Bodem in tijdelijke bak


Gdeleeuw

Well-known member
Lid geworden
13 april 2019
Berichten
199
Leeftijd
35
Goedemorgen, ik wil mijn bak opnieuw inrichten met nieuwe materialen. De garnalen gaan een week of 10 (inrichten + indraaien) in een andere bak. Er gaan wat stenen mee naar de tijdelijke bak en uiteraard het filter. Is het perce nodig om mijn oude bodem over te zetten in de tijdelijke bak? Dit i.v.m het dan opnieuw moeten uitvangen van alle kleintjes.

Dank alvast
 
Ik zou ze uitvangen of in elk geval dan de bodem vervangen en ze weer terug doen als je een goed ingedraaid filter hebt. Ik vervang ook af en toe de bodem en doe dat ook zo en voer dan de eerste tijd erg zuinig. Ik zou niet de oude bodem in een andere bak doen met de garnalen want er komen veel schadelijke stoffen vrij uit die oude bodem.
Vergeet niet om een hele grote waterwissel te doen als je de nieuwe bodem hebt aangebracht. Zelf ververs ik dan vaak 90%.
Met een goed ingedraaid filter wordt de grootste klap wel opgevangen en in de regel werkt dit wel goed. Ik gebruik een ph verlagende bodem en moet elke 2-3 jaar de bodem dus vervangen. Uitvangen van de garnalen is wel een klusje overigens.
 
Dank voor je reactie. Het gaat om neocaradina trouwens. De oude bak is grind, de nieuwe wordt zand. Dus als ik het goed begrijp, de garnalen kunnen wel even in een tijdelijke bak zonder bodem? Mits het filter en de stenen meegaan natuurlijk. Dan kan ik de oude bodem weggooien. De nieuwe bak laat ik dan gewoon 6 weken indraaien.


Het uitvangen is inderdaad een rotklus. Daarom wil ik in de tijdelijke bak geen bodem, dan kan ik ze makkelijker eruit scheppen wanneer de nieuwe bak ingedraaid is.
 
Laatst bewerkt:
Nou in een tijdelijke bak kan wel voor even want ik neem aan dat je na enkele uren wel klaar bent. Niet met de oude bodem want daar zitten veel verkeerde stoffen in.
Ik zou dus de garnalen uitvangen, dan de bodem eruit en de nieuwe erin en veel verversen en dan de garnalen terug als je een goed ingedraaid filter in de bak hebt.
 
De nieuwe bak wordt een project wat wel een maand kan duren. Dus de opvangbak is voor langere tijd.
 
Mijn vissen in de buitenbak overwinterden in de woonkamer in een kaal bakje.
Ging altijd goed.
 
Pfff, dat wist ik niet maar goed ik zou niets van de oude bodem meenemen. Ik zou dan de oude filter meenemen naar de tijdelijke bak.
Ik zou even afwachten of andere leden ook nog ideeen hebben want ik dacht dat het kortstondig zou zijn.
Je kan ook in de tijdelijke bak dagelijks flink verversen maar ja een filter erbij is beter .
 
hier zelf veel suc6 met een in gedraaide filter voor een nieuwe bak. bodem is niet persee nodig doen dan gewoon elke paar dag een water wissel zitten wel goed denk
 
Nou in een tijdelijke bak kan wel voor even want ik neem aan dat je na enkele uren wel klaar bent. Niet met de oude bodem want daar zitten veel verkeerde stoffen in.
Ik zou dus de garnalen uitvangen, dan de bodem eruit en de nieuwe erin en veel verversen en dan de garnalen terug als je een goed ingedraaid filter in de bak hebt

Het oude filter gaat sowieso op de tijdelijke bak. Ik heb een tweede filter om de nieuwe bak in te draaien. Zodra de nieuwe bak ingedraaid is zet ik het oude filter er terug op, tegelijk met het overzetten van de garnalen
 
Als je de nieuwe 4 wk laat indraaien dan hoeft de oude na het overzetten niet eens mee denk ik want na 4 wk is in de regel een bak wel ingedraaid. Zelf verkruimel ik 1 of 2x per weer een heel klein beetje vlokvoer om alles beter/sneller op te starten.
 

Terug
Bovenaan