen zand?) bovenop de soil lag
maar mogelijk is het anders om

maar waar het om gaat is dat je de bovenlaag zou kunnen afzuigen zodat je de lagen min of meer gescheiden houd
als je soil bovenop leegt kan het nog steeds op die manier
 
Laatst bewerkt:
oké, te overwegen.
 
Nog één vraag....Waarom wissel je water met Osmose?? Gezien je visbestand vrij onzinnig. Tevens zit er in osmose water dus ook 0,00 voedingsstoffen voor je planten.
Raar om dat dan helemaal terug te gaan aanvullen met allerlei extra middeltjes....!
Ik doe het al meer dan 30 jaar zo:
40-50% waterwissel, 1 x per maand. Gewoon OF regenwater, gefilterd gedurende 2 dagen over kool, of kraanwater, afhankelijk van de op dat moment gehouden dieren en planten. Toevoeging: Altijd AQuatan waterbereider, en bij waterwissel ½ van voorgeschreven hoeveelheid Duplaplant basic. en verder elke dag ½ hoeveelheid Duplaplant 24.
Geen voedingsbodem. Wel bodemverwarming, bodem zit er alweer 7 jaar in en stinkt niet. 4 lampen erboven, 3 x LED 38 watt ( 1 x 8000 K en 2 x 4000K) en 1 T8 Arcadia Original Tropical Light ( 3500 K) gaan 1 voor 1 aan tussen 8:30 en 12:00 uur. Gaan 1 voor 1 uit tussen 18:00 en 22:30 uur. Co2 toevoeging , 60 druppels per minuut. 3 filters Eheim 2 x 2213 en 1 x 2227, standtijd 2 maanden, schoonmaak om en om. Dat gaat al die jaren goed, af en toe eens wat aparts, maar dat is dan snel verholpen.
Ik heb zo al heel erg veel vissoorten wel eens gehouden, behalve de Afrikaanse Chicliden en Killyfish. Vissen worden stokoud, heb hier Peckoltias van meer dan 20 jaar oud.
Planten elke maand een emmer over.....! Dus ik durf te stellen dat mijn methode redelijk tot goed voldoet. Zie ook mijn bakoverzicht ( link hier beneden)

Zo gezien ben ik van mening, dat je gewoon TEVEEL aan je bak doet! Zeker in het chemisch bereik.....!
 
oké, ik ga er eens naar kijken en over nadenken. Soms gooi ik er eens een emmer kraanwater in, maar dat is eerder uitzonderlijk. Waarom ik osmosewater gebruik om te verversen... Het water uit mijn kraan is zeker en vast wel oké, maar ik woon in België, en er zitten héél veel stofjes in het water die zouden kunnen bijdragen tot algengroei... maar ik ga eens kijken wat ik mss eenvoudiger zou kunnen doen.

Ik houd jullie op de hoogte.
 
Er zitten enorme hoeveelheden voedingsstoffen in Powersand en Amazonia; dus technisch gezien is het niet nodig in de eerste maanden om veel bij te doseren. Zelf zou ik dat echter wel doen, soil raakt anders gewoon te snel uitgewerkt.

Vwb oude soil meenemen of niet; ik zou het te duur vinden om het compleet te vervangen na een paar maanden - maar ik zou het ook te duur vinden om nul ferts te doseren wekelijks. Je kunt een kleiner zakje Powersand en 1 zak Amazonia meenemen om de bestaande soil/substraat aan te vullen, maar verder zou ik de oude spullen gewoon meenemen naar de nieuwe scape. En vanaf nu ook gewoon ferts toevoegen + wekelijkse waterwissel van 50%, al dan niet met kraanwater.
 
Hoe kan ik de oude soil en het powersand recupereren? Zou ik dit kunnen zeven en de dikkere stukjes eruit halen? of wat raden jullie me hiervoor aan?
 
Bovenste laag eraf scheppen en even afzeven, niet te enthousiast spoelen. in een eigen emmer doen. Daarna idem met de laag soil die je niet meer kunt scheiden van de powersand (tenzij je er nog een hobby naast zoekt) en ook even afzeven. Die laag als eerst in je nieuwe opzet plaatsen. Bietje nieuwe powersand erop. Dan zou ik denk ik eerst nieuwe soil plaatsen en daar de oude soil overheen leggen, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Dan stel je minder verse voedingsstoffen/ammonia bloot aan de waterkolom en de wortels van je planten gaan toch op zoek naar de meest voedselrijke delen, dus onderin. Als je later wat oudere soil alsnog wil vervangen, kun je gewoon een stuk van de bovenlaag weghalen en daar wel nieuwe soil plaatsen.
 
Hartelijk bedankt!

fijne namiddag en fijn weekend!
 
Van de week heb ik na een jaar een bak met soil opgedoekt. Ik heb geprobeerd het te spoelen maar de bodem zat werkelijk vol smurrie slakken en stink. Na 10 spoelingen kwam er nog steeds zoveel troep vanaf dat ik besloten heb mijn tuin ermee te bemesten. hehe. Maar als ik echt op de budgettoer had gezeten had ik het wel geprobeerd en doorgezet. Want er bleef voldoende over voor een tweede ronde.
 
Gewoon afgeronde kiezel gebruiken, thats all. GEEN voeding IN de bodem.
 

Terug
Bovenaan