Bodem deels verversen/vernieuwen


Steph87

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2019
Berichten
180
Leeftijd
36
Ik heb een zwarte zandbodem van Hornbach in mijn Rio 240, in het begin zoog ik erg veel zand mee tijdens het verversen.. Eigenlijk moet er dus wel een extra zak zand bij. Ik heb laatst van die kleibolletjes in het zand gestopt voor de planten maar mijn pandas wroeten zo in het zand dat mijn water elke keer vreselijk verkleurt. Ik wil eigenlijk ook wat nieuwe planten en het hele geheel vervolgens even opnieuw inrichten.

Maar.. Ik kan natuurlijk (neem ik aan) niet zomaar even mijn vissen vangen en in een aparte bak zetten voor een uurtje of 2/3? Heeft iemand ervaring en of tips?

Ik zou dus niets veranderen aan de bodem behalve proberen al die kleibolletjes eruit te halen (dus een beetje wroeten door de bodem), een extra zak zand erin en wat nieuwe planten toevoegen.

Iemand tips voor zo een enorme klus? :) (Aquarium staat nu 9 maanden en op stevige opstartproblemen na draait ie nu heel goed)
 
Hoe lang zitten die bolletjes er al in?
dat verkleuren zou toch na een tijdje over moeten zijn.
 
Gewoon doen. geef de vissen een bruissteen en een verwarmer (als het veel kouder is in de kamer)
Best wel zo veel mogelijk water verversen na je in de bodem zitten wroeten hebt, er kan nogal wat vuil en giftige stoffen vrij komen die je vissen niet zo leuk vinden.
 
Die bolletjes zitten er nu een week of vier in denk ik, maar soms stuiten ze op zo een bolletje en dan valt ie volledig uit elkaar en zit alles onder. Ik ga dat in de toekomst niet meer gebruiken..

Ik ga op zoek naar een tijdelijke bak voor de vissen en een bruissteentje! (Dit weekend wordt het 26 graden dus dat komt wel goed)
 
Als ik mijn filter een uurtje of drie uit heb staan doe ik de filter inhoud dan het best even bij de vissen in de tijdelijke bak? Ik heb nog nooit zo lang het filter uit gehad.
 
Helpt het ook niet als je de bolletjes wat dieper steekt?
 
Als ik mijn filter een uurtje of drie uit heb staan doe ik de filter inhoud dan het best even bij de vissen in de tijdelijke bak? Ik heb nog nooit zo lang het filter uit gehad.
Nee. Dat steek je best gewoon in een zak met goed veel lucht en een weinig water, het moet enkel maar vochtig blijven.
Bacteriën hebben meer nood aan zuurstof dan aan water (idem voor vissen, daarom zit er altijd meer zuurstof dan water in een zak van de winkel)
 
kan je het filter niet even op de tijdelijke bak aansluiten blijft dat water ook in beweging

vul de tijdelijke bak met water uit je aquarium
dit kan je er later ook weer in terug doen
 
Helpt het ook niet als je de bolletjes wat dieper steekt?

Dat denk ik wel, maar omdat ik in het begin dus redelijk veel zand heb meegezogen is het zand voorin niet zo heel diep meer.. Dat is mijn voornaamste reden om wat zand toe te voegen eigenlijk..
 
Ik zou er zelf voor zorgen dat je een goede dikte qua bodem hebt zodat je de kleibollen dieper kunt steken. Ik heb nooit de ervaring gehad dat Cory's vervolgens de kleibollen (kunnen) opwroeten.
Als er verder geen reden is om je bodem te vervangen, zal ik dat niet zomaar doen...
 
Ik zou er zelf voor zorgen dat je een goede dikte qua bodem hebt zodat je de kleibollen dieper kunt steken. Ik heb nooit de ervaring gehad dat Cory's vervolgens de kleibollen (kunnen) opwroeten.
Als er verder geen reden is om je bodem te vervangen, zal ik dat niet zomaar doen...

Ik denk ook dat het nu te ondiep is. Ik wil dan ook niet echt mijn bodem vervangen maar aanvullen, 5 of 10 kilo erbij (1 of 2 zakken).
 
Ik denk ook dat het nu te ondiep is. Ik wil dan ook niet echt mijn bodem vervangen maar aanvullen, 5 of 10 kilo erbij (1 of 2 zakken).
Lijkt me een veel beter plan :thumbs:
 

Terug
Bovenaan