Bodem nanoaquarium


danpaatje

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2017
Berichten
70
Hoi,

Ik ben opzoek naar een bodem voor mijn nano aquarium, het wordt een dennerle 20 liter. Ik ben in principe van plan om neocaridina garnalen te houden en dan de blauwe variant of de carbon black als ik die kan vinden. Ook ben ik van plan om er redelijk wat planten in te houden, niet te moeilijke soorten maar veel mosjes en laagblijvende planten, ik ga plantenvoeding gebruiken maar geen CO2-bemesting. Ik vroeg me dus af wat een goede bodembedekker is, op youtube zie ik veel mensen die soil gebruiken, nu is dit wel duur spul en ph-verlagend (als ik het goed heb) en het water wat mij mij uit de kraan komt heeft toch wel een ph van zo'n 7,6. Gaat dit niet voor teveel schommelingen zorgen wanneer ik de verversing doe? Ik ben het liefst in één keer goed klaar dus niet iets waar ik om de paar maanden ouzo bodemvoeding bij moet doen (doe ik wel in mijn grotere bak met kleibolletjes) en ik heb liever geen bodem die om het jaar vervangen moet worden omdat ik gewoon niet weet hoe ik dit aan moet pakken als er garnalen in zouden zitten. Is een soil dan een goede optie of zijn er andere opties die beter passen?

Groetjes Merel
 
Als je het allemaal vrij simpel wilt houden zou ik voor een fijne grindbodem gaan.
 
Ik zou ook voor een gewone grindbodem gaan met deze keuze.
 
Ik weet echt vrij weinig over soil, wel dat je in het begin erg veel moet verversen maar wat is er dan moeilijk aan? Dat het vervangen moet worden om de tijd?

Ik vind grind nooit zo mooi, zou zwart zand met dan toch iets van kleibolletjes ook werken? Ik wil wel een soort aquascapeje maken maar dan met makkelijke plantjes.
 
Als je kraanwater gebruikt zou je ook kunnen overwegen om geen bodem te nemen. Dus 'bare bottem' . Dan kun je er stukjes hout inzetten en daar mossen e.d. op laten groeien.
 
Als je kraanwater gebruikt zou je ook kunnen overwegen om geen bodem te nemen. Dus 'bare bottem' . Dan kun je er stukjes hout inzetten en daar mossen e.d. op laten groeien.

Maar goed dat zie je soms wel maar dan moet de filter voldoende ruimte bieden voor de bacterien en dat is wel iets om rekening mee te houden lijkt me.
 
Ik heb vandaag dit grind gekocht, het is kwartsgrind en dat wordt toch vaak wel aangeraden bij garnalen etc? Het grind lijkt niet echt afgerond vindt ik maar misschien is dit wel geschikt? Wat denken jullie?
Op de verpakking staat ook dat het speciaal voor bodemvissen is.

Als ik dit grind wel kan gebruiken, hoe dikke laag kan ik dan doen? Ik wilde aan de achterkant namelijk een redelijk dikke laag maar ik weet niet of dit zorgt voor bodemrot.
 

Bijlagen

  • 1F60980A-A598-4F47-B262-100F3972F2FE.jpeg
    1F60980A-A598-4F47-B262-100F3972F2FE.jpeg
    214.2 KB · Weergaven: 114
  • EF6F5054-9DC8-471E-B91B-369C0D2B833B.jpeg
    EF6F5054-9DC8-471E-B91B-369C0D2B833B.jpeg
    193.4 KB · Weergaven: 130
  • 51F865E2-23C0-4F6C-85D3-CA0ADD16022E.jpeg
    51F865E2-23C0-4F6C-85D3-CA0ADD16022E.jpeg
    141.5 KB · Weergaven: 114
  • 88250ED0-1232-4E93-ACF6-3BDB3FF00DEA.jpeg
    88250ED0-1232-4E93-ACF6-3BDB3FF00DEA.jpeg
    125.4 KB · Weergaven: 119
  • F8B2BEBE-D7FF-44A1-860A-85AFC0540BAC.jpeg
    F8B2BEBE-D7FF-44A1-860A-85AFC0540BAC.jpeg
    284.4 KB · Weergaven: 104
Zelf hou ik zo n 3-4 cm aan.
 
kwartsgrind is opzich prima, voor garnalen prima, als je het mooi vind kun je het gebruiken zonder probleem.
bodemrot is een gevolg van veel opgehoopt vuil, de dikte van de bodem speelt opzichzelf geen rol.
je kunt de bodem zo hoog op laten lopen als je inrichting en de zwaartekracht toestaan.

als je begint met een dun laagje grind van een cm ongeveer, daarop je hout en stenen plaatst, vervolgens eventueel voedingscapsules oid, en dan de rest van het grind tot de laag diktes die je wilt, kun je redelijke hoogte verschillen maken, en voorkom je dat er troep onder je hardscape ophoopt.

kwa bodembedekker is micrantheum tweediei "monte carlo" (vaak gewoon monte carlo genoemd) of Marsilea soorten wel geschikt voor bakken zonder veel voeding en co2, lilaeopsis kan ook maar wordt een stukje hoger en groeit erg traag.
 
Dankjewel voor de tips! Monte carlo zal ik eens naar kijken, wist niet dat een bodembedekker zonder co2 mogelijk was. Ik ga wel voeding en voedingstabletten toevoegen inderdaad.
 

Terug
Bovenaan