Bodem bij discusvissen..


S

sander078vanz

Guest
Hallo, ik heb een aantal discusvissen en mijn bodembedekking is van blauw grind naar wit zand(50/50 ongeveer) maar lijkt erop dat dicusvissen meer poepen ? Want als ik met een hevelaar de bodem wat reinig zit het een dag later weer onder de rode slierten en is nogal een stoorend gezicht eigenlijk, ik zit te denken om het witte gedeelte te mixen met rood grind zodat het wat minder opvalt.. wat denken jullie? Heeft er iemand een andere tip? Graag!
 
Ik zou geen onnatuurlijke kleuren gaan gebruiken en ook opletten dat je met mengen dichtslibben van de bodem kan krijgen door verschillende formaten grind/zand.
 
De discus houdt ervan om de bodem af te grazen, dus ik zou kijken of je kan kiezen voor het natuurlijke zand, volledig en geen gebruik maken van grind.

Dat je veel ontlasting hebt, betekent dat de mineralisatie van de afvalstoffen niet lekker loopt. Door te kijken naar soort voer kan je hier nog invloed op uit oefenen. Als je hier op zoekt zijn hier ook wel wat artikelen op het forum over te vinden.

Wat is verder je bak afmetingen en inhoud en je verversbeleid? Hoe oud zijn de vissen en wat voer je en hoe vaak per dag? Wat is de watertemperatuur?
 
Hallo,

Is het ook mogelijk om op die manier alle grind uit de bak te zuigen met de slang
Hoe kan je dan het beste het zand in de bak terug krijgen?
Ook via de slang of op een handmatige manier. slang lijkt me wel lastig trouwens.

Zonder dat de discussen en andere vissen daar schade van ondervinden.

Marcel
 
Is het ook mogelijk om op die manier alle grind uit de bak te zuigen met de slang

Absoluut, geen enkel probleem zelfs en de "makkelijkste manier" om het eruit te krijgen

oe kan je dan het beste het zand in de bak terug krijgen?
Ook via de slang of op een handmatige manier. slang lijkt me wel lastig trouwens.

Met behulp van een maatbeker of een schaal waarmee je iedere keer een schep zand bij de bodem "om kiept" en om deze manier de nieuwe bodem in de bak brengt. De vissen zullen hier geen hele grote hinder van ondervinden, is mijn ervaring.
 
Een voedingsbodem geef enkel een puinhoop als je er een een plan uithaalt.

Zou zo nu en dan een klein bolletje bij de wortels doen en sowieso niet te veel planten in de bodem zetten dat is niet zo praktisch met discusvissen.

Zou eerder gaan voor Javavaren of Anubias vast gemaakt aan stenen of kienhout.

Bijna iedereen koopt discussen klein omdat dit financieel het fijnste is. Wil je zulke vissen op een mooi volwassen formaat krijgen moet je ze 6 - 8 keer voeren per dag. Iedereen snapt dat als je vissen zoveel voert ze ook heel veel schijten want natuurlijk weer de water kwaliteit slechter maakt (nitraat en fosfaat gaan oplopen) om dit te beperken moet je veel waterwissels doen. Zeker 2 x per week 50% en daarbij ook de bodem afzuigen. Dan is een bodem vol planten onhandig!
 
Hey,

Die kleibolletjes heb ik in huis en al regelmatig gebruikt met goed succes.

Javavaren en anubias heb ik volop in de bak.
Bijna de hele achterwand zit vol met javavaren, leuk spul.

Gaat het zand niet veworden tot 1 harde brei, ben daar eigenlijk een beetje bang voor, maar vind zand op de bodem wel mooi.

We hebben ook wat probemen met de keinere disussen hier, de grotere doen het beter.

Het schoonmaken van de bak gebeurt hier iedere week, met een flinke waterwissel.

Weer jij hoeveel CO2 ik kan bemesten zonder dat de discussen er last van hebben.

Marcel
 
Nee zand is ideaal voor discusvissen.

De poep zakt er namelijk niet in maar blijft er op liggen.

Ook wordt het geen harde brei!

Problemen met kleine discusvissen hebben vele mensen en dit is veelal te voorkomen door gewoon echt vaak te verversen en veel eten te geven.

Geen idee hoeveel vissen je hebt maar 1 keer per week is veelal te weinig.

Waterverversen kan je voor een groot deel makkelijk maken (zie vulslang op Discuszolder.nl)
 
Om mijn zand terug in de bak te doen gebruik ik een plastic fles waar ik de bodem uitgehaald heb.
Het zand via de bodem in de fles en dan kan je het zand via de kleine flesopening doseren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS

Terug
Bovenaan