Bodem hergebruiken?


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Week geleden mijn bak weer gevuld, kan hij nu net zo hard weer leeg... Na de lekkage ellende kwamen we er tijdens het vervangen van de parketvloer achter dat er balken in de ondervloer aan het rotten zijn, dus nu kan alles er uit en een betonvloer met vloerverwarming er weer in. Kon wel janken toen ik het zag, maar ja...

Nu heb ik er vorige week een nieuwe Tropica voedingsbodem in gelegd en ook nieuw filterzand. Zou dit nog opnieuw te gebruiken zijn, of kan deze bodem na twee week (bak moet volgend weekend leeg) de kliko in?
 
Je kan de bodem gewoon opnieuw gebruiken, alleen wel bewaren ONDER water. Geen enkel probleem, zet op de emmer of bak een pomp en klaar ben je!
 
En krijg ik dan ook geen problemen als de voedingsbodem en het filterzand gaan mengen? In een emmer gaat het niet echt passen, bakje is 150x45 cm...
 
opzich kun je het prima hergebruiken, ik zie ook het probleem van drogen niet in. er zijn mensen die voedingsbodems in de oven drogen voor ze ze hergebruiken.... dus zonder of met water maakt niet zoveel uit imo.

opzich is het niet heel erg als er een beetje zand door je voedingsbodem is gemengd, je toplaag is idealiter wel voedingsbodemvrij.
 
Hier in de omgeving is de kliko voor GFT-afval. Daar mag beslist geen glaswerk in gedeponeerd worden. :juggle: :DD

De bodem, wise-ass. :pp

Zand ophevelen is een hele lastige, want de slang gaat al snel verstopt zitten en hoe filter ik dan zand weer weer uit het water? Zal, vrees ik, toch een kwestie worden van scheppen en kijken wat ik over kan houden en dan er maar weer een paar tientjes tegenaan voor een nieuwe bodem. Is natuurlijk peanuts wanneer je het afzet tegen de kosten van een betonvloer...
 
Om eerlijk te zijn zou ik geen voedingsbodem nemen en werk dan liever met wat kleibolletjes of capsules bij de planten.
 
Ben het met John eens...Gebruik al meer dan 25 jaar geen voedingsbodem meer..Heeft mij veel problemen met alg en waterwaardes bespaard. Enige toevoeging in onderste laag substraat is 500 gram LATERIET ( ijzerhoudende aarde) per ½ m2. Is eeuwigdurende FE buffer en de planten en het water varen er wel bij!!
Voor de rest alleen bij de (van oorsprong) moerasplanten een of 2 bolletjes klei of leem bij de wortels en klaar en je. Plantenvoeding dient hoofdzakelijk door de bladeren en stengels te worden opgenomen vanuit het water, dus daar moet je dan weer wel plantenmest aan toevoegen.
 
Ik heb drie jaar geleden op aanraden van het toenmalig lid Backplay onder mijn filterzand Tropica Plant Growth Substrate toegepast en daar nooit spijt van gehad. Was de eerste keer dat ik ooit iets met een voedingsbodem heb gedaan en bij mij werkt het echt perfect. Echinodorus, Crypto's en HN groeien er geweldig op, dus vandaar dat ik het er nu weer onder heb gedaan. Capsules heb ik ook wel gebruikt, maar daar ben ik niet geschikt voor. Ik vergeet altijd wanneer ik die dingen er in heb gestopt, dus de planten krijgen nooit echt de optimale voeding. Deze bodem buffert, volgens Tropica, de voedingsstoffen uit het water en lijkt dat ook inderdaad te doen, aangezien mijn planten prima groeiden met enkel toevoeging van Profito en soms wat nitraat of fosfaat als daar aanleiding toe is.
 
Ben het met John eens...Gebruik al meer dan 25 jaar geen voedingsbodem meer..Heeft mij veel problemen met alg en waterwaardes bespaard. Enige toevoeging in onderste laag substraat is 500 gram LATERIET ( ijzerhoudende aarde) per ½ m2. Is eeuwigdurende FE buffer en de planten en het water varen er wel bij!!
Voor de rest alleen bij de (van oorsprong) moerasplanten een of 2 bolletjes klei of leem bij de wortels en klaar en je. Plantenvoeding dient hoofdzakelijk door de bladeren en stengels te worden opgenomen vanuit het water, dus daar moet je dan weer wel plantenmest aan toevoegen.
Interessant verhaal met name het stuk over de Lateriet, te koop bij Aquarium bemesting en wordt samen met Leem beschreven als een erg goede basis voor een voedingsbodem voor een aquarium.
 
Inmiddels kwam mijn vrouw met een tamelijk briljant idee: Bak leegtrekken naar de Koi bowl (hebben de vissen net 8 week in gezeten, dus bekend terrein voor ze) en dan de bak naar de tuinkamer en op de tafel daar (dubbele deur door en we zijn er, hemelsbreed 3 meter). Vervolgens onderkast ook naar de tuinkamer, bak er weer op, vullen en dan weer in de omgekeerde volgorde als de betonvloer en het parket er in liggen. Zou dan ook de hele bodem er uit moeten? Of is zoveel mogelijk in emmers/bakken genoeg om breuk van de bodem te voorkomen?
 
Ik haalde zelf altijd zo veel mogelijk water en hardscape materiaal uit de bak maar liet het bodemmateriaal er altijd gewoon in zitten. Nu moet ik wel zeggen dat ik dit met bakken tot 100x40x50 cm. gedaan heb, nog niet met grotere bakken. Als je echt geen risico wilt nemen zou ik je adviseren om de bak helemaal leeg te halen.
 

Terug
Bovenaan