bodem, de keuze is reuze....


anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Berichten
342
Locatie
Eindhoven
Ik ben een beginneling die op het punt staat zijn eerste bak in te richten. Ik ben al dagen aan het lezen op internet en het forum over verschillende bodems, en de keuze is reuze, een beetje te.....
Dan zijn er blijkbaar ook net zoveel verschillende meningen over de bodem opties als dat er zakken bodembedekking zijn , zand of grind, wel of geen voedingsbodem etc etc.

Mijn aquarium:
rio 125
daytime eco lampen (3 led strips)
co2 systeempje
externe filter

Ik wil graag een gezelschapsbak met nano visjes en ik wil een soort aquascape maken met heel veel planten en hout en stenen..
Zeg maar een combi van een aquascape en een gezelschapsbak. Geen steriel (landschap) aquascape maar juist een beetje wild, met wat hogere planten en met veel schuilplaatsen voor de vissen.
Ik wil wat garnalen houden, qua vissen vind ik de volgende soorten wel leuk,
Boraras soorten
Rasbora galaxy,
Pseudomogil gertrudae
Dario dario
Corydoras pygmaeus
Panda Modderkruiper

Ik ga natuurlijk niet al deze vissen in de bak gooien, maar ik wil een mooie combi maken van soorten die goed samen gaan qua waterwaarden en gedrag en natuurlijk de bodem.
En als ik de coydoras neem, dan maak ik in ieder geval een "zandstrandje" voor ze.

Ik twijfel heel erg over de bodem keuze, sommigen adviseren een aquasoil , anderen juist weer niet.
Ik neig een beetje naar de middenweg, dus een aquasoil die niet zo extreem is aan de voedingsstoffen oid. en ik wil graag een zwarte of hele donkere bodem.
Op het moment zit ik een beetje naar de volgende produkten te kijken;

-Dennerle scapers soil (lekker goedkoop bij hornbach)
-Ada aqua soil amazonia powder (lekker duur)
-JBL manado (kreeg ik eerst geadviseerd in aquariumzaak, maar ik lees die die eigenlijk te licht is.)

Kunnen jullie me misschien wat op weg helpen en adviseren over de verschillende bodems?
Heeft iemand misschien ervaringen met deze bodems?

 
Ik bedoel de Light versie van de Ada soil; "ADA Aqua Soil Amazonia Light powder"
 
Als je bodemvissen hebt (modderkruiper) moet je zeker zand nemen. De hornbach heeft heel mooi zwart zand en een mooie prijs. Zelf heb ik het er ook in zitten.
 
Ik ben het met Shoto eens en dat zand bij de Hornbach is 0,4-0,8mm en prima al is het niet goedkoop. daarnaast kun je bodemvoeding gebruiken bij de planten die dat wensen.
 
Planten zijn eigenlijk wel min of meer primair. Ik wil een fris groene bak!
Ik wil geen zand wil in de hele bak, Ik dacht eventueel met stenen een afscheiding te maken tussen het zandstrandje (niet beplant) en de rest van het aquarium (wel helemaal beplant).
In dat geval zou ik het strandje lager maken dan de rest van de bodem zodat het zand niet overal beland.
Maar misschien laat ik de corydoras en het strandje wel gewoon achterwege,,,,

Ik wilde graag een soil die niet al te hevig is aan de voedingsstoffen, omdat ik las dat beginnelingen vaak moeilijkheden hebben met algen en de waterwaardes.

Ik heb ook vooral gekeken naar PH verlagende bodems ten eerste omdat ik lees dat een lagere PH de planten ten goede komt, maar ook omdat het kraanwater hier een PH van 7.8 heeft, maar ik heb dan weer geen idee in welke mate een ph verlagende soil de PH daadwerkelijk verlaagd.
 
k wilde graag een soil die niet al te hevig is aan de voedingsstoffen
In een rio125 moet je niet volstorten met powder. Powder gebruik je als toplaag om kleine delicate plantjes beter houvast te geven.
Een aquasoil die niet zo extreem is aan de voedingsstoffen is Tropica soil,. Daar ben ik persoonlijk erg tevreden over.

k wilde graag een soil die niet al te hevig is aan de voedingsstoffen, omdat ik las dat beginnelingen vaak moeilijkheden hebben met algen en de waterwaardes
Moeilijkheden hebben met algen en de waterwaardes is relatief. Je hebt in een bak met pH verlagende bodem zowieso minder kans op alg omdat
algen beter gedijen bij een hogere pH. Maar dat wil niet zeggen dat je bij een opstart algenvrij blijft. Daarvoor spelen teveel factoren mee zoals teveel licht en slecht onderhoud.
Ik heb ook vooral gekeken naar PH verlagende bodems ten eerste omdat ik lees dat een lagere PH de planten ten goede komt, maar ook omdat het kraanwater hier een PH van 7.8 heeft, maar ik heb dan weer geen idee in welke mate een ph verlagende soil de PH daadwerkelijk verlaagd.
Een aquasoil is altijd Ph en KH verlagend. Hoeveel dat is en blijft is afhankelijk van het water waarmee je ververst. Maar het zal minimaal een paar punten zakken
 
Heb ervaring met colombo en dennerle soils. Werken beiden uitstekend voor planten. Denk niet dat er enorm veel verschil zit tussen de soils onderling maar het is wel compleet andere koek als zand of grind.
 
mijn bodemdieren kunnen ongestoord door de soil wroeten, dat is geen belemmering zoals bv grind, probleem is meer dat de planten overal willen groeien en tenzij je bewust snoeit er al snel geen vrije bodem overblijftšŸ˜„
 
Je kan ook nog kiezen voor zwart grind en dan gebruik maken van voedingscapsules.
Ik heb zelf ook een bak vol staat met planten en die doen het (voor mij) prima.
In mijn fotoalbum het resultaat.

Het grind wat ik gebruikt heb:
D5295723-0911-4A1F-BC4B-7C962114F288.jpeg
 
een dun laagje zand voorin en verder soil. zolang je de grens tussen beide bedekt met stenen, grind oid. valt mengen wel mee. en de soilkorreltjes die op je zandstrandje terechtkomen door garnalen of vissen haal je gemakkelijk weg met een magneetje,

soil is bijna elk opzicht superieur aan zand. het is niet noodzakelijk maar maakt het imo wel een stuk gemakkelijker om een mooi planten aquarium te hebben.
 
Moeilijkheden hebben met algen en de waterwaardes is relatief. Je hebt in een bak met pH verlagende bodem zowieso minder kans op alg omdat
algen beter gedijen bij een hogere pH. Maar dat wil niet zeggen dat je bij een opstart algenvrij blijft. Daarvoor spelen teveel factoren mee zoals teveel licht en slecht onderhoud.
ik had al begrepen dat ik bij het opstarten maar 4 tot 6 uur licht per dag moet geven, en dat ik in het begin regelmatiger waterwissels moet doen.

Die tropica soil is inderdaad ook een goede kandidaat,

Heb ervaring met colombo en dennerle soils. Werken beiden uitstekend voor planten. Denk niet dat er enorm veel verschil zit tussen de soils onderling maar het is wel compleet andere koek als zand of grind.
Het word een soil, zand of grind is van de baan. (behalve dan misschien voor een strandje.

De tropica, dennerle en colombo lijken me allemaal wel ok, voor zover ik begrijp is het ook een beetje vergelijkbaar spul.
Ik las dat veel beginnelingen problemen hebben met bijvoorbeeld een ADA Aqua Soil Amazonia, omdat er zoveel voedingsstoffen in zitten dat ze de waterwaarden niet stabiel krijgen.
Er werd aanbevolen om een soil te nemen met minder voedindsstoffen voor beginnelingen.

Dit staat er op de site:
Zoals welbekend in geschiedenis van de aquaristiek groeien aquariumplanten erg weelderig op Amazonia substraat. Echter leidt de opstartfase nog al eens voor problemen bij beginnende aquascapers. Met deze Light variant "lekken" er minder voedingsstoffen uit het soil en wordt de opstartfase gemakkelijker. Maak een keuze tussen Amazonia of Amazonia Light op basis van vaardigen om een aquarium te onderhouden en voorkeur voor kleur.

 
ADA, Neo en Tropica zijn het topsegment. Waarbij Amazonia-light en Tropica geen noemenswaardige verschillen hebben.
Glasgarten, Dennerle en HELP Advanced Soil zijn ook prima soil die rijk aan voedingsstoffen zijn, maar zijn wel eerder uitgewerkt dan de A-merken.
Soil van de merken Colombo, JBL en Fluval bevinden zich onderaan in het segment en zijn het minste geĆÆmpregneerd met voedingstoffen en worden
dus ook relatief snel leeg getrokken door de planten. Zeker als je en lean-dose bemesting gebruikt.
 
In mijn bak, inderdaad een druk bezette plantenbak, zit een bodem die oorspronkelijk als voedingsbodem betiteld kon worden. Maar doordat hij er al zo'n, ik denk, jaar of 8 in ligt zal er van die voeding niet veel over zijn. Vandaar dat ik kleibolletjes met lateriet gebruik bij de wortels. Overigens zou ik willen adviseren om, vĆ³Ć³r de aankoop, de planten op de online pagina's van diverse aanbieders te bekijken, vooral om te zien wat de vereisten voor deze planten zijn. Je kan en moet dan eigenlijk beoordelen of je qua hardware kan bieden wat deze vraag is. Vraagt een plant, bijvoorbeeld, een intensieve belichting maar kan je dat niet bieden dan heeft de aankoop weinig zin. Ook moet je je realiseren dat planten die een sterke belichting vereisen ook gaan vragen om CO2. Daarvoor zal zeer waarschijnlijk CO2 toevoeging nodig zijn. De vraag is dan, wil je dit? Zelf ga ik bij een eventuele aankoop van planten altijd uit van de lichtvraag. Daar wordt mijn belichting dan op aangepast. Ik heb dan alvast bij eventuele problemen een vast uitgangspunt waarvan ik weet dat het juist is. Een plant gaat met een passende belichtingssterkte en duur vragen om CO2 en bemesting. Wanneer je daar aan gaat voldoen zal je van algen weinig last hebben. Denk er bij die bemesting aan dat de meeste planten die wij in onze bakken hebben moerasplanten zijn. Deze zullen hun voeding voor een groot deel via de wortels opnemen. Bodemvoeding dus en voor een deel, afhankelijk van de soort, wordt er via de waterkolom opgenomen.
 
Hartelijk dank voor de uitleg Ben en Cornelius!
Betekent minder voedingsstoffen automatisch minder potentiele opstartproblemen, of is dat met een goede verlichting en co2 en het juiste onderhoud verder geen probleem.
Ik werd in eerste instantie vooral afgeschrikt door de aquasoils omdat ik las dat veel beginnelingen er nog al eens opstart problemen mee hebben.

De lampen geven max 4200 lumen licht samen op 125 liter dus dat is ongeveer 33 lumen per liter, dus ik denk dat ik prima aan een hoge lichtbehoefte kan voldoen. (kan het natuurlijk altijd dimmen)
Ik heb een co2 systeem gekocht bij aquaza dus ik neem aan dat dat ook gewoon werkt. (moet nog wel bezorgd worden)

Aan de hand van alle antwoorden neig ik een beetje naar de tropica of amazonia light. is er van de light versie alleen een poeder versie verkrijgbaar?
Als je de foto's vergelijkt van de planten op amazonia light en op de gewone amazonia, dan vind ik de planten op de light soil veel mooier groeien! (op de site staan vergelijkings foto's)
De planten groeien veel compacter op de light soil, en het rood in de planten is ook veel mooier.

De Dennerle vind ik ook nog steeds een goede kandidaat, is misschien iets sneller uitgewerkt, maar ik wil mijn bak waarschijlijk na een paar jaar toch weer eens veranderen denk ik.
ik kan na een paar jaar altijd nog wat van die kleibolletjes in de grond steken als de bodem wat is uitgewerkt.

misschien moet ik gewoon een muntje opgooien....:p
 
is er van de light versie alleen een poeder versie verkrijgbaar?
Nee hoor, ook een normale versie in zakken van 9 liter.
Als je de foto's vergelijkt van de planten op amazonia light en op de gewone amazonia, dan vind ik de planten op de light soil veel mooier groeien! (op de site staan vergelijkings foto's)
De planten groeien veel compacter op de light soil, en het rood in de planten is ook veel mooier.
Laat je niet teveel misleiden met afbeeldingen op een commerciele website. Die planten zijn opgekweekt met een Aquasky 361 (gƩƩn Aquasky G 361)
Dit is op een 20 literbakje en kom je uit op 45 lumen per liter. Daarbij is ook de bemestingslijn van ADA gebruikt en het CO2 regime toegepast.
Ik heb een co2 systeem gekocht bij aquaza dus ik neem aan dat dat ook gewoon werkt. (moet nog wel bezorgd worden)
Dat zal best wel werken, maar weet jij hoe je daarmee moet werken? M.a.w. weet je hoe je CO2 moet afstellen en vooral stabiel moet houden?
 
anomalie zei:
is er van de light versie alleen een poeder versie verkrijgbaar?
Nee hoor, ook een normale versie in zakken van 9 liter.

Oh ik ben alleen nog de poederversie tegen gekomen, ik zal nog eens verder zoeken op internet!

anomalie zei:
Ik heb een co2 systeem gekocht bij aquaza dus ik neem aan dat dat ook gewoon werkt. (moet nog wel bezorgd worden)
Dat zal best wel werken, maar weet jij hoe je daarmee moet werken? M.a.w. weet je hoe je CO2 moet afstellen en vooral stabiel moet houden?

Ik ben al twee weken aan het lezen over filters, lampen, co2, bodemmateriaal etc etc.
Ik weet inderdaad nog niet in detail hoe ik met een co2 systeem moet werken, en heb er gewoon nog geen ervaring mee. Maar ik weet dat er een bubbel per minuut per 50 liter worden geadviseerd, en ik denk dat ik er met wat uitleg filmpjes en wat hulp van mensen op het forum wel uit kom. Tot nu toe is iedereen op het forum meer dan bereid om het een en ander uit te leggen!
Van een website: "Een redelijk uitgangspunt is 1 bel per seconde per 50 Liter watervolume, maar zal zoals gezegd sterk afhankelijk zijn van de situatie"
Ik heb ook een co2 checker besteld om zeker te weten dat ik niet teveel toedien. Dan zie ik toch meteen aan die checker als er teveel co2 het aquarium ingaat, of begrijp ik dat verkeerd?
Ik heb ook nog zo'n testkoffer liggen van een aquaponics project wat ik een jaar geleden heb gedaan, zodat ik regelmatig de waterwaardes kan testen. (test kit blijft toch wel een paar jaar goed of niet?)
 
Zo te lezen heb je jezelf al goed voorbereid. Zal wel goed komen.
En zo niet ; dan heb je altijd het forum nog :thumbs:
 
Als je testsetjes geopend zijn geweest zijn ze niet meer goed nee, dat chemische goedje in die flesjes gaan namelijk een reactie aan met zuurstof en daardoor "bederven" ze
 
Hartelijk dank voor de uitleg Ben en Cornelius!
Betekent minder voedingsstoffen automatisch minder potentiele opstartproblemen, of is dat met een goede verlichting en co2 en het juiste onderhoud verder geen probleem.
Ik werd in eerste instantie vooral afgeschrikt door de aquasoils omdat ik las dat veel beginnelingen er nog al eens opstart problemen mee hebben.

De lampen geven max 4200 lumen licht samen op 125 liter dus dat is ongeveer 33 lumen per liter, dus ik denk dat ik prima aan een hoge lichtbehoefte kan voldoen. (kan het natuurlijk altijd dimmen)
Ik heb een co2 systeem gekocht bij aquaza dus ik neem aan dat dat ook gewoon werkt. (moet nog wel bezorgd worden)

Aan de hand van alle antwoorden neig ik een beetje naar de tropica of amazonia light. is er van de light versie alleen een poeder versie verkrijgbaar?
Als je de foto's vergelijkt van de planten op amazonia light en op de gewone amazonia, dan vind ik de planten op de light soil veel mooier groeien! (op de site staan vergelijkings foto's)
De planten groeien veel compacter op de light soil, en het rood in de planten is ook veel mooier.

De Dennerle vind ik ook nog steeds een goede kandidaat, is misschien iets sneller uitgewerkt, maar ik wil mijn bak waarschijlijk na een paar jaar toch weer eens veranderen denk ik.
ik kan na een paar jaar altijd nog wat van die kleibolletjes in de grond steken als de bodem wat is uitgewerkt.

misschien moet ik gewoon een muntje opgooien....:p
33 lumen per liter is nog niet echt intensief te noemen. Hoewel je bak niet erg hoog is. Dus misschien kom je er ver mee. Zelf zit ik met mijn Rio 180 op zo'n 50 lumen per liter. Maar mijn bak is dan ook iets hoger dan de jouwe. Wil je bijvoorbeeld rode planten of lage voorgrond beplanting dat is in een aantal gevallen wel een wat sterkere verlichting nodig.
 
En zolang je nog aan het leren en "spelen" bent met je Co2 beter nog geen dieren in het aquarium plaatsen. Mocht het mis gaan met de Co2 is het zonder bewoners geen (groot) probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
En zolang je nog aan het leren en "spelen" bent met je Co2 beter nog geen dieren in het aquarium plaatsen. Mocht het mis gaan met de Co2 is het zonder bewoners geen (groot) probleem.

Zo doe ik het ook bij een nieuwe bak, dan kan je hoog beginnen en de co2 afregelen naar beneden in plaats van omgekeerd (dit moet veel trager, geleidelijker gebeuren, uit voorzichtigheid voor de dieren).
Niet alleen veiliger en sneller maar ook 'beter' voor de planten aangezien die liever teveel dan te weinig co2 hebben.
En ik vind het ook makkelijker werken omdat je dan sneller het kleurverschil (en de snelheid!) van je dropchecker leert interpreteren Ć©n omdat je dan ineens ook een idee hebt van de bovengrens!
Toptip met andere woorden! :thumbs:
 
33 lumen per liter is nog niet echt intensief te noemen. Hoewel je bak niet erg hoog is. Dus misschien kom je er ver mee. Zelf zit ik met mijn Rio 180 op zo'n 50 lumen per liter. Maar mijn bak is dan ook iets hoger dan de jouwe. Wil je bijvoorbeeld rode planten of lage voorgrond beplanting dat is in een aantal gevallen wel een wat sterkere verlichting nodig.
Tja lumen zegt sowieso niet veel over plantengroei. 33 lumen per liter met het juiste spectrum is veel beter voor groei dan 50 lumen per liter wit licht. Er zijn genoeg lampen op de markt die met 33 lumen per liter optimale PAR waardes hebben.
 
Ik heb me inderdaad al zo goed mogelijk ingelezen, het is inmiddels een soort studie/stoomcursus aan het worden.
Dan gaat de test kit de vuilnisbak in....helaas.... ik koop wel een nieuwe.

33 lumen per liter is nog niet echt intensief te noemen. Hoewel je bak niet erg hoog is. Dus misschien kom je er ver mee. Zelf zit ik met mijn Rio 180 op zo'n 50 lumen per liter. Maar mijn bak is dan ook iets hoger dan de jouwe. Wil je bijvoorbeeld rode planten of lage voorgrond beplanting dat is in een aantal gevallen wel een wat sterkere verlichting nodig.

Ik las ergens dat meer als 30 lumen per liter als intensief word beschouwd, maar dat kan dus prima hoger.
Ik heb de daytime eco besteld, dat geeft blijkbaar 4320 lumen met 3 rijen leds. Ik vond het een mooi produkt, en ik vond het ook een pluspunt dat de lampen dan niet direct onder de klep zitten maar in het midden van de bak, gewoon zodat ik er nog goed bij kan.
De daytime matrix vond ik wat te gortig worden qua prijs.

En zolang je nog aan het leren en "spelen" bent met je Co2 beter nog geen dieren in het aquarium plaatsen. Mocht het mis gaan met de Co2 is het zonder bewoners geen (groot) probleem.

Uiteraard! Ik doe er pas dieren in als de boel stabiel is en de waterwaarden goed zijn.

Het zal in het begin toch "spelen" en leren zijn voor me, zowel wat betreft de co2 als de lampen de planten etc etc. (ik ben al een week aan het prutsen geweest met de externe filter.)
Maar dat vind ik juist wel leuk.
Ik wilde juist beginnen met zowel planten als vissen die wat minder veeleisend zijn, ik ben ervan overtuigd dat ik op die manier ook prima een mooi aquarium kan maken.
 
Zo doe ik het ook bij een nieuwe bak, dan kan je hoog beginnen en de co2 afregelen naar beneden in plaats van omgekeerd (dit moet veel trager, geleidelijker gebeuren, uit voorzichtigheid voor de dieren).
Niet alleen veiliger en sneller maar ook 'beter' voor de planten aangezien die liever teveel dan te weinig co2 hebben.
En ik vind het ook makkelijker werken omdat je dan sneller het kleurverschil (en de snelheid!) van je dropchecker leert interpreteren Ć©n omdat je dan ineens ook een idee hebt van de bovengrens!
Toptip met andere woorden! :thumbs:

Dat ga ik zeker onthouden!
Voor ik uberhaubt de bak ga inrichten wil ik dat alles goed werkt en dat ik een beetje bekent ben geworden met alle techniek!
Dan bedoel ik vooral de externe filter, verwarming en de co2. (lampen komen pas over een paar weken.

Er is me ook geadviseerd om de eerste week maar 4 tot 6 uur licht per dag te geven.

benvo zei:
33 lumen per liter is nog niet echt intensief te noemen. Hoewel je bak niet erg hoog is. Dus misschien kom je er ver mee. Zelf zit ik met mijn Rio 180 op zo'n 50 lumen per liter. Maar mijn bak is dan ook iets hoger dan de jouwe. Wil je bijvoorbeeld rode planten of lage voorgrond beplanting dat is in een aantal gevallen wel een wat sterkere verlichting nodig.
Tja lumen zegt sowieso niet veel over plantengroei. 33 lumen per liter met het juiste spectrum is veel beter voor groei dan 50 lumen per liter wit licht. Er zijn genoeg lampen op de markt die met 33 lumen per liter optimale PAR waardes hebben.

Ik heb 2 keer neutral white en een keer warm white besteld. (3 led strips) Ik vond het ultra white te koud en te kil qua sfeer.

Mij zegt dat natuurlijk nog niks over de PAR waardes, maar jou misschien wel.....
 
Tja lumen zegt sowieso niet veel over plantengroei. 33 lumen per liter met het juiste spectrum is veel beter voor groei dan 50 lumen per liter wit licht. Er zijn genoeg lampen op de markt die met 33 lumen per liter optimale PAR waardes hebben.
Dat klopt maar helaas zijn er maar weinig producenten die je PAR waardes als vergelijking mogelijkheid geven. We moeten het daarom wel met lumen doen. Planten hebben natuurlijk een andere perceptie van licht wat met name duidelijk wordt bij RGB verlichting. Waar het menselijk oog blauw en rood als minder sterk ervaart t.o.v. groen is dit voor plant anders. Voor planten is juist blauw en rood belangrijker.
 
20201006_165114.jpg

Kopen 5,5k dan kan ik weer een nieuwe gaan bouwen šŸ˜ heb alles op je wenslijst.
 
Dat ga ik zeker onthouden!
Voor ik uberhaubt de bak ga inrichten wil ik dat alles goed werkt en dat ik een beetje bekent ben geworden met alle techniek!
Dan bedoel ik vooral de externe filter, verwarming en de co2. (lampen komen pas over een paar weken.

Er is me ook geadviseerd om de eerste week maar 4 tot 6 uur licht per dag te geven.



Ik heb 2 keer neutral white en een keer warm white besteld. (3 led strips) Ik vond het ultra white te koud en te kil qua sfeer.

Mij zegt dat natuurlijk nog niks over de PAR waardes, maar jou misschien wel.....
Warmwit bevat wat meer rood in het kleurenspectrum wat voor planten belangrijk is. Het verstrooid, door een langere golflengte, in het water ook wat meer waardoor het minder ver doordringt in het water dan blauw. Hetgeen dan weer wat meer in het koelwit vertegenwoordigt is. Je keuze van een warmwit en neutraal wit is m.i. dan ook prima.
 
Ok de amazonia light valt af want ik vind een donkere bodem veel mooier.
Dus Dennerle of Tropica, Dennerle kan ik hier om de hoek halen en is wat goedkoepr de Tropica moet ik bestellen. Denk dat ik voor de Dennerle ga.....
 
Das een prachtbak Benvo!!!
Maar kopen nee..... ik vind zelf bouwen ook veel leuker!
 
hoog beginnen en de co2 afregelen naar beneden in plaats van omgekeerd
Deze manier van overdoseren heb ik met succes toegepast op mijn laatste bak. In combinatie met een overdosering plantenvoeding. Echt een tip als je eerst alleen met planten werkt.
 
Das een prachtbak Benvo!!!
Maar kopen nee..... ik vind zelf bouwen ook veel leuker!
Ben kan het veel beter šŸ˜…šŸ˜¬Meeste is vastgelegd in mijn fotoalbum. Behalve wat ik nu van mijn keuzes vindt.
 
anomalie zei:
Das een prachtbak Benvo!!!
Maar kopen nee..... ik vind zelf bouwen ook veel leuker!
Volgens mij verwijs je niet naar mijn bak maar naar die van @AQUAR3LL3 ...

Ja inderdaad....foutje...

Wat een prachtige bak AQUAR3LL3, ik hoop dat ik ook zoiets moois kan maken, maar dat zal wel even wat oefening vragen denk ik.

Super dat ik meteen al zoveel tips krijg hier! Ik zal deze week een nieuw topic maken van mijn uit de hand gelopen aquarium project!
Dan zal ik wat foto's plaatsen van mijn bak en onderkast dan kunnen jullie de ontwikkelingen volgen en dan kan ik mooi af en toe wat vragen stellen!


 
Ik ben al de hele week met stenen en hout in de weer om een mooie basis te maken.
Het ging een beetje met horten en stoten maar het is bijna klaar.
lijm.jpg
dit was niet de enige keer dat dit gebeurt is...

Ik ga toch de Tropica aquasoil kopen voor de plantenbedden in combi met filterzand voor het strandje.
Zouden jullie adviseren om die aquasoil nog af te dekken met aquasoil powder? of is dat verder niet per se nodig?
 

Terug
Bovenaan