Bodem met Bodemverwarming.


A

Andy Slingerland

Guest
Hallo,
Ik heb een vraagje over een bodem met bodemverwarming.

Ik heb op internet gekeken voor een bodem en verwarming voor mijn 100cm Aquarium.

Mijn gezochte combinatie zag er wel (goed) uit,
Verwarming: JBL protemp B20.
Onderste laag bodem: JBL aquabasis plus.
Bovenste laag bodem: JBL sansibar river.

In het aquarium komen een aantal planten in en er zitten vissen(13 normale,2 bodem en 4 raam schoonmaak vissen in), garnalen(5) en één mossel in het aquarium.

Heb iemand ervaring met deze producten of combinatie er van?
Volgends de merken zelf is alles goed, maar ervaring is beter als tekst. Ik zelf heb met deze producten of combinatie geen ervaring. Vandaar deze vraag.

Alvast Bedankt.
 
ikzelf zou nooit voor bodem verwarming gaan.
Planten maken wortels, wanneer de wortels zicht krullen om de verwarming en je trekt zo'n plant eruit zou je verwarming mee kunnen komen.
Daarnaast zijn er vissen die graag met de bodem knuffelen en dat lijkt me ook geen goed idee.
 
Met bepaalde stevig wortelende planten is dit wel een ding.
Bij mij is de draad met kit aan de bodem gemaakt en dat werkt best goed.
hoewel hij niet meer in gebruik is door een kapotte transformator en ook de vervanging ging snel daarna stuk.

Als je er een laag van 5 cm filterzand overlegd hebben de de boden bewoners er echt geen last van.
althans ik heb daar nooit iets van gemerkt Met de Corys.
 
Geophagus is een ander verhaal die happen de bodem.
 
ik heb een bodem van 5 cm dik en heb last van bodemrot. Daarom dacht ik vraag of de bodem en bodemvewarming goed zijn.

Of een stromings pompje naar de bodem richten. Maar ik heb er ook nog een Oxidator en een carbonator in het aquarium zitten, hij kan het misschien ook beter verspreiden.
 
puntslakjes misschien een optie?
 
Nee, ik heb een flink aantal slak etende slakken er in. Die graven zich ook in de bodem.

Eten geef ik ene dag 1x en de andre dag 2 keer. elke dag(op de moment dr bassleer voer)granulaat. En om de dag een mix van vlokken, algen poeder en stof voer(voor de garnalen en mossel).
voor de bodemrot maak ik de bodem wat dunner maar door het eten(mix voer) gaat het soms snel met de bodem.
 
Opzich is een bodemverwarming wel een oplossing voor flow door je bodem heen, wat ook voor planten weer een pluspunt is. Zo circuleert er ook voeding door je bodem en blijft alles 'luchtig'. Wat betreft wortelende planten zoals aangegeven wel een risico al kun je het verplaatsen van planten natuurlijk met die wetenschap met meer beleid doen. Voor bodem bewoners ook geen probleem, de bodem wordt niet gloeiend heet.. Ik ben in ieder geval geen tegenstander.

Wel rekening mee houden dat het geen volwaardige verwarming is en je nog altijd een extra (staaf) verwarming nodig hebt in een tropisch aquarium. JBL zegt dit er over: "De bodemverwarming zorgt voor een lichte verwarming van de bodemgrond, maar is voor de verzorging van warmwatervissen beslist geen vervanging voor een aquariumverwarming". Er zit ook geen thermostaat bij, dat ding staat gewoon altijd aan.
 
Altijd aan?
Dure grap.
 
Mwah het is maar 20W en alles wat die verwarmd hoeft je staafverwarming niet meer te doen. Netto dus neutraal voor je energieverbruik.

In de extra warme zomer maanden, waarbij de luchttemperatuur hoger is dan je in het aquarium zou willen wellicht wat overdreven, dan zou ik de stekker er uit gooien.
 
Dan ben je dus ook de genoemde bodem circulatie meteen kwijt.
Ik zie nog steeds alleen nadelen.
 
Ah niet overdrijven, dat is maximaal 2 a 3 weekjes per jaar (hoop ik, zucht warmte). Het voordeel is dat de temperatuur minder zal schommelen en die doorstroming in je bodem is toch wel lekker. Ik heb het zelf ook niet hoor maar bij een volgend aquarium, of redesign van een huidig aquarium ga ik er ook een in leggen. Enige nadeel die ik zie is het geklooi met echinodorus of cryptocorines bij herplaatsen. Heb er ooit een gehad maar die gaf na een paar jaar de geest.

Je hebt overigens ook van die matjes die je onder je aquarium kan leggen. Daar heb ik zelf geen ervaring mee maar wil ik ook nog wel eens uitproberen. Dan heb je geen wortel geneuzel in ieder geval! Zal wel alleen voor de kleinere bakjes kunnen ivm gewicht.
 
als ik de comentaren zo lees heb een bodem vewarming nog wel wat naardelen.
-planten wortels om de kabels.
-hij kan kapot gaan, dan kom je er niet meer bij zonder de hele aquarium bodem weer om te gooien.

misschien is dan toch een wave maker beter.
Ik ga morgen even kijken in een tuincentrum of ze zo iets hebben voor het aquarium. Nu die er mee stoppen is het hele assortiment 50% tot 70% korting.
 
Ik heb in mijn 100 cm, 160L bak een juwel eccoflow 500 er in zitten met o2 slangetje.

ik heb voor 2 dagen de uitlaat dieper in het water gedaan. De vissen waren er wel tevreden over zo te zien.
ik ga vandaag de bodem bij de open plaatsen een stuk dunner maken. Dan kijk ik ook of de stroming van de pomp daar kom.
 

Terug
Bovenaan